AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #1 Skrevet 22. april 2016 Satt i hermetegn for det er kanskje ikke helt det rette begrepet. Vi har en hund på nesten 2 år. Omplassering, så har ikke hatt den så lenge. Stille og rolig her hjemme, men når vi går tur... Han blir helt vill når han ser en annen hund... Bjeffer og uler og vil bort. "Gråter" og bjeffer når de hilser. Er vel ikke helt sånn det skal være? Er jo flaut, ingen andre vi møter er sånn. Hvordan skal vi håndtere dette best mulig? Vil jo han skal være trygg og kunne hilse pent på andre... Anonymkode: a10e5...5ba
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #2 Skrevet 22. april 2016 Trening, trening og atter trening! Begynn på lydighetskurs- Anonymkode: 70138...405
Tekopper Skrevet 22. april 2016 #3 Skrevet 22. april 2016 Dette er bare hva jeg tror, uten å ha sett nevnte hund: Det er tillært forventning over å se annen hund, bikkja har sikkert lært at han får hilse på alle når han var liten, og nå blir han utrolig glad. (enkelte raser er mer tilbøyelig for å være sånn uansett, retrivere og enkelte alaska huskyer f.eks) Mange hunder er sånn, ikke bare deres, jeg møter hvertfall mange slike. Ikke la han hilse mesteparten av tiden, tren kontaktøvelser så hans reaksjon på å se andre hunder er å oppsøke dere. Og kontakt gjerne en hundetrener for å få dette på plass. Man må først trene på det under rolige omstendigheter, før man etterhvert kan få til å gjøre øvelsene når en annen hund er i nærheten (gradvis nærmere). 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #4 Skrevet 22. april 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Satt i hermetegn for det er kanskje ikke helt det rette begrepet. Vi har en hund på nesten 2 år. Omplassering, så har ikke hatt den så lenge. Stille og rolig her hjemme, men når vi går tur... Han blir helt vill når han ser en annen hund... Bjeffer og uler og vil bort. "Gråter" og bjeffer når de hilser. Er vel ikke helt sånn det skal være? Er jo flaut, ingen andre vi møter er sånn. Hvordan skal vi håndtere dette best mulig? Vil jo han skal være trygg og kunne hilse pent på andre... Anonymkode: a10e5...5ba Hvorfor? Hvilken nytte har det for hunden? Her hilser jeg aldri på hunder jeg møter. Min hund får for det første ikke lov å hilse i bånd (kan fort bli innsurring og farlige situasjoner av det), og aldri hilse på hunder jeg ikke kjenner fra før. Skal jeg gå tur med andre som har hund så får ikke hundene hilse før vi har gått en stund og de har roet seg ned litt. Dere må rett og slett kutte ut hilsningen. Les det @Tekopper skrev angående forventninger. Men jeg vil være enda strengere, ikke la han hilse i det hele tatt før dere har hatt han en god stund, har gått på kurs og lært kontakttrening godt. Da kan dere ta med hilsing i treningen, og avbryte med kontakt hvis han girer seg opp veldig. Anonymkode: 92516...aab
Tabris Skrevet 22. april 2016 #5 Skrevet 22. april 2016 Jeg er enig med @Tekopper jeg også. Ikke la ham hilse på hunder på tur lenger. (Du kan heller gå tur med andre hundeeiere du kjenner som har trygge, gode hunder så får han sosialisert seg på en bedre måte). Tren mye kontakt. Les gjerne også om kindereggmetoden. (Google it, så får du opp en god artikkel om emnet). Her er det viktig å være i forkant - har han først begynt å bjeffe og hoppe, så er antagelig stressnivået så høyt at du ikke når gjennom. Så jobb kontakt (si "Bra!" og belønn med godbit hver gang han ser på deg, ikke lokk eller mas på hunden). Tren dette først inne i rolige omgivelser og tren det en del på tur. Kommer det en passerende hund så må du ha stor nok avstand til den hunden til at du når gjennom og hunden din klarer å jobbe kontakt med deg. Hvor stor avstand det er, kommer helt an på hunden.
Gjest Hapi Skrevet 22. april 2016 #6 Skrevet 22. april 2016 Anbefaler dette gratis epostkurset om å gå i slakt bånd/passere andre hunder. Hadde samme problemet og brukte denne metoden, som jeg lærte på (fysisk) kurs. Cluet er å begynne å øve på forbipassering på god nok avstand, og å lære inn en kontaktlyd som betyr "følg meg" og så gå i en bue rundt den møtende hunden (fordi det er unaturlig for hunder å gå rett mot hverandre), i begynnelsen med god avstand, og så nærmere og nærmere de passerende hundene. Hunden din er også unghund fortsatt når han er 2 år gammel, så han kan være noe hormonell og uforutsigbar en periode til. Lykke til! https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-1451338875
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå