Gå til innhold

Barn som ser på voksenfilm:)

Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy

Hva synes dere om at en unge på syv år får se Gladiatoren og at en unge på åtte får se The ring? En kompis av meg lot hans barn gjøre det og jeg lurer på hva i all verden jeg skal gjøre for å få han til å forstå at dette er veldig alvorlig! For det synes jeg! Noen som har noen meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:o

Nei, nei, nei!

The Ring og Gladiatoren er IKKE filmer som barn under 12-15 år burde se.

Så små barn har ikke ett klart skille mellom virkelighet og fantasi og hva slags mareritt og skumle tanker disse barna kan sitte igjen med er vanskelig å si.

Jeg blir skremt av foreldre som faktisk ikke tenker seg om. Selv om vi som voksne ikke syns filmene er spesielt skumle eller voldelige så har jo vi blitt rimelig herdet opp i gjennom årene.

Barn bør skånes fra sånne ting syns jeg, og det er fullstendig ansvarsløst å la ett så lite barn se sånne filmer! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse filmene bør ikke barn i den alderen se.

Du kan vel si hva du mener til kompisen din, men du har vel ikke så mye du skulle ha sagt. Det er tross hans barn og ikke dine. (uheldigvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Jeg turte ikke se ferdig The Ring engang! Nei, vet du hva, det er langt over grensen! Gladiatoren er også langt over grensen...

Når jeg leier videofilm, har det mange ganger provosert meg at foreldre har med barna sine, barna velger ut film (gjerne thriller eller action) som de er laaaangt unna gammel nok til å se, og foreldrene leider filmene for dem! :o :roll: Idiotisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2

Dette er et problem jeg opplever nesten daglig.

Ungene kommer hjem og forteller at de har sett den eller den filmen hjemme hos venner etter skoletid. Og jeg kan lite gjøre.

Jeg har snakket med mødre og fedre og fått et flir tilbake om at det ikke er så skummelt som jeg vil ha det til. Hva gjør jeg da ?

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det syns jeg høres helt vilt ut! Stakkars, de kan jo få mareritt og bli ordentlig redde.

Far til 2 - da sier du at de ikke kan bli med disse barna hjem etter skoletid om de får se filmer der du mener ikke er egnet for så små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er en grunn til at filmene har fått den høye aldersgrensen.

På den andre siden er det ofte forskjellige grunner til hvorfor filmer får den høye aldersgrensen. F.eks har vi vist vår lille på snart 7 år Spiderman. Han har helt "Spiderman-dilla", lest blader, og sett tegnefilmer. Vi satt alle 3 sammen og så filmen over 3 dager. Det har gått helt fint! Jeg ville ikke latt ham se Gladitoren eller den andre ( ...er det "Ringenes Herre"?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja, det er en grunn til at filmene har fått den høye aldersgrensen.

På den andre siden er det ofte forskjellige grunner til hvorfor filmer får den høye aldersgrensen. F.eks har vi vist vår lille på snart 7 år Spiderman. Han har helt "Spiderman-dilla", lest blader, og sett tegnefilmer. Vi satt alle 3 sammen og så filmen over 3 dager. Det har gått helt fint! Jeg ville ikke latt ham se Gladitoren eller den andre ( ...er det "Ringenes Herre"?!)

"The Ring" er en skrekkfilm der det kommer en død dame ut av tv til slutt, noe som jeg forøvrig syns ødela hele filmen selv om den frem til da var veldig god.

Ronja_80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er horribelt å la barn se slike filmer som er beregnet på større barn og voksne.

Min sønn var 6 år da han fikk lov til å se på Ringenes Herre hos sin tante der bestemor skulle se etter han. Jeg fikk helt hakeslepp og sa ifra at jeg syntes det var upassende for en så liten gutt.

En annen gang skulle han fortelle meg en hemmelighet; han skulle få lov til å se Batman på TV... jeg sa at jeg ikke får forbudt han å se den filmen, men at jeg ikke ville at han skulle gjøre det - for den er for større barn (da var han 4-5 år) og jeg snakket med bestemor. Senere fikk jeg vite at han ikke hadde sett mer enn den første halve timen og bestemor hadde slått av...

Jeg har fått høre at jeg er litt streng når det gjelder å la barna se filmer, men jeg syns det er så unødvendig å vise sånne filmer til barn før de er modne. Det er jo så mange andre filmer de kan se.

Da jeg var liten selv fikk vi lov til å se akkurat de filmene vi ville se. Tror broren min var 8 år da han så Ninja-film med 18-års grense første gang... Men, det verste var at foreldrene mine lot kameraten hans også se på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egner "The Day After" seg for en gutt på 9 år? - Har ikke sett den selv :forvirra:

(har sett den hos far)

Er det "the day after tomorrow" du mener? Det er vel litt indivduelt også, dette. Noen unger er mer moden for aldrene og har et sterkere begrep om fantasi/virkelighet enn andre. Hvis du mener den filmen jeg tror, vil jeg ikke påstå at den er noe særlig skummel....Et par av de ovennevnte filmer ville jeg ikke sett selv engang uten å ha armkroken til mannen min å gjemme meg i... :oops:

(pysete,ja...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det "the day after tomorrow" du mener? Det er vel litt indivduelt også, dette. Noen unger er mer moden for aldrene og har et sterkere begrep om fantasi/virkelighet enn andre. Hvis du mener den filmen jeg tror, vil jeg ikke påstå at den er noe særlig skummel....Et par av de ovennevnte filmer ville jeg ikke sett selv engang uten å ha armkroken til mannen min å gjemme meg i... :oops:

(pysete,ja...)

Det er den, ja, - med 15-årsgrense.. Jeg syns den høres litt skummel ut for en 9-åring, jeg, les hva handlingen er:

The Day After Tomorrow

Hall (Dennis Quaid) er vitne til at en isblokk på størrelse med Rhode Island brytes løs fra det antartiske kontinentet. En serie stadig mer alvorlige værfenomener begynner så å inntreffe rundt på kloden. Hagl store som grapefrukter bombarderer Tokyo, rekordstore orkaner dundrer løs på Hawaii, snøen faller tett i New Dehli, og en serie tornados gjør sitt beste for å ødelegge Los Angeles.

En telefon fra Halls skotske kollega, professor Rapson, bekrefter hans bange anelser: disse ekstreme værfenomener er symptomer på en massiv global strukturendring. Smeltende polarkapsler gir for mye vann til verdenshavene, og forstyrrer havstrømmene som regulerer klimasystemet. Den globale oppvarmingen har gått så langt at den forårsaker en ny istid. Og alt vil bryte sammen i løpet av en eneste global superstorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Day After Tomorrow hadde 11-årsgrense på kino. Vi (jeg og ti-åringen) skulle se den, men kom oss aldri så langt.

Sønnen min får se enkelte filmer med 15-årsgrense, etter at jeg har sjekket dem selv, og/eller vurdert bakgrunnen for aldergrensen på filmtilsynet.no. Det er forskjellig hva unger tåler å se, og jeg velger å la aldersgrenser være veiledende (opp til 15 år, 18 er utelukket uansett). De filmene som nevnes i hovedinnlegget synes jeg virkelig ikke ungene skulle sett, da spesielt The Ring!

Når det gjelder hva unger får se hos andre: samme hva min sønn får lov å se selv, så er jeg svært streng på aldersgrensene dersom han har kamerater på besøk. Om foreldrene deres har satt strenge grenser for sine barn, så skal de ikke brytes når de er i vårt hjem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesten

Jeg har hatt jobb på kino en periode, og hadde mange hårreisende opplevelser med hva foreldre prøvde å ta med ungene på. Men en av de jeg husker best var denne: To fedre kom ned på kinoen med bilder av døtrene sine. De sa at døtrene var 13 og hadde bestemt seg for å se Skrik, selv om foreldrene hadde sagt nei. Dersom vi så de jentene skulle vi nekte dem kinobilletter. Og det gjorde vi... Jentene kom godt sminka, og vi sa at fedrene deres hadde vært nedom og gitt oss bilder og greier. Tror nok to fedre fikk en del kjeft den kvelden, men jeg synes det var flott gjort, de viste virkelig ansvar!!

Da en far kom og vill ha med sin seks år gamle datter på den siste Alien filmen, var jeg ikke fullt så imponert... Han skjelte meg huden full for ikke å ville slippe dem inn... I den filmen ser vi at en alien spiser hodet på et levende menneske, i annonsen stod det: grense 15 år, anbefales ikke for noen under 15 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da en far kom og vill ha med sin seks år gamle datter på den siste Alien filmen, var jeg ikke fullt så imponert... Han skjelte meg huden full for ikke å ville slippe dem inn... I den filmen ser vi at en alien spiser hodet på et levende menneske, i annonsen stod det: grense 15 år, anbefales ikke for noen under 15 år...

Å herregud.. :o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

La barn være barn så lenge som mulig.

De blir tidsnok voksne og da er det ikke bare å snu tiden tilbake... :wink:

Storkoser meg med Nemo og Min Bror Bjørn jeg også... :ler:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"The Ring" er en skrekkfilm der det kommer en død dame ut av tv til slutt, noe som jeg forøvrig syns ødela hele filmen selv om den frem til da var veldig god.

Ronja_80

Takk skal du ha for at du røpet dette, jeg skulle se den i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...