Mis(s)Understood Skrevet 24. april 2016 #81 Skrevet 24. april 2016 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er faktisk i den situasjonen at flere av mine arbeidsplasser ikke engang eksisterer lengre, noen av sjefene er døde, bedriften har høy turnover og ingen av tidligere kolleger jobber der nå osv. Det har vært, til og med for meg, et problem å få nye attester mtp utregning av ansiennitet i ny jobb og jeg sitter jo med navnene på mine tidligere overordnede. Så hvor lett det egentlig er å avsløre falske jobber på en cv kan diskuteres. Det er jo heller ikke vanlig å legge ved referanse for alle jobber man har hatt. Et tredje moment er at en slik kontroll av cv enten utføres av et firma med medhørende samtykke fra arbeidssøker, hvilken arbeidsgiver ringer rundt slik uten arbeidssøkers vitende, tror du? Særdeles få og da med grunn til å mistenke noe. Jeg ser ikke noe problem i å pynte på cv-en så lenge man ikke forfalsker vitnemål eller attester. Anonymkode: 36ac9...827 Det kan bite hardt det du skriver her. Det vet hun som gikk igjennom CV'er i forbindelse med å finne en innleid person til et lengre prosjekt jeg engang hadde, - og plutselig leste mine egne oppgaver i et spesifikt prosjekt noen år tidligere ! La oss si det slik at vedkommende konsulent fikk ikke jobben. Man vet aldri hvem som håndterer søknadene og vedleggene, man vet ikke hvor de har jobbet, hvem de kjenner og hvilke opgaver de har eller har hatt. Og de er ikke de navngitte referansepersonene i stillingsutlysningen. Endret 24. april 2016 av Mis(s)Understood
Mis(s)Understood Skrevet 24. april 2016 #82 Skrevet 24. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva om denne jobben er en av mine to siste, da? Og jeg ikke ønsker at sjefen skal si at jeg er lite fleksibel, siden dette faktisk var pga. studier og sykdom i familien. Skal jeg skrive jobben på CV-en? Har ikke kontakt med noen av mine tidligere kollegaer fra denne jobben, så blir vanskelig å få noen andre til å være referanse derfra, også... Anonymkode: 54f6a...a7f Om du ikke skriver jobben på CV'en, hva skal du da skrive at du gjorde i den tidsperioden? Og det vil vel også gjøre at du går glipp av en periode relevant praksis, vil det ikke? Har du noen andre referanser? Eller for å spørre rett ut: Er det den siste jobben du hadde vi snakker om nå?
jabx Skrevet 24. april 2016 #83 Skrevet 24. april 2016 21 timer siden, Anastasha skrev: jeg synes det er bedre at folk tar en hvit en for å komme seg inn i arbeidslivet og dermed bli produktive yrkesaktive msker, i stedet for å leve på nav resten av livet Så det er greit å lyve slik at du får jobben i stedet for en som er bedre kvalifisert, slik at den bedre kvalifiserte søkeren må leve på NAV resten av livet i stedet? 1
Gjest O.G. Skrevet 24. april 2016 #84 Skrevet 24. april 2016 Jeg forstår at folk er desperate etter jobb og tyr til billige løsninger, men for guds kjærlighets skyld; hold dere for gode til det.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #85 Skrevet 24. april 2016 2 timer siden, Mis(s)Understood skrev: Om du ikke skriver jobben på CV'en, hva skal du da skrive at du gjorde i den tidsperioden? Og det vil vel også gjøre at du går glipp av en periode relevant praksis, vil det ikke? Har du noen andre referanser? Eller for å spørre rett ut: Er det den siste jobben du hadde vi snakker om nå? Ja, dette var den siste jobben jeg hadde, og jeg har egentlig ikke noen andre jobber å referere til, da disse er utrolig gamle ekstrahjelp-jobber som jeg hadde kun i noen uker/en måned, hvor jeg tviler på at arbeidsgiver husker meg eller har noe særlig og si om meg. Jeg gjorde jo en god jobb når jeg var på jobb, men greia var at jeg alltid sa nei til å ta ekstravakter (ved feks. sykdom, reise osv.), og deltok ikke på kurs som ble arrangert. Vet det var utrolig dumt, og at jeg da var lite fleksibel og hjelpsom for sjefen min, men som sagt så var dette i en periode hvor jeg hadde det tøft på studiet, i tillegg til at faren min var alvorlig syk, og jeg da reiste mye hjem for å besøke han. Jeg er rimelig sikker på at sjefen der ikke kommer til å si sånn veldig mye positivt om meg hvis jeg oppgir henne som referanse, fordi jeg vet at han var veldig irritert pga. dette. Anonymkode: 54f6a...a7f
Jolene Skrevet 24. april 2016 #86 Skrevet 24. april 2016 Den 23.4.2016 at 12.54, AnonymBruker skrev: Okei! Men hun mener at hun feks. kan skrive at hun har jobbet som frivillig i Afrika, har vært aktiv utøver innenfor en idrett i flere år, tatt kurs i det og det, uten at det er noe arbeidsgiver sjekker opp. Hvordan kan man sjekke om vedkommende feks. har jobbet som frivillig i Afrika hver vinter de siste fire årene? Anonymkode: 54f6a...a7f Hun vil jo få et problem med å bevise dette, at det faktisk har skjedd. Da blir det jo oppdaget, dersom hun ikke forfalsker papirer på dette. Den 23.4.2016 at 12.48, AnonymBruker skrev: Tja. Dette kan være en juridisk gråsone siden man strengt tatt ikke forfalsker noe på en cv, det er jo noe du skriver selv. (Advokater kan ha litt forskjellige meninger om det), forutsatt at man ikke legger med et f. eks. forfalsket vitnemål/attest i tillegg (hvilket helt klart er dokfalsk.) Anonymkode: 069ff...2af Det at det er en juridisk gråsone er jeg veldig enig med deg i.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #87 Skrevet 24. april 2016 8 minutter siden, Jolene skrev: Hun vil jo få et problem med å bevise dette, at det faktisk har skjedd. Da blir det jo oppdaget, dersom hun ikke forfalsker papirer på dette. Det at det er en juridisk gråsone er jeg veldig enig med deg i. Men det er jo ikke alt man legger ved papirer på når man søker en jobb? Så da kan man jo egentlig skrive ned sånne "småting" som at man har jobbet som frivillig, drevet aktivt med idrett osv., uten å legge ved noen papirer på dette. Anonymkode: 54f6a...a7f
Jolene Skrevet 24. april 2016 #88 Skrevet 24. april 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo ikke alt man legger ved papirer på når man søker en jobb? Så da kan man jo egentlig skrive ned sånne "småting" som at man har jobbet som frivillig, drevet aktivt med idrett osv., uten å legge ved noen papirer på dette. Anonymkode: 54f6a...a7f Igjen, slike ting kan bli sjekket opp i. Ren idioti å lyve på seg ting som ikke stemmer. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #89 Skrevet 24. april 2016 Jeg vet ikke om det går under dokumentforfalskning eller ikke, men jeg VET at arbeidsgiver sjekker referanser. Det har de hvertfall gjort alle stedene jeg har fått jobb. Når det er sagt vil jeg også påpeke at dersom JEG skulle ansette noen, og de ikke kunne oppgi referanser på flere ting, så ville jeg sett på det som mistenksomt. Anonymkode: 404fd...80b
Paeonia Skrevet 24. april 2016 #90 Skrevet 24. april 2016 En annen ting er jo at det kan ikke være særlig kult å FÅ jobben, også blir det hun har opplevd et samtaletema, også må man lyve seg ut av det igjen :S
jabx Skrevet 24. april 2016 #91 Skrevet 24. april 2016 59 minutter siden, StudentLise skrev: En annen ting er jo at det kan ikke være særlig kult å FÅ jobben, også blir det hun har opplevd et samtaletema, også må man lyve seg ut av det igjen :S Et samtaletema for hvem? Kolleger vil jo ikke sitte med CVen, og sjefen husker sannsynligvis ikke CVene til alle de ansatte. 1
Paeonia Skrevet 24. april 2016 #92 Skrevet 24. april 2016 1 minutt siden, jabx skrev: Et samtaletema for hvem? Kolleger vil jo ikke sitte med CVen, og sjefen husker sannsynligvis ikke CVene til alle de ansatte. Det med kollegaene er sant, men det kommer jo ann på hvor man jobber. Jobber man tett med sjefen kan det absolutt bli et samtaletema (alt ettersom hva man har skrytt på seg selvfølgelig).
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #93 Skrevet 28. april 2016 Har akkurat vert igjennom en ansettelsesprosess i et stort selskap, der var det en tredjepart som utførte bakgrunnssjekk på alt som var oppgitt i CV'en. Hadde jeg ikke attes (ol) for å ha jobbet en plass eller vitnemål fra en utdanning/skole så tok di kontakt med arbeidsplassen/skolen. Vær grei å aldri lyv på cv'en, visst det er slik du starter søken etter arbeid, hvordan kan du da være til å stole på videre i arbeidslivet?? Anonymkode: 5d1b5...017
makkapakka Skrevet 28. april 2016 #94 Skrevet 28. april 2016 Sigmund Brekke ble jo konsernsjef i Telenor av det, går fint an, kjør på
FrittgåendeBurugle Skrevet 28. april 2016 #95 Skrevet 28. april 2016 Ikke noe særlig å havne bak i køen fordi en idiot har løyet på seg mer utdannelse eller erfaring enn deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå