Gå til innhold

Hvor mye lar du din 4åring være klare seg konstant oppsyn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter som snart blir 4,5 år. I den siste tiden har hun blitt veldig opptatt av å klare seg selv. Hun vil gjerne være aleine hjemme og hun vil gå ut og leke aleine.

Jeg har så klart ingen planer om å la henne være aleine hjemme uten at jeg er i nærheten, men jeg setter pris på selvstendighet og vil ikke ødelegge verken dette eller utforskerlysten hennes, så jeg vil gjerne etterkomme ønskene så langt det lar seg gjøre.

I dag fikk hun for eksempel være aleine i rundt 30 minutter mens jeg var ute i garasjen og ryddet. Jeg stoler på at hun ikke leker med fyrstikker, komfyr, stikkontakter, kniver og lignende, men samtidig så kan jo ting skje. Mener dere dette er greit? Jeg ville hørt henne om hun ropte (hun måtte riktig nok tatt litt i), men på grunn av en tung og vanskelig dør ville hun ikke klart komme ned til meg om det var noe. Det jeg er mest bekymret for er kveling, enten ved å surre noe rundt halsen eller ved å sette noe fast i halsen. Sannsynligheten er jo liten, men det er ikke konsekvensene...

Når det kommer til lek ute er jeg litt mer avslappet så lenge hun holder seg unna bilveier. Vi har ingen hage, men vår nærmeste nabo er en barneskole som jeg føler er et trygt sted å være. Her er problemet egentlig at hun virkelig forguder alle som er eldre enn seg og derfor lett kan finne på å følge andre, større barn om de forlater skoleplassen. Hun finner veien hjem, men igjen; bilveier!

Så hva gjør dere andre?

Anonymkode: 46770...83b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok vært mer bekymret for henne ute enn inne. Inne er hun ihvertfall i kjente omgivelser og uten andre mennesker og trafikk.

Vår gutt på 4 år er alene nede (2 etg hus) hver morgen, står opp før alle andre. Han har også fått være alene ca en halvtime mens vi har drevet ute.

Har ikke noe godt svar, men vi også prøver å legge tilrette for selvstendighet, samtidig som vi selvfølgelig er bekymret for alt som potensielt kan skje.

Anonymkode: 46019...d4f

Skrevet

Vår jente er alene i huset mens jeg dusjer osv. 

Hun er utenfor huset og på lekeplassen alene. Får gå til og fra bestevenninnen som bor 150 meter unna. Gang og sykkelvei mellom huset vårt og lekeplassen, og blindvei bort til venninnen

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter som snart blir 4,5 år. I den siste tiden har hun blitt veldig opptatt av å klare seg selv. Hun vil gjerne være aleine hjemme og hun vil gå ut og leke aleine.

Jeg har så klart ingen planer om å la henne være aleine hjemme uten at jeg er i nærheten, men jeg setter pris på selvstendighet og vil ikke ødelegge verken dette eller utforskerlysten hennes, så jeg vil gjerne etterkomme ønskene så langt det lar seg gjøre.

I dag fikk hun for eksempel være aleine i rundt 30 minutter mens jeg var ute i garasjen og ryddet. Jeg stoler på at hun ikke leker med fyrstikker, komfyr, stikkontakter, kniver og lignende, men samtidig så kan jo ting skje. Mener dere dette er greit? Jeg ville hørt henne om hun ropte (hun måtte riktig nok tatt litt i), men på grunn av en tung og vanskelig dør ville hun ikke klart komme ned til meg om det var noe. Det jeg er mest bekymret for er kveling, enten ved å surre noe rundt halsen eller ved å sette noe fast i halsen. Sannsynligheten er jo liten, men det er ikke konsekvensene...

Når det kommer til lek ute er jeg litt mer avslappet så lenge hun holder seg unna bilveier. Vi har ingen hage, men vår nærmeste nabo er en barneskole som jeg føler er et trygt sted å være. Her er problemet egentlig at hun virkelig forguder alle som er eldre enn seg og derfor lett kan finne på å følge andre, større barn om de forlater skoleplassen. Hun finner veien hjem, men igjen; bilveier!

Så hva gjør dere andre?

Tiden er moden for å lære henne å bruke en mobiltelefon for å kontakte deg når du er i garasjen eller lignende. Alle bør ha en "husmobil" liggende hjemme hvor de har tilgjengelig mobil for barn uten egnge mobiler. 

Ellers er du begynt å gi henne frihet under ansvar på en for meg helt fornuftig måte. Hun er tydeligvis kommet i kan selv alderen.

Anonymkode: 6baf0...f1a

Skrevet

Synes det er helt innafor at 4åringen er litt alene inne. Det går nok også fint å la henne være alene ute, men da bør det gjerne ikke være bilvei eller andre farer i umiddelbar nærhet. Det kommer jo også litt an på hvilken erfaring du har av ditt barn, om barnet ditt virker å forstå at h*n ikke skal gå ut i veien, aldri har gjort det før osv. Men barn kan jo plutselig bli nysgjerrig og gjøre ting likevel. Tenker at en 4åring er for liten for mobiltelefon. Men hvis du har babycall fra tidligere kan jo denne brukes...Sette den ut i hagen mens barnet leker ute og du er inne eller motsatt...så kan du høre hvis det skjer noe, barnet roper e.l. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også hun er stor nok til å begynne å være litt alene. Det er jo stor stas for de små! Veldig fint å begynne i det små slik som du har gjort med å la henne være litt alene i huset mens du gjør noe annet. Så øker man gradvis tiden/selvstendighetsnivået, sakte men sikkert. 

Jeg har en på 5,5 år som ofte sier at jeg bare kan dra i butikken alene, men siden vi ikke har telefon hjemme til han så har jeg ikke gjort det enda (nå må vi kjøre på butikken og blir borte minst 30 min). Han får telefon nå når han begynner på skolen + at vi skal flytte og vil da bo 5 min unna butikken (gåavstand). Da skal han få være litt hjemme alene ja. Han får være litt alene nå om vi henter posten og kaster søppel, det har han fått gjort lenge. Han har for første gang for ikke så lenge siden fått sitte å vente i bilen mens jeg var inne på butikken (liker ikke barn alene i bil egentlig, så har vært veldig streng på det) og da ble han veldig stolt! :)

I fjor sommer da han var 4,5 år var første gang jeg begynte å la han være litt alene ute med venner. Før det var jeg alltid ute med han. Det er bilvei ikke langt unna, så jeg vil uansett ha en viss oversikt over hvor de er. Dermed sitter jeg gjerne med døra åpen så jeg kan høre dem leke utenfor. Han er også veldig flink til å komme å si fra om de f.eks går bort til kompiser og sånt, så jeg stoler ganske mye på ham når han er ute (men har i mente at barn fort glemmer seg av og dermed liker jeg å ha en liten oversikt også). 

Man må nesten se det an på barnet og området ute om hvordan man gjør det og når de er klar for å begynne å ferdes litt alene. Men inne i huset tenker jeg de er tryggere enn ute for å si det sånn! Og har barnet mobil det kan nå deg på, så er jo den saken biff.

Anonymkode: db342...3b5

Skrevet

Har ei jente på samme alder. Hun har fått være alene ute siden hun var tre år, med økende rekkevidde og tid. I starten var hun bare på lekeplassen, hos naboen eller på terrassen, altså innenfor synsvidde. Nå som hun er 4,5 får hun gå til avtalte steder i nærområdet. Hun har lært å si fra hvor hun går, men det har vært noen få episoder der hun har blitt med en venn avgårde og glemt både tid og sted. Da har vi vært strenge en lang periode etterpå. (Det har selvsagt gått helt fint selv om jeg synes sånt er skummelt.)

Hun har vært alene hjemme én gang mens mannen og lillebror dro på nærbutikken. Jeg tenker at det er på tide å øve mer på det, men kun korte perioder. Og vi må snakke litt mer om brann og sånt først.

Vi bor i en rolig område nesten uten biltrafikk, det har selvsagt mye å si for hvor frie tøyler barna får. 

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her:

Takk for alle svar.

Mobiltelefon tror jeg vi må vente litt med, men det skader jo ikke å øve.

Når det kommer til trafikk og bilveier så skjønner hun hvordan hun skal oppføre seg, men jeg tror nok dette raskt blir glemt under lek. Jeg tviler sterkt på at hun vil gå ut i veien aleine, men at hun følger etter andre er ikke utenkelig. Jeg har uansett god utsikt fra stuevinduet og kan både se og høre det som skjer på skoleplassen, så ute føler jeg det er ganske trygt. 30-sone og fartsdumper hjelper også litt.

Jeg er mer bekymret når hun er inne aleine og jeg verken kan se eller høre henne. Jeg har ingen indikasjoner på at hun kommer til å gjøre noe verre enn å rote, men det er vanskelig å være sikker.

Selv var jeg en redd, hjelpeløs og usikker unge, jeg vil på ingen måte føre disse egenskapene videre og setter derfor stor pris på tegn til selvstendighet og selvsikkerhet hos min datter. Problemet er bare å finne den rette balansegangen mellom sikkerhet og utfoldelse.

Skrevet (endret)

Når jenta vår var 4,5 fikk hun være ute i Hagen alene eller inne i huset mens vi var utenfor, eller trillet lillebror litt borti veien. Hun kunne rope etter oss hvis hun ville. Når hun nærmet seg 5 fikk hun gå til naboen og være ute i Hagen deres alene.

Endret av sjøhest
AnonymBruker
Skrevet

Jenta vår fikk være alene ute den sommeren hun var 5 (ble 5 den våren). Nå er hun snart 6 og er ute alene, går til venner i nabohus etc (må da ikke ut på bilvei), men jeg liker å ha en viss oversikt når hun er ute da, så jeg titter ut kanskje hvert 15.minutt bare for å se at de er i nærheten. Hun kan være inne hvis jeg for eksempel triller babyen i søvn på veien utenfor,kanskje sånn 15 minutter. Hun hadde sikkert klart mer også, men vi har ikke gjort det enda. Jeg er litt som deg og tenker litt på at hun kan sette noe i halsen etc, så liker å være i nærheten. Men må vel øve litt mer etterhvert nå!

Anonymkode: a3234...053

Gjest Magnifiq
Skrevet

Vår fireåring er ute på lekeplassen alene (rett utenfor huset), og i nærmeste nabolag. 

Vi bor i enden på et boligfelt, og han får lov til å leke rundt her på tunet, og i hagene til de som bor her på tunet.

I dag var han inne alene en halvtimes tid mens vi andre var utenfor her. Han klarer fint å komme ut om det er noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...