Gå til innhold

Jobbe i Oslo, bo et annet sted?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått tilbud om arbeid i Oslo, men ser på leieprisene at det kan bli i det dyreste laget. Tenker derfor at det sikkert er mulig å bo utenfor Oslo et sted og pendle med f.eks. tog. Hvor er det greiest å bosette seg når ,an skal pendle med tog eller buss inn og ut av Oslo? 

Anonymkode: b18e6...d70

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har fått tilbud om arbeid i Oslo, men ser på leieprisene at det kan bli i det dyreste laget. Tenker derfor at det sikkert er mulig å bo utenfor Oslo et sted og pendle med f.eks. tog. Hvor er det greiest å bosette seg når ,an skal pendle med tog eller buss inn og ut av Oslo? 

Ofte er det mye dyrere å pendle enn å betale litt mer for boligen.. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Grorud er billig og nært.

Anonymkode: f71bd...4bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle jeg bo i Oslo må jeg uansett bruke transportmidler av noe slag, derfor lurer jeg på om f.eks, kan lønne seg å boi Lillestrøm og liknende plasser og kanskje betale 2000 mindre i husleie pr. måned. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle jeg bo i Oslo må jeg uansett bruke transportmidler av noe slag, derfor lurer jeg på om f.eks, kan lønne seg å boi Lillestrøm og liknende plasser og kanskje betale 2000 mindre i husleie pr. måned. 

Det koster jo 1224,- for månedskort Oslo-Lillestrøm, er ikke store besparelsen du får pluss du får ubehaget med å pendle.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greiest er det på steder hvor det også finnes alternativ. Jeg konkluderte som deg i fjor, selv om jeg kjøpte, og valgte et sted hvor jeg har kort vei til jernbanestasjonen og hvor alle tog stopper (både lokaltogene og regiontogene og tog som går til nabolandet).

Det gir meg fleksibilitet mht. innstillinger og gir meg 4 tog i timen som jeg kan ta til/fra byen og jobben.

For min del er det absolutt akseptabelt å ha en leilighet som ville kostet et sted rundt 2 mill mer om den lå like sentralt i Oslo, og å da betale litt mer enn 2 tusen for månedkortet.

- det er bare mitt valg, men jeg er fornøyd med det valget jeg gjorde.

Lillestrøm er ca 10 minutter unna Oslo S med tog, så finner du en bra hybel/leieleilighet til 2000 mindre enn tilsvarende i Oslo, så er det fort verd det.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster jo 1224,- for månedskort Oslo-Lillestrøm, er ikke store besparelsen du får pluss du får ubehaget med å pendle.

I den prisen er periodekort for Ruter inkludert. Det er litt greit å være klar over :)

• Liker 3
Skrevet

Mange rimelige plasser i Oslo.

nå vet jeg ikke hvor i byen du skal jobbe, men se gjerne i Groruddalen, nære en t-banestasjon eller frekventert busslinje. Som nevnt over er det dyrt å pendle Akershus - Oslo

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mis(s)Understood skrev:

I den prisen er periodekort for Ruter inkludert. Det er litt greit å være klar over :)

Ja?

Jeg skjønte ikke helt poenget ditt.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

Mange rimelige plasser i Oslo.

nå vet jeg ikke hvor i byen du skal jobbe, men se gjerne i Groruddalen, nære en t-banestasjon eller frekventert busslinje. Som nevnt over er det dyrt å pendle Akershus - Oslo

Støtter denne! Det er ikke akkurat så mye billigere i Lillestrøm

Anonymkode: 8191b...fb4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide en leilighet i Bærum som var helt ny og den koster meg ca 10k i måneden. I tillegg bodde jeg innenfor sone 1, så jeg betalte ikke noe mer i reisekostnader enn de som "pendler" fra Holmlia eller Stovner. 

Anonymkode: a1938...8fc

• Liker 3
Gjest Fjotteri
Skrevet

Det hadde ikke jeg gjort.

Som andre her nevner dobles kollektivprisen, i tillegg til tid om du ikke bør helt kloss til knutepunktet(og det vil du nok ikke). Leieprisene er ikke mye billigere andre steder nært Oslo hverken på kjøp eller leie.

Dessuten er jo opplevelsen av å bo i Oslo(enten sentralt eller i utkanten) en viktig greie. Om man har barn blir det jo mer aktuelt for mange å ønske seg ekstra plass og mer for pengene(og roligere enn sentrumsbydeler) - men jeg ser altså ikke poenget med å bruke en time halvannen ekstra hver dag bare for å spare i praksis en tusenlapp.

Du kan jo bo sammen med noen om du er singel?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja?

Jeg skjønte ikke helt poenget ditt.

Siden TS sier dette:

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- så er det vel differansen mellom NSB periodekort og Ruter periodekort som blir den reèlle tillegskosten ved å bo utenfor Oslo.

Siden TS skal jobbe så koster periodekort m/Ruter 690,- for 1 sone (som dekker det aller meste innen sentrum). Da er ekstrakostnaden for å bo på Lillestrøm ca 500 per mnd. og regnestykket ser ikke så aldeles galt ut alikevel :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Mis(s)Understood skrev:

Siden TS skal jobbe så koster periodekort m/Ruter 690,- for 1 sone (som dekker det aller meste innen sentrum). Da er ekstrakostnaden for å bo på Lillestrøm ca 500 per mnd. og regnestykket ser ikke så aldeles galt ut alikevel :)

Leieprisene i rimeligere steder i Oslo kontra Lillestrøm er vel ganske like.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leieprisene i rimeligere steder i Oslo kontra Lillestrøm er vel ganske like.

Jeg er ikke så god på leiepriser i Oslo, men da jeg så etter ny leilighet til katten min og meg selv i fjor høst så måte jeg i august forkaste å finne noe som lå med nærhet til offentlig kommunikasjon (har ingen muligheter til å parkere på jobb midt i sentrum) og som var større enn 30 kvadrat.

Så jeg tok valget om å bosette meg utenfor Oslo. Der fikk jeg over 80 kvadrat midt i sentrum, 10 min spasertur til jernbanen, takterrasse og parkeringsplass i bakgården for under 2,4 mill.

Vurderte en stund å leie mens jeg tittet etter leilighet å kjøpe, og da var Lillestrøm et av de stedene jeg så på. Det er ganske så dyrt å leie på Lillestrøm. Det var rimeligere å leie i Ski (men det er litt lenger togtur til Ski da).

Merk at jeg hadde nærhet til trikk eller bane som absolutt kriterium da jeg undersøkte i Oslo. Om man kan tåle lengre avstand fra off. kommunikasjon så pleier det bli rimeligere :)

Skrevet
1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

For min del er det absolutt akseptabelt å ha en leilighet som ville kostet et sted rundt 2 mill mer om den lå like sentralt i Oslo, og å da betale litt mer enn 2 tusen for månedkortet.

2 Millioner ekstra i lån med 2% rente koster faktisk under 2500 i måneden etter skatt, så det er ikke mange kronene du sparer på den pendlinga med dagens rente.. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Støtter denne! Det er ikke akkurat så mye billigere i Lillestrøm

Anonymkode: 8191b...fb4

Jepp, leiepriser i Lillestrøm er ganske lik som i ytterligere osloområder, og koster 600 mer i reisepenger

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Jeg er ikke så god på leiepriser i Oslo, men da jeg så etter ny leilighet til katten min og meg selv i fjor høst så måte jeg i august forkaste å finne noe som lå med nærhet til offentlig kommunikasjon (har ingen muligheter til å parkere på jobb midt i sentrum) og som var større enn 30 kvadrat.

Da kan du ikke ha lett lenge.

Skrevet (endret)
57 minutter siden, prt90 skrev:

2 Millioner ekstra i lån med 2% rente koster faktisk under 2500 i måneden etter skatt, så det er ikke mange kronene du sparer på den pendlinga med dagens rente.. 

Med dagens rente og 25 års nedbetalingstid ja. Jeg hadde ikke noe ønske om å begrave meg i gjeld i uoverskuelig fremtid, jeg ville ha en leilighet som lå midt i sentrum, jeg ville ha parkeringsplass til bilen min i bakgården, jeg ønsket meg kort avstand til salt sjø (og fikk det), fjordutsikt fra balkongen, langåpen matbutikker 50 meter unna inngangen ( i 3 retninger), bussterminal rett borti gata og kort sykkel/gangavstand til en jernbanestasjon hvor ikke bare lokaltogene stopper, - og jeg skal være gjeldfri om 10 år.

Jeg klarte å selge i Rogaland uten å dra med meg gjeld. Ønsket ikke ta opp mer enn jeg nødvendigvis måtte (forholdet til banken min er såpass godt at min personlige kundekontakt sa noe slikt som at "Mellomfinansieringen skal du ikke tenke på. Det fikser jeg", noe han også gjorde i en tid hvor ordet mellomfinansiering egentlig var en service banker ikke lenger ønsket å tilby fordi risikoen var for høy. Jeg fikk, nesten uten å spørre, gjeldende for 1/2 år. Jeg hadde bruk for den i 3 måneder.)

Jeg vet jeg var heldig. Jeg var i markedet på akkurat riktig tidspunkt, jeg solgte før det stoppet helt opp på sørvestlandet selv om det ikke akkurat var bonanzatilstander. Jeg kjøpte før trykket etter sommerferien startet, og jeg fant det jeg så etter til en helt grei pris (kjøpte til under takst).

Så må resten av verden på KG mene akkurat hva de vil, jeg tror ærlig talt det bare er Yvonne jeg vet om som gjorde det ennå bedre. For meg er det aller viktigste at jeg valgte noe som var riktig for meg og katten min.

Tiden på toget er god for meg. Jeg jobber litt, jeg sover litt, jeg starter dagen, og jeg kommer ned fra jobb på veien hjem. Togene går ofte nok til at jeg slipper følelsen av å vente. Det passer meg, jeg visste hva jeg fikk og jeg valgte å kjøpe den lille togturen i ro og fred for å ha brukbart med plass til meg selv og katten når jeg ikke er på jobb. 

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du ikke ha lett lenge.

Det var leilighet for å kjøpe jeg så etter. Å leie lagerlokale for flyttelasset mitt og å finne en sentral leilighet til leie med katt er aldri enkelt, og det er ofte ganske dyrt. Jeg parkerte det alternativet ganske radig siden tilbudet av boliger i begynnelsen på august var godt og det store trykket etter ferien ikke hadde kommet igang.

De grodde ikke på trær i Oslo i en ok prisklasse og kvalitet den gangen heller, og med lavere lønn enn i min gamle jobb så er det alltid pengene som råder.

Ikke umulig at jeg ikke var flink eller tålmodig nok til å leite. Jeg hadde 2,5  mnd. på meg til komme meg i orden på nytt sted, inkludert å finne nytt bosted. 

Men, det måtte jo komme noen seilende inn fra sidelinjen med en mellomstor sentrumsbeliggende toppleilighet med 2 soverom, balkong mot bakgården og sjøen, med en snau kilometer til jernbanen og med gedigen tak-terrasse til fattigmannssmuler under 2,5 mill uten fellesutgifter på 7-8000 :Hehe:

Kan'ke du vise meg de i Oslo? :klo:

Mitt valg, og jeg trives med mitt valg. Er ikke et øyeblikk i tvil om at valget med å velge bort en liten og usentral leilighet i Oslo og velge en stor sentrumsleilighet i en mindre by utenfor Oslo var riktig for meg.

Tillegg: Jeg ser jeg var urimelig beskjeden som antok tilsvarende leilighet med tilsvarende fjrdnær og sentral beliggenhet i Oslo ville kostet 2 mill mer enn min. Jeg har tatt en liten titt på Finn i kveld, og det nærmeste jeg kommer er 9 år nyere, noen få kvadrat mindre i primærrom, og koster 4 mill mer !

Endret av Mis(s)Understood
Skrevet
11 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Med dagens rente og 25 års nedbetalingstid ja. Jeg hadde ikke noe ønske om å begrave meg i gjeld i uoverskuelig fremtid, jeg ville ha en leilighet som lå midt i sentrum, jeg ville ha parkeringsplass til bilen min i bakgården, jeg ønsket meg kort avstand til salt sjø (og fikk det), fjordutsikt fra balkongen, langåpen matbutikker 50 meter unna inngangen ( i 3 retninger), bussterminal rett borti gata og kort sykkel/gangavstand til en jernbanestasjon hvor ikke bare lokaltogene stopper, - og jeg skal være gjeldfri om 10 år.

Det høres ut som du beskriver leiligheten min i Oslo Sentrum :) Den er på 80 kvadrat og om jeg hadde hatt 100% belåning ville den kostet meg 8.000 kroner i måneden i renter, oppvarming og fellesutgifter (etter skatt og utleie av garasjeplass). Ettersom jeg har 5 minutter å gå til jobben trenger jeg selvfølgelig ikke bil eller månedskort. Kan ikke forstå at det ikke må bli billigere enn å bo på landet.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, prt90 skrev:

Det høres ut som du beskriver leiligheten min i Oslo Sentrum :) Den er på 80 kvadrat og om jeg hadde hatt 100% belåning ville den kostet meg 8.000 kroner i måneden i renter, oppvarming og fellesutgifter (etter skatt og utleie av garasjeplass). Ettersom jeg har 5 minutter å gå til jobben trenger jeg selvfølgelig ikke bil eller månedskort. Kan ikke forstå at det ikke må bli billigere enn å bo på landet.

Så herlig :5:

Markedsverdi er en bedre indikator enn hvor mye man betaler etter rentefradrag og utleie av garasjeplass. 

Uansett, vi har nok de samme preferansene med hensyn til beliggenhet. Og så var det litt ulike faktorer, bl.a. tilbud på daværende tidspunkt, som avgjorde at du kunne velge der du valgte, og at jeg valgte tilsvarende, - men i en by litt utenfor Oslo.

Så lenge vi begge er strålende fornøyd med hvert vårt valg så er ingenting bedre enn det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...