Gjest Molly mus Skrevet 26. oktober 2004 #1 Del Skrevet 26. oktober 2004 Har mitt daglige virke som dagmamma, men sliter med å få kontroll over sønnen min. Når vi er hjemme inne så er det så mye "ramping", han er fæl med dagbarna slår og tar ifra alle slags leker og dagbarna bare hyler og griner og gjør liten motstand. Noen som har tips om hvordan jeg kan gripe an situasjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ung mor Skrevet 26. oktober 2004 #2 Del Skrevet 26. oktober 2004 nei.. bare ett sprøsmål tilbake.. Selv har jeg gutten som "bare står der" selv om "din" tar fra han lekene... Min er like rolig og tar en ny leke.. men er dette noe som tyder på for dårlig selvtillit hos min, da han ikke værken skriker eller prøver å ta den tilbake?? Eller er sønnen min bare "snill"?? Når santr skal sies virker hanm populær hos andre barn. da jeg ofte hører av andre foreldre at mitt barn blir "omtalt" av de sine unger igjen.. Jeg er vel bekymret for selvtillitten til min, ja :cry: Hva ditt problem angår vet jeg ikke.. Skal du la de ordne opp selv, eller prøve å lære barnet ditt at dette ikke er ok?? jeg ville kanskje prøvd å ta leken fra barnet og gitt det tilbake til den som hadde det - HVER gang... og attpåtil fortell sønnen din at når han gjør slikt blir de andre lei seg... regner med at sønnen din er mellom1-2 år?? og da kan jo dette være vanskelig, siden barna enda ikke har utviklet empati osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #3 Del Skrevet 26. oktober 2004 Dette er det jo du som tillater.. Det er uholdbart overfor de andre barna. Vis klart overfor din sønn at dette ikke er akseptert! Trøst de andre barna og di dem din omsorg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #4 Del Skrevet 26. oktober 2004 Jeg tror sønnen din er litt sjalu, plutselig må han dele mamma's oppmerksomhet med andre barn. Han må levere tilbake leken til den han tok den fra, og dette må nok gjentas og gjentas i det uendelige (vil det føles som) og til slutt vil han forstå. Og så må han få like stor positiv oppmerksomhet som de andre barna. Jeg hadde en sønn som lot de andre ta fra seg leker, og jeg måtte trene han opp til å ta de tilbake. Han var veldig snill mot alle de andre og syntes det var greit å dele. Men kunne godt vært tøffere, men han har aldri blitt ertet på skolen, for erting har bare prellet av på han. Min andre sønn var stikk motsatt, ikke pokker om at han skulle dele med noen nei......... han ble grei han også og er nå sine venners forsvarsmann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tari ikke innlogget Skrevet 26. oktober 2004 #5 Del Skrevet 26. oktober 2004 Du må nok fortelle ham gang på gang at han ikke kan gjøre slikt. Be han levere tilbake leken og finne en annen leke. Min sønn er også slik, han er litt rampete i barnehagen, men har etterhvert blitt flink til å dele og ikke ta ting fra andre. På den andre siden så kanskje de andre barna trenger å bli fortalt at de kan ta igjen? I barnehagen hos oss sier de at om noen tar ifra sønnen min leker eller på andre måter er "slemme" så skjer dette kun 1 gang for han sier ifra selv. Jeg tror også som en annen over her at det kan være sjalusi inne i bildet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 26. oktober 2004 #6 Del Skrevet 26. oktober 2004 ... Selv har jeg gutten som "bare står der" selv om "din" tar fra han lekene... ... Dette opplevde vi også med vår sønn. Og det fortsatte oppover i alder. Han ble sett på som "snill og grei" og tok aldri igjen. En gang jeg kom for å hente han på skolen møtte han meg med klyvd leppe. Læreren kom samtidig og skrøt av hvor snill han var og at han "heldigvis" ikke hadde tatt igjen ovenfor han andre. 2 uker senere fulgte jeg han på hans første karate trening. Nå, 4 år senere, er det INGEN som rører han eller "tar fra han lekene". Han er fortsatt "den forsiktige typen" i klassen, men ingen slår han lenger. Og heldigvis er heller ikke han typen som slår andre. Det jeg forsøker å si er at jeg tror barn som er forsiktige (dårlig selvtillit slik du beskriver det) kan forbli sånn. Og de KAN bli et yndet mobbeobjekt. Denne gruppen kan bli viktigere å følge opp enn mange andre barn. Dette var en digresjon i forhold til orginalinnlegget som relaterer seg til mindre barn. Men jeg tror også det er viktig at små barn får utviklet empati og forståelse for andre uten å trumfe gjennom egne meninger som går på bekostning av andre. Hvorfor noen små barn ikke har den empatien vi ønsker de skulle ha kan sikkert ha sammensatte årsaker. Da blir det desto viktigere å følge dem opp kontinuerlig. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Molly mus Skrevet 26. oktober 2004 #7 Del Skrevet 26. oktober 2004 Jeg aksepterer selvfølgelig ikke at han slår noen, prøver å fortelle at han må finne noe annet å leke med eller prøve å bytte til seg den leken han vil ha som andre leker med, men det er jammen ikke lett, når dagbarna itillegg synes det er lettere å hylgrine enn å gjøre motstand/ta igjen blir det mye sjau. Det rare er jo at det er kun inne hjemme han er sånn, ikke ute eller i aktivitetesgruppa vi går i. Lurer på det hadde vært en ide og tatt hans private leker vekk og bare hatt felles leker på lekerommet? Noen som tror det kan være en ide? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #8 Del Skrevet 26. oktober 2004 Dette har jeg faktisk hørt om før så jeg tror ikke han er noe ramp, men som det blir sagt han er nok litt sjalu. En venninne av meg som var Dagmamma hadde samme problemstillingen der han var lumpen mot de andre barna og tok fra leker osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 26. oktober 2004 #9 Del Skrevet 26. oktober 2004 Ikke tillat din sønn å være ramp med dagbarna! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 27. oktober 2004 #10 Del Skrevet 27. oktober 2004 Lurer på det hadde vært en ide og tatt hans private leker vekk og bare hatt felles leker på lekerommet? Noen som tror det kan være en ide? Det tror jeg absolutt!! Problemet kan komme av en blanding av sjalusi fordi han må dele mamman sin med andre barn, og det at de andre barna har "fri tilgang" til lekene hans også når han ikke er hjemme selv. Og husk å rose ham masse når han ikke gjør disse uønskede tingene! Det er ofte lettest å gripe inn på uønsket atferd, og dersom gutten din er sjalu på de andre barna, kan det hende han opplever at han får mer oppmerksomhet fra deg når han gjør gale ting. Dersom han opplever at han får enda mer oppmerksomhet fra deg når han oppfører seg "riktig", kan det hende han etter hvert slutter med den uønskede atferden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2004 #11 Del Skrevet 27. oktober 2004 Lurer på det hadde vært en ide og tatt hans private leker vekk og bare hatt felles leker på lekerommet? Noen som tror det kan være en ide? Men da er det kanskje litt greit at det er "ikke leker" mens dagbarna er der. Med andre ord at heller ikke din sønn får leke med de lekene mens dagbarna er hos dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ps Skrevet 27. oktober 2004 #12 Del Skrevet 27. oktober 2004 Sett fra hans side (antakelig) så kommer det hver dag en flokk med unger hjem til ham, hans hus. Så får de hans mammas oppmerksomhet og leker med lekene hans. Antakelig så er han kjempefrustrert og lar det gå ut over de andre barna, og da får han oppmerksomhet fra mamman sin igjen. Det han lærer nå er da følgende (tror jeg); Dersom han er slem så får han oppmerksomhet. -Ikke smart! Absolutt at lekene hans må gjemmes bort når "dere er på jobb", så kan de andre barna og han leke med "jobbeleker" når de er der. Når han får velge selv så kan det godt hende at han vil at du skal finne frem enkelte leker som han vil la de andre få låne etterhvert. Veldig små barn skjønner ikke konseptet "dele med andre", men det er en læringsprosess som noen plukker opp fortere enn andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå