AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #1 Del Skrevet 23. april 2016 Jeg har en gammel nabo på rundt 70 år som jeg i flere år har hatt et veldig godt forhold til. Stopper ofte for å ta en prat ved postkassa og er stadig innom på kaffe og kake. Hjelper til med snømåking om vinteren og lignende. Denne naboen har ikke så mange andre så jeg tror at jeg er en av dem personen har mest daglig kontakt med. Barna bor et stykke unna og er på besøk noen få ganger i året. De siste ukene har denne personen blitt mer og mer rørete. Hopper fra en samtale til en annen, begynner å fortelle en historie midt i historien, glemmer småting osv osv. Personen gjentar også seg selv og en ting som ble fortalt for kort tid siden (ofte 10 minutter) siden er glemt og blir gjentatt. Det virker ikke som om det er et "problem", og det kan godt hende jeg bare innbiller meg dette men jeg har stusset litt den siste tiden. Kan dette være tegn på demens eller lignende? Jeg kan ingenting om slikt men merker en forandring på personen. Kan jo være det går over igjen helt av seg selv. Er det andre tegn jeg kan kikke etter, og hva skal jeg i tilfelle gjøre? Noen som har tips? Anonymkode: 5b083...301 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #2 Del Skrevet 23. april 2016 Det er vanskelig å si, men det kan være tegn på demens. Jeg tenker dog at personen kanskje kan ha fått et drypp siden det har skjedd bare over de siste ukene. En demenssykdom pleier ikke å forverre seg så raskt. Jeg synes uansett at du kan ta kontakt med helsepersonell (f.eks hvis du vet hvor naboen din går til fastlege) Anonymkode: 86065...fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #3 Del Skrevet 23. april 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vanskelig å si, men det kan være tegn på demens. Jeg tenker dog at personen kanskje kan ha fått et drypp siden det har skjedd bare over de siste ukene. En demenssykdom pleier ikke å forverre seg så raskt. Jeg synes uansett at du kan ta kontakt med helsepersonell (f.eks hvis du vet hvor naboen din går til fastlege) Anonymkode: 86065...fbf TS her: Tusen takk for svar! Jeg har virkelig ikke peiling på slikt så det kan godt være noe helt annet ja. Kan jeg ta kontakt med helsepersonel uten at personen samtykker? Jeg har foreslått at personen skal ta seg en tur til legen pga andre småting men personen ønsker ikke dette. Er frisk som en fisk. Dette er jo ikke alvorlige ting så vil lissom ikke sette i gang en hel masse styr pga at jeg mistenker noe jeg overhodet ikke har peiling på... Forhåpentligvis tar jeg jo fullstendig feil! Anonymkode: 5b083...301 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #4 Del Skrevet 23. april 2016 Det kan være det, men det er veldig vanlig å stokke om på ordene og hendelser i den alderen uten at de er demente for det om. Typiske tegn på demens er å snakke mye om gamledager, aggressjon/sinne, men også tristhet. Si i fra til familiens til personen. Antar at de vet det, men det skader jo ikke. Anonymkode: df920...b17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #5 Del Skrevet 23. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan være det, men det er veldig vanlig å stokke om på ordene og hendelser i den alderen uten at de er demente for det om. Typiske tegn på demens er å snakke mye om gamledager, aggressjon/sinne, men også tristhet. Si i fra til familiens til personen. Antar at de vet det, men det skader jo ikke. Anonymkode: df920...b17 Ts her: Tusen takk for svar Personen har veldig lite kontakt med familie. De bor langt unna og er bare her noen få ganger i året. Forhåpentligvis så er det jo ingenting, at jeg overreagerer og lager scenarioer som ikke er der Har bare stusset litt på forandring i oppførsel og dersom det skulle være noe galt så vil jeg så fryktelig gjerne hjelpe... Det er en god del snakk om gamle dager og triste hendelser som skjedde for mange år siden. Men det er egentlig ikke noe nytt... Det er mer "roting" og hopping fra en historie til en annen (helt uten sammenheng) som har forverret seg. Anonymkode: 5b083...301 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå