Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #1 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg skal trolig i 2-3 brylluper til sommeren, og tenkte å sy meg en kjole til disse. Har dere en god ide om hvilken farge jeg skal gå for? Både sommerlig, pyntet og "aksptert for bryllup" er en vanskelig kombinasjon synes jeg..
Martha Stewart Skrevet 26. oktober 2004 #2 Skrevet 26. oktober 2004 Egentlig kan du vel bruke alle farger borsett fra svart, rød, hvit eller beige. Selv er jeg glad i pasteller, men det er jo smak og behag. Sølv og gull er jo også veldig populært nå. Lilla og grønnfarger kan jo også være nydelig til selskapskjoler.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #3 Skrevet 26. oktober 2004 OK Får presisere litt, da.. Er det noen som har gode forslag som ikke er pastell, ikke er småblomstret el og ikke er grønn (utstår ikke den fargen)
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #4 Skrevet 26. oktober 2004 Og hva er forresten feil med beige?? Jeg hadde kanskje tenkt på beige med rødt tilbehør, men det går vist ikke etter disse reglene.. :-?
Gjest Madam Felle Skrevet 26. oktober 2004 #5 Skrevet 26. oktober 2004 Skulle akkurat spørre omd et samme: Hva er feil med beig? Og hva er egentlig feil med rød?
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #6 Skrevet 26. oktober 2004 Vel, spør du får du svar... Ifølge de uskrevne reglene om hva som er skikk og bruk i bryllup, så skal man ikke bruke hvitt (konkurrerer med brudekjolen om oppmerksomheten, av samme grunn ville ikke jeg brukt beige). Svart er for dystert og begravelsesaktig. Rødt er visstnok for "heftig" og tiltrekker seg også mye oppmerksomhet, men akkurat rødt synes nå jeg personlig burde være greit. Hvis det var jeg som skulle ta meg tid og bry med å sy en kjole til bruk i bryllup, så hadde jeg valgt en annen farge enn hvitt eller svart. Fiolett/lilla er jo flott da, og den fargen får man jo i mange ulike nyanser.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #7 Skrevet 26. oktober 2004 Det var ihvertfall en gjest med beige kjole i vårt bryllup, og jeg reagerte ihvertfall ikke på det. Det var ihvertfall ingen som trodde at hun var bruden. Etter skikk og bruk skal man visst ikke ha rødt, fordi det er en farge som tar så mye oppmerksomhet. Men jeg synes ikke det er en regel som man må tolke for strengt. Med mindre det er en kjole som er direkte vulgær i fasongen, hadde ihvertfall ikke jeg reagert på rød kjole i bryllupet vårt. Og rødt tilbehør trenger du ihvertfall ikke bekymre deg for. Det går helt bra! Det er mulig noen bruder tenker annerledes enn jeg gjorde, men jeg tenkte at så lenge gjestene hadde pyntet seg, skulle jeg ikke bry meg med hva de hadde på seg.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #8 Skrevet 26. oktober 2004 Tror jeg går for beige med røde detaljer likevel, jeg.. For den kommer i alle fall ikke til å bli konkurrerende til bruden.. Og rød i den mengden det blir av tilbehør, må vel tåles? Til forslaget om lilla; kan ikke se for meg en variant som ikke er pastell og samtidig sommerlig. Synes ikke lilla er videre pent heller.. og jeg kler det i alle fall ikke. Det er det som er problemet mitt, skjønner du.. Klærne mine går stort sett i rødt, hvitt, sort og grått.
Martha Stewart Skrevet 26. oktober 2004 #9 Skrevet 26. oktober 2004 Tror jeg går for beige med røde detaljer likevel' date=' jeg.. For den kommer i alle fall ikke til å bli konkurrerende til bruden.. Og rød i den mengden det blir av tilbehør, må vel tåles?[/quote'] Det høres pent ut! :-) Bare ensfarget beige som eventuelt kan konkurrere med brudekjolen, mener jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #10 Skrevet 26. oktober 2004 Det høres pent ut! :-) . Takk.. Da går jeg for den!
diddi Skrevet 26. oktober 2004 #11 Skrevet 26. oktober 2004 Det finnes jo en haug med ulike blåtoner. Du måvel egentlig se hvilke farger du kler best. Jeg synes at kanelbrunt kan være flott (også om sommeren). Da kan man ha beige sjal, veske og/eller hansker til. (Eller gammelrosa for den saks skyld.)
Bokalven Skrevet 26. oktober 2004 #12 Skrevet 26. oktober 2004 Personlig synes jeg man godt kan gå i sort, jeg, men det er nå meg... Ellers har man jo mange fine farger som burgunderrød, mørkelilla, mørkeblå...
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #13 Skrevet 26. oktober 2004 Vel, spør du får du svar... Ifølge de uskrevne reglene om hva som er skikk og bruk i bryllup, så skal man ikke bruke hvitt (konkurrerer med brudekjolen om oppmerksomheten, av samme grunn ville ikke jeg brukt beige). Svart er for dystert og begravelsesaktig. Rødt er visstnok for "heftig" og tiltrekker seg også mye oppmerksomhet, men akkurat rødt synes nå jeg personlig burde være greit. Noe så tåpelig, det er vel ingen som lever etter slike uskrevne gammeldagse skikk og bruk regler lengre. Hva er det med bruder som er så livende redd for at noen skal få mer oppmerksomhet enn dem selv på bryllupsdagen? Jeg hadde fått med meg at hvitt og svart var fy (hvorfor er det da greit med svart dress.. er ikke det også 'begravelsesaktig'...), men at rødt også var kommet på denne listen må jeg bare le av. Velg den fargen du ønsker, uavhengig av disse såkalte reglene! PS. dere har vel gjettet at jeg pleier å bruke svart kjole i bryllup allerede, elegant og pent, og slett ikke dystert!
Gjest Eir Skrevet 26. oktober 2004 #14 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg synes heller ikke noe om alle disse reglene, og har ikke brydd meg om dem ennå. I det siste bryllupet jeg var i var det faktisk nokså mange som gikk i svart, uten at noen reagerte på det. Det var vel også ett par røde kjoler. Og i det bryllupet jeg var med på i fjor sommer fikk jeg faktisk skryt av bruden for at jeg turte å komme med svarte/mørke klær, siden hun var så lei av å se alle disse konvensjonelle menneskene i pastellfarger...
Gjest gjest1 Skrevet 26. oktober 2004 #15 Skrevet 26. oktober 2004 Syns de fleste farger går fint i et bryllup utenom hvitt selvfølgelig. Det er vel kjolen det kommer mest an på. Har sett jenter i sort kjole i bryllup også jeg og så lenge kjolen passer til bryllup ser jeg ingenting i veien for det...
Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2004 #16 Skrevet 28. oktober 2004 Den regelen om at man ikke kan bruke svart, rødt eller beige kjole er gammeldags. Man følger ikke den lenger. Nå bruker damene det de liker, unntatt en hvit "brudete" kjole.
Dina Skrevet 28. oktober 2004 #17 Skrevet 28. oktober 2004 Jeg ville valgt rødt, ihvertfall om du, som meg, elsker den fargen!
Murf Skrevet 29. oktober 2004 #18 Skrevet 29. oktober 2004 Det eneste som er fyfy er vel å komme i sin gamle brudekjole eller naken. At rød eller svart kjole er forbudt har jeg aldri fått med meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå