AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #1 Skrevet 23. april 2016 jeg har fått tilbud om 4 mnd praksis via jobben i ett land langt borte. og tenker at det kunne vært en opplevelse for livet for hele familien. men privatskole er vanvittig dyrt der. noe kan gjøre via nett. noe via skype. men må også ha noe hjemmeundervisning. hva tenker dere om dette? begge barna er i barneskole alder. friske og raske. begge ligger foran pensum og trenger ingen spesialundervisning eller lignende. minusene må jo være at man holder de borte fra vennene sine i 4 mnd, og at de ikke får fulgt samme opplæringen som på skolen. men tror likevel at læringen de får ved å bo i en annen kultur og se noe annet i 4 mnd er verdifull. Anonymkode: a7fce...fd6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #3 Skrevet 23. april 2016 Egoistisk. Når man har barn så setter man barna først. Fjerner ikke barna fra alt de har kjært i 4 måneder for at du skal få oppfylt et ønske om å jobbe utenlands. Å kalle det en opplevelse for familien er bare en unnskyldning for st du skal gjøre det du vil. Anonymkode: a3211...aea 5
lingua franca Skrevet 23. april 2016 #4 Skrevet 23. april 2016 Jeg tenker det kan være en god idé jeg. 4 mnd er jo ikke så lenge. Men det krever planlegging. Dersom du skal arbeide, hvem er det du tenker skal undervise barna (og i det hele tatt passe på dem, dersom de er i barneskolealder)? 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #5 Skrevet 23. april 2016 Jeg er ikke så negativ som de over. Men avhenger litt av hva barn og partner vil, er de med på dette? Og vet du at barna skal tilbake i samme klassen igjen? Skal dere hjem til samme hus? Hvis de skal tilbake i samme klassen ville jeg snakket med skolen, fått til et samarbeid ved å bruke samme bøker, ha kontakt med klassekamerater gjennom mail, skype og brev. Kanskje klassene kan bruke dere til å lære mer om land og kultur? Krever jo litt ekstra av dere foreldre ved at dere må hjelpe til å holde kontakten med vennene, samtidig må de få hjelp til å finne noen jevnaldrende der dere er! Er dere forresten to voksne som skal dra og skal kun den ene jobbe? Da bør jo den andre ha god mulighet til å hjelpe/undervise barna! I det lange løp ser jeg dette som en fordel for barna og dere! Anonymkode: d943d...c96 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #6 Skrevet 23. april 2016 4 måneder er ikke lenge, verken å holde seg borte fra venner eller skolearbeid. Det sistnevnte ser jo ikke ut til å bli et problem når de ligger foran pensum og ikke har noen lærevansker. Det dere bare må huske på er å ikke være noe slakke med undervisningen. Dette må dere ta ordentlig tak i når dere skal være ansvarlige for det i 4 måneder. Jeg vil også si at situasjonen avhenger litt av hvilket alderstrinn det dreier seg om. Hvilken klasse går de i? Jeg tror også barn vil få godt av en slik opplevelse. Det er ikke slik at det som er standard er det beste. Det er bare det mest vanlige. Det er jo ikke alle som har mulighet til det dere kan. Anonymkode: 7139a...7d0 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #7 Skrevet 23. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Egoistisk. Når man har barn så setter man barna først. Fjerner ikke barna fra alt de har kjært i 4 måneder for at du skal få oppfylt et ønske om å jobbe utenlands. Å kalle det en opplevelse for familien er bare en unnskyldning for st du skal gjøre det du vil. Anonymkode: a3211...aea Du overreagerer. Det blir som to sommerferier med hjemmeskole. Det er da absolutt ikke å forakte, og når TS skriver at denne opplevelsen vil gagne barna ser jeg absolutt ikke hvorfor dette skal være så ille for dem. Anonymkode: 7139a...7d0 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #8 Skrevet 23. april 2016 Vi har vært på seiletur med tre barn i nesten to år. To av de var i skolepliktig alder og vi hadde veldig godt samarbeid med skolen. Praktiserte faste tider for skolearbeid og hadde tett oppfølging med skolen via mail, skype og blogg. Begge barna hadde en blogg som de hadde fått i oppgave fra lærerne sine og som igjen gjorde at de oppdaterte og holdt kontakten med skolekameratene sine. Har bare positive minner. Anonymkode: 6f143...2fb 2
Anastasha Skrevet 23. april 2016 #9 Skrevet 23. april 2016 Å kalle dette egoistisk er vel å overdrive sterkt. Noe av det essensielle her er jo også om dette er noe barna virkelig ønsker, ser de på det som spennende, eller har de problemer med å være borte fra vennene sine denne tiden? Snakker de engelsk, og er de et samfunn der det er mulig å kommunisere på engelsk? Finnes det evt andre nordmenn der med barn som man kan kontakte? Kontakt med den skolen de går på nå underveis er nok meget viktig, og dere kan jo rett og slett satse på å følge den samme læreprogresjonen som resten av barna i klassen, bare på andre måter. Er barna dine relativt disiplinerte og flinke til å arbeide på egen hånd? Det er jo også en viktig faktor. Å forberede et opplegg når de kommer hjem der barna forteller om sine opplevelser er jo ikke dumt, og jeg synes dette høres ut som en glimrende mulighet til en opplevelse utenom det vanlige, men det avhenger jo da mye av om barna selv vil, og om de får nok muligheter til stimulans med andre barn den tiden de er vekke.
lingua franca Skrevet 23. april 2016 #10 Skrevet 23. april 2016 Forresten - husk på at barna vil bli ansett som skrevet ut av skolen ved et såpass langt opphold. Dere vil derfor måtte skrive dem inn igjen når dere kommer inn. Dersom dere bor et sted der det er kamp om skoleplassene (som i Oslo), kan dere ikke uten videre regne med at barna får fortsette på sin gamle skole. Undersøk for all del hvordan ståa er i deres kommune/bydel først! 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #11 Skrevet 23. april 2016 Gjør det! En opplevelse for dere alle! 😊 Anonymkode: 3ae5b...049 6
reiseglad Skrevet 23. april 2016 #12 Skrevet 23. april 2016 (endret) Vi tok ut ungene våre fra barneskolen i tre mnd. Det gikk helt uproblematisk, og jeg er overbevist om at de lærte mye mere med oss på reise de tre månedene, enn om de skulle vært hjemme (språk, religion, samfunnsfag, matematikk/valuta, svømming). Dette er noen år tilbake, men de fikk tilsendt ukeplan hver uke på mail, og hadde med noen skolebøker som de jobbet med hele tiden. Fantastisk opplevelse som ingen av oss ville vært foruten! Gleden med å komme tilbake etter å ha savnet vennene sine, var faktisk en sunn opplevelse. Likevel har vi fortsatt kontakt og vennskap vi etablerte disse månedene for mer enn 10 år siden. Endret 23. april 2016 av reiseglad 3
Beach Skrevet 23. april 2016 #13 Skrevet 23. april 2016 Jeg har ikke erfaring med det, men synes du skal gjøre det! Egoisme kan man begynne å snakke om dersom man flytter utallige ganger i løpet av barnas oppvekst. Det er det mange familier som gjør, og det snakkes det aldri om? Man ønsker jo at barna skal ha en stabil og sikker oppvekst, uten for mange forandringer i miljø. Men dersom det er snakk om en sjelden mulighet, mener jeg det er en god idé. Du sier at barna dine ligger foran i pensum, og da tenker jeg at dette er uproblematisk. Det hadde muligens stilt seg noe annerledes dersom de slet på skolen og trengte ekstra hjelp. Jeg tenker at de færreste får slike muligheter. Personlig skulle jeg ønske jeg hadde vokst opp i flere ulike land, da man lærer vanvittig mye, vokser på det og i tillegg har muligheten til å lære flere ulike språk. Flere av mine venner har vokst opp i ulike land, og de har historier og erfaringer de færreste kan "skilte med". Dessuten er det kun snakk om 4 mnd! 1
Beach Skrevet 23. april 2016 #14 Skrevet 23. april 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke så negativ som de over. Men avhenger litt av hva barn og partner vil, er de med på dette? Og vet du at barna skal tilbake i samme klassen igjen? Skal dere hjem til samme hus? Hvis de skal tilbake i samme klassen ville jeg snakket med skolen, fått til et samarbeid ved å bruke samme bøker, ha kontakt med klassekamerater gjennom mail, skype og brev. Kanskje klassene kan bruke dere til å lære mer om land og kultur? Krever jo litt ekstra av dere foreldre ved at dere må hjelpe til å holde kontakten med vennene, samtidig må de få hjelp til å finne noen jevnaldrende der dere er! Er dere forresten to voksne som skal dra og skal kun den ene jobbe? Da bør jo den andre ha god mulighet til å hjelpe/undervise barna! I det lange løp ser jeg dette som en fordel for barna og dere! Anonymkode: d943d...c96 Dette syntes jeg hørtes ut som en veldig god idé.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå