Gå til innhold

Færre menn med barn - duh...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i Dagbladet på nettet idag at flere og flere menn er barnløse når de blir førti - artikkelen mener kvinner er blitt mer kresne, og plukker de mennene som er voksne og viser ansvar og omsorg - og da tar de hele pakka, med unger fra før osv.

For en utrolig naiv innstilling. Forklaringen er vel heller at kvinner alltid har tilpasset seg bedre - eller sagt på en annen måte, tåler mye mer enn menn, og finner seg i mer - han drar med seg det han måtte ha av "bagasje", det være seg barn eller hva som helst - og kvinner godtar det, i iveren etter å få en forsørger og en mann i huset, for vi "duger jo ikke" uten.

Det er jo ikke som om det KRYR av menn som synes det er kult med dame med barn fra før, akkurat, som ikke MÅ lage et issue av det på en eller annen måte, og som mangler modenhet og kapasitet til å elske et barn også.

Men, selvsagt, Dagbladet er jo ikke akkurat skarpeste kniven i skuffen, det er jo ikke det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er artikkelen.

Sitat:

en fedregruppe vokst markant: De som har barn med flere forskjellige kvinner. I år 2000 hadde sju prosent av mennene som var født i 1940 barn med mer enn en kvinne. Samme år hadde rundt 12 prosent av mennene født i 1955 barn med to eller flere kvinner.

Dette betyr at dagens kvinner heller vil ha barn med menn som har barn fra før, enn med barnløse menn de ikke vurderer som like attraktive.

- Det er en resirkulering av pent brukte menn, sier Skrede.

....

Det er ikke urimelig at menn som har barn fra før vil ha barn igjen. De har oppdaget gleden med å ha barn og vil fortsette med d

.. har vel egentlig mer inntrykk av at menn som har barn fra tidligere .. ikke vil ha det i et nytt forhold..

Skrevet

Nå er det vel ikke akkurat Dagbladet som står bak denne undersøkelsen da....

Artikkelen kan du lese her

Der står blant annet dette:

- En mann med barn oppfattes som ansvarlig, omsorgsfull og voksen. Menn i dag er opptatt av farsrollen, de tar ansvar og bryr seg mye om barna sine. De er ikke selv det viktigste i livet sitt lenger, og kanskje har de slipt vekk de verste egokjør-kantene. Det virker attraktivt, også for kvinner som ikke selv har barn, sier Veslemøy Østrem, en av de to forfatterne bak boka «Andrekoneguiden».

Gjest besserwisser
Skrevet

Jeg tror de tolker statistikken litt vel enkelt, jeg (kanskje det er en bitter mann som har skrevet artikkelen). Forskning har vist at det "alltid" har vært flere barnløse menn enn kvinner. De mennene som FÅR barn får kanskje (i gjennomsnitt) flere barn enn en kvinne (altså har de spredd genene sine vha flere enn EN kvinne). Jfr, i ekstrem grad, haremer o.l. Kvinner kan få et begrenset antall barn, og vil derfor ideelt sett være mer kresne når de velger partner enn mannen er. De mennene som "har fått" formere seg mest i tidligere tider har vært sterke/mektige menn, og selv om ikke kvinnen direkte har kunnet velge partner er det naturlig at de sterkeste har hatt tilgang på, og kunnet forsørge, flere kvinner og barn enn fattige o.l. Se bare på dyreflokker - det er aldri mange handyr i en flokk, og kun et fåtall som får pare seg, mens et flertall av hunnene blir befruktet.

Da det tradisjonelt ER viktigere for kvinnen å velge en flink forsørger - fordi det er hun som går gravid og tar seg av barnet de første årene, og dessuten er fysisk svakere, er det heller ikke rart at kvinner velger menn utfra forsørgerevne.

I "dagens samfunn" foregår det også en slik utvelgelse selv om den er mer skjult og kanskje mindre "logisk". For det første klarer vi kvinner oss bedre alene (evt med barn). For det andre, pga utvelgelsesmekanismene jeg har prøvd å beskrive ovenfor velger kvinner menn ut fra andre kriterier enn menn. OG - det ER kvinnen som velger, i hvert fall er det mennene som må gjennom en flaskehals (dvs at det er mange menn som ikke "blir valgt" - som altså ikke får formert seg).

Jeg er delvis enig med trådstarter i det med å akseptere eller ikke "pakkeløsning", jeg tror feks at menn generelt har en mindre inkluderende omsorgsevne enn kvinner. Men også - hvis det ER sprik i hvor mange enslige barnløse menn/kvinner det er, og hvor mange enslige menn/kvinner MED barn, kan det være hold i det Dagbladet prøver å formidle: En kvinne vil oftere velge en mann som fra før har bevist at han har omsorgsevne (i og med at han allerede har barn og har tatt seg av disse), enn en som er førti og UTEN barn. Mannen kan jo fortsatt formere seg og kan antas å være egnet som far.

At menn primært ikke velger førtiårige kvinner med barn har å gjøre med at dette hindrer deres egen mulighet til å formere seg - kvinnen har et begrenset antall fruktbare år, og føder et begrenset antall barn. (Og når hun altså allerede HAR barn vil hun trolig føde den nye partneren færre barn enn en ung, barnløs kvinne vil kunne gjøre).

Puh. Laaangt innlegg. Og statistikken viser jo bare tendenser - de fleste har vel opplevd at teorier og statistikker ikke stemmer på deres eget liv:)

Skrevet

Hehe, kjenner til journalisters kildepreik, og hvordan det blir forsidenyhet ;) Ganske så latterlig igrunn.. Kritisèr en av journalistene som skriver en forsidenyhet, som f.eks denne, og de vil referere til kildebruken sin, f.eks en annen avis, og si at det er deres skyld.

Gjest kenneth
Skrevet
Hehe, kjenner til journalisters kildepreik, og hvordan det blir forsidenyhet ;) Ganske så latterlig igrunn.. Kritisèr en av journalistene som skriver en forsidenyhet, som f.eks denne, og de vil referere til kildebruken sin, f.eks en annen avis,  og si at det er deres skyld.

Jeg er selv ganske anti-tabloid, men jeg synes ikke denne artikkelen var dårlig. Tvert i mot ganske interessant. (Som nevnt over, henviser også artikkelen til en forsker i SSB)

En viss relevans til følgende artikkel som stod på trykk i dagsavisen for en stund tilbake : http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1268635.ece

Sånn i forhold til kjønnsroller, likestilling og den slags, finner jeg slikt stoff ganske interessant. Intet mindre :-)

Skrevet
Leste i Dagbladet på nettet idag at flere og flere menn er barnløse når de blir førti - artikkelen mener kvinner er blitt mer kresne, og plukker de mennene som er voksne og viser ansvar og omsorg - og da tar de hele pakka, med unger fra før osv.

For en utrolig naiv innstilling. Forklaringen er vel heller at kvinner alltid har tilpasset seg bedre - eller sagt på en annen måte, tåler mye mer enn menn, og finner seg i mer - han drar med seg det han måtte ha av "bagasje", det være seg barn eller hva som helst - og kvinner godtar det, i iveren etter å få en forsørger og en mann i huset, for vi "duger jo ikke" uten.

Det er jo ikke som om det KRYR av menn som synes det er kult med dame med barn fra før, akkurat, som ikke MÅ lage et issue av det på en eller annen måte, og som mangler modenhet og kapasitet til å elske et barn også.

Men, selvsagt, Dagbladet er jo ikke akkurat skarpeste kniven i skuffen, det er jo ikke det...

Poenget er jo at kvinner (enten de selv har barn eller ikke) ser ut til å foretrekke mennene som har barn fra før.

Det er jo nettopp et poeng at det finnes flere barnløse menn dere kan velge - men til tross for dette velger kvinnene mennene som allerede har barn.

Så kan man selvfølgelig spekulere i årsakene til at det er slik - men forklaringen om at kvinnene "tilpasser" seg bedre høres søkt ut.

Og når du antyder at det ikke akkurat finnes så mange single menn der ute som "duger", så bekrefter du forskernes hypotese om at kvinner er mer kresne nå enn før.

Skrevet

Kvinner er nok mer kresne enn før - de trenger jo ikke mannen i samme grad som tidligere.

Kvinner i dag er jo stort sett utdannet og i arbeid, i motsetning til tidligere hvor de nærmest ikke behøvde å gå på skole, for de skulle jo bare gifte seg.

Tidligere var det jo også om å gjøre og bli gift før man fylte tretti, for peppermø ville man jo ikke bli.

Nå er det kanskje også en tendens til at dersom man treffer en mann som er voksen, og som ikke har vært gift/samboer eller har barn, så stiller man spørsmålstegn ved ham. Det gjør i hvert fall jeg :ler:

Og vi kvinner har kanskje også blitt mer opptatt av utseendet enn våre mødre var, og da er det flere som faller igjennom. Det er bare en teori som jeg fikk her og nå da - ikke sikkert den holder mål. :roll:

Skrevet

Er du gal - selvfølgelig, Mysan, er vi mer opptatt av utseende enn før. Iallfall at en mann er velstelt og opptatt av hygiene (tror det har vært temmelig ymse tidligere...)

Det har alltid vært bisarre krav til kvinnelig fremtreden, utseende, oppførsel osv.

Til "Mannen" - hvorfor mener du det er "søkt" når trådstarter sier kvinner er bedre til å tilpasse seg? Du begrunnet ikke det noe videre.

De fleste kvinner jeg kjenner synes ikke det er noe stort tema hvorvidt en voksen mann har barn fra før eller ikke, og de strekker seg LANGT (for langt av og til, spør du meg...) for å tilpasse seg hans bagasje, med tilhørende ekser osv.

Menn derimot, prat gutta imellom, så er det med å ikke være "førstemann" litt nedtur virker det som. Se på ansiktet til en fyr neste gang du nevner du har et barn fra før... Tror jeg har møtt to menn som enten ikke reagerte i det hele tatt, eller som reagerte med begeistring, resten tar seg for såvidt raskt inn igjen, etter at et drag av "faen heller" glimter over ansiktet...

Flere kamerater av meg som er helge- elelr deltidspappaer sier det samme; damene de møter synes barn er ok og gjør sitt beste, mens gutta boys kvier seg for forpliktelser og å være "nummer to".

Andrekoneguiden er kommet - du ser ikke mannfolka løpe til hyllene etter noen Andremannsguiden, akkurat... Det finnes enkelte forskjeller på kjønnene, og en av dem mener jeg ligger i evne til tilpasning i mellommenneskelige relasjoner. Sånn er det bare, selvsagt sikkert med enkelte unntak fra begge sider.

Så nå har jeg begynt å sørge for å nevne det svært tidlig i prosessen, før det er aktuelt omtrent. Takler han ikke livets realiteter har han uansett ikke nok livserfaring til å være sammen med meg og møte mine egenskaper uansett.

Kresen? Kan du banne på... Bedre å leve et godt liv alene enn med en udugelig fyr å irritere seg over/bli skuffet av.

Folk påstår singellivet er oppskrytt. Neppe...

Skrevet

Det har alltid vært bisarre krav til kvinnelig fremtreden, utseende, oppførsel osv.

Slike krav går nå begge veier. Det er jo likestilling, må vite.

Til "Mannen" - hvorfor mener du det er "søkt" når trådstarter sier kvinner er bedre til å tilpasse seg? Du begrunnet ikke det noe videre.

Det er en høyere andel barnløse menn der ute, enn det er barnløse kvinner.

Da er jo spørsmålet hvorfor kvinnene likevel i stadig større grad oppsøker disse mennene som allerede har barn "på lasset".

Poenget er jo nettopp at det ikke er et behov for at dere skal tilpasse dere - fordi det finnes nok av barnløse menn der ute.

Jeg tror nok det heller har med at de mennene som er barnløse er det nettopp av den grunn at de ikke ansees som rette "farsemner". Dvs som du skriver - dårlig hygiene, sære etc.

De fleste kvinner jeg kjenner synes ikke det er noe stort tema hvorvidt en voksen mann har barn fra før eller ikke, og de strekker seg LANGT (for langt av og til, spør du meg...) for å tilpasse seg hans bagasje, med tilhørende ekser osv.

Menn derimot, prat gutta imellom, så er det med å ikke være "førstemann" litt nedtur virker det som. Se på ansiktet til en fyr neste gang du nevner du har et barn fra før... Tror jeg har møtt to menn som enten ikke reagerte i det hele tatt, eller som reagerte med begeistring, resten tar seg for såvidt raskt inn igjen, etter at et drag av "faen heller" glimter over ansiktet...

Flere kamerater av meg som er helge- elelr deltidspappaer sier det samme; damene de møter synes barn er ok og gjør sitt beste, mens gutta boys kvier seg for forpliktelser og å være "nummer to".

Dette blir jo subjektivt, men jeg har inntrykket av at dette går andre veien også. Jeg har hørt mange kvinner som sier at det er uaktuelt med en mann som allerede har barn.

Det finnes enkelte forskjeller på kjønnene, og en av dem mener jeg ligger i evne til tilpasning i mellommenneskelige relasjoner. Sånn er det bare, selvsagt sikkert med enkelte unntak fra begge sider.

Kanskje, kanskje ikke. Dette kan neppe betraktes som et faktum.

Skrevet

Det kan vel strengt tatt det - det er jo bare å åpne øynene, ta en titt rundt seg. Velg aviser, bøker, filmer, rapporter, forskning på kjønnsroller, historiebøker - ja, hvor mye trenger du? Det er ikke tatt ut av løse luften akkurat... Et blikk på disse sidene er også ganske talende.

Men nå virker jo du temmelig oppegående, og "problemet" med oppegående menn er vel at det er vanskelig å se fra et kvinnelig perspektiv hvor mye håpløse menn som sirkulerer - for deg er det helt selvsagt å ivareta relasjoner, bruke de sosiale antennene osv. Og da virker det kanskje urimelig på deg at kvinner setter høye krav etter å ha vært ute for en av de, øh, mindre heldige variantene.

Likestilling med hensyn til krav til utseende og fremtreden?? Vel, vi er vel ikke der hvor menn sulter seg i hjel enda... Uten at DET er noe mål, for all del.

Skrevet
Det kan vel strengt tatt det - det er jo bare å åpne øynene, ta en titt rundt seg. Velg aviser, bøker, filmer, rapporter, forskning på kjønnsroller, historiebøker - ja, hvor mye trenger du? Det er ikke tatt ut av løse luften akkurat... Et blikk på disse sidene er også ganske talende.

Det er jo nå også de som mener at et blikk på historien legitimerer menns evne og rett til å inneha alle samfunnets styrende funksjoner.

Og da virker det kanskje urimelig på deg at kvinner setter høye krav etter å ha vært ute for en av de, øh, mindre heldige variantene.

Egentlig ikke urimelig, men det er jo pussig at det skal være dobbelt så mange menn som er "håpløse". Er det fordi kvinner generelt har høyere krav til partneren enn menn?

Likestilling med hensyn til krav til utseende og fremtreden?? Vel, vi er vel ikke der hvor menn sulter seg i hjel enda... Uten at DET er noe mål, for all del

Nei, men vi er på vei. Med økning i penisforlengelsesoperasjoner, anoreksia og kraftkarer i underbukse på reklameboards over hele byen...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er vel heller slik at det er ulike krav som stilles til menn og kvinner. Likestilling er det nok ikke, det kommer det sikkert heller ikke til å bli på akkurat dette området. Mens en kvinnes attraktivitet i stor grad baseres på ungdom og utseende tror jeg mangenmenn kan føle seg vel så presset og stressa på grunn av krav om status, økonomi, yrkesvalg osv. Sykdommer som anoreksi o.l skyldes forresten ikke først og fremst at man føler man må nærme seg skjønnhetsidealene, men er en måte å få kontroll over noe ukontrollerbart på, altså et symptom på et mer generelt ubehag. Selv om det kanskje er færre menn med spiseforstyrrelser mener jeg å vite at menn er overrepresentert med depresjoner og andre "lettere" psykiske lidelser. Tror dette også er et tegn på at det ene kjønnet kanskje ikke har det så mye bedre enn det andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...