Baby0ne Skrevet 22. april 2016 #1 Skrevet 22. april 2016 Har tenkt meg ut på ferie i vakre Norges land! 😉 Valget er mange, men hvor bør jeg dra? Og hva bør jeg oppleve der? 😀 Alle svar settes pris på 😉
Kjetil E Skrevet 22. april 2016 #2 Skrevet 22. april 2016 1 time siden, Baby0ne skrev: Har tenkt meg ut på ferie i vakre Norges land! 😉 Valget er mange, men hvor bør jeg dra? Og hva bør jeg oppleve der? 😀 Alle svar settes pris på 😉 Hadde vært litt enklere hvis du kunne si noe om hvor i Norge sånn ca du bor. Og om du ønsker å bruke bil, fly eller tog for eks. Og ikke minst hva du tenker deg i tidsbruk og budsjett.
caroprins Skrevet 22. april 2016 #4 Skrevet 22. april 2016 Kommer litt ann på hvilken del av landet du vanligvis oppholder deg i. Hvordan vil du reise, bil,båt,fly, sykkel eller tog. Og hvordan ønsker du å bo. Hotell, vandrehjem. Campinghytter, telt ? Og hva ønsker du å oppleve, strand, fjell, parker, sjø, kultur, museum , havfiske, ørnesafari, etc. og ikke minst pris. Skal det være billig tur eller kan du legge endel penger I dette. Jeg liker cruise og Msc cruises og Costa Cruises kjører norgesturer hele sommeren der du kan komme fra København eller Hamburg tror jeg det er og helt opp langs norskekysten til Nordkapp. Da kan man også melde seg på utflukter og få mye forskjellige opplevelser. Hurtigruta er jo også ett alternativ . Nord Norge så,hadde jeg I alle fall fått med meg Lofoten, ørnesafari, kongekrabbe fiske og rorbu med båtliv og torskefiske og fugleliv. Liker du fotografering så er det vel nok av alternativer her. NSB har hatt kampanje , kanskje de har det ennå med billige togbilletter og man kan reise langt for få kroner. Scandic har hatt sommerkampanje over hele landet også sammen med Widerø .
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #5 Skrevet 24. april 2016 Geilo og Hardangervidda er fint! Lillehammer, Hunderfossen, lilleputthammer og Maigården Anonymkode: fd5d1...d73
Paeonia Skrevet 24. april 2016 #6 Skrevet 24. april 2016 Jeg planlegger det samme! Vi bor på østlandet, og planlegger å reise innom Besseggen (samt gå hele turen), samt Nord-Nord og Vestlandet. Et raskt googlesøk anbefalte Gamle Strynefjellsveg, Trollstigen/Geiranger, Sognefjellet, Atlanterhavsvegen og Hardanger
Aviale Skrevet 26. april 2016 #7 Skrevet 26. april 2016 (endret) Som sunnmøring anbefaler jeg såklart Nordvestlandet på det varmeste. Man bør ha bil for å komme seg rundt da. Med base i Ålesund kan man kjøre (eller ta hurtigruta) til Geiranger, kjøre Trollstigen, se Trollveggen, og på en lengre dagstur kjøre til Atlanterhavsvegen. Øye/Norangsdalen er også veldig fint. Ellers kan man også dra ut på øyene utenfor byen, det er fine strender flere steder. Er man i Ålesund er også Atlanterhavsparken verdt et besøk, og det er fint å gå på tur i området ved Sunnmøre Museum. Endret 26. april 2016 av Aviale 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #8 Skrevet 10. mai 2016 Denne tiden av året er perfekt å tilbringe på Sørlandet da Anonymkode: 4b372...4d1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #10 Skrevet 13. mai 2016 Lofoten er et must. Men som god nummer 2 er faktisk øyhopping i Romsdal (Bud, Ona) og bare kjøre rundt i Romsdalen. Fantastisk landskap. Anonymkode: 57c0e...2c0
Byjenta! Skrevet 16. juni 2016 #11 Skrevet 16. juni 2016 Jeg synes jo romsdalen er den vakreste plassen i norge, og anbefaler en tur hit. Kjøre Atlanterhavsveien, trollstigen og ned i Geiranger i ørnesvingene. Og er også nydelig å gå opp til Mardalsfossen, det er nord-europas høyeste fritt fossefall. Det ligger i Eikesdalen i Nesset kommune i romsdal. Også nydelig og kjøre over Aursjøveien og opp til demningen der. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #12 Skrevet 16. juni 2016 Lofoten kan anbefales. Det kan også Finnmark, med østfinnmark og Hamningberg. Har feriert der i mange år, (pga familie) men naturen blir man aldri lei. Midnattsol, frisk havluft, Fiske i både sjø og vann. fotomuligheter for fugl for den som liker sånt. Anonymkode: 47219...f29
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #13 Skrevet 21. juni 2016 Den 24. april 2016 at 20.04, AnonymBruker skrev: Geilo og Hardangervidda er fint! Lillehammer, Hunderfossen, lilleputthammer og Maigården Anonymkode: fd5d1...d73 Maihaugen. Anonymkode: 3c605...f57 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #14 Skrevet 21. juni 2016 Vesterålen/Lofoten Anonymkode: d6501...2b4 1
Gjest Tom/Loki Skrevet 21. juni 2016 #15 Skrevet 21. juni 2016 Hardangervidda. Geirangerfjorden, Ryfylke. Skjærgårder på sørlandet.
sofie777 Skrevet 21. juni 2016 #16 Skrevet 21. juni 2016 (endret) Med utgangspunkt i Bergen, kjørte familien et år rundt hele Sognefjorden. Min far fant en bomvei innerst i fjorden og da tok vi kun en ferge når vi skulle sørover igjen helt ytterst. Det var en artig tur. Da stopper man ved små severdigheter (gårdstun, bautaer osv) og ved snøflekker på fjellet, for ingenting er så gøy som snøballkrig i sandaler og shorts midt på sommeren på en snøflekk som man kan gå over i tre skritt. Det er sånne ting som sitter igjen når man blir voksen og man gjerne gjør igjen som voksen også. Endret 21. juni 2016 av sofie777
Gjest Birti Skrevet 21. juni 2016 #17 Skrevet 21. juni 2016 Hele Møre og Romsdal er ei perle synes jeg. Fjorder, fjell og vakker natur så langt øye kan se. Nå veit jeg ikke hvor du kommer fra, så da antar jeg at du kommer sør/øst fra. Foreslår derfor at du kjører til Dombås og så tar av mot Romsdalen. Da kan du begynne ferien med å se den mye omtalte Mannen på vei nedover mot Åndalsnes. Langs veien ligger også Trollveggen med tilrettelagt rasteplass for et stopp (og en is). Nede i Åndalsnes ville jeg forsøkt en av følgende; a) tatt bussen inn i Isdalen, og gått Romsdalseggen tilbake. Da kommer du ned forbi Rampestreken og ned skjerpatrappene. b) gått opp trappene til Rampestreken / så langt opp dere gidder og så ned igjen. Du trenger ikke å gå så langt opp for å få litt utsikt. Videre ville jeg kjørt Trollstigen. Helt magisk! Legg selvsagt inn stopp på toppen før du kjører videre mot Valldal og Gudbrandsjuvet. Her kan man også bo på Juvet hotell. Skal være fantastisk flott. Husk å kjøpe jordbær i Valldal av ungdommen langs veien - blant de aller beste i Norge! Herfra ville jeg fortsatt mot Ålesund som jo er en av Norges fineste byer, med Atlanterhavsparken og fjellstua som klare mål. Kan også anbefale litt shopping på Devoldfabrikken i Langevåg - alltid masse gode tilbud! Videre ville jeg kjørt til Brattvåg og tatt ferga til Harøya. Utpå her er det skikkelig fint, så jeg ville bevilga meg ei natt på Finnøy Havstuer. De skal ha åpna aquavitbar etter at jeg var der sist, så det kan jo ikke ha gått nedover. Deilig badeland i fjæresteinene på andre siden av veien også. Og et fint fuglereservat å gå på tur i om du liker sånt. På Harøya har de også Harøyburet ("fjelltopp"), vindmøller og den gamle riksgrensen. Fint å sykle mellom om du liker sånt :-) Så ville jeg satt igjen bilen og tatt ferga ut til Ona. Går an å bo på Ona Havstuer, og bare leve late dager i vakre omgivelser. Kanskje dere er barske nok til å bade på den kritthvite sandstranda? (Jeg var ikke det!) Når dere er lei av fisking, keramikk og vind, kan dere ta ferga tilbake, ta med bilen på ferga og bli med til Aukra og så fastlandet (to ferger). Ville så kjørt Atlanterhavsveien, vurdert en tur på Bresneshatten og i Bremsneshola på Averøya og så dratt til Kristiansund. Her ville jeg bevilga meg middag i 2 etg på Brasseriet og dratt ut til Grip dagen etter. Grip er et gammelt fiskevær, og det er bare så fantastisk vakkert der ute! Når dere er lei av kristiansund, ville jeg reist til Smøla. Sjekk ut kulturkalenderen deres på forhånd - det skjer så mye rart der ute! Og er dere i tide til spelet om Fru Guri så kan det anbefales! Jeg ville avsluttet via Trondheim - mest fordi Trondheim er en koselig storby fanget i en landsbys sjel, og fordi Scandic Nidelven har verdens beste frokost. Sånn seriøst. OK.. nå skal jeg slutte ;-) God ferie!
Gjest ricecrispies Skrevet 23. juni 2016 #18 Skrevet 23. juni 2016 Den 22. april 2016 at 11.22, Baby0ne skrev: Har tenkt meg ut på ferie i vakre Norges land! 😉 Valget er mange, men hvor bør jeg dra? Og hva bør jeg oppleve der? 😀 Alle svar settes pris på 😉 Lillehammer,Maihaugen. Hunderfossen. Gudbrandsdalen! Valdresflya. Besseggen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå