AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #1 Skrevet 23. april 2016 Jeg er uføretrygdet og lurer på følgende: Hvordan påvirker de 6000 kr man kan tjene skattefritt og hvitt fra en oppdragsgiver inntektsgrensen på 0,4G uføretrygdede har? 0,4G er ca 36000 i året og passerer man dette minsker trygden i takt med hva man tjener over, men hvordan er det om man tjener disse 36000 og i tillegg tar 1,2 eller 3 oppdrag av en eller annen sort hjemme hos noen og dermed oppnår 18000 til oppå dette igjen...? Påvirker dette de 0,4G...? Anonymkode: 8311b...e25
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #2 Skrevet 23. april 2016 Dette forsto jeg ikke noe av. Du kan ikke tjene mer enn 0,4 g før trygden reduseres. Tjener du mer påvirker jo ikke det den grensen. Altså er fribeløpet ditt det samme uansett. Alt over blir trekk i trygden. Anonymkode: cafd5...b3a
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #3 Skrevet 23. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette forsto jeg ikke noe av. Du kan ikke tjene mer enn 0,4 g før trygden reduseres. Tjener du mer påvirker jo ikke det den grensen. Altså er fribeløpet ditt det samme uansett. Alt over blir trekk i trygden. Anonymkode: cafd5...b3a Man kan sop person gjøre typiske arbeid/oppdrag for andre helst i deres hjem (eller fritidsbolig). Disse oppdragene kan lønnes med opp til 6000 pr person pr år. De skal imidlertid ikke oppgis i selvangivelsen. Hvordan kan da dette påvirke inntektsgrensen til en ufør som har en inntektsgrense på 0,4G? Anonymkode: 8311b...e25
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #5 Skrevet 24. april 2016 Hmm.. Det er jeg litt usikker på, men jeg ville tatt meg en tur til skatteetaten og hørt. For alle har rett på og tjene disse skattefrie pengene om du ikke jobber med noe du har utdannelse i. Så er du snekker så kan du ikke jobbe som snekker, men murer du en mur for andre, så kan dette være skattefritt opp til 4000-6000kr per person. Trur beløpet er 50.000kr per år. Anonymkode: 7bebd...5e6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #6 Skrevet 24. april 2016 Men trur ikke dette vil påvirke lønnen til en uføre om du jobber slikt. Så har du 250.000kr i uføretrygdet + tjener disse 36.000kr brutto. Så kan du tjene disse skattefrie kronene vedsiden av.. Det er ingen som sier at uføre ikke kan ha denne friheten også, men veldig få som vet om dette, selv dem som ikke er uføre. Så man kan ta småjobber på finn, og klippe gress, måke snø osv. Men ikke mer enn 4000-6000kr per person. Anonymkode: 7bebd...5e6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #7 Skrevet 24. april 2016 http://e24.no/jobb/slik-tjener-du-lovlig-og-skattefritt/10028804 Anonymkode: 7bebd...5e6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #8 Skrevet 24. april 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er uføretrygdet og lurer på følgende: Hvordan påvirker de 6000 kr man kan tjene skattefritt og hvitt fra en oppdragsgiver inntektsgrensen på 0,4G uføretrygdede har? 0,4G er ca 36000 i året og passerer man dette minsker trygden i takt med hva man tjener over, men hvordan er det om man tjener disse 36000 og i tillegg tar 1,2 eller 3 oppdrag av en eller annen sort hjemme hos noen og dermed oppnår 18000 til oppå dette igjen...? Påvirker dette de 0,4G...? Anonymkode: 8311b...e25 Dette er to ulike ordninger. Det ene går på skatteetatens regler det andre går på hva du kan tjene og ikke minst arbeide/utnytte din arbeidsevne til. Det du kan ha i inntekt i tillegg til trygden kommer før reglene om hva du kan tjene skattefritt. Maksbeløpet du kan tjene er med andre ord maksbeløpet du kan tjene og har ingenting med skatt eller ikke. Har du mer i inntekt enn det du har medlingmpå at du kan tjene i tillegg til uføretrygd, så er det trygdemisbruk å ikke melde fra selv om beløpet kan være skattefritt. Der er avgjørelser fra Lagmannsretten på dette. Melder noen fra, så blir du "tatt". Anonymkode: 1daeb...d40 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #9 Skrevet 24. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er to ulike ordninger. Det ene går på skatteetatens regler det andre går på hva du kan tjene og ikke minst arbeide/utnytte din arbeidsevne til. Det du kan ha i inntekt i tillegg til trygden kommer før reglene om hva du kan tjene skattefritt. Maksbeløpet du kan tjene er med andre ord maksbeløpet du kan tjene og har ingenting med skatt eller ikke. Har du mer i inntekt enn det du har medlingmpå at du kan tjene i tillegg til uføretrygd, så er det trygdemisbruk å ikke melde fra selv om beløpet kan være skattefritt. Der er avgjørelser fra Lagmannsretten på dette. Melder noen fra, så blir du "tatt". Anonymkode: 1daeb...d40 Dette trur jeg er feil, men hør med skatteetaten. Eller ring inn på Nav kontoret. Burde ikke være noe problem og finne ut av det, men trur uføretrygdet har slike stor rett på å jobbe skattefritt som andre. Men dem ser jo om du driver butikk på det greiene, for da er det skattepliktig. Anonymkode: 7bebd...5e6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #10 Skrevet 24. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette trur jeg er feil, men hør med skatteetaten. Eller ring inn på Nav kontoret. Burde ikke være noe problem og finne ut av det, men trur uføretrygdet har slike stor rett på å jobbe skattefritt som andre. Men dem ser jo om du driver butikk på det greiene, for da er det skattepliktig. Anonymkode: 7bebd...5e6 Hva du tror er ikke relevant. Det er faktisk heller ikke skatteetaten som regulerer dette men Nav. Anonymkode: 1daeb...d40
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #11 Skrevet 24. april 2016 Gode svar...men ingen bekreftelse ennå... De 0,4G en ufør kan tjene før det blir trekk i trygden, skal være pensjonsgivende inntekt. Er disse skattefrie småjobbene til max 6000 pensjonsgivende inntekt...? Det kan det vel neppe være, siden det ikke skal føres opp på selvangivelsen engang? Anonymkode: 8311b...e25
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #12 Skrevet 24. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gode svar...men ingen bekreftelse ennå... De 0,4G en ufør kan tjene før det blir trekk i trygden, skal være pensjonsgivende inntekt. Er disse skattefrie småjobbene til max 6000 pensjonsgivende inntekt...? Det kan det vel neppe være, siden det ikke skal føres opp på selvangivelsen engang? Anonymkode: 8311b...e25 Trur neppe du får noen riktige svar her på forum. Noen kan si dem har riktig, men tar faktisk feil. Kan godt hende jeg også tar feil. Det beste er og ringe inn til nav, og skatteetaten. Du får nok riktig svar av dem. Men jeg trur reglene for uføre er akkurat det samme som andre i denne situasjonen. Anonymkode: 7bebd...5e6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #13 Skrevet 24. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Trur neppe du får noen riktige svar her på forum. Noen kan si dem har riktig, men tar faktisk feil. Kan godt hende jeg også tar feil. Det beste er og ringe inn til nav, og skatteetaten. Du får nok riktig svar av dem. Men jeg trur reglene for uføre er akkurat det samme som andre i denne situasjonen. Anonymkode: 7bebd...5e6 Ja...jo. Har lett på nettet etter noe som sier noe om dette, men fant ingenting. Er jo nesten utrolig at dette ikke er blitt opplyst bedre om, siden vi har 330000 uføre her i landet... Nettopp av den grunn at det IKKE er opplyst bedre om, vil jeg tro du har rett...uføre har også rett på dette ved siden av de 0,4G de kan tjene som pensjonsgivende inntekt. Anonymkode: 8311b...e25
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #14 Skrevet 24. april 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trur neppe du får noen riktige svar her på forum. Noen kan si dem har riktig, men tar faktisk feil. Kan godt hende jeg også tar feil. Det beste er og ringe inn til nav, og skatteetaten. Du får nok riktig svar av dem. Men jeg trur reglene for uføre er akkurat det samme som andre i denne situasjonen. Anonymkode: 7bebd...5e6 Spørsmål knyttet til uføresaker er som å stikke hånden inn i et vebsebol. En ufør er ute av stand til å arbeide. Følgelig går dette på arbeidsevne. Du får ta og lese deg opp på rettspraksis før du kommer med mer rett/feil troing og høyt tenking. Anonymkode: 1daeb...d40
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #15 Skrevet 24. april 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er to ulike ordninger. Det ene går på skatteetatens regler det andre går på hva du kan tjene og ikke minst arbeide/utnytte din arbeidsevne til. Det du kan ha i inntekt i tillegg til trygden kommer før reglene om hva du kan tjene skattefritt. Maksbeløpet du kan tjene er med andre ord maksbeløpet du kan tjene og har ingenting med skatt eller ikke. Har du mer i inntekt enn det du har medlingmpå at du kan tjene i tillegg til uføretrygd, så er det trygdemisbruk å ikke melde fra selv om beløpet kan være skattefritt. Der er avgjørelser fra Lagmannsretten på dette. Melder noen fra, så blir du "tatt". Anonymkode: 1daeb...d40 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spørsmål knyttet til uføresaker er som å stikke hånden inn i et vebsebol. En ufør er ute av stand til å arbeide. Følgelig går dette på arbeidsevne. Du får ta og lese deg opp på rettspraksis før du kommer med mer rett/feil troing og høyt tenking. Anonymkode: 1daeb...d40 Det hadde vært ok om du kunne klarlegge litt, linke til relevante sider og ikke minst, eksempler på de sakene du nevnte om Lagmannsretten...? Men det er kanskje ikke så lett...? Anonymkode: 8311b...e25
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #16 Skrevet 24. april 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmål knyttet til uføresaker er som å stikke hånden inn i et vebsebol. En ufør er ute av stand til å arbeide. Følgelig går dette på arbeidsevne. Du får ta og lese deg opp på rettspraksis før du kommer med mer rett/feil troing og høyt tenking. Anonymkode: 1daeb...d40 Det virker ikke ut som du vet svaret. Om en person som er 50% eller 100% uføre og tjent Max summen sin, og vil klippe gresset til naboen eller måke snø. Så mener du altså at denne summen skal trekkes 75% av? Det er det man har som trekk over maks grensen er nådd. Slik trur ikke jeg det er, jeg trur uføre har samme krav til disse skattefri beløpene som alle andre. Men dette er et forum, og er du ikke oki om andres meninge og informasjon, så burde du gå en annen plass. Anonymkode: 7bebd...5e6 1
applestories Skrevet 24. april 2016 #17 Skrevet 24. april 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lett på nettet etter noe som sier noe om dette, men fant ingenting. Er jo nesten utrolig at dette ikke er blitt opplyst bedre om, siden vi har 330000 uføre her i landet... NAV, Skatteetaten, Lånekassen... det er håpløst å finne informasjon på nett fra de fleste offentlige instanser.
applestories Skrevet 24. april 2016 #18 Skrevet 24. april 2016 Slik jeg tolker Slatteetaten skal ikke inntekt for arbeid som å vaske hus, slå plen og lignende rapporteres noe sted. NAV vil derfor ikke vite at du har gjort dette arbeidet og fått betalt for det. Men du skal jo selv melde ifra til NAV om du får endringer i årsinntekt, da spørs det hva NAV legger i "årsinntekt". De kan uansett ikke sjekke hva du tjener så lenge arbeidsgiver ikke rapporterer til Skatteetaten. Jeg ville tatt en telefon til NAV i morgen, eller skrevet til dem på NAV.no. Det tar litt tid å få svar på nett, men da har du det ihvertfall skriftlig. Og jeg vil absolutt anbefale å ha slikt skriftlig om du er usikker på regelverket. Sitat Fra Skatteetaten.no: "Inntekt fra lønnet arbeid er skattepliktig, men det finnes noen unntak. For små arbeidsoppdrag som ikke er i arbeidsgivers hjem, er grensen for skattefri lønn kr 1 000 per år per arbeidsgiver. Hvis du har fått betalt for å gjøre en jobb hjemme hos arbeidsgiver, for eksempel utført storrengjøring eller vedlikehold, så kan du tjene inntil 6000 kroner skattefritt. Forutsetningen er at du ikke driver eget firma som leverer slike tjenester. Du kan jobbe for en frivillig organisasjon og ha tjent inntil 8000 kroner i løpet av 2015 uten å måtte betale skatt av denne inntekten. Den som betaler lønn til deg har ansvaret for å rapportere riktig til Skatteetaten. Lønn som ikke er skattepliktig, skal ikke rapporteres. Skatteetaten har imidlertid avdekket at det kan være noen tilfeller av feil rapportering fra arbeidsgivere, det vil si at det er rapportert lønn som ikke er skattepliktig. Hvis du utførte oppdrag som omfattes av reglene for skattefri inntekt, så sjekk selvangivelsen din nøye."
applestories Skrevet 24. april 2016 #19 Skrevet 24. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: For alle har rett på og tjene disse skattefrie pengene om du ikke jobber med noe du har utdannelse i. Så er du snekker så kan du ikke jobbe som snekker, men murer du en mur for andre Fra Skatteetaten.no: " Hvis du har fått betalt for å gjøre en jobb hjemme hos arbeidsgiver, for eksempel utført storrengjøring eller vedlikehold, så kan du tjene inntil 6000 kroner skattefritt. Forutsetningen er at du ikke driver eget firma som leverer slike tjenester. Du kan jobbe for en frivillig organisasjon og ha tjent inntil 8000 kroner i løpet av 2015 uten å måtte betale skatt av denne inntekten. " Er du sikker på at det er utdannelsen som gjør at du må skatte for pengene? Slik jeg leser dette kan du ha utdannelse i og jobbe som f.eks. snekker, men du kan ikke drive eget firma som leverer snekkertjenester.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #20 Skrevet 24. april 2016 2 minutter siden, applestories skrev: Slik jeg tolker Slatteetaten skal ikke inntekt for arbeid som å vaske hus, slå plen og lignende rapporteres noe sted. NAV vil derfor ikke vite at du har gjort dette arbeidet og fått betalt for det. Men du skal jo selv melde ifra til NAV om du får endringer i årsinntekt, da spørs det hva NAV legger i "årsinntekt". De kan uansett ikke sjekke hva du tjener så lenge arbeidsgiver ikke rapporterer til Skatteetaten. Jeg ville tatt en telefon til NAV i morgen, eller skrevet til dem på NAV.no. Det tar litt tid å få svar på nett, men da har du det ihvertfall skriftlig. Og jeg vil absolutt anbefale å ha slikt skriftlig om du er usikker på regelverket. Ser ut som jeg må ringe i morgen. Om dette stemmer, er det jo en flott måte for trygdede å spe på inntekten sin litt. Det artige blir da også å få svar på (om dette går an, da) Om hvordan de stiller seg til følgende: Om en tidligere rørlegger blir 100% ufør, er personen ikke rørlegger lengre i jobbsammenheng..? Hvordan blir det da om denne uføre personen tar på seg et rørleggeroppdrag, når personen ikke har noen som helst lønnsinntekt eller jobber som rørlegger lengre? En kan selvfølgelig JOBBE som rørlegger opp til de tilmålte 0,4G, men hva om dette ikke er mulig som ansatt, men en bare kan ta 2-4 oppdrag i året..? Anonymkode: 8311b...e25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå