AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #1 Skrevet 22. april 2016 Leste en debatt om trampolineregler i forbindelse med et blogginnlegg. De fleste fremhevet viktigheten av at personer med ulik vekt ikke må hoppe samtidig. Mange har opplevd beinbrudd hos de minste. Vi har små barn og har hoppet masse sammen med dem, er det det som er farlig? Altså, er det kreftene i trampolina om man hopper ulikt, eller er det faren for kollisjon/sammenstøt? Vi tilpasser oss selvfølgelig barnas nivå. Forstår jo at en 12-åring og en 2-åring ikke bør hoppe sammen, siden store barn gjerne ikke tenker på samme måte og blir for voldsomme. Er dere på trampolina sammen med barna deres? Anonymkode: 67e34...39e
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #2 Skrevet 22. april 2016 Har hoppet mye med mindre søsken og søskenbarn, men er da forsiktig og tilpasser meg alderen til barna. Om de er små "letter" jeg aldri, står mest og gynger. Har selv forstuet foten på trampoline da jeg hoppet med en jevnaldrende som var dobbelt så tung som meg. Anonymkode: 83a63...09f
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #3 Skrevet 22. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hoppet mye med mindre søsken og søskenbarn, men er da forsiktig og tilpasser meg alderen til barna. Om de er små "letter" jeg aldri, står mest og gynger. Har selv forstuet foten på trampoline da jeg hoppet med en jevnaldrende som var dobbelt så tung som meg. Anonymkode: 83a63...09f Bare pga kreftene i duken, eller pga sammenstøt? Anonymkode: 67e34...39e
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #4 Skrevet 22. april 2016 Vi hopper med de, men aldri høyt, farlig eller noe. Mest når de var mindre og ikke klarte å sprette selv. Man må bare være forsiktig. Anonymkode: a871f...f6f
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #5 Skrevet 22. april 2016 Ja, men passer jo på at jeg ikke gjør slik at de spretter høyt. Som voksen kan man jo ikke hoppe høyt/hardt, da vil jo barnet sprette avgårde om man treffer riktig Anonymkode: 0ba95...170
Dricka Skrevet 22. april 2016 #6 Skrevet 22. april 2016 Når jeg var liten. Sånn 5 år tror jeg, så hoppa jeg på trampoline med 2 som var rundt 16-18 år.. Og de syntes det var kjempegøy når lille meg føyk i været. Og det endte med brudd i beinet. Og de skjønte ikke alvoret først så de fortsatte å hoppe.. Tror det er litt det at trampolina blir stram, også får du en kraftig smell når duken sikkert er på vei opp igjen når du er på vei til å lande. Blir vel for sterke krefter sikkert. Gjorde hvertfall veldig vondt.
michaeline__07 Skrevet 22. april 2016 #7 Skrevet 22. april 2016 Jeg hopper ikke, men gynger litt, siden de er så små.
Sølvrosen Skrevet 22. april 2016 #8 Skrevet 22. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare pga kreftene i duken, eller pga sammenstøt? Anonymkode: 67e34...39e Når små og store hopper sammen er det farlig både pga krefter i duken og pga fare for sammenstøt. Små personer har ofte lite kontroll når de hopper sammen med store, samtidig som de kan få mye fart pga vektforskjeller. Hvis de store ikke passer på kan dette lett føre til kollisjoner som blir veldig vonde for de små. Når en person hopper på en trampoline vil vekta til personen strekke ut duken, før duken trekker seg sammen og sender personen opp i luften. Hvis personen da faller ned igjen på duken vil duken strekkes enda mer pga krafta i fallet i tillegg til vekta, og personen hopper høyere. Når to personer hopper sammen blir det mer komplisert, men utfallet er at en liten person som hopper sammen med en tyngre person kan hoppe mye høyere enn den lille personen ville klart på egenhånd. Hvis den lille personen lander mens duken allerede er strekt av en mye tyngre person vil ikke den lille personen strekke dukken, og det vil da være like hardt som å lande rett på bakken. Det er farlig! I tillegg har små personer ofte dårlige motorikk, så de vil ikke alltid være like flinke til å dempe landingen. Det vil gjøre skader verre. Derfor skal aldri små og store barn hoppe sammen. Små barn kan være på trampoline sammen med voksne dersom den voksne bare gynger veldig forsiktig og hele tiden holder øye med barnet. Veldig store barn skal helst ikke hoppe mange sammen, for mange trampoliner er faktisk ikke laget for mer enn 100kg. Det bør heller ikke være så mange barn på trampolina at det er fare for kollisjoner eller at noen faller av. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #9 Skrevet 22. april 2016 Da de var yngre hoppet jeg med barna, men tror vi fikk trampoline når de var 8-10 år, så de var altså ikke helt små. Den gangen gikk det bra, i dag hadde jeg neppe klart å hoppe. Ikke uten Tena Lady da 😂 Anonymkode: dbcc1...f5e 1
stan Skrevet 22. april 2016 #10 Skrevet 22. april 2016 Hopper sammen med barnet, men bare når vi holder hender. På den måten holder vi samme rytme og sjansen for uhell blir mindre.
Jens Skrevet 22. april 2016 #11 Skrevet 22. april 2016 Eldre barn hopper jo alltid flere sammen. Går jo fint det!
Gjest chiki Skrevet 22. april 2016 #12 Skrevet 22. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hoppet mye med mindre søsken og søskenbarn, men er da forsiktig og tilpasser meg alderen til barna. Om de er små "letter" jeg aldri, står mest og gynger. Har selv forstuet foten på trampoline da jeg hoppet med en jevnaldrende som var dobbelt så tung som meg. Anonymkode: 83a63...09f Samme her, hoppet med bestevenninnen min som var en del tyngre da vi gikk i 7.klasse. Endte med at jeg brakk ankelen
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #13 Skrevet 22. april 2016 4-åringen og 6-åringen hopper sammen. Men når jeg er på, tar vi det på tur. En hopper en kort rutine mens de 2 andre sitter å ser på, så må de 2 gjøre det samme. Ustyrtelig morsomt for begge to. Anonymkode: a9e8b...961
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #14 Skrevet 22. april 2016 6 timer siden, Sølvrosen skrev: ... Når to personer hopper sammen blir det mer komplisert, men utfallet er at en liten person som hopper sammen med en tyngre person kan hoppe mye høyere enn den lille personen ville klart på egenhånd. Hvis den lille personen lander mens duken allerede er strekt av en mye tyngre person vil ikke den lille personen strekke dukken, og det vil da være like hardt som å lande rett på bakken. Det er farlig! .... Tusen takk for godt og utfyllende svar! Ts Anonymkode: 67e34...39e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå