AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #1 Skrevet 22. april 2016 Hei! Bare lurer på om det er noen som har klart å kjøpe bolig som studenter uten full jobb? Da med tilstrekkelig egenkapital på egenhånd. Isåfall, har dere noen råd? Er det håp for oss? Litt om situasjonen: Samboer og jeg er begge 22 år, og vi har vært sammen i over tre år. Vi har leid en leilighet sammen det siste året. Her har vi helt fint klart å betjene månedsleien på 8000 kroner, og hatt nok til alt av mat, diverse, forsikring og i tillegg sparing. Jeg har en del penger fra før, og sammenlagt har vi rundt 300 000kr til egenkapital. I tillegg venter jeg på en aksjeutbetaling på rundt 80k i løpet av året. Jeg studerer grunnskolelærerutdanning og går nå tredjeåret. I løpet av litt over ett år er jeg ferdig lærer, dersom alt går etter planen. Han studerer elektroingeniør og er ferdig våren 2018. Ved siden av jobber jeg på bensinstasjon, det har jeg gjort de siste to årene. Han jobber også ved siden av studiene på Clas Ohlson, der har han jobbet 4 år. Jeg har ved siden av i tillegg klart å spare opp 60% av studielånet, og det viser jo også at det går helt fint økonomisk. Tilbake til spørsmålet; er det noen som har vært i en tilsvarende situasjon? Isåfall, fikk dere det til - og hvordan? Vi har lyst til å klare dette selv, uten kausjonist. Anonymkode: de6df...7b7
Pengebingen Skrevet 22. april 2016 #2 Skrevet 22. april 2016 Kan dere ikke bare snakke litt med ulike banker? Legg frem det du forteller her, så er det ikke utenkelig. Har dere betjeningevne og nok egenkapital er det ikke umulig at bevist god økonomistyring hjelper dere godt på vei Men det kan komme an på banken, så hør med flere og se hva som skjer!
Musefjes Skrevet 22. april 2016 #3 Skrevet 22. april 2016 Vi fikk lån da jeg studerte og kjæresten var vikar og jobbsøker, så vil tro det er mulig. Tror det var en fordel at de kunne se at vi hadde spart over lengre tid. En annen ting som jeg innbiller meg hadde mye å si, var at jeg de siste tre månedene før møtet med banken hadde jobbet fullt og tatt på meg alt av ekstravakter og overtid (møtet var på høsten og jeg hadde jobbet hele sommeren), så de lønnslippene jeg hadde med på møtet viste ganske høy inntekt. Mulig de gjennomskua den, men de så ihvertfall at vi hadde evne til å skaffe penger om vi måtte. Fikk et ikke alt for stort lån, men nok!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #4 Skrevet 24. april 2016 Den 22.4.2016 at 9.52, Pengebingen skrev: Kan dere ikke bare snakke litt med ulike banker? Legg frem det du forteller her, så er det ikke utenkelig. Har dere betjeningevne og nok egenkapital er det ikke umulig at bevist god økonomistyring hjelper dere godt på vei Men det kan komme an på banken, så hør med flere og se hva som skjer! Takk for svar! Kanskje vi skal gjøre det. Har snakket litt med fler kjente, og de sier at det er en mulighet! Håper jo vi kunne ha fått det til! Tror jeg skal prøve å kontakte flere banker og høre litt rundt :-) Anonymkode: de6df...7b7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #5 Skrevet 24. april 2016 Den 22.4.2016 at 16.55, Musefjes skrev: Vi fikk lån da jeg studerte og kjæresten var vikar og jobbsøker, så vil tro det er mulig. Tror det var en fordel at de kunne se at vi hadde spart over lengre tid. En annen ting som jeg innbiller meg hadde mye å si, var at jeg de siste tre månedene før møtet med banken hadde jobbet fullt og tatt på meg alt av ekstravakter og overtid (møtet var på høsten og jeg hadde jobbet hele sommeren), så de lønnslippene jeg hadde med på møtet viste ganske høy inntekt. Mulig de gjennomskua den, men de så ihvertfall at vi hadde evne til å skaffe penger om vi måtte. Fikk et ikke alt for stort lån, men nok! Takk for svar!:-) Kan jeg spørre deg om kjæresten din var ferdigutdannet da dere søkte lånet? :-) Og hvor mye lån fikk dere i såfall? Det jeg tenker er jo også at jeg kan prøve å ta jobb som lærervikar dersom vi skulle få behov for mer penger. Det er i utgangspunktet mer lønnsomt enn å jobbe på bensinstasjonen som jeg gjør nå. Siste året er vi lite på skolen, så da kan jeg jo jobbe litt som vikar utenom undervisningstiden :-D Anonymkode: de6df...7b7
Paeonia Skrevet 24. april 2016 #6 Skrevet 24. april 2016 Det er veldig forskjellig fra bank til bank. Da vi søkte sa den ene banken at stipend ikke teller som inntekt, mens en annen sa at det gjorde. I tillegg fikk i beskjed om at de kunne ta høyde for inntekten som kom etter studier, men da helst hvis man var "nær" å fullføre, noe jeg vil si du er
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #7 Skrevet 24. april 2016 1 minutt siden, StudentLise skrev: Det er veldig forskjellig fra bank til bank. Da vi søkte sa den ene banken at stipend ikke teller som inntekt, mens en annen sa at det gjorde. I tillegg fikk i beskjed om at de kunne ta høyde for inntekten som kom etter studier, men da helst hvis man var "nær" å fullføre, noe jeg vil si du er Ja, da får vi bare høre med mange forskjellige! Husker du hvilken bank som sa at det teller som inntekt? Fikk du lån som student selv? Anonymkode: de6df...7b7
Paeonia Skrevet 24. april 2016 #8 Skrevet 24. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, da får vi bare høre med mange forskjellige! Husker du hvilken bank som sa at det teller som inntekt? Fikk du lån som student selv? Anonymkode: de6df...7b7 I vårt tilfelle er han student og jeg er i jobb. Vi fikk lån hvertfall Jeg husker ikke hvem som sa hva, men vi var bare innom DNB og Sparebank 1, så en av dem
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #9 Skrevet 24. april 2016 4 minutter siden, StudentLise skrev: I vårt tilfelle er han student og jeg er i jobb. Vi fikk lån hvertfall Jeg husker ikke hvem som sa hva, men vi var bare innom DNB og Sparebank 1, så en av dem Er det lov å spørre hvor mye dere fikk? Lurer på hva vi kan klare å få selv Anonymkode: de6df...7b7
Paeonia Skrevet 24. april 2016 #10 Skrevet 24. april 2016 Vi hadde 300 000 i EK, og vi fikk "bare" 1,5 mill totalt. Ble litt overrasket, men med vår inntekt er det jo egentig veldig greit. Vi kjøpte leilighet i desember og lever komfortabelt ved siden av :D Det skal også sies at vi ikke har kausjonist (av eget ønske), og det ville nok også ha stor innvirkning dersom man har det
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #11 Skrevet 24. april 2016 27 minutter siden, StudentLise skrev: Vi hadde 300 000 i EK, og vi fikk "bare" 1,5 mill totalt. Ble litt overrasket, men med vår inntekt er det jo egentig veldig greit. Vi kjøpte leilighet i desember og lever komfortabelt ved siden av :D Det skal også sies at vi ikke har kausjonist (av eget ønske), og det ville nok også ha stor innvirkning dersom man har det Okei, dere fikk jo litt da! Da håper jeg vi kan klare å få noe som helst når begge studerer, forhåpentligvis kan de jo se at vi begge har greie jobber i vente etter studiene og at vi vil ha betjeningsevnen på plass.. Men det er jo bare å prøve da! De 300 000 dere hadde i egenkapital bestod da også av studielån eller? Anonymkode: de6df...7b7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #12 Skrevet 24. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar!:-) Kan jeg spørre deg om kjæresten din var ferdigutdannet da dere søkte lånet? :-) Og hvor mye lån fikk dere i såfall? Det jeg tenker er jo også at jeg kan prøve å ta jobb som lærervikar dersom vi skulle få behov for mer penger. Det er i utgangspunktet mer lønnsomt enn å jobbe på bensinstasjonen som jeg gjør nå. Siste året er vi lite på skolen, så da kan jeg jo jobbe litt som vikar utenom undervisningstiden :-D Anonymkode: de6df...7b7 Ja, han var ferdig. Vi hadde 460 000 EK og fikk 1 675000 i lån. Dessuten hadde vi ca 400 000 hver i studielån.. Anonymkode: 3e88b...ce4
Paeonia Skrevet 26. april 2016 #13 Skrevet 26. april 2016 Den 24.4.2016 at 22.33, AnonymBruker skrev: Okei, dere fikk jo litt da! Da håper jeg vi kan klare å få noe som helst når begge studerer, forhåpentligvis kan de jo se at vi begge har greie jobber i vente etter studiene og at vi vil ha betjeningsevnen på plass.. Men det er jo bare å prøve da! De 300 000 dere hadde i egenkapital bestod da også av studielån eller? Anonymkode: de6df...7b7 Deler av det var studielån ja, men vi hadde bare et år studietid hver da vi søkte, så tror vi hadde typ 100 000 i studielån tilsammen på det tidspunktet. Han hadde også 70 000 eller noe sånt igjen på et billån
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå