AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #1 Skrevet 22. april 2016 Har litt forskjellige tiltak vi skulle fått gjort med huset. Mine foreldre står som kausjonister på huslånet. Jeg vil få de ut av lånet, spare opp penger og ta oppussingen litt gradvis. Min samboer vil ta opp mer lån. Han mener "alle" låner fullt opp nå for å få nytt og flott. I forhold til mange andre vi kjenner har vi ikke mye lån, 1,5 mill hver, nokså trygge jobber og grei lønn. Vi skal straks inn i 30-åra og jeg vil ikke være avhengig av foreldrene våre. Noen som har innspill? Anonymkode: 11ec2...d63
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #2 Skrevet 22. april 2016 Det er vanskelig å gi råd uten å vite mer - inntekt, formue utenom bolig, egenkapital i bolig, hva foreldrene syns om å være kausjonister, hvor nødvendig oppusingen er og sikkert 100 ting til jeg ikke kommer på i farten. .. uten å vite mer, syns jeg det virker rart å syns 3 mill i samlet lån er lite når en bare har "grei lønn". Men så kan din definisjon av grei lønn være annerledes enn min (jeg antar at dere har 1 mill samlet når dere skriver grei lønn). Anonymkode: 8e019...bd9 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #3 Skrevet 22. april 2016 Etter å ha sett på luksusfellen har jeg bare èn ting å si..... IKKE lån! Anonymkode: 718d2...b3d 3
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 23. april 2016 #5 Skrevet 23. april 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har litt forskjellige tiltak vi skulle fått gjort med huset. Mine foreldre står som kausjonister på huslånet. Jeg vil få de ut av lånet, spare opp penger og ta oppussingen litt gradvis. Min samboer vil ta opp mer lån. Han mener "alle" låner fullt opp nå for å få nytt og flott. I forhold til mange andre vi kjenner har vi ikke mye lån, 1,5 mill hver, nokså trygge jobber og grei lønn. Vi skal straks inn i 30-åra og jeg vil ikke være avhengig av foreldrene våre. Noen som har innspill? Anonymkode: 11ec2...d63 Jeg skjønner at det frister for han, men det er jo ingen hast så lenge leiligheten er til å overleve i. Jeg syns du har et fornuftig syn på dette.
sjøhest Skrevet 23. april 2016 #6 Skrevet 23. april 2016 Så dere har 3 mill i lån? Syns det er mye jeg. 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #7 Skrevet 23. april 2016 Litt mer info om oss. Ja, vi har ca 1 mill samlet i inntekt. Vi hadde ingen egenkapital da vi kjøpte. Holder fortsatt på å fylle opp bsu-kontoene. Hovedtiltaket er parkering med mur og trapp ned til huset som ikke er brukende pr. i dag. Vi har klart å leve med det i to år, men det burde vært fikset og når vi da skal gjøre det har vi lyst å gjøre det skikkelig. Ingen aning hva dette kan komme til å koste, men med litt vill gjetting, kanskje 200 000 kr. Vi er ikke veldig handy så vi må nok leie inn folk til det meste. Ja, 3 mill. er nok mye lån for noen, men to av min samboers nærmeste kompiser har 3 mill. alene i lån, så da er det ikke så ille allikevel. Anonymkode: 11ec2...d63
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #8 Skrevet 23. april 2016 Hadde kvitte meg med kausjonistene først. Anonymkode: b37f8...4da 7
Mis(s)Understood Skrevet 23. april 2016 #9 Skrevet 23. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt mer info om oss. Ja, vi har ca 1 mill samlet i inntekt. Vi hadde ingen egenkapital da vi kjøpte. Holder fortsatt på å fylle opp bsu-kontoene. Hovedtiltaket er parkering med mur og trapp ned til huset som ikke er brukende pr. i dag. Vi har klart å leve med det i to år, men det burde vært fikset og når vi da skal gjøre det har vi lyst å gjøre det skikkelig. Ingen aning hva dette kan komme til å koste, men med litt vill gjetting, kanskje 200 000 kr. Vi er ikke veldig handy så vi må nok leie inn folk til det meste. Ja, 3 mill. er nok mye lån for noen, men to av min samboers nærmeste kompiser har 3 mill. alene i lån, så da er det ikke så ille allikevel. Anonymkode: 11ec2...d63 Et lite råd på veien: Aldri-aldri-aldri juster din oppfatning av hva som er uforsvarlig stort lån basert på hva kjentfolk/venner/familie/tanta til onkel Gudmund i Gokkedal har i lån. Om kompisene har rundt 1 mill i bruttoinntekt/år så er det på grensen. Med dagens rente på rundt 2-2,5% kan det fungere, men hva skjer dersom renten stiger til 5% og lønna ikke øker? Stresstest økonomien deres aller først før dere tenker ferdig tanken på mer lån. - om jeg var dere så tror jeg at jeg ville spart alt jeg kunne. Avlyst store feriereiser i år, ikke brukt penger på såkalt 'shopping' (kjøping av ting man egentlig ikke trenger fordi det er hyggelig og sosialt å kjøpe). Sammen med BSU kontoene så tenker jeg at til neste år på denne tiden så kan dere da fikse parkering med mur og trapp ned til huset. 9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #10 Skrevet 23. april 2016 Takk for svar. Det er det jeg har prøvd å si til samboeren også Mis(s)Understood. Tror ikke kompisene har så mye i lønn. Han ene hadde en leilighet fra før som han solgte, foreldrene til han andre hjelper til med å betale ned på lånet. Jeg skjønner at andre har andre forutsetninger enn oss og vi derfor ikke kan sammenligne oss med andre. Banken testet økonomien da vi tok opp lån og vi skal klare en rente på 8% mente de. Og siden da har jeg gått litt opp i lønn og fått en mer sikker jobb. Jeg kommer ikke til å stige raskt i lønn med jobben jeg har nå, men jeg trives veldig godt. Vi er egentlig ikke noen big senders på shopping og sosiale ting, men vi bruker nok penger uten å tenke så mye over hva de går til. Vi har litt penger hver for oss som buffer og så begynte vi i høst å sette av penger felles til ferie og lignende. Om det skulle komme en unge så er huset stort nok, men kommer det to begynner det fort å bli trangt. Min drøm på sikt er å kjøpe noe større og å vente med å sprette bsu-kontoene til da. Så derfor er vi også litt usikre på hvor mye vi skal investere i dette huset. Det er lite sannsynlig at vi går mye i pluss ved salg uansett hvor mye vi pusser opp. Anonymkode: 11ec2...d63
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #11 Skrevet 23. april 2016 Om dere synes dere har så god lønn og har levd med den dårlige parkeringen i to år, hvorfor har dere ikke spart opp til å fikse det på disse to årene? Anonymkode: 11229...c04 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #12 Skrevet 23. april 2016 Dersom dere får en ny prisvurdering på boligen, så kan dere kvitte dere med kausjonistene dersom verdi har steget nok. Deretter kan dere se om det er rom forå øke huslånet. 1,5 mil i huslåne er lite, så med 1 mil i inntekt bør dere lett klare mere i lån. Anonymkode: 7538c...92c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #13 Skrevet 23. april 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom dere får en ny prisvurdering på boligen, så kan dere kvitte dere med kausjonistene dersom verdi har steget nok. Deretter kan dere se om det er rom forå øke huslånet. 1,5 mil i huslåne er lite, så med 1 mil i inntekt bør dere lett klare mere i lån. Anonymkode: 7538c...92c De har 1,5 mill HVER... Anonymkode: 11229...c04 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #14 Skrevet 23. april 2016 Ikke ta av bsu for det der... Kausjonist gjør vel ingenting? Det er ingen som merker noe til det så lenge dere betaler det dere skal, foreldre ikke skal flytte eller søsken venter i kø for å få kausjon. Har dere usikre jobber og er redde for å måtte selge blir det noe annet. Spørsmålet handler vel egentlig om hvor mye verdt forbedringen er ift å utsette. Får dere en merkbart bedre hverdag med utbedringen ville jeg valgt å ta opp lån. Dere har jo råd til det. Er det helt greit ift livskvalitet å vente kan dere jo spare opp. Definer hva som er viktig for deg og lytt til hva som er viktig for mannen din og hvorfor. Uansett hva dere velger, så er det dere to som må bli enige om det og skal leve med valget. Anonymkode: 19440...3d8 1
Mis(s)Understood Skrevet 23. april 2016 #16 Skrevet 23. april 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Det er det jeg har prøvd å si til samboeren også Mis(s)Understood. Tror ikke kompisene har så mye i lønn. Han ene hadde en leilighet fra før som han solgte, foreldrene til han andre hjelper til med å betale ned på lånet. Jeg skjønner at andre har andre forutsetninger enn oss og vi derfor ikke kan sammenligne oss med andre. Banken testet økonomien da vi tok opp lån og vi skal klare en rente på 8% mente de. Og siden da har jeg gått litt opp i lønn og fått en mer sikker jobb. Jeg kommer ikke til å stige raskt i lønn med jobben jeg har nå, men jeg trives veldig godt. Vi er egentlig ikke noen big senders på shopping og sosiale ting, men vi bruker nok penger uten å tenke så mye over hva de går til. Vi har litt penger hver for oss som buffer og så begynte vi i høst å sette av penger felles til ferie og lignende. Om det skulle komme en unge så er huset stort nok, men kommer det to begynner det fort å bli trangt. Min drøm på sikt er å kjøpe noe større og å vente med å sprette bsu-kontoene til da. Så derfor er vi også litt usikre på hvor mye vi skal investere i dette huset. Det er lite sannsynlig at vi går mye i pluss ved salg uansett hvor mye vi pusser opp. Anonymkode: 11ec2...d63 At den ene kompisen hadde en leilighet han solgte er ikke av betydning for lånet på 3 mill. som du sier han har. Det som har betydning for lånet er årsinntekt, soliditet sett med bankens øyne (jobbsikkerhet , eventuelle andre lån, og ryddig økonomi uten overtrekk og/eller inkassosaker). Spørsmålet blir egentlig: Er det nødvendig? Hvis 'ja', når er det nødvendig? Vil det øke markedsprisen på boligen mer enn beløpet det koster å få det i orden? Hvis det ikke er nødvendig: Vil det øke markedsprisen på boligen mer enn beløpet det koster å få det i orden? Hvis 'ja': Er dere villige til å nedprioritere koselige ting i en periode for å få det til?
Britt Banditt Skrevet 23. april 2016 #17 Skrevet 23. april 2016 Jeg hadde spart. Dere lånte 100% av kjøpesum? Er dere i så fall sikre på at dere får lånt 200k ekstra? Det kommer jo helt an på hvor mye huset deres har steget i verdi siden dere flyttet inn. Uansett: Dere har ikke lite i lån. Det har over gjennomsnittet mye lån ift inntekt. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 24. april 2016 #18 Skrevet 24. april 2016 Dersom dere sparer 5000/mnd hver i et år har dere 120.000 til neste år på denne tid. I mellomtiden har dere betalt ned mer på lånet også. Utbedringer som ikke øker verdien på boligen ville jeg unngått å låne til siden det er usikkert om man får pengene tilbake. Kausjinistene ville jeg ikke brydd meg så veldig med i den situasjonen dere er nå, jeg ville heller prioritert oppgradering etter sparing.
skrue Skrevet 24. april 2016 #19 Skrevet 24. april 2016 Jeg ville nok som et minimum ha fått totalt lån ned i 2 x disponibel inntekt før jeg hadde tenkt på andre ting (disponibel inntekt: inntekt etter skatt). Hva andre gjør er rimelig uinteressant for min del.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #20 Skrevet 24. april 2016 Hva andre har i lån er jo ikke relevant for deres situasjon. Det faktum at dere ikke hadde noe egenkapital med inntekt på 1 mill sier en del om dårlig evne til å spare, og gjerne litt om høyt forbruk. Får dere barn skyter utgiftene i været, så kommer gjerne renteøkning i tillegg, og uten en helt trygg jobb så må dere ta høyde for at det kan bli tider der den ene står med lav eller ingen inntekt. Dere bør absolutt ikke øke lånet, men heller stramme inn og spare det dere kan. Anonymkode: 5fd96...64f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå