AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #61 Skrevet 23. april 2016 Du er skikkelig snill som bryr deg så mye om venninnen din. Nei, jeg har ingen gode tips å komme annet med at du må være kjempe snill som bryr deg sånn. Anonymkode: ded94...f2b
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #62 Skrevet 24. april 2016 5 timer siden, Anastasha skrev: Spørsmålet er om du har satt deg inn i problemstillingene rundt det, og f.eks har opplevd å ha en dårlig sjef som du ikke ville ha som referanse osv. Lett å fordømme andre dersom man aldri har vært i en vanskelig livssituasjon selv og mangler innlevelse og forståelse for dette. Døm aldri en person før du har gått 2 mnder i dennes mokasiner. Kos deg med ditt fortreffelige feilfrie liv! Jeg har en sjef som er så til de grader missunnelig på alle gode tilbakemeldinger jeg får fra andre instanser, er blitt sykemeldt pga psykisk trakkassering i åresvis. Jeg må sette opp jobben på cven min, da den har tatt 6 år av mitt liv. Mitt liv er tøft, og ikke feilfritt i det hele tatt, sliter en del med dette. Det argumentet var brukt for mennesker som bevisst setter opp at de har tatt høyere utdanning og f,eks ikke fullført, eller skryter hemningsløst av hvor fantastisk de er, så bruker de bare andre mennesker. Det er ikke lov å forfalske en cv- tenk hvis det går tapt menneskeliv? Så, den kommentaren din er litt på kanten, mine sko er dessverre utslitt. Føler med alle som har blitt utsatt for useriøse arbeidsgivere. Anonymkode: 7d883...ce0
Anastasha Skrevet 24. april 2016 #63 Skrevet 24. april 2016 5 timer siden, Pipaluk skrev: hvis folk her er gode på å lage falske CVer og søknader så tips meg om det! jeg har hatt kurs for utlendinger om arbeidslivet, og å skrive CV, og er det greit at de får se hvordan en bra CV ser ut. uansett om den er ekte eller ikke tips meg veldig gjerne. Jeg har ikke så lyst til å gi min egen cv som eksempel hele tiden. En god CV trenger ikke å være falsk. Jeg foreslår at du bruker en ekte CV og går foran med et godt eksempel. Skulle da ikke være særlig vanskelig å sette sammen en god CV med noen fine doktorgrader eller andre på. 1
Anastasha Skrevet 24. april 2016 #64 Skrevet 24. april 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en sjef som er så til de grader missunnelig på alle gode tilbakemeldinger jeg får fra andre instanser, er blitt sykemeldt pga psykisk trakkassering i åresvis. Jeg må sette opp jobben på cven min, da den har tatt 6 år av mitt liv. Mitt liv er tøft, og ikke feilfritt i det hele tatt, sliter en del med dette. Det argumentet var brukt for mennesker som bevisst setter opp at de har tatt høyere utdanning og f,eks ikke fullført, eller skryter hemningsløst av hvor fantastisk de er, så bruker de bare andre mennesker. Det er ikke lov å forfalske en cv- tenk hvis det går tapt menneskeliv? Så, den kommentaren din er litt på kanten, mine sko er dessverre utslitt. Føler med alle som har blitt utsatt for useriøse arbeidsgivere. Anonymkode: 7d883...ce0 De er forskjell på folks motivasjon for å forfalske en CV, det var poenget mitt. Det handler ikke for alle om å synke dypt, det handler om å gjøre noe konstruktivt for å overleve og tjene sine egne penger. 1
Anastasha Skrevet 24. april 2016 #65 Skrevet 24. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva om man ikke har hatt nok jobber til å finne to sjefer/kollegaer som har lyst til å være referanse da? Det er jo ikke alle som har overflod av jobber å sette på CV-en. Noen har kanskje ikke jobbet de siste årene heller, mens man studerte. Anonymkode: 54f6a...a7f Nei, det er en stor problemstilling, og det kan være vanskelig å finne løsninger på det. Nettopp derfor er det at folk bruker venner som kan gi falske referanser, selv om de kanskje på mange måter kan være ekte som noen, fordi dine venner kan kjenne deg meget godt. Men dersom man har gått på skole eller studert, har man kanskje en studentforening, en lærer eller lignende man kan sette opp.
Stiani Skrevet 24. april 2016 #66 Skrevet 24. april 2016 Det er ikke dokumentforfalskning å lage en CV med uriktkige opplysninger. Det er derimot straffbart å oppgi uriktige opplysninger for å inngå en kontrakt(feks arbeidskontrakt). 1
Anastasha Skrevet 24. april 2016 #67 Skrevet 24. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: For de som husker dårlig, det var en hjelpepleier for noen år siden som jukset så bra med cv-en at hun fikk flere toppjobber i helse-Norge. Google Liv Løberg. Anonymkode: 36ac9...827 Det interessante spørsmålet blir jo da: hvordan klarte hun denne jobben? Hva er vitsen med å ha en god CV og gode referanser dersom en uten det samme kan gjøre en like god jobb?
Stiani Skrevet 24. april 2016 #68 Skrevet 24. april 2016 1 minutt siden, Anastasha skrev: Det interessante spørsmålet blir jo da: hvordan klarte hun denne jobben? Hva er vitsen med å ha en god CV og gode referanser dersom en uten det samme kan gjøre en like god jobb? Egentlig lite relevant fordi hun var en bedrager uansett. Det fleste som ansettes i høye stillinger I Norge ansettes pga hva andre referanser forteller om dem og ikke pga evnene demmes.
Anastasha Skrevet 24. april 2016 #69 Skrevet 24. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det? Hva om arbeidsgiver i ett av de to siste arbeidsforhold ikke vil være referanse da? Merkelig hvis det skal gå utover arbeidssøker. Anonymkode: 54f6a...a7f Ja, det er det, men det er nok enda merkeligere dersom arbeidsgiver ikke vil være referanse og du faktisk har gjort en god jobb der. Har aldri hørt om det, men det forekommer sikkert. Dersom du tok sjefen på fersken i å være såkalt utro, og fortalte det til hans kone, som du kanskje kjente godt, kan det sikkert derimot skje.
Anastasha Skrevet 24. april 2016 #70 Skrevet 24. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men om den tidligere sjefen ikke ønsker å være referanse, trenger jo ikke å bety at vedkommende er mislikt av den som var ansatt der? Altså: Hvis noen feks. skriver en relevant tidligere jobb på CV-en når h*n søker en stilling, og kommer på intervju. På intervjuet spør arbeidsgiver etter referanser. Når den som søker stillingen spør sin tidligere sjef (som h*n ikke har noe dårlig forhold til etc.) sier den tidligere sjefen at h*n ikke ønsker å være referanse. Hva sier man da til arbeidsgiveren man søker jobb hos...? Anonymkode: 54f6a...a7f Man ringer sin tidligere sjef FØR man setter opp jobben på CVen og tar stilling til det da. Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor en sjef ikke skulle ønske å være referanse dersom den ansatte har gjort en god jobb der. Er dette et tenkt tilfelle? Det forekommer sikkert konflikter der sjefen ikke vil være referanse, men da vil jeg anta at man som ansatt vet om dette før man slutter i jobben.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #71 Skrevet 24. april 2016 7 timer siden, sol87 skrev: Da kan arbeidsgiver: a. Ringe til arbeidsstedet og spørre (regner med arb.giver kan bruke google) b. Spørre deg på et intervju. Da blir det jo veldig rart om du ikke kan oppgi noen der... Men kan arbeidsgiver ringe til min tidligere sjef, uten at jeg vet om det? Altså google arbeidsstedet, finne ut hvem som var min tidligere sjef, og ringe? Om arbeidsgiver spør på intervju, så vil jo arbeidssøker gjerne høre med sin tidligere sjef først, om vedkommende ønsker å være referanse. Virker det mistenkelig å ville spørre sin tidligere sjef om noe sånt? Jeg skriver også her noe jeg skriv tidligere, som jeg ikke fikk svar på men lurer veldig på: I mitt tilfelle har jeg hatt en jobb som er relevant for utdannelsen jeg tar. Når jeg da skal søke jobb etter endt utdannelse, er det jo greit å skrive denne tidligere jobben på CV-en. MEN, greia er at sjefen der synes jeg var svært lite fleksibel, da jeg ikke tok på meg noen vakter utover mine faste. Grunnen til at jeg ikke gjorde det, var fordi jeg hadde mye og gjøre med studiene, og i tillegg hadde faren min kreft, slik at jeg var mye hjemme og besøkte han, og derfor ikke hadde mulighet til å jobbe mer enn mine faste vakter. Skal jeg da unngå å sette denne jobben på CV-en, sånn i tilfelle arbeidsgiver spør etter referanse? Vil jo ikke oppgi den tidligere sjefen som referanse, hvis han sier at jeg er lite fleksibel osv. Anonymkode: 54f6a...a7f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #72 Skrevet 24. april 2016 4 timer siden, Anastasha skrev: Ja, det er det, men det er nok enda merkeligere dersom arbeidsgiver ikke vil være referanse og du faktisk har gjort en god jobb der. Har aldri hørt om det, men det forekommer sikkert. Dersom du tok sjefen på fersken i å være såkalt utro, og fortalte det til hans kone, som du kanskje kjente godt, kan det sikkert derimot skje. I mitt tilfelle har jeg hatt en jobb som er relevant for utdannelsen jeg tar. Når jeg da skal søke jobb etter endt utdannelse, er det jo greit å skrive denne tidligere jobben på CV-en. MEN, greia er at sjefen der synes jeg var svært lite fleksibel, da jeg ikke tok på meg noen vakter utover mine faste. Grunnen til at jeg ikke gjorde det, var fordi jeg hadde mye og gjøre med studiene, og i tillegg hadde faren min kreft, slik at jeg var mye hjemme og besøkte han, og derfor ikke hadde mulighet til å jobbe mer enn mine faste vakter. Skal jeg da unngå å sette denne jobben på CV-en, sånn i tilfelle arbeidsgiver spør etter referanse? Vil jo ikke oppgi den tidligere sjefen som referanse, hvis han sier at jeg er lite fleksibel osv. Anonymkode: 54f6a...a7f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #73 Skrevet 24. april 2016 4 timer siden, Anastasha skrev: Nei, det er en stor problemstilling, og det kan være vanskelig å finne løsninger på det. Nettopp derfor er det at folk bruker venner som kan gi falske referanser, selv om de kanskje på mange måter kan være ekte som noen, fordi dine venner kan kjenne deg meget godt. Men dersom man har gått på skole eller studert, har man kanskje en studentforening, en lærer eller lignende man kan sette opp. Men bruke venner som referanser? Jeg skjønner ikke? Skrive opp navnet til bestevenninnen på CV-en, og si at "hun kan du ringe". Selvfølgelig har bestevenninnen mye positivt å si om vedkommende, men det er jo ikke alltid det som er relevant for en arbeidsgiver å høre? Hvis man har noen uker praksis i løpet av utdannelsen man tar, kan man da sette opp dette praksisstedet som referanse? Er i så fall dette nok, siden dette er en "jobb" som man har automatisk fått gjennom skolen, og ikke en jobb man har søkt på og ervervet på egen hånd? Hvis du skjønner hva jeg mener Anonymkode: 54f6a...a7f
Pipaluk Skrevet 24. april 2016 #74 Skrevet 24. april 2016 9 timer siden, Anastasha skrev: En god CV trenger ikke å være falsk. Jeg foreslår at du bruker en ekte CV og går foran med et godt eksempel. Skulle da ikke være særlig vanskelig å sette sammen en god CV med noen fine doktorgrader eller andre på. jeg tror jeg skal bruke uttrykket fiktiv CV istedenfor falsk. jeg kan selvfølgelig lage flere selv, men hvis noen liker å lage slike cver og søknader så så tar jeg det gledelig i mot:)
Mis(s)Understood Skrevet 24. april 2016 #75 Skrevet 24. april 2016 (endret) 22 timer siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte er det dokumentforfalskning? Jeg forbinder dokumentforfalskning med å forfalske dokumenter som vitnemål, legeattester, legetimasjon etc. En CV er jo noe en selv skriver og er vel ingen steder i den norske loven der det står at man må være sannferdig når det gjelder hva man skriver her. I så fall kan du vise til det. Og det er ingen arbeidsgivere som kan sjekke opp kurs, frivillighetsverv og lignende uten at de spør søkeren om slik dokumentasjon. Det er vel det TS mener med å fylle ut CV. Er det i det hele tatt lov for arbeidsgivere å ringe utdanningsinstitusjoner eller arbeidsplasser for å få informasjon om studenter/ansatte uten tillatelse? Det høres rart ut at utdanningsinstitusjoner kan gi informasjon om studenter til hvem som helst. Anonymkode: 77691...275 Idioti kjenner ingen grenser (den var til TS venninne, ikke til Anonymkode: 77691...275). Arbeidsgivere ber aldeles fint om bekreftede kopier av vitnemål, kursbevis og liknende. Det har blitt veldig vanlig å be dem som kalles inn til intervju om å ta med originalpapirene eller bekreftede kopier, og årsaken til det er at det forsøkes å jukse av veldig mange. Å føre opp jobber man ikke har hatt vil bite søkeren hardt i r*va når det spørres etter attest Endret 24. april 2016 av Mis(s)Understood 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #76 Skrevet 24. april 2016 23 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Idioti kjenner ingen grenser (den var til TS venninne, ikke til Anonymkode: 77691...275). Arbeidsgivere ber aldeles fint om bekreftede kopier av vitnemål, kursbevis og liknende. Det har blitt veldig vanlig å be dem som kalles inn til intervju om å ta med originalpapirene eller bekreftede kopier, og årsaken til det er at det forsøkes å jukse av veldig mange. Å føre opp jobber man ikke har hatt vil bite søkeren hardt i r*va når det spørres etter attest Ja, det er jo dette jeg også mener. Men venninnen min lyver ikke om utdannelse. Hun har en bachelor som hun har tatt, og det burde holde. MEN, hun skriver ned småjobber, frivillig arbeid osv., som hun i virkeligheten ikke har hatt. Når jeg prøver å si at hun ligger tynt at dersom arbeidsgiver spør etter attest eller referanser, sier hun at hvis hun skulle være så uheldig at det spørres etter dette på noe av det som ikke er sant, så får hun bare si at "den tidligere sjefen ikke ønsker å være referanse", eller "hun får ikke tak i den tidligere sjefen fordi h*n har flyttet til utlandet" og flere lignende grunner. Er hun heldig, så spørres det jo ikke etter attest eller referanse på noe hun harl lyvd om. Men blir det spurt, kan hun jo i teorien gi en av grunnene jeg nevnte ovenfor. Hun mener at det på en måte er verdt forsøket uansett, siden hun har lite jobber og lignende å vise til, annet enn utdannelsen sin. Anonymkode: 54f6a...a7f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #77 Skrevet 24. april 2016 10 timer siden, Anastasha skrev: Det interessante spørsmålet blir jo da: hvordan klarte hun denne jobben? Hva er vitsen med å ha en god CV og gode referanser dersom en uten det samme kan gjøre en like god jobb? Hun klarte den egentlig ikke spesielt bra. Var visst kolleger som ikke skjønte hvordan hun kunne ha tatt den økonomiutdanningen hun påsto at hun hadde tatt, for hun kunne ikke grunnleggende ting om økonomi. Enig med flere over her - det er idiotisk å lyve på CVen. Det er hundre måter man kan bli avslørt på, ikke bare underveis i ansettelsesprosessen, men også i årene etterpå. Det er en liten verden! Anonymkode: 9c44b...388
Mis(s)Understood Skrevet 24. april 2016 #78 Skrevet 24. april 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: I mitt tilfelle har jeg hatt en jobb som er relevant for utdannelsen jeg tar. Når jeg da skal søke jobb etter endt utdannelse, er det jo greit å skrive denne tidligere jobben på CV-en. MEN, greia er at sjefen der synes jeg var svært lite fleksibel, da jeg ikke tok på meg noen vakter utover mine faste. Grunnen til at jeg ikke gjorde det, var fordi jeg hadde mye og gjøre med studiene, og i tillegg hadde faren min kreft, slik at jeg var mye hjemme og besøkte han, og derfor ikke hadde mulighet til å jobbe mer enn mine faste vakter. Skal jeg da unngå å sette denne jobben på CV-en, sånn i tilfelle arbeidsgiver spør etter referanse? Vil jo ikke oppgi den tidligere sjefen som referanse, hvis han sier at jeg er lite fleksibel osv. Anonymkode: 54f6a...a7f Jobben skal på CV'en, men man har ikke referansepersoner fra absolutt alle jobber gjennom tidene. Referanser er viktigst for den siste, eller de to siste, jobbene man har/har hatt. Hvem man skal spørre og hvem man skal bruk, som referanser for en spesifikk jobb vil variere med jobben man søker på. Om du har mange referanser så velger man de referansene som er fra jobber som likner mest på den man søker Om man har hatt en stilling hvor man har hatt ansvar for jobben som utføres av andre, eller hatt personalansvar, så er det ofte et ønske om referanser på overordnet, sidestilt og underordnet nivå.
sol87 Skrevet 24. april 2016 #79 Skrevet 24. april 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men kan arbeidsgiver ringe til min tidligere sjef, uten at jeg vet om det? Altså google arbeidsstedet, finne ut hvem som var min tidligere sjef, og ringe? Om arbeidsgiver spør på intervju, så vil jo arbeidssøker gjerne høre med sin tidligere sjef først, om vedkommende ønsker å være referanse. Virker det mistenkelig å ville spørre sin tidligere sjef om noe sånt? Jeg skriver også her noe jeg skriv tidligere, som jeg ikke fikk svar på men lurer veldig på: I mitt tilfelle har jeg hatt en jobb som er relevant for utdannelsen jeg tar. Når jeg da skal søke jobb etter endt utdannelse, er det jo greit å skrive denne tidligere jobben på CV-en. MEN, greia er at sjefen der synes jeg var svært lite fleksibel, da jeg ikke tok på meg noen vakter utover mine faste. Grunnen til at jeg ikke gjorde det, var fordi jeg hadde mye og gjøre med studiene, og i tillegg hadde faren min kreft, slik at jeg var mye hjemme og besøkte han, og derfor ikke hadde mulighet til å jobbe mer enn mine faste vakter. Skal jeg da unngå å sette denne jobben på CV-en, sånn i tilfelle arbeidsgiver spør etter referanse? Vil jo ikke oppgi den tidligere sjefen som referanse, hvis han sier at jeg er lite fleksibel osv. Anonymkode: 54f6a...a7f Jurdisk sett vet jeg ikke, men jeg vet at mange gjør det. Du framstår likevel merkelig om ny arbeidsgiver ringer deg, ber om tillatelse til å gjøre dette, og du nekter. Hvorfor skulle du nekte det, liksom? Da ville jeg som arbeidsgiver tenkt at du hadde noe å skjule. Jeg er veldig usikker på det siste du spør om. Her vil kanskje en profesjonell person kunne hjelpe deg mer? Det er ingenting i veien for å ikke sette den opp, men det er dumt fordi du da ikke får vist relevant realkompetanse. Jeg ser absolutt utfordringen der...!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #80 Skrevet 24. april 2016 5 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Jobben skal på CV'en, men man har ikke referansepersoner fra absolutt alle jobber gjennom tidene. Referanser er viktigst for den siste, eller de to siste, jobbene man har/har hatt. Hvem man skal spørre og hvem man skal bruk, som referanser for en spesifikk jobb vil variere med jobben man søker på. Om du har mange referanser så velger man de referansene som er fra jobber som likner mest på den man søker Om man har hatt en stilling hvor man har hatt ansvar for jobben som utføres av andre, eller hatt personalansvar, så er det ofte et ønske om referanser på overordnet, sidestilt og underordnet nivå. Men hva om denne jobben er en av mine to siste, da? Og jeg ikke ønsker at sjefen skal si at jeg er lite fleksibel, siden dette faktisk var pga. studier og sykdom i familien. Skal jeg skrive jobben på CV-en? Har ikke kontakt med noen av mine tidligere kollegaer fra denne jobben, så blir vanskelig å få noen andre til å være referanse derfra, også... Anonymkode: 54f6a...a7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå