Gå til innhold

Hvorfor blir noen overgripere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Klarer ikke å slutte å tenke på de stakkars barna som er blitt utsatt for overgrep i barnehager osv. Hva er det som foregår opp i hodet til de som gjør dette? Har de blitt utsatt for det selv kanskje? Vil ha en skikkelig forklaring. Er lei av å høre at de er "psykisk syk", blir feil å legge skylda på det. Jeg kjenner faktisk noen som er psykisk syk og de forgriper seg ikke på barn....

Tenk at de også laster ned bilder og videoer av uskyldige BARN og tenner på det!!!!? :icon_frown:😭😭😭

Anonymkode: 86b05...a6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns den teorien at de har blitt utsatt for det selv er tynn også, selv om det sikkert gjelder noen. Som ganske ung ble jeg befølt mellom beina og en annen gang i eldre alder ble jeg forsøkt overfallsvoldtatt. Det gjør bare at jeg haater overgripere, jeg blir ikke tent av antastelser og overgrep. 

Jeg ønsker alle som forgriper seg på barn døde uansett årsak. 

Anonymkode: dc1eb...732

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde man visst årsak, kunne man forhindret mange flere tilfeller!  Har også opplevd overgrep og kjenner at jeg blir dårlig av at flere opplever dette. Og dessverre mange flere enn som oppdages.  Ja til mye strengere straffer og til åpenhet med barn om hva som er privat og hva man ikke skal finne seg i.  Lær barn at de ALLTID kan fortelle ting til voksne de stoler på,  og at voksne og barn ikke skal ha hemmeligheter!  

Anonymkode: 95dcb...bb3

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Klarer ikke å slutte å tenke på de stakkars barna som er blitt utsatt for overgrep i barnehager osv. Hva er det som foregår opp i hodet til de som gjør dette? Har de blitt utsatt for det selv kanskje? Vil ha en skikkelig forklaring. Er lei av å høre at de er "psykisk syk", blir feil å legge skylda på det. Jeg kjenner faktisk noen som er psykisk syk og de forgriper seg ikke på barn....

Tenk at de også laster ned bilder og videoer av uskyldige BARN og tenner på det!!!!? :icon_frown:😭😭😭

Først og fremst; det finnes mange typer psykisk sykdom, heldigvis forgriper ikke alle psykisk syke seg på barn. 

Jeg tror heller ikke intensjonen er å "skylde på" psykisk sykdom, men at det heller er å forsøke å forklare hvordan en slik gjerningsperson fungerer. Uansett hvor stygt og uforståelig en person har oppført seg, kan man lære mye ved å finne ut hvorfor. Mange overgripere har faktisk blitt begått overgrep mot, og jo mer man lærer om dette, jo bedre kan man hjelpe fremtidige overgrepsofre til å ikke selv bli overgripere. 

Hvis dette er et emne som faktisk interesserer deg, anbefaler jeg deg å lese noen bøker om det. Det er grusom lesning, men det bidrar i hvert fall til å gi et slags bilde av hvordan en overgriper fungerer.

Anonymkode: b2a20...067

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert fordi de tenner på barn trenger ikke å være noe mer enn det.

Anonymkode: 58c78...477

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke bare det. De må jo ev ha mangel på impulskontroll og. Bare fordi jeg tenner på en fyr betyr jo ikke det at jeg går rett bort og begynner å ta på ham, liksom. 

Anonymkode: 7ff6f...4c4

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er lei av å høre at de er "psykisk syk", blir feil å legge skylda på det. Jeg kjenner faktisk noen som er psykisk syk og de forgriper seg ikke på barn....

Er de psykisk syke på samme måte som de som begår overgrep mot barn?

Hvis ikke er kommentaren din fullstendig meningsløs.

• Liker 2
Gjest Tekola
Skrevet

Ryddet for liberale holdninger til pedofili og svar til dette.

Tekola, admin.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Det finnes da forskjellige typer psykisk syk, så den "logikken" faller i grus. Kanskje det ligger i å tenne på det som er tabu, ulovlig, uskyldig? Kanskje det er maktfølelsen og hemmelighetsfølelsen i det.  Jeg vet ikke.. Sykt er det uansett, hvordan kan fengselsstraff noen gang veie opp mot en ødelagt barndom, i værste fall et ødelagt liv? Det eneste å håpe på i denne situasjonen er at barnet ikke husker noe av det siden de er så ung. Huff.... :icon_frown:

Anonymkode: e48cd...723

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes da forskjellige typer psykisk syk, så den "logikken" faller i grus. Kanskje det ligger i å tenne på det som er tabu, ulovlig, uskyldig? Kanskje det er maktfølelsen og hemmelighetsfølelsen i det.  Jeg vet ikke.. Sykt er det uansett, hvordan kan fengselsstraff noen gang veie opp mot en ødelagt barndom, i værste fall et ødelagt liv? Det eneste å håpe på i denne situasjonen er at barnet ikke husker noe av det siden de er så ung. Huff.... :icon_frown:

Anonymkode: e48cd...723

Jeg har ikke opplevd det men som barn jeg har blitt siktet på av en bonde å fått drapstrusler 3 andre ganger teller det?

Livet mitt er ikke ødelagt

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

For et historisk svakt og meningsløst resonnement. "Psykisk syk" er da ikke én enkelt diagnose. Den logikken er parallell med "Hvorfor dør folk av lungekreft? Jeg er lei av å høre at det er en alvorlig somatisk (fysisk) sykdom, for jeg kjenner faktisk noen som har vært forkjølet uten at de døde av den grunn...".

De som forgriper seg på barn er nok ofte psykisk syke på et eller annet vis. Det at de som regel vil oppfylle diagnosekriteriene for en eller annen psykisk sykdom gjør da likevel selvfølgelig ikke at de er fritatt alt ansvar for handlingene de utfører. De færreste psykiske diagnoser innebærer psykose og fullstendig fravær av sykdomsinnsikt og selvkontroll. Ingen sier at de fleste av oss med div. psykiske sykdommer er annet enn fine, harmløse folk, man sier vel bare at så godt som ingen som forgriper seg på barn er helt i vater rent psykisk. Det har da ingenting med skyldfordeling å gjøre.

Anonymkode: a31b7...a49

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel forskjellige årsaker til det. Ofte er det at de har opplevd det selv. Og da ikke bare en episode, men en hel barndom med grusomheter, da får man faktisk skader på hjernen. Min far misbrukte meg grovt fra jeg var 3 år. Og hans liv hadde bestått av grov vold, misbruk og alkoholisme. Var en grusom barndom han hadde hatt. Og det unnskylder aldri det han gjorde mot meg, men det er en liten forklaring. Selv var mine foreldre alkoholiker og, opplevde og vold og psykisk terror. Men jeg har brutt sirkelen med vol og misbruk. Drikker nesten ikke heller. Men jeg har vært dette så utrolig bevisst. Og de fleste som har en grusom barndom, går ikke og misbruker barn.

Så og nylig filmen spotlight, basert på en sann historie om misbruk i kirken. Og der kom det fram, at det var veldig akseptert blant prestene. Ene presten utalte og, at han ikke likte det, det var for barnet sin skyld.

Og for min egen del, etter mange år så blir man litt skadet. Jeg kan tenne på å tenke på meg selv som barn, som blir brukt av menn. Det er helt grusomt, og en fantasi jeg prøver å unngå. Men har aldri sett for meg at barnet er noen andre enn meg selv. Har pratet med andre som har blitt misbrukt som barn og, og dette er det flere som opplever. Dette selv om misbruket var så grusomt og smertefullt.

Anonymkode: d0396...e37

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke bare det. De må jo ev ha mangel på impulskontroll og. Bare fordi jeg tenner på en fyr betyr jo ikke det at jeg går rett bort og begynner å ta på ham, liksom. 

Anonymkode: 7ff6f...4c4

Menn kan stort sett ikke styre seg, vedrørende sin egen sexualitet.

Anonymkode: 4b9e0...75f

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut til at det er en del her som ikke forstår det :) 

Anonymkode: 4b9e0...75f

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde man visst årsak, kunne man forhindret mange flere tilfeller!  

Anonymkode: 95dcb...bb3

Nei, for man vet ikke hva som skjer bak stengte dører til foreldre som virker greie og snille. Det er ikke alltid man kan merke at barn blir utsatt for omsorgssvikt der de aldri utvikler en grunnleggende empati for andre. Selv om man vet om flere grunner til at en overgriper utvikler seg, så er det ingen grunn til å tro at man kan forhindre dette.

Mennesker som bryr seg mer om egen lyst enn andres lidelse har skremmende mangel på empati. Og har de ikke denne i voksen alder er det lite sannaynlig de vil utvikle den. Samtidg tenker folk at når en person har vært i fengsel har han sonet sin straff. Det er bare det at det er ikke gitt at mennesket har endret seg i det hele tatt der inne. Man blir ikke magisk mer empatisk og snill av et fengselsopphold.

Noen mennesker blir født med lavere empati, noen vokser opp i miljø der den aldri får utvikle seg. I første tilfelle kan man fortsatt velge å oppføre seg fordi man ikke vil i fengsel eller fordi man kan ha et bra liv i norge uten å være slem. Rasjonelt sett kan det lønn seg å være "snill". 

Anonymkode: 279e5...8f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...