monrox Skrevet 22. april 2016 #1 Skrevet 22. april 2016 Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, eller hvordan jeg skal si det, men i de siste dagene har jeg tenk mye på om jeg har blitt seksuelt misbrukt som barn, og det slipper liksom ikke tankene mine, jeg føler meg også mye opprørt og gråter rett som det er. Vel, en person i den nærmeste familien min har en liten jente (under 4 år), jeg synes hun er helt fantastisk og jeg kunne ha ofret livet mitt for henne på flekken! Det som er litt vanskelig og spesielt er at når vi er sammen i situasjoner hvor hun er naken (jeg skifter bleie, eller hun har dusjet eller noe) så føler jeg meg ofte utilpass, og aller verst er det hvis hun tilfeldigvis ser meg når jeg skifter klær eller lignende, da blir jeg uvel og noen ganger på gråten. Jeg har de siste årene ikke sagt "pappa" men min fars egentlige navn når jeg snakker til han, eller om han. Jeg klarer heller ikke (så lenge jeg kan huske) gi han en klem, og dersom det har skjedd i spesielle anledninger som i bursdagen hans kjenner jeg forferdelig ubehag og jeg får lyst til å løpe langt bort. For ikke lenge siden var det noe på tv`n om seksuelt misbruk og da sa han at han ikke kunne forstå folk som gjorde slik mot unger. I oppveksten min kranglet han og mamma hver dag, og det endte ofte i fæle trusler mot henne fra hans side og noen fysiske episoder. Han kunne true henne på livet og hver gang jeg hørte det måtte jeg løpe å stille meg foran henne og beskytte mamma. Jeg tror dette har skadet meg mye psykisk og jeg har slitt med anorexi i noen år, bulimi, selvskading, insomnia, angst for konflikter og pågående tvangstanker. Jeg er så redd for at det skal være sant, og på hvordan måte kan jeg noensinne finne ut av det? Jeg kan jo ikke spørre han, eller om mamma har sett noe i oppveksten min som hun ikke har fortalt meg ? Uff, kjenner meg kvalm og har hjertebank. Jeg håper det bare er pga. all kranglingen og slåssingen jeg var vitne til i oppveksten og at det ikke har noe med seksuelt misbruk å gjøre. Håper noen har et råd.. Hilsen meg.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #2 Skrevet 22. april 2016 Dersom du ikke husker noe seksuelt misbruk, vil jeg råde deg til å la den tanken ligge. Ta kontakt med hjelpeapparat for de problemene du faktisk har, som godt kan komme av de familieforholdene du her beskriver og at det har gjort deg mer sårbar. Det er også mulig at du i din søken etter svar på dine reaksjoner forsterker dine egne følelser i slike situasjoner som de du beskriver, rett og slett fordi du tror noe kan ha skjedd. Ikke tillegg deg selv minner eller opplevelser som ikke har skjedd, det gjør mer skade enn gagn. Ta heller som sagt kontakt med hjelpeapparatet så får du profesjonell hjelp videre. Anonymkode: d2b16...4be 21
HerKommerMummi Skrevet 22. april 2016 #3 Skrevet 22. april 2016 Du kan be om utredning på BUP eller DPS (vet ikke hvor gammel du er). Der kan de prøve å finne ut om du har opplevd et traume som kan være førspråklig/fortrengt. Skjønner godt at du vil finne ut av dette! 2
Monky Skrevet 22. april 2016 #4 Skrevet 22. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du ikke husker noe seksuelt misbruk, vil jeg råde deg til å la den tanken ligge. Ta kontakt med hjelpeapparat for de problemene du faktisk har, som godt kan komme av de familieforholdene du her beskriver og at det har gjort deg mer sårbar. Det er også mulig at du i din søken etter svar på dine reaksjoner forsterker dine egne følelser i slike situasjoner som de du beskriver, rett og slett fordi du tror noe kan ha skjedd. Ikke tillegg deg selv minner eller opplevelser som ikke har skjedd, det gjør mer skade enn gagn. Ta heller som sagt kontakt med hjelpeapparatet så får du profesjonell hjelp videre. Anonymkode: d2b16...4be Utrolig godt skrevet!👏 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #5 Skrevet 22. april 2016 Hadde det skjedd, så hadde du husket det. Høres ut som om du har tvangstanker. Hilsen en som ble seksuelt misbrukt Anonymkode: ba89d...42d 8
Gjest Hapi Skrevet 23. april 2016 #6 Skrevet 23. april 2016 Har hatt lignende tanker, men vet fortsatt ikke selv om jeg er over 40. Det gjør heller ingen forskjell, du er jo den samme, uansett hva som har skjedd eller ikke. Om du trengte å vite det så hadde du husket det.
jabx Skrevet 23. april 2016 #7 Skrevet 23. april 2016 Hvorfor begynner du å fantasere om seksuelt misbruk når det er åpenbart hva problemene stammer fra, nemlig trusler og vold mot din mor? 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #8 Skrevet 23. april 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde det skjedd, så hadde du husket det. Høres ut som om du har tvangstanker. Hilsen en som ble seksuelt misbrukt Anonymkode: ba89d...42d Har du kunnskap om dette? Er ganske vanlig at noen mennesker fortrenger dårlig minner. Anonymkode: fb58a...a16 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #9 Skrevet 23. april 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom du ikke husker noe seksuelt misbruk, vil jeg råde deg til å la den tanken ligge. Ta kontakt med hjelpeapparat for de problemene du faktisk har, som godt kan komme av de familieforholdene du her beskriver og at det har gjort deg mer sårbar. Det er også mulig at du i din søken etter svar på dine reaksjoner forsterker dine egne følelser i slike situasjoner som de du beskriver, rett og slett fordi du tror noe kan ha skjedd. Ikke tillegg deg selv minner eller opplevelser som ikke har skjedd, det gjør mer skade enn gagn. Ta heller som sagt kontakt med hjelpeapparatet så får du profesjonell hjelp videre. Anonymkode: d2b16...4be Enig i denne, Anonymkode: fb58a...a16 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #10 Skrevet 23. april 2016 Så vonde minner som seksuelt misbruk kan bli fortrengt slik at en ikke husker det konkret, men bare opplever glimt av eller tegn på det. Når det er sagt, er det du har opplevd med trusler og vold fra far mot mor veldig skadelig for et lite barn. Det må ha vært fryktelig skremmende for deg. Det kan godt forklare de reaksjonene du beskriver at du har har i dag. Kanskje kan behandling og bearbeiding av barndomstraumene hjelpe deg? Har du kontakt med noen behandler i dag, eller så kan du evt. gå til fastlegen og be om henvisning? I dag finnes det heldigvis en del kunnskap om traumer og traumeminner, og hvordan man kan bearbeide dem. Anonymkode: 9a0eb...454 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #11 Skrevet 23. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du kunnskap om dette? Er ganske vanlig at noen mennesker fortrenger dårlig minner. Anonymkode: fb58a...a16 Vil bare si at dette er en gammel teori. Tidligere mente man at det var vanlig å fortrenge vonde minner, men dette har de gptt mer og mer bort i fra. Det sier seg selv at har man opplevd å bli seksuelt missbrukt ( med mindre man var svært liten) så ville man husket det, selv om man da altså ville prøve å fortrenge følelsen dette ga. Og ja, dette har jeg fra en psykolog Anonymkode: a4000...4e5 2
2shy Skrevet 23. april 2016 #12 Skrevet 23. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde det skjedd, så hadde du husket det. Høres ut som om du har tvangstanker. Hilsen en som ble seksuelt misbrukt Anonymkode: ba89d...42d Stemmer ikke. Vi mennesker har evnen til å fortrenge traumer, Fortrengte selv et gjentakende traume (ikke misbruk) som skjedde i 6-7-8 års alder. Jeg har fortsatt ingen minner fra det, men har fått bekreftet fra flere hold at det skjedde. Det ga svar på mye av reaksjonene og mønstrene mine i voksen alder faktisk. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom du ikke husker noe seksuelt misbruk, vil jeg råde deg til å la den tanken ligge. Ta kontakt med hjelpeapparat for de problemene du faktisk har, som godt kan komme av de familieforholdene du her beskriver og at det har gjort deg mer sårbar. Det er også mulig at du i din søken etter svar på dine reaksjoner forsterker dine egne følelser i slike situasjoner som de du beskriver, rett og slett fordi du tror noe kan ha skjedd. Ikke tillegg deg selv minner eller opplevelser som ikke har skjedd, det gjør mer skade enn gagn. Ta heller som sagt kontakt med hjelpeapparatet så får du profesjonell hjelp videre. Anonymkode: d2b16...4be Er ikke nødvendigvis enig i dette. For hvis noe skulle ha skjedd (noe vi ikke har forutsetning til å mene noe som helst om), så er det forferdelig slitsomt å ha dette kokende i kroppen sin. TS, det er ikke sikkert noe har skjedd i det hele tatt. Følelsene og ubehaget ditt kan også stamme fra helt andre ting. Men du skal samtidig ta følelsene dine alvorlig og få hjelp for det. Så jeg støtter at du bør gå i terapi, og ta det derfra. 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #13 Skrevet 23. april 2016 Siden du har slitt med så mange ting, regner jeg med du går i terapi. Ta det opp m psykolog/psykiater, de kan få underbevisstheten din til å "våkne". Anonymkode: 8477f...d72 1
mammamy Skrevet 23. april 2016 #14 Skrevet 23. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vil bare si at dette er en gammel teori. Tidligere mente man at det var vanlig å fortrenge vonde minner, men dette har de gptt mer og mer bort i fra. Det sier seg selv at har man opplevd å bli seksuelt missbrukt ( med mindre man var svært liten) så ville man husket det, selv om man da altså ville prøve å fortrenge følelsen dette ga. Og ja, dette har jeg fra en psykolog Anonymkode: a4000...4e5 Jeg har en bekjent som ble misbrukt, men husket det først i voksen alder, slet voldsomt m overspising, søvnvansker etc, og plutselig en dag våknet underbevisstheten i en terapitime og alt kom frem. Hun hadde aldri tidligere tenkt tanken en gang. Konfronterte faren sin og han måtte medgi at det hadde skjedd noen ganger. Husk at psykologer også har sine meninger/tanker. Ikke alt en psykolog sier stemmer, det viser seg jo tydelig i straffesaker der de har flere eksperter og det kommer flere resultater selv om de undersøker samme menneske!! 3
monrox Skrevet 23. april 2016 Forfatter #15 Skrevet 23. april 2016 Takk for mange fine svar, det er ikke lett å vite helt sikkert hvor alle tankene mine kommer fra, men det er et minne jeg har som jeg ikke liker å tenke på, men som jeg ikke opplevde som skremmende når jeg var i situasjonen. Jeg var i badekaret med pappa (var veldig ung men husker ikke alder) og jeg vet vi badet naken sammen og jeg tok på ...... hans, og jeg vet jeg tok forhuden fram og tilbake noen ganger og synes det var morsomt, det jeg ikke husker er om han ba meg slutte, eller om dette er noe som bare skjedde den ene gangen. Det er jo sinnsykt ekkelt å tenke på, og det er et bilde jeg forsøker å fortrenge. Har gått til psykolog av flere grunner, og vi snakket en gang om jeg kan ha blitt seksuelt misbrukt, men jeg klarte ikke fortelle om denne episoden til hun, det føltes bare helt sykt rart. Unger er jo nysgjerrig på kropp og sånn, men hadde han vært helt god i hodet (noe han ikke er helt) så hadde han vel tatt bort hånda mi på flekken? Æsj, hater disse tankene! Men jeg har ingen andre tydelige minner som er slik. Dere som er foreldre, er dette noe som kunne ha skjedd?
2shy Skrevet 23. april 2016 #16 Skrevet 23. april 2016 8 minutter siden, monrox skrev: Takk for mange fine svar, det er ikke lett å vite helt sikkert hvor alle tankene mine kommer fra, men det er et minne jeg har som jeg ikke liker å tenke på, men som jeg ikke opplevde som skremmende når jeg var i situasjonen. Jeg var i badekaret med pappa (var veldig ung men husker ikke alder) og jeg vet vi badet naken sammen og jeg tok på ...... hans, og jeg vet jeg tok forhuden fram og tilbake noen ganger og synes det var morsomt, det jeg ikke husker er om han ba meg slutte, eller om dette er noe som bare skjedde den ene gangen. Det er jo sinnsykt ekkelt å tenke på, og det er et bilde jeg forsøker å fortrenge. Har gått til psykolog av flere grunner, og vi snakket en gang om jeg kan ha blitt seksuelt misbrukt, men jeg klarte ikke fortelle om denne episoden til hun, det føltes bare helt sykt rart. Unger er jo nysgjerrig på kropp og sånn, men hadde han vært helt god i hodet (noe han ikke er helt) så hadde han vel tatt bort hånda mi på flekken? Æsj, hater disse tankene! Men jeg har ingen andre tydelige minner som er slik. Dere som er foreldre, er dette noe som kunne ha skjedd? Det du beskriver her er jo misbruk. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #17 Skrevet 23. april 2016 Det er vanskelig det der. Jeg vet at jeg ble utsatt for overgrep av broren min, og at både han og søskenbarna hadde en veldig seksualisert lek og atferd. Dette var derimot ikke noe jeg klarte å huske ordentlig eller ble helt klar over før jeg fikk barn. Opplevelsen med å være gravid og å føde (samt amme) ble veldig mye for meg, og minnene dukket opp. Da husket jeg også at jeg hadde tenkt å fortelle alt til en venninne i tenårene, men så turte jeg ikke. Det jeg derimot lurer på nå er om jeg kan ha opplevd noe med farfaren min også. Jeg føler at det "er noe" med han, men jeg husker ikke noe konkret. Men det er merkelig at alle vi søskenbarna som var hans barnebarn skal ha blitt seksuelt skada (med tanke på fikseringen og overgrepene mot meg) når jeg i tillegg føler et ubehag med han. Men jeg husker ikke noe og det er bare en tanke jeg har, som jeg ikke får gjort noe mer med. Det med badekaret er forøvrig ikke normalt nei. Foreldre ville tatt bort hånden til barnet og sagt at det er privat. Anonymkode: daf43...f48
Beach Skrevet 23. april 2016 #18 Skrevet 23. april 2016 Du burde oppsøke hjelp og få ryddet opp i tankene dine. Det er klart man kan fortrenge vanskelige opplevelser i ens fortid, men dersom du ikke har noen konkrete minner som tilsier at du har blitt seksuelt misbrukt, synes jeg du skal legge dette unna. Selv om foreldrene dine kranglet, og faren din var en drittsekk, betyr ikke det at han utsatte deg for seksuelt misbruk.
ajarRun Skrevet 23. april 2016 #19 Skrevet 23. april 2016 Den 22.4.2016 at 1.05, HerKommerMummi skrev: Du kan be om utredning på BUP eller DPS (vet ikke hvor gammel du er). Der kan de prøve å finne ut om du har opplevd et traume som kan være førspråklig/fortrengt. Skjønner godt at du vil finne ut av dette! Da går det vel som når psykologer klarte å overbevise pasientene om at de hadde blitt seksuelt misbrukt av en satanistisk sekt.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #20 Skrevet 24. april 2016 1 time siden, ambivalentReaction skrev: Da går det vel som når psykologer klarte å overbevise pasientene om at de hadde blitt seksuelt misbrukt av en satanistisk sekt. Du er den siste som burde å utale deg i en tråd som dette. Anonymkode: fb58a...a16 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå