Gå til innhold

Jobbe i Oslo, bo et annet sted?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det koster jo 1224,- for månedskort Oslo-Lillestrøm, er ikke store besparelsen du får pluss du får ubehaget med å pendle.

Anonymkode: f71bd...4bb

Men hva koster så et månedskort for å reise kollektivt i Oslo? 

Anonymkode: b18e6...d70

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle forslag og innspill. 

Kan legge til at jeg må leie, og helst til under 9000 (inkl. strøm). Er derfor usikker på om det er mulig å få noe i en grei standard til den prisen i selve Oslo. Lillestrøm var kun et eksempel, jeg er ikke kjent på Østlandet og vet derfor ikke hvilke steder utenfor Oslo man kan bo og pendle inn til Oslo uten at det tar altfor lang tid. For meg er det ikke viktig å måtte bo i Oslo. 

Dere som er kjent, hvilke andre steder enn f.eks. Finn.no kan man finne en utleieleilighet? 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

690 kr. 

Ts:
Jeg selv har valgt å bosette meg i Grorruddalen, rett og slett fordi jeg da slipper særlig med pendling og det er et godt utviklet kollektivnett. Det ville vært dyrere for oss å kjøpe utenfor Oslo, f.eks var vår 4-roms billigere enn flere av 4-romsene i Lillestrøm. Vi fikk leiligheten vi bor i ganske rimelig, det skal sies, men selv om den hadde vært litt dyrere ville vi nok valgt Oslo, også fordi jeg slipper unna med billigere månedskort og mindre pendling. Selv om det er relativt kort avstand til Lillestrøm eller lignende, tar det allikevel kortere tid for meg å komme meg til Groruddalen (nå bor jeg heller ikke lengst inn i Groruddalen) enn å komme meg til Lillestrøm, Jessheim, Lørenskog eller lignende.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
Skrevet
16 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Men, det måtte jo komme noen seilende inn fra sidelinjen med en mellomstor sentrumsbeliggende toppleilighet med 2 soverom, balkong mot bakgården og sjøen, med en snau kilometer til jernbanen og med gedigen tak-terrasse til fattigmannssmuler under 2,5 mill uten fellesutgifter på 7-8000 :Hehe:

Kan'ke du vise meg de i Oslo? :klo:

2.5 Får du selvfølgelig ikke noe i Oslo Sentrum til. Men hvis du slenger på et par millioner til begynner det å nærme seg noe. Jeg ville vurdert denne http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=74723513

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, prt90 skrev:

2.5 Får du selvfølgelig ikke noe i Oslo Sentrum til. Men hvis du slenger på et par millioner til begynner det å nærme seg noe. Jeg ville vurdert denne http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=74723513

Jeg så den litt tidligere i dag, og hadde det vært i fjor så hadde jeg nok forsøkt å organisere meg en privatvisning (siden jeg måtte reise tvers over landet så gjorde jeg det på den måten).

Da hadde jeg jo også en faktor X inne i bildet relatert til hva jeg kunne klare å klemme ut av et marked på sørvestlandet som såvidt pustet for egen maskin ennå noen måneder til. Ergo måte jeg legge en solid sikkerhetsbuffer til grunn i hva jeg kunne tillate meg å bruke.

Og en leilighet med utsikt på Fredensborg hadde ikke vært dumt ;) Du er en smart fyr.

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Med dagens rente og 25 års nedbetalingstid ja. Jeg hadde ikke noe ønske om å begrave meg i gjeld i uoverskuelig fremtid, jeg ville ha en leilighet som lå midt i sentrum, jeg ville ha parkeringsplass til bilen min i bakgården, jeg ønsket meg kort avstand til salt sjø (og fikk det), fjordutsikt fra balkongen, langåpen matbutikker 50 meter unna inngangen ( i 3 retninger), bussterminal rett borti gata og kort sykkel/gangavstand til en jernbanestasjon hvor ikke bare lokaltogene stopper, - og jeg skal være gjeldfri om 10 år.

Jeg klarte å selge i Rogaland uten å dra med meg gjeld. Ønsket ikke ta opp mer enn jeg nødvendigvis måtte (forholdet til banken min er såpass godt at min personlige kundekontakt sa noe slikt som at "Mellomfinansieringen skal du ikke tenke på. Det fikser jeg", noe han også gjorde i en tid hvor ordet mellomfinansiering egentlig var en service banker ikke lenger ønsket å tilby fordi risikoen var for høy. Jeg fikk, nesten uten å spørre, gjeldende for 1/2 år. Jeg hadde bruk for den i 3 måneder.)

Jeg vet jeg var heldig. Jeg var i markedet på akkurat riktig tidspunkt, jeg solgte før det stoppet helt opp på sørvestlandet selv om det ikke akkurat var bonanzatilstander. Jeg kjøpte før trykket etter sommerferien startet, og jeg fant det jeg så etter til en helt grei pris (kjøpte til under takst).

Så må resten av verden på KG mene akkurat hva de vil, jeg tror ærlig talt det bare er Yvonne jeg vet om som gjorde det ennå bedre. For meg er det aller viktigste at jeg valgte noe som var riktig for meg og katten min.

Tiden på toget er god for meg. Jeg jobber litt, jeg sover litt, jeg starter dagen, og jeg kommer ned fra jobb på veien hjem. Togene går ofte nok til at jeg slipper følelsen av å vente. Det passer meg, jeg visste hva jeg fikk og jeg valgte å kjøpe den lille togturen i ro og fred for å ha brukbart med plass til meg selv og katten når jeg ikke er på jobb. 

Det var leilighet for å kjøpe jeg så etter. Å leie lagerlokale for flyttelasset mitt og å finne en sentral leilighet til leie med katt er aldri enkelt, og det er ofte ganske dyrt. Jeg parkerte det alternativet ganske radig siden tilbudet av boliger i begynnelsen på august var godt og det store trykket etter ferien ikke hadde kommet igang.

De grodde ikke på trær i Oslo i en ok prisklasse og kvalitet den gangen heller, og med lavere lønn enn i min gamle jobb så er det alltid pengene som råder.

Ikke umulig at jeg ikke var flink eller tålmodig nok til å leite. Jeg hadde 2,5  mnd. på meg til komme meg i orden på nytt sted, inkludert å finne nytt bosted. 

Men, det måtte jo komme noen seilende inn fra sidelinjen med en mellomstor sentrumsbeliggende toppleilighet med 2 soverom, balkong mot bakgården og sjøen, med en snau kilometer til jernbanen og med gedigen tak-terrasse til fattigmannssmuler under 2,5 mill uten fellesutgifter på 7-8000 :Hehe:

Kan'ke du vise meg de i Oslo? :klo:

Mitt valg, og jeg trives med mitt valg. Er ikke et øyeblikk i tvil om at valget med å velge bort en liten og usentral leilighet i Oslo og velge en stor sentrumsleilighet i en mindre by utenfor Oslo var riktig for meg.

Tillegg: Jeg ser jeg var urimelig beskjeden som antok tilsvarende leilighet med tilsvarende fjrdnær og sentral beliggenhet i Oslo ville kostet 2 mill mer enn min. Jeg har tatt en liten titt på Finn i kveld, og det nærmeste jeg kommer er 9 år nyere, noen få kvadrat mindre i primærrom, og koster 4 mill mer !

Tja, det ligger flere 4- og 3-roms leiligheter her vi bor til mellom 1,95-2,5 millioner. :) Å få det til 1,8 millioner som vi gjorde skal nok vanskelig gjøres, men man kan være heldig. Nå bor jo ikke vi i sentrum, men allikevel, hvis vi hadde f.eks gitt 2,5 millioner så ville det ha vært verdt det, rett og slett fordi vi uansett får kortere pendlervei.

Skrevet
20 minutter siden, Yvonne skrev:

Tja, det ligger flere 4- og 3-roms leiligheter her vi bor til mellom 1,95-2,5 millioner. :) Å få det til 1,8 millioner som vi gjorde skal nok vanskelig gjøres, men man kan være heldig. Nå bor jo ikke vi i sentrum, men allikevel, hvis vi hadde f.eks gitt 2,5 millioner så ville det ha vært verdt det, rett og slett fordi vi uansett får kortere pendlervei.

I dag gjør det nok det, så for den som skal flytte i disse dager så er Groruddalen og områder på Søndre Nordstrand verd å vurdere ja.

Dere var på nøyaktig rett plass til rett tid, og det var egentlig jeg også mht. den jeg endte med å kjøpe :) Ingen av oss vil flytte, og begge er storfornøyde. Bedre enn det kan det jo ikke bli, selv om vi kanskje har litt ulike faktorer som 1ste pri.

Så til TS, som skal leie og har max. 9000,- ink. strøm som budsjett: I Oslo kan det kanskje bli noen utfordringer dersom du gjerne vil ha en leilighet for deg selv (altså ikke kollektiv), men litt utenfor Oslo er det muligheter som denne hvor strøm er inkludet.

Skrevet

Det er ikke så vanskelig å leie i oslo! Hvis du har litt tid så kan du sette inn for eksempel annonser på finn og hybel.no. Der har jeg fått alle leilighetene mine billig. Har betalt 5500 inkludert alt på ekeberg. 35 kvadrat, jeg har leid en 50 kvadratmeter med sjøutsikt og hage på nordstrand rett ved 19 trikken til 1000 inkludert alt og har nå fått en leilighet på kjeller til 5000 inkludert strøm og tv. Så det er absolutt mulig å få en leilighet til den prisen, det skal ikke være så vanskelig å få 40 kvadrat til 9000 f.eks. Bare gi det litt tid!

AnonymBruker
Skrevet

Som godt voksen er det uaktuelt med kollektiv. 

Og med tanke på inntekt, samt mulighet for å kunne spare til egenkapital er det et ønske om å ikke bo meg ihjel, men finne et husvære til overkommelig pris. 

Annonse på finn.no var et godt tips, det samme med hybel.no. Det er vel kanskje også slike til leie grupper på Facebook. 

For en som ikke er kjent i Oslo i det hele tatt, hvilke bydeler regnes som de rimeligste? Hva bør jeg styre unna av områder? Ser at noen allerede har gitt forslag om dette, men tar gjerne imot flere. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

680,-

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

680,-

Prisen er nå 690. :) 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Yvonne skrev:

Prisen er nå 690. :) 

Hehe, ok :)

Takk for korrigeringen.

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som godt voksen er det uaktuelt med kollektiv. 

Og med tanke på inntekt, samt mulighet for å kunne spare til egenkapital er det et ønske om å ikke bo meg ihjel, men finne et husvære til overkommelig pris. 

Annonse på finn.no var et godt tips, det samme med hybel.no. Det er vel kanskje også slike til leie grupper på Facebook. 

For en som ikke er kjent i Oslo i det hele tatt, hvilke bydeler regnes som de rimeligste? Hva bør jeg styre unna av områder? Ser at noen allerede har gitt forslag om dette, men tar gjerne imot flere. 

Dette er et bra område. Prisen er litt under max prisen din, men inkluderer strøm og bredbånd.

Så kommer jo selvsagt spørsmålet om hvor du skal begynne å jobbe, for det har altså sine fordeler å bo nært jobben og spare transportutgifter dersom man skal spare til egen bolig, - min bedagelige del foretrekker å slippe å bytte transportmiddel underveis dersom jeg kan slippe det. En trikketur er ok dersom man slipper å bytte på vei til/fra jobb (og fra Sæter er det alltid sitteplass om morgenen)  :) 

Den i lenken ligger nært trikken, og da trenger du månedskort med Ruter, alternativt med NSB dersom du heler ville ønske å ta toget inn til sentrum.

Ellers er det slike som denne, men for både loftsleiligheter og kjellerleiligheter ville jeg sjekket at de er godkjent for bruk til bolig. 

Jeg ville foreslå en langweekend i Oslo hvor du reiser litt rundt og ser deg om i de ulike bydelene for å få et inntrykk av miljøet og finner ut hvilke deler av byen som passer deg både mht. jobben og mht. det du ser rundt deg :) 

Endret av Mis(s)Understood
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tipsene, Mis(s)Understood. 

Jeg skal arbeide på Ullevål. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...