Gå til innhold

Er en gård en bedrift?

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Har fått i skoleoppgave å skrive en artikkel om en bedrift og bedriftens økonomiske utvikling de siste årene samt framtidsutsiktene. Og da tenkte jeg å skrive om en gård/gårdsbruk. Etter min mening er en gård en bedrift. Gårdseiere er i alle fall selvstendig næringsdrivende.

Men et gårdsbruk er kanskje litt i grenseland? Hva vil du si, er en gård en bedrift?

Foreleseren sa bare; Det er opp til deg, men selv ville jeg heller skrevet om et aksjeselskap.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

personlig synes jeg du kunne skrevet om ett gårdsbruk som drives 100% og der det faktisk drives som en bedrift, men det hjelper vel lite så lenge foreleser mener du er ute å sjanser om du gjør det... :-?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva i alle dager skulle det ellers være???? :o

Gjest GreenSky
Skrevet

Takk, aline. Jeg kjenner et slikt gådsbruk, det var det jeg tenkte å skrive om. Dessuten står det ikke noe i oppgaven om et aksjeselskap. For meg blir det et tolkningssppørsmål.

Oppgaveteksten lyder: 'Kontakt en bedrift på hjemstedet ditt og lag en nyhetsartikkel eller nyhetsreportasje hvor du tar for deg bedriftens økonomiske utvikling de to siste årene, samt fremtidsutsiktene for bedriften og bransjen.'

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå blir jeg nysgjerrig... Fortell meg om et gårdsbruk som ikke blir "drevet som en bedrift"..

Hva gjør de der, da? :ler:

Gjest TomKrus
Skrevet

Hva gjør de der, da? :ler:

Blir holdt kunstig levende av resten av samfunnet.

Gjest GreenSky
Skrevet

Blir holdt kunstig levende av resten av samfunnet.

Flere bedrifter som blir det.

Gjest Anonymous
Skrevet

En bedrift er en økonomisk enhet der en eller flere mennesker har sin arbeidsplass. Som er pliktig å levere inn momspapirer osv.

Igjen spør jeg; hva i alle dager skulle et gårdsbruk være om det ikke var en bedrift??

Og det med å bli "holdt kunstig i live" :roll: De forholder seg, som alle andre bedrifter, til de rammebetingelsene som resten av samfunnet setter. Alle bedrifter er lønnsomme ved noen rammebetingelser og ulønnsomme ved andre. Det er noe som ligger i det å være en bedrift.

Svært mange bedrifter i Norge blir "holdt i livet" av samfunnet. Sykehus f.eks er jo skrekkelig ulønnsomme.. Tenkt så mye samfunnet kunne "spart" ved å legge dem ned.. ;)

Gjest Hillary..
Skrevet

Jeg synes det høres spennende ut, Greensky.

Men det kan hende det er mer utfordrende, vanskeligere enn å skrive om et tradisjonelt aksjeselskap. Det kan være det foreleseren mener. Kanskje han også har fordommer mot bønder...

Gjest TomKrus
Skrevet

Flere bedrifter som blir det.

Flere bedrifter, men ikke nødvendigvis hele næringer (kanskje utenom kraftkrevende industrier som smelteverk).

Gjest GreenSky
Skrevet

Greit det Tommern, ikke uenig. Det jeg lurer på er om en gård kan regnes som en bedrift eller ikke. Jeg mener det.

Gjest Anonymous
Skrevet
Greit det Tommern' date= ikke uenig. Det jeg lurer på er om en gård kan regnes som en bedrift eller ikke. Jeg mener det.

Ja.. Som sagt; hva skulle det ellers være????

Gjest Anonymous
Skrevet

Og derfor er et smelteverk heller ikke en bedrift? Forstår jeg deg riktig, nå?

Logikken din er altså noe slik; (?)

Barnehager mottar statstøtte og er derfor heller ikke bedrifter. Nsb er ikke en bedrift (hadde i alle fall ikke vært lønnsom uten statstøtte) osv osv ?

Gjest TomKrus
Skrevet

Og derfor er et smelteverk heller ikke en bedrift? Forstår jeg deg riktig, nå?

Nei.

Gjest Fighter
Skrevet

Synes det hørtes kjempespennende ut å bruke et gårdsbruk til oppgaven og at en gård er en bedrift.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei.

Fint. Da er vi enige om at subsidiering av næringer ikke har noe med om bedriftene innen næringen "egentlig er en bedrift".

Og jeg lurer fremdeles på hva i alle dager disse bedriftene skulle være om de ikke var bedrifter?? De som mener gårdsbruk ikke er bedrifter bør snarest komme på banen med en annen kategori! (om de ønsker å ha noe som helst troverdighet, da self. ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...