ullstrømpe Skrevet 21. april 2016 #1 Skrevet 21. april 2016 Flyttet inn i et hus på nyåret, et hus vi leier. Vi oppdaget ganske tidlig at det var en lekasje fra badet som gjorde at det rant vann fra badet og ned i gangen og oå kjøkkenet som er under badet. Vi sa ifra tidlig til utleier, men ingenting har skjedd før nå. Dette har tydligvis vært et problem før også da vi fikk spørsmål ganske tidlig om vi hadde sett noen lekasjer. Konklusjonen fra rørleggeren etter en befaring var at badet må ribbes helt ned til bærebjelkene og settes opp på nytt. Ganske stor utbedring med andre ord. Dagen etter at rørlegger var her på befaring, ble vi vekt av at han faktisk låste seg inn i huset! Han hadde fått nøkkel av huseier uten at vi hadde fått beskjed om det. Vi hadde heller ikke fått beskjed om at han skulle komme dagen etter. Det ble avtalt dagen før at vi skulle rydde unna en tørketrommel, en benk og noen skap før han skulle komme, og vi fikk beskjed om å si ifra til rørlegger når det var gjort så han fikk komme og lage et midlertidig bad for oss i kjelleren. Vel... han kom tidlig dagen etter så dette rakk vi jo ikke. Det vi reagere mest på her er at rørlegger kom uten at vi viste det, og ikke minst at han hadde fått utlevert en nøkkel uten at vi fikk beskjed om det! En annen ting vi reagerer på er at det er blitt satt opp en midlertidig do og dusj i kjelleren. Kjelleren er ca 100 år gammel (ja faktisk), den er sprukket, den flasser store biter på str med en liten håndflate og det er KALDT der! Dette "badet" er på et rom hvor rørleggeren jobber og er innom flere ganger om dagen og er uten lås, så å gå på driter'n når det jobbes på badet er umulig. Man vet aldri når noen bare kan buse inn. Dusjen er rett og slett en planke fra gulv til tak med et dusjhode skrudd fast og som er koblet til utslagsvasken. Forheng/kabinett finnes ikke, og vi må stå rett på betonggulvet når vi dusjer. Med andre ord: Iskaldt! Jobben på badet skal visst vedvare i minst 2 uker, men mest trolig 4 uker. Vi synes det er totalt uakseptabelt å bo her mens badet blir fikset da vi er utsatt for mye bråk (ekstremt lytt hus med badegulv som må meisles opp), og ikke minst pga at vi ikke kan gå på do når vi vil/må. Det midlertodige badet i kjelleren er heller ikke noe som er akseptabelt med tanke på standard. Så da er spørsmålet: Hviøke krav har vi mot utleier? Kan vi ta inn på ei campinghytte eller lignende mens dette pågår på utleiers regning? Hvis ikke, hvor mye kan vi nekte å betale i husleie? Betaler pr.d.d 7200kr i leie. Ettersom utleier har fikset hva de mener er et fullverdig midlertodig bad i kjelleren så er de blitt litt vanskelige å ha med å gjøre. Det må sies at dette ikke er en renovasjon som blir tatt på utleiers forsikring. Jeg vet at noen forsikringer dekker midlertidig boplass for leietakere, men dette blir vel uaktuelt ettersom de ikke tar utbedringen på forsikringen...? Å si opp leieavtalen og flytte er uaktuelt for vår del da det er begrenset med boplasser her til samme pris og størrelse der hvor man også kan ha hund.
stan Skrevet 21. april 2016 #2 Skrevet 21. april 2016 Det mest nærliggende er vel en reduksjon i husleie inntil badet er i orden. Jeg vil tro at slik tilstanden er nå, kan leiligheten knapt regnes som beboelig. Så det kan betraktes som et kontraktsbrudd fra huseier. Hadde jeg vært utleier ville jeg tilbydd gratis leie inntil badet er i orden. 6
ullstrømpe Skrevet 21. april 2016 Forfatter #3 Skrevet 21. april 2016 Vi har sett for oss to løsninger: - Full husleie, men med en annen plass å bo, som f.eks hotell eller campinghytte. - VELDIG redusert/ingen husleie den tiden det blir brukt til å fikse bad, men vi blir boende i huset. Men hva om huseier slår seg vrang? De slår seg neppe vrang på redusert husleie da vi allerede har betalt bare halv husleie denne mnd i enighet med huseier. Men annen midlertidig plass å bo tror jeg de kan nekte å være med på faktisk..
MapleSirup Skrevet 22. april 2016 #4 Skrevet 22. april 2016 Har du snakket med huseier? Hva med å foreslå halv husleie en måned?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #5 Skrevet 22. april 2016 Tror du kan si deg mer enn fornøyd med halv huslleie. Dere har jo fortsatt de andre basisfunksjonene som er i en leilighet på plass. At rørleggeren kommer inn titt og ofte uten at dere vet når han kommer er et annet problem som dere må snakke med huseier om. Anonymkode: 6e719...bf3 5
ullstrømpe Skrevet 22. april 2016 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2016 Har selvfølgelig snakket med huseier om dette. Og i dag fikk jeg beskjed om at vi slipper å betale husleie i en mnd om vi står gjennom oppussingsperioden! Da kan jeg dusje i kjelleren og gå på offentlig do istede for hjemme i 1 mnd jeg altså.. :-P 6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #7 Skrevet 22. april 2016 Gud hjelpes! Noen klarer å klage på ALT. Nå får du jo orden på tingene, slutt å sutre. Raskt og midlertidig er saken dinnløst. Du dør ikke under disse omstendighetene. Anonymkode: 07f88...004 7
ullstrømpe Skrevet 22. april 2016 Forfatter #8 Skrevet 22. april 2016 Er ikke det det handler om. Det handler om at vi ikke vil betale full husleie under oppussingen fordi jeg ikke kan gå på dass når jeg føler for det! Og ja, noen skal tydligvis klage på alt. Du klager jo på at jeg klager. Så slutt å klag!. 9
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #9 Skrevet 22. april 2016 Hvordan hadde du løst saken om du eide huset og skulle utbedre badet? Du har tilgang på både dusj og toalett, og burde være fornøyd med det. Vi pusset opp både bad, kjøkken, stue og 3 soverom, i tillegg til nye vinduer i nesten hele huset for et år siden, og hadde kun vaskerommet og gjestetoalettet å bruke, men vi boddeda her fordet om! Dusje gjorde vi på jobb hver dag før vi dro hjem, hadde vært mye enklere å dusje på et kaldt kjellergulv hjemme enn å måtte dusje i garderoben på jobb både sent og tidlig! Hadde håndverkere i huset i 4 uker, og jeg jobber turnus, satte meg ikke på dritern mens de var i huset... Jeg måtte sove etter nattevakt, med ørepropper... Man må kunne tilpasse seg for en kort periode! Vi brukte vaskerommet som kjøkken og det lille gjestetoalettet i underetasjen ble et fullt brukbart bad med litt kreativ innsats. Kjellerstuen ble brukt til oppholdsrom, selv om alt var stuet inn der mens arbeidet i resten av huset pågikk, middag bestod av micromat og enkelte dager bare brød, alt servert på engangsservise. Slutt å syte tenker jeg vi sier. Selv om dere leier har dere ikke ubegrensede rettigheter, sjekk husleieloven, er rimelig sikker på at dere ikke har krav på full refusjon av leien... Det et badet det er snakk om, ikke hele resten av huset! Bråk før du bare tåle. Det er snakk om en kort periode. Anonymkode: 3a64e...519 3
ullstrømpe Skrevet 22. april 2016 Forfatter #10 Skrevet 22. april 2016 Hadde jeg eid et hus som hadde trengt oppussing så hadde jeg ikke brydd meg særlig ettersom det hadde vært MITT hus og jeg trolig hadde vært obs på det før jeg hadde kjøpt det eller etter å ha bodd der en tid. Men her er det tross alt snakk om at vi betaler for en tjeneste vi ikke har fått. Selv med dusj og dass i kjelleren så er det en mangel på huset da det ikke er som det var da vi flyttet inn. Og attpåtil har huseier gitt ut nøkkel til en vilt fremmed person uten at vi hadde fått beskjed om det! Det er jo tross alt ikke lov! Lite ante samboer hva i all verden som skjedde da han plutselig låste seg inn den første dagen da han var på tur ut døren til jobb... Man skal kanskje ikke tenke seg om så mange ganger før man svarer at man kanskje kan bli både småsint og frustrert over dette. Helt topp at ting er blitt satt i gang her, ingenting i veien for det. For det trengs! Det er bare alt i rundt det som er så utrolig rart. Det må sies at samboeren min er mest frustrert, og det er også han som har tatt kontakt med huseier ang omstendighetene rundt dette. Må sies atter en gang at dette ikke akkurat er et nytt hus, så når jeg er på do i kjellern så har det hendt seg at jeg enten har edderkopper i synsvinkel eller at de har krøpet på meg. Da jeg dusjet i gårkveld så gikk det en edderkopp på klærne mine. Kjempehyggelig... Ikke alle har et fint, flott, forholdsvis nytt hus med kjellerstue og gjestetoalett. Huset er fra 50tallet, noe det også bærer preg av. Hadde jeg hatt gjestetoalett og kjellerstue så skulle jeg virkelig ikke ha klaget! Ikke har jeg mulighet til å dusje på jobb heller så akkurat DET faller også bort. Sliter en del med helsa, blant annet stress og hodepine med oppkast når det blir for mye, så å være i en slik situasjon krever en god del av meg, både fysisk og psykisk. Så LITT klaging er lov. Vi har også en hund som stresser en del i forbindelse med bråket i forbindelse med meisling av gulvet så det er ikke bare meg og samboer det går utover. Men vi har som sagt fått beskjed i dag at vi slipper å betale husleie på mai, så jeg er herved fornøyd! 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #11 Skrevet 22. april 2016 Du har en snill huseier i så fall, TS! Anonymkode: 6e719...bf3 1
ullstrømpe Skrevet 22. april 2016 Forfatter #12 Skrevet 22. april 2016 Det er sant! Vi er fornøyde med de og de er fornøyde med oss. Så da er det greit å spille på lag når sånne ting skjer.. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #13 Skrevet 22. april 2016 47 minutter siden, ullstrømpe skrev: Det er sant! Vi er fornøyde med de og de er fornøyde med oss. Så da er det greit å spille på lag når sånne ting skjer.. Du slår meg ikke helt som en lagspiller, men gratulerer med gratis bosted i en måned Anonymkode: 153d5...08c 3
ops2 Skrevet 22. april 2016 #14 Skrevet 22. april 2016 Har du ikke barn, så kan du ta det som det er i fire uker. Herregud, var det ditt hus som du måtte ha helt nytt bad i, så måtte du levd primitivt. Jeg har et hus fra 50_tallet og vi har bare betonggulv i kjelleren. Det er ikke synd på meg heller. Edderkopper? Dakars lita, da. Kjøp et par markplater fra Clas Ohlsson, Jula eller lignende, så står du ikke rett på betonggulvet. Gi huseier regningen, hvis du ikke har råd til det når du slipper å betale husleie i en måned. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #15 Skrevet 22. april 2016 2 timer siden, ullstrømpe skrev: Hadde jeg eid et hus som hadde trengt oppussing så hadde jeg ikke brydd meg særlig ettersom det hadde vært MITT hus og jeg trolig hadde vært obs på det før jeg hadde kjøpt det eller etter å ha bodd der en tid. Men her er det tross alt snakk om at vi betaler for en tjeneste vi ikke har fått. Selv med dusj og dass i kjelleren så er det en mangel på huset da det ikke er som det var da vi flyttet inn. Og attpåtil har huseier gitt ut nøkkel til en vilt fremmed person uten at vi hadde fått beskjed om det! Det er jo tross alt ikke lov! Lite ante samboer hva i all verden som skjedde da han plutselig låste seg inn den første dagen da han var på tur ut døren til jobb... Man skal kanskje ikke tenke seg om så mange ganger før man svarer at man kanskje kan bli både småsint og frustrert over dette. Helt topp at ting er blitt satt i gang her, ingenting i veien for det. For det trengs! Det er bare alt i rundt det som er så utrolig rart. Det må sies at samboeren min er mest frustrert, og det er også han som har tatt kontakt med huseier ang omstendighetene rundt dette. Må sies atter en gang at dette ikke akkurat er et nytt hus, så når jeg er på do i kjellern så har det hendt seg at jeg enten har edderkopper i synsvinkel eller at de har krøpet på meg. Da jeg dusjet i gårkveld så gikk det en edderkopp på klærne mine. Kjempehyggelig... Ikke alle har et fint, flott, forholdsvis nytt hus med kjellerstue og gjestetoalett. Huset er fra 50tallet, noe det også bærer preg av. Hadde jeg hatt gjestetoalett og kjellerstue så skulle jeg virkelig ikke ha klaget! Ikke har jeg mulighet til å dusje på jobb heller så akkurat DET faller også bort. Sliter en del med helsa, blant annet stress og hodepine med oppkast når det blir for mye, så å være i en slik situasjon krever en god del av meg, både fysisk og psykisk. Så LITT klaging er lov. Vi har også en hund som stresser en del i forbindelse med bråket i forbindelse med meisling av gulvet så det er ikke bare meg og samboer det går utover. Men vi har som sagt fått beskjed i dag at vi slipper å betale husleie på mai, så jeg er herved fornøyd! Hadde du lest hva jeg skrev så hadde du sett at vi hadde kun kjellerstua å oppholde oss i. Der sov vi, der spiste vi, der oppholdt vi oss. Og der var alt av møbler også stappet inn, så du kan jo selv tenke deg hvor råflott det var å leve slik en måned med 2 barn i tenårene, 2 hunder og 2 katter..For hos oss var nemlig hele huset ute av drift. (Huset er gjerne ute av drift når kjøkken, bad, stue og alle soverom og alle vinduer skal skiftes i samme operasjon) Og når møbler fra et hus på 200 kvadrat må stappes inn i et par boder, garasje og en kjellerstue på 16 kvadrat så sier det seg vel selv at det ikke var store plassen å bevege seg på, i tillegg skulle også vinduene i kjellerstua skiftes... Og gjestetoalettet er nøyaktig 2 kvadrat. Der skulle vi ha toalettsaker, klær osv, tannbørster, u name it, med en vask på 20 cm bredde... Vi klaget ikke et sekund. Og du klager over at du som leietaker er uten bad en måned, med tilgang på både wc OG dusj... Et arbeid du ikke trenger å engasjere deg i overhodet, da du har fordelen av at huseier både planlegger og betaler for herligheten...Noen lagspiller er du ikke etter mitt skjønn... Hadde du vært det hadde du latt være å krangle over noen tusenlapper i husleie... Arbeidet er en nødvendighet, og huseier har skaffet til veie både wc og dusj. Hvor mye duhar krav på ut over det kan diskuteres. Anonymkode: 3a64e...519 3
ullstrømpe Skrevet 22. april 2016 Forfatter #16 Skrevet 22. april 2016 Unnskyld meg, damer, men hva får dere til å tro at dere kan hakke sånn på eg egentlig? Jeg spurte om hvilke rettigheter jeg har, ikke hva jeg skal/ikke skal tåle, det være seg edderkopper eller støy! Svar heller på hva jeg spør om istede. Makan til oppførsel, nettroll.... Moderator kan bare slette tråden! 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #17 Skrevet 22. april 2016 59 minutter siden, ullstrømpe skrev: Unnskyld meg, damer, men hva får dere til å tro at dere kan hakke sånn på eg egentlig? Jeg spurte om hvilke rettigheter jeg har, ikke hva jeg skal/ikke skal tåle, det være seg edderkopper eller støy! Svar heller på hva jeg spør om istede. Makan til oppførsel, nettroll.... Moderator kan bare slette tråden! Det er forskjell på å eie og å leie. Du som leietaker betaler en avtalt sum for en avtalt "tjeneste", og da skal du ha den tjenesten du betaler for. Å dusje i en uoppvarmet kjeller med betonggulv, uten forheng og uten lås på døra, er ikke i henhold til avtalen, så da skal du selvsagt ha avslag i prisen. Alle som påstår noe annet har misforstått noe vesentlig. At mennesker som eier eget hus må finne løsninger på egen hånd i liknende situasjoner har ingenting med saken å gjøre, det er en av risikoene man tar ved å velge å eie fremfor å leie. Det er fordeler og ulemper med begge deler. Oppsummering: Ikke bry deg om surpompene, de vet ikke hva de snakker om. Og så bra at det løste seg! Anonymkode: 46205...30f 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #19 Skrevet 22. april 2016 1 time siden, ullstrømpe skrev: Unnskyld meg, damer, men hva får dere til å tro at dere kan hakke sånn på eg egentlig? Jeg spurte om hvilke rettigheter jeg har, ikke hva jeg skal/ikke skal tåle, det være seg edderkopper eller støy! Svar heller på hva jeg spør om istede. Makan til oppførsel, nettroll.... Moderator kan bare slette tråden! Det er slik damene her på KG er. De hakker på deg for alt og ingenting. Jeg synes det bare er helt rett og rimelig at dere får bo gratis en mnd når dere knapt kan dusje og gå på do i eget hjem. Anonymkode: b6f63...e09 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #20 Skrevet 22. april 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Gud hjelpes! Noen klarer å klage på ALT. Nå får du jo orden på tingene, slutt å sutre. Raskt og midlertidig er saken dinnløst. Du dør ikke under disse omstendighetene. Anonymkode: 07f88...004 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hadde du løst saken om du eide huset og skulle utbedre badet? Du har tilgang på både dusj og toalett, og burde være fornøyd med det. Vi pusset opp både bad, kjøkken, stue og 3 soverom, i tillegg til nye vinduer i nesten hele huset for et år siden, og hadde kun vaskerommet og gjestetoalettet å bruke, men vi boddeda her fordet om! Dusje gjorde vi på jobb hver dag før vi dro hjem, hadde vært mye enklere å dusje på et kaldt kjellergulv hjemme enn å måtte dusje i garderoben på jobb både sent og tidlig! Hadde håndverkere i huset i 4 uker, og jeg jobber turnus, satte meg ikke på dritern mens de var i huset... Jeg måtte sove etter nattevakt, med ørepropper... Man må kunne tilpasse seg for en kort periode! Vi brukte vaskerommet som kjøkken og det lille gjestetoalettet i underetasjen ble et fullt brukbart bad med litt kreativ innsats. Kjellerstuen ble brukt til oppholdsrom, selv om alt var stuet inn der mens arbeidet i resten av huset pågikk, middag bestod av micromat og enkelte dager bare brød, alt servert på engangsservise. Slutt å syte tenker jeg vi sier. Selv om dere leier har dere ikke ubegrensede rettigheter, sjekk husleieloven, er rimelig sikker på at dere ikke har krav på full refusjon av leien... Det et badet det er snakk om, ikke hele resten av huset! Bråk før du bare tåle. Det er snakk om en kort periode. Anonymkode: 3a64e...519 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du slår meg ikke helt som en lagspiller, men gratulerer med gratis bosted i en måned Anonymkode: 153d5...08c 2 timer siden, ops2 skrev: Har du ikke barn, så kan du ta det som det er i fire uker. Herregud, var det ditt hus som du måtte ha helt nytt bad i, så måtte du levd primitivt. Jeg har et hus fra 50_tallet og vi har bare betonggulv i kjelleren. Det er ikke synd på meg heller. Edderkopper? Dakars lita, da. Kjøp et par markplater fra Clas Ohlsson, Jula eller lignende, så står du ikke rett på betonggulvet. Gi huseier regningen, hvis du ikke har råd til det når du slipper å betale husleie i en måned. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde du lest hva jeg skrev så hadde du sett at vi hadde kun kjellerstua å oppholde oss i. Der sov vi, der spiste vi, der oppholdt vi oss. Og der var alt av møbler også stappet inn, så du kan jo selv tenke deg hvor råflott det var å leve slik en måned med 2 barn i tenårene, 2 hunder og 2 katter..For hos oss var nemlig hele huset ute av drift. (Huset er gjerne ute av drift når kjøkken, bad, stue og alle soverom og alle vinduer skal skiftes i samme operasjon) Og når møbler fra et hus på 200 kvadrat må stappes inn i et par boder, garasje og en kjellerstue på 16 kvadrat så sier det seg vel selv at det ikke var store plassen å bevege seg på, i tillegg skulle også vinduene i kjellerstua skiftes... Og gjestetoalettet er nøyaktig 2 kvadrat. Der skulle vi ha toalettsaker, klær osv, tannbørster, u name it, med en vask på 20 cm bredde... Vi klaget ikke et sekund. Og du klager over at du som leietaker er uten bad en måned, med tilgang på både wc OG dusj... Et arbeid du ikke trenger å engasjere deg i overhodet, da du har fordelen av at huseier både planlegger og betaler for herligheten...Noen lagspiller er du ikke etter mitt skjønn... Hadde du vært det hadde du latt være å krangle over noen tusenlapper i husleie... Arbeidet er en nødvendighet, og huseier har skaffet til veie både wc og dusj. Hvor mye duhar krav på ut over det kan diskuteres. Anonymkode: 3a64e...519 Bare sånn for å tilbakevise tullet deres en gang for alle, så sier Husleieloven følgende: § 5-6.Utleierens adgang til husrommet, 2. avsnitt: "Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side." Det er vel liten tvil om at den typen sanitærforhold TS og familien har mens dette pågår ikke er en ubetydelig ulempe. Jeg håper virkelig ingen av dere leier ut. Anonymkode: 46205...30f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå