Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har et par spm om denne førstegangstjenesten en får i forsvaret. :)

1. Er det sånn at man må være godt trent for at man skal tåle året i forsvaret? Altså trene sånn hver dag, eller så orker man heller ikke å fullføre førstegangstjenesten? Er det SÅ tøft?

2. Hva skjer med privatlivet når man er der? Får man festet, hatt sex, etc..? Er jo kjedelig å gå et år uten disse greiene her. ;)

Anonymkode: de525...10f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Kommer an på avdeling og stilling, i førstegangstjeneste har du alt fra velferdsassistenter til spesialsoldater. Veldig generelt kan man si at førstegangstjeneste i Hæren stiller høyere fysiske krav enn førstegangstjeneste i Sjø - og Luftforsvaret. Men nei, man må ikke være veldig godt trent for å komme inn i Forsvaret, skal du derimot få stillingen du ønsker og ikke hate livet mer enn nødvendig på rekruttskolen så er det en fordel å være i god form.

2. Sex og alkohol er forbudt på leir og i tjeneste, når du har permisjon har du lov men gjør man noe dumt selv på perm risikerer man refs.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, tnh skrev:

1. Kommer an på avdeling og stilling, i førstegangstjeneste har du alt fra velferdsassistenter til spesialsoldater. Veldig generelt kan man si at førstegangstjeneste i Hæren stiller høyere fysiske krav enn førstegangstjeneste i Sjø - og Luftforsvaret. Men nei, man må ikke være veldig godt trent for å komme inn i Forsvaret, skal du derimot få stillingen du ønsker og ikke hate livet mer enn nødvendig på rekruttskolen så er det en fordel å være i god form.

2. Sex og alkohol er forbudt på leir og i tjeneste, når du har permisjon har du lov men gjør man noe dumt selv på perm risikerer man refs.

Okei. :)

1. Fordi skal inn på sesjon snart, og skal gjøre de testene etc. Men er det sånn at man velger der, hva man vil inn på? Fordi jeg har selv holdt på med idrett i 10 år, men slutta for 2 år siden. Men vil si at jeg verken er fet eller tynn. 

2. Hva mener du med permisjon? Er det ikke sånn at man er i førstegangstjenesten i et helt år - og ikke får komme hjem heller? Isåfall når kan man komme hjem?

Skrevet
2 minutter siden, tnh skrev:

Helt enig. Vil bare legge vekt på at det er greit å ha litt bra kondis før du skal inn, det er mye løping i rekrutten :P Hadde selv førstegangstjeneste i Hæren.

Dersom du gjør noe kriminelt, eller andre straffbare ting på perm/fri/helgetur - kan du både få refs og bli sparket ut av Forsvaret.

AnonymBruker
Skrevet

Skal selv inn på sesjon til uka haha, men inn skal jeg ikke.
Like vet jeg, men på noen baser får man bot av å drive med seksuell aktivitet så lenge man ikke har permisjon. 

Anonymkode: efb93...8f3

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

1. Fordi skal inn på sesjon snart, og skal gjøre de testene etc. Men er det sånn at man velger der, hva man vil inn på? Fordi jeg har selv holdt på med idrett i 10 år, men slutta for 2 år siden. Men vil si at jeg verken er fet eller tynn. 

2. Hva mener du med permisjon? Er det ikke sånn at man er i førstegangstjenesten i et helt år - og ikke får komme hjem heller? Isåfall når kan man komme hjem?

1. Gjør du det godt nok på testene på sesjon del 2 vil du sammen med sesjonsoffiser velge hvor du skal avtjene førstegangstjenesten. Hvor du kommer inn avhenger av dine resultater, om det er plasser igjen og sesjonsoffiserens inntrykk av deg. Gjør du det bra på sesjon del 2 kan du velge og vrake i stillinger så lenge det er plasser igjen, gjør du det dårlig kalles du ikke inn eller så må du i større grad rette deg etter føringene til sesjonsoffiser.

2. Jo, man får fri, i tillegg har de fleste generell helgeperm. Hvor ofte og når man har fri kommer an på stilling og avdeling.

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal selv inn på sesjon til uka haha, men inn skal jeg ikke.
Like vet jeg, men på noen baser får man bot av å drive med seksuell aktivitet så lenge man ikke har permisjon. 

Alle baser, og om man har perm eller ikke er irrelevant.

Endret av tnh
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Det er i utangspunktet forsvarets behov som til syvende og sist er utslagsgivende for hvor man havner, men mitt inntrykk var at ønsker ble etterfulgt i den grad det var mulig, dvs. hvis det var ledige plasser i en gitt våpengren/avdeling etc. så kunne man ringe vernepliktsverket og spørre om man kunne komme dit. Jeg tok kun en telefonsamtale, og så var det greit :) 

Men det er viktig at du faktisk er aktiv i å uttrykke et ønske ved å ringe dem, sier du ingenting så vet de jo ikke hva du ønsker, da blir man bare tilfeldig plassert et sted. 

Er du i normalt god form, optimalt sett kanskje litt sterkere og litt bedre kondis enn snittet vil du klare deg helt greit. Det er ikke opptaksprøver til HJK du skal igjennom. Er du normalvektig så går det helt fint. 

2. Man har permisjon fra tjeneste som alt annet vervet forsvarspersonell. Dvs. du er utgangspunktet i førstegangstjeneste hele året, men kan søke om å få innvilget permisjon i helger og i noen tilfeller andre dager/ferier. Hvor stor mulighet man har til det kommer litt an på hvilken våpengren/avdeling man skal tjenestegjøre i. Noen avdelinger har f. eks. mye helgefri med mer eller mindre normale arbeidstider på dagtid, andre har turnustjenester der man har friperioder. Kommer helt an på behovet i avdelingen og hva man gjør av oppgaver. 

Omfanget av øvelser varierer også stort med hvilken avdelinge man er i. Noen har noen få i løpet av året, mens mer aktivt infanteri vil kunne ha øvelser "halve året" i skauen. 

Man kan rent formelt sett bli kalt tilbake fra permisjon ved hendelser, mitt inntrykk var dog at det ble gjort svært sjelden.

Normalt sett har man rekruttskole før resten av tjenesteperioden, i denne perioden er det relativt normalt at man ikke kan forlate leiren på en måned eller to. Vi hadde karantene på en måned husker jeg. Rekruttskolen kan også være mer intensiv enn resten av tjenesten, da man skal gjennom en del opplæring innenfor feltvirksomhet, enkel sykepleie (sanitet), våpentrening, marsjering, fysisk trening osv. Men som sagt, alle disse forholdene varierer mye i forhold til tjenestetype, ikke hør for mye på rykter som at det er slik og slik, for det er avdelingens behov som styrer det meste. 

Anonymkode: 266f4...84e

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var inne dro folk til Tromsø og Rovaniemi for å feste. Du kan feste på utesteder i nærheten av leiren i helgen, men blir du for full og gjør noe dumt kan du ende opp med refs. Hadde en i troppen som en sen lørdagskveld urinerte inne på et rom fordi han var så full, og han endte opp med refs..

Angående sex..bør du være forsiktig om du er kvinne. Vi hadde et par kvinner inne som fikk kjæreste, og de snek seg vel til noe på et vis. Men det er veldig lett å få et dårlig rykte, så det er best å holde sånt til utenfor tjenesten. Det er ikke rart at man kanskje faller for noen som jente, man har jo et godt utvalg.. Men man bør avvente til etter at man har dimmet.

Anonymkode: ea57f...523

Skrevet

Det stilles ikke noen høye fysiske krav i de fleste avdelingene. Det kan selvfølgelig bli tøffere på enkelte øvelser om man ikke er sterk, men om du skal til en vanlig vernepliktig avdeling så går det nok bra!

Man får fri og da er sex og alkohol helt ok. Man kan komme full på leir om natten og. Du må bare ikke vise at du er det. Sex med andre i avdelingen er ikke lurt. Det fører bare til splittelser og dårlig stemning. Det er den eneste grunnen til at jeg er skeptisk til avdelinger med begge kjønn.. Har opplevd hvordan sex kan skape et dårlig miljø, mye på grunn av at det gjerne er færre jenter enn gutter, og at jentene naturlig nok da ofte har flere flere partnere i løpet av året, noe som igjen fører til sjalusi. 

Som sagt så trenger du ikke styrke om du ikke skal inn i spesialstyrkene eller annen spesiell tjenesteutdanning. Lykke til!☺

AnonymBruker
Skrevet

Ok takk til alle som svarte.

Men, hvor bør jeg gå da? Fordi jeg orker ikke å være sånn Garde, syns det er altfor kjedelig. Finnes det noe som kan sammenlignes med spesialstyrke-yrket i førstegangstjenesten? Altså å gå med gæver og patruljere etc. :) 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, har et par spm om denne førstegangstjenesten en får i forsvaret. :)

1. Er det sånn at man må være godt trent for at man skal tåle året i forsvaret? Altså trene sånn hver dag, eller så orker man heller ikke å fullføre førstegangstjenesten? Er det SÅ tøft?

2. Hva skjer med privatlivet når man er der? Får man festet, hatt sex, etc..? Er jo kjedelig å gå et år uten disse greiene her. ;)

1. Trenger ikke å være i god form. Så lenge du klarer å jogge normalt er du i god nok form. Hjelper jo enormt mye for deg selv å være i god form. Men trenger ikke å være i det.

2. Lite privatliv i rekrutten, og du får ikke lov til å forlate leieren. Men etter det så kan du dra på byen, drekka, pule og gjøre hva du vil.

Forsvaret er ikke spesielt tøft. Selv var jeg i Stormeksadron i rekrutten og stridstren etterpå. Var ganske gøy.

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, hvor bør jeg gå da? Fordi jeg orker ikke å være sånn Garde, syns det er altfor kjedelig. Finnes det noe som kan sammenlignes med spesialstyrke-yrket i førstegangstjenesten? Altså å gå med gæver og patruljere etc. :)

Man kan være i spesialstyrkene i førstegangstjenesten. Som marinejeger, fallskjermjeger og kvinnelig spesialsoldat i tillegg til en rekke støttestillinger i MJK og FSK. Garden innebærer fort mye grønn tjeneste det også, inklusivt mulighet for å bli bl.a skarpskytter + at det er sentralt, i motsetning til Skjold, Bardufoss, Høybuktmoen, Rena osv. Det er mindre parade/vakttjeneste enn folk gjerne tror.

Endret av tnh
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, tnh skrev:

Man kan være i spesialstyrkene i førstegangstjenesten. Som marinejeger, fallskjermjeger og kvinnelig spesialsoldat i tillegg til en rekke støttestillinger i MJK og FSK. Garden innebærer fort mye grønn tjeneste det også, inklusivt mulighet for å bli bl.a skarpskytter + at det er sentralt, i motsetning til Skjold, Bardufoss, Høybuktmoen, Rena osv. Det er mindre parade/vakttjeneste enn folk gjerne tror.

Okei. Men spesialstyrken, marienjeger etc, da må man vel allerede ha søkt der? Og er vel steinhardt å komme inn?

Hva annet syns du er spennende å være i 1.tjenesten?

Skrevet (endret)
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Men spesialstyrken, marienjeger etc, da må man vel allerede ha søkt der? Og er vel steinhardt å komme inn?

Hva annet syns du er spennende å være i 1.tjenesten?

Du må søke deg til spesialstyrkene hvis du vil gjennomføre førstegangstjenesten der, og ja, det er hardt å komme inn. Ingen kvinner har klart opptaket til fallskjermjeger, spesialjeger, marinejeger og spesialbåtoperatør. Det finnes derimot et nytt tilbud i FSK hvor bare kvinner som skal til førstegangstjeneste kan søke (jegertroppen), og som innebærer et relativt likt utdanningsår som fallskjermjegerne. Fortsatt hardt, men overkommelig hvis du trener hardt før opptak og ikke har noen særlige plager med rygg, gange og knær. I tillegg må du score høyt på helsetesten på sesjon del to for å i det hele tatt bli kalt inn til grovuttak, som vil si god hørsel, godt syn osv. Hvis du faller av på opptak til jegertroppen blir du plassert i førstegangstjeneste en annen plass eller i stab hos FSK, hos fallskjermjegerne har det vært tradisjon for at mange av de som faller fra ender opp i kampeskadronen, som også er en attraktiv og grønn tjeneste. Altså er det ingen krise å prøve seg for så å feile. Hvis du ønsker å søke deg til spesialstyrkene er neste aktuelle opptak sommeren 2017.

Endret av tnh
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med grensejeger? Det skal visst være ganske tøft. Eller så er jo feks 2. bataljon eller kampeskadronen muligens et alternativ? Det viktigste er i alle fall at du har litt peil på hva du vil når du skal på sesjon, og dersom du vil inn i en slik avdeling så er det viktig at du har ganske god utholdenhet, da den løpetesten er avgjørende for hva du kan tjenestegjøre som. 

Garden er forresten også en ganske operativ avdeling. De gjør mye annet enn å bare stå vakt. 

Anonymkode: 7d89e...71b

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Personenmeg skrev:

Det stilles ikke noen høye fysiske krav i de fleste avdelingene. Det kan selvfølgelig bli tøffere på enkelte øvelser om man ikke er sterk, men om du skal til en vanlig vernepliktig avdeling så går det nok bra!

Man får fri og da er sex og alkohol helt ok. Man kan komme full på leir om natten og. Du må bare ikke vise at du er det. Sex med andre i avdelingen er ikke lurt. Det fører bare til splittelser og dårlig stemning. Det er den eneste grunnen til at jeg er skeptisk til avdelinger med begge kjønn.. Har opplevd hvordan sex kan skape et dårlig miljø, mye på grunn av at det gjerne er færre jenter enn gutter, og at jentene naturlig nok da ofte har flere flere partnere i løpet av året, noe som igjen fører til sjalusi. 

Som sagt så trenger du ikke styrke om du ikke skal inn i spesialstyrkene eller annen spesiell tjenesteutdanning. Lykke til!☺

I alle dager, var det vanlig at kvinnene lå med flere folk? Ingen som var sånn i min bataljon, enda det var så mange som 9 kvinner..

Anonymkode: ea57f...523

AnonymBruker
Skrevet

TS vil med stor sannsynlighet ikke få delta i førstegangstjeneste. Det er mange som vil men ikke får komme inn. Kun 6-7000 årlig nå. Forsvaret plukker ut kun de beste og topp motiverte. De som scorer høyest på fysiske tester og iq-testene. 

Og færre kan det bli. Om forslaget til forsvarsministeren går gjennom vil hæren bli slanket med ytterligere 1 bataljon. Vi snakker da om antall årlige vernepliktige vil komme ned på 5000 stk. Så nåløyet blir trangere og trangere.  

Anonymkode: 911fc...679

Skrevet

Kjæresten min er i militæret, og han sover hos meg flere ganger i uka og reiser tilbake til leiren på morgenen. Har fri hver helg, så han har mye frihet hvertfall :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns jo at forsvaret ser dritkult ut. Men dritt på den andre siden, siden man mister så mye av friheten med festing/damer etc. 20 årsalderen er vel den alderen der det skjer mest i livet. 

Så vet ikke om millitæret er verdt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...