AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #1 Skrevet 22. april 2016 Har vært igjennom en sorgprosess hvor jeg har gått ned 10-15 kg pga jeg nesten ikke har spist noe. Hadde 10-15 kg for mye, så er fornøyd med kroppen nå. Men matlysten har kommet tilbake, og jeg vil helst ikke gå opp i vekt igjen. Spørsmålet mitt er om jeg begynner å spise normalt sunt og litt trening/mosjon (kaloribalanse mellom inntak og forbruk) vil jeg da behold vekten? Anonymkode: 32d4b...2e6
Emalje Skrevet 23. april 2016 #2 Skrevet 23. april 2016 Det er nok mulig! Jeg ville starta å trene, og spist sunt uten å telle kalorier. Bare ikke overspise, så burde du holde figuren! Viktig at du får et sunt forhold til kosthold nå som du har hatt det litt vanskelig med maten! 1
Pringle Skrevet 23. april 2016 #3 Skrevet 23. april 2016 Kaloribalanse betyr at du spiser like mye som du forbruker, så ja. Husk at med 10-15 kilo mindre på kroppen, trenger du litt mindre mat enn tidligere, for å holde stabil vekt. Kondolerer, forresten, hva du nå enn sørger over. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #4 Skrevet 23. april 2016 Hvordan spiste du før? Anonymkode: 33dda...db2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #5 Skrevet 23. april 2016 Jeg vil ikke gi deg falske forhåpninger. Siden du har spist veldig lite har kroppen din gått i sultemodus. Dermed forbrenner den 25% mindre. Så når du da spiser like mye som du normalt skal forbrenner vil du gå opp i teorien 25% av den vekten du hadde. Ikke fortvil, for om du trener og får økt muskelmasse vil du miste det fettet igjen, men det trenger ikke bety at du går ned i vekt fordi du får muskler og de veier en del. Derfor bør du begynne med måling og ikke veiing. Anonymkode: b2ad6...353
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #6 Skrevet 23. april 2016 Dersom man går fra å spise mye til å nesten ''sulte'' seg selv så er det vanskeligere å gå ned i vekt fordi kroppen går i en overlevelsesmodus. Du har jo likevel gått ned 10-15 kilo. Den forbrenner mindre når du spiser alt for lite. Om du begynner å spise normalt igjen så vil den forbrenne normalt. Så lenge det ikke er drastiske overganger fra 1300 kalorier til 3000 kalorier for eksempel. Men det er sant at du sikkert har mistet litt muskler, og muskler veier jo litt, så ikke fokuser for mye på vekt. Mål deg og skriv det ned med en gang bare for å ikke miste håpet. Lett å fokusere for mye på vekt og å dermed tro man ikke kommer noen vei. Det er heller ikke så lett å se alene i speilet om man har gått ned eller opp i vekt siden det skjer så gjevnt. Så om du beholder vekten er ikke sikkert. Så fort du begynner å gå mer så får du muskler. Ikke nødvendigvis synlige muskler med mindre man trener mye styrketrening. Men du kan beholde like tynn kropp utseendemessig og klesstørrelse. Så mål deg hver gang du eventuelt veier deg i det minste. Anonymkode: 66097...9a4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #7 Skrevet 24. april 2016 Den 23. april 2016 at 2.35, Emalje skrev: Det er nok mulig! Jeg ville starta å trene, og spist sunt uten å telle kalorier. Bare ikke overspise, så burde du holde figuren! Viktig at du får et sunt forhold til kosthold nå som du har hatt det litt vanskelig med maten! Ja, det er det jeg tenker også takk for tipset! En annen ting er forresten at jeg har krympet magesekken veldig mye, og etter å spise for eksempel en halv brødskive så blir jeg veldig mett og det vedvarer i flere timer. Hvor mye skal til for å strekke ut magesekken igjen, noen som vet? Anonymkode: 32d4b...2e6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #8 Skrevet 24. april 2016 11 timer siden, Pringle skrev: Kaloribalanse betyr at du spiser like mye som du forbruker, så ja. Husk at med 10-15 kilo mindre på kroppen, trenger du litt mindre mat enn tidligere, for å holde stabil vekt. Kondolerer, forresten, hva du nå enn sørger over. Ja, det forstår jeg. Lurer på hvor jeg kan finne ut av mitt behov så nøyaktig som mulig.. Anonymkode: 32d4b...2e6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #9 Skrevet 24. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan spiste du før? Anonymkode: 33dda...db2 Før sorgen, eller i sorgen? Før sorgen spiste jeg mye fett, sukker og andre karbohydrater, i tillegg til sunn mat. Anonymkode: 32d4b...2e6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #10 Skrevet 24. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Før sorgen, eller i sorgen? Før sorgen spiste jeg mye fett, sukker og andre karbohydrater, i tillegg til sunn mat. Anonymkode: 32d4b...2e6 Og i sorgen, så spiste jeg omtrent ingenting. En dag kunne bestå av en liten kartong med sjokolademelk, en liiiiten porsjon middag og en yoghurt. Anonymkode: 32d4b...2e6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #11 Skrevet 24. april 2016 11 timer siden, Pringle skrev: Kaloribalanse betyr at du spiser like mye som du forbruker, så ja. Husk at med 10-15 kilo mindre på kroppen, trenger du litt mindre mat enn tidligere, for å holde stabil vekt. Kondolerer, forresten, hva du nå enn sørger over. Takk, forresten Anonymkode: 32d4b...2e6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #12 Skrevet 24. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ikke gi deg falske forhåpninger. Siden du har spist veldig lite har kroppen din gått i sultemodus. Dermed forbrenner den 25% mindre. Så når du da spiser like mye som du normalt skal forbrenner vil du gå opp i teorien 25% av den vekten du hadde. Ikke fortvil, for om du trener og får økt muskelmasse vil du miste det fettet igjen, men det trenger ikke bety at du går ned i vekt fordi du får muskler og de veier en del. Derfor bør du begynne med måling og ikke veiing. Anonymkode: b2ad6...353 Nå ble jeg likevel litt fortvilet. Fordi jeg har ikke tenkt til å begynne å trene spesielt mye og heller ikke noe særlig med styrketrening. Jeg liker å jogge, bare.. Må legge til at denne perioden med sorg varte mellom 1-2 mnd. Anonymkode: 32d4b...2e6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #13 Skrevet 24. april 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom man går fra å spise mye til å nesten ''sulte'' seg selv så er det vanskeligere å gå ned i vekt fordi kroppen går i en overlevelsesmodus. Du har jo likevel gått ned 10-15 kilo. Den forbrenner mindre når du spiser alt for lite. Om du begynner å spise normalt igjen så vil den forbrenne normalt. Så lenge det ikke er drastiske overganger fra 1300 kalorier til 3000 kalorier for eksempel. Men det er sant at du sikkert har mistet litt muskler, og muskler veier jo litt, så ikke fokuser for mye på vekt. Mål deg og skriv det ned med en gang bare for å ikke miste håpet. Lett å fokusere for mye på vekt og å dermed tro man ikke kommer noen vei. Det er heller ikke så lett å se alene i speilet om man har gått ned eller opp i vekt siden det skjer så gjevnt. Så om du beholder vekten er ikke sikkert. Så fort du begynner å gå mer så får du muskler. Ikke nødvendigvis synlige muskler med mindre man trener mye styrketrening. Men du kan beholde like tynn kropp utseendemessig og klesstørrelse. Så mål deg hver gang du eventuelt veier deg i det minste. Anonymkode: 66097...9a4 Ja, det skal jeg virkelig gjøre. men tror ikke jeg hadde så mye muskler før heller, da.. Men kommer til å fokusere på hvordan klærne sitter og mindre på vekta. Må ut å kjøpe nye bukser, for alle jeg har er blitt alt for store! Anonymkode: 32d4b...2e6
Pringle Skrevet 24. april 2016 #14 Skrevet 24. april 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det forstår jeg. Lurer på hvor jeg kan finne ut av mitt behov så nøyaktig som mulig.. Anonymkode: 32d4b...2e6 Du finner ut ditt behov ved å prøve deg fram, men her er en kalkulator som kan gi deg et overslag: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå ble jeg likevel litt fortvilet. Fordi jeg har ikke tenkt til å begynne å trene spesielt mye og heller ikke noe særlig med styrketrening. Jeg liker å jogge, bare.. Må legge til at denne perioden med sorg varte mellom 1-2 mnd. Anonymkode: 32d4b...2e6 Ikke heng deg opp i det der med "sultemodus". Det er sant at hvis man spiser så lite at man tærer på muskelmassen, vil man forbrenne noe mindre enn om fordelingen av fett og muskler var mer balansert, men når du spiser normalt igjen, og bruker kroppen som normalt igjen, ordner det seg snart av seg selv. Du vil kunne se en del svingninger på vekta, og det er normalt, og forespeiler vanligvis ikke fortsatt økning (om du ikke går inn for det).
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #15 Skrevet 24. april 2016 Du kan starte på et "hold vekten-kurs" hos Grete Roede eller andre som har dette. Da vil du lære deg hvordan du kan spise for å holde nåværende vekt. Anonymkode: a6e0d...5b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå