Gå til innhold

Første protestmarsj mot røykeloven

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Aftenposten

Med frykt for at røykeloven raserer arbeidsplasser i restaurantnæringen, protesterte et hundretall ansatte ved skjenkesteder i Telemark i Porsgrunns gater i går.

Røykfritt og folketomt. De trosset voldsomme regnbyger, de drøyt hundre som møtte for å protestere mot røykeloven i går kveld. Svært mange skjenkesteder har slått alarm om røykelovens virkninger, og misnøyen mot den har etter hvert vokst. Flere av de fremmøtte uttrykte tro på at LO vil merke mange misfornøyde medlemmer ettersom organisasjonen var en av pådriverne for loven.

Protestmarsjen i Porsgrunn er den første offentlige markeringen mot røykeloven etter at den ble trappet opp 1. juni i år.

Ved Park Bistro i Porsgrunn står innehaver Gisle Strøm parat til å permittere eller si opp ansatte til vinteren.

- Vi driver med små marginer. Så å si alle gjestene våre røyker, og når været er dårlig, holder de seg heller hjemme enn å komme til oss. Det er en reell fare for at vi må kutte kostnader ved å redusere på dem som jobber hos oss.

Skjenkestedet er av det brune slaget, og har årtier med tradisjoner som samlingsplass for den noe eldre garde. Her samles gjestene fra tidlig formiddag, for mange er det som deres andre hjem.

Isoleres uten røyk

- For gjestene her har Park Bistro stor sosial betydning. Dette er folk som isoleres om de ikke har dette stedet å komme til. Selv røyker jeg ikke, med jeg opplever røykeloven som utelukkende negativ, sier Dan Thygesen.

Han har vanket på Park Bistro siden 1970, og kjenner miljøet godt. Han bare rister på hodet når jeg spør om ikke det er bra at det dunkle lokalet endelig er blitt røykfritt.

- Det er jo nesten fritt for folk også. Vi er vitne til detaljstyring av livene våre, byråkrater og politikere bestemmer alt nå.

For Anita Hovland (43) er jobben bak tappekranen på Park Bistro så å si livsviktig. I følge henne hjalp jobben henne tilbake til en normal tilværelse etter en hjerneblødning og påfølgende operasjon i 1998.

Vår verste fiende

- Jobben reddet meg ut av en tilværelse som ufør. Nå ser jeg at jobben i ferd med å forsvinne. Ingen av oss skjønner hvordan Hotell- og restaurantarbeiderforbundet kunne være med på å drive frem røykeloven. Den er i ferd med å bli vår verste fiende.

Roger Guldbrandsen leder Musikerklubben, en sammenslutning av musikere og trubadurer fra hele Østlandet som spiller på skjenkesteder. Han registrerer at flere medlemmer mister levebrødet sitt.

- Vi er selvsagt noe av det første de sparer på i dårlige tider. Røykeloven har tatt fra mange gleden ved å gå ut. Jeg merker en mer amper stemning ute blant de få som fortsatt møter opp. Det e jo et evig renn inn og ut for å røyke.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ece?rfid=rss1.0

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

ja, hva skal man si? jeg har lenge gått og lurt på om røykeloven har en innvirkning på om folk vil slutte å røyke eller ikke, og jeg har kommet frem til at, nei, jeg vil ikke slutte å røyke pga. en røykelov.

Røykeloven er jo positiv på den måten at ansatte ikke får i seg passiv røyk, MEN hvor mye veier dette opp i mot den gleden folk har av å sette seg ned og ta en røyk på en pub? jeg for min del synes det er helt bakvendt at man ikke skal få ta seg en blås på en pub, det er helt nesten utenkelig at vil har fått det, pub , øl og røyk hører liksom sammen.

Men jeg tror det skal mye til for at røykeloven her i landet avvikles, da må mange restauranter gå konkurs.....

Er det mange restauranter som går konkurs, får man heller få til en super inneklima anlegg som suger opp all farlig røyking ut av lokalet.

Og det vil det sikkert bli også, kanskje en gang om 50 år.

Gjest Anonymous
Skrevet

Oppfør dere som voksne folk. Røykeloven har kommet for å bli, kom dere videre i livet!

Skrevet

Hadde restauranter og utesteder hatt bedre ventilasjon og hadde røykerne tatt litt mer hensyn hadde det kanskje aldri blitt en slik røykelov. Dette er deres egen feil, og dere får bare innse at det faktisk er de uskyldige som teller og ikke dere som frivillig forpester deres egen kropp samt omgivelsene.

Jeg har ingen som helst forhåpninger om at voksne røykere kommer til å slutte pga loven, de er for egoistiske og tverre til det, men det kan forhåpentligvis forhindre at unge begynner å røyke, fordi det ikke lenger er attraktivt. Røykeloven har kommet for å bli, innse det.

Gjest Fighter
Skrevet

Jeg har i hvert fall lagt merke til at flere av caféene og utestedene i byen er mer besøkt nå enn før røykeloven. Jeg synes også, som Arkana skrev, at det er feil at ikke-røykere skal lide pga valg andre tar om å røyke. røykeloven er super!

Skrevet
Hadde restauranter og utesteder hatt bedre ventilasjon og hadde røykerne tatt litt mer hensyn hadde det kanskje aldri blitt en slik røykelov. Dette er deres egen feil, og dere får bare innse at det faktisk er de uskyldige som teller og ikke dere som frivillig forpester deres egen kropp samt omgivelsene.

Jeg har ingen som helst forhåpninger om at voksne røykere kommer til å slutte pga loven, de er for egoistiske og tverre til det, men det kan forhåpentligvis forhindre at unge begynner å røyke, fordi det ikke lenger er attraktivt. Røykeloven har kommet for å bli, innse det.

:enig_animasjon:

Gjest Anonymous
Skrevet

Han skriv at gjestane blir isolerte dersom dei ikkje har den puben å gå til. Dei har jo det, men dei går ikkje dit likevel..... Så dei isolerer seg sjølv, det er ikkje myndigheitene som isolerer dei. Dersom dei begynn å gå dit igjen, slepp dei jo å miste puben sin!

Nei, slutt å syt!

(Helsing ei i restaurantbransjen)

Skrevet

Jeg har ingen som helst forhåpninger om at voksne røykere kommer til å slutte pga loven, de er for egoistiske og tverre til det, (...)

Nåvel. Det er en drøy generalisering.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hehe:) Jeg tror det er på tide å få denne tråden inn på ungdomsskolen i det minste.

Hvis jeg forstår det rett så er det altså fordi røykere er tverre og egoistiske at de røyker?

Jeg kjente en gang en som var så tverr at han tok morfin. En skikkelig tverr egoist, så jeg skjønner godt hva enkelte vil frem til her.

En annen ting er at røykere er tverre og egoistiske der de sitter hjemme hos seg selv og røyker, for det er jo utesteder som går konkurs mens de bare er tverre og sitter hjemme og trasser. Hva skal de små barna til de ansatte i utelivet spise til vinteren? Det er røykerne så slemme at de ikke bryr seg om. Det er uansett slemt å røyke selv om man gjør det hjemme for det er temmelig egoistisk gjort selv om man ikke er på cafe lenger.

Det er faktisk enda slemmere når man tenker på de stakkars små barna som har en far som er bartender.

Det eneste som kan redde dem er at de snille moralske ikke-røkerne begynner å drikke trippelt, og her har dere at samfunnsansvar dere bør ta på alvor. Ellers kan det være at dere blir ansett som slemme og tverre.

Særlig av bartenderens barn.

Skrevet

Jeg har røyket i 18 år, men sluttet da røykeloven kom. Jeg skjønte slaget var tapt..... :ler: Er sjeleglad for røykeloven, som fikk meg til å ta til fornuft. Har nå vært røykfri i 4 måneder, og elsker å være ikke røyker!!!

Skrevet

Jeg røyker ikke, men jobber i bransjen og står i fare for å bli sagt opp pga sviktende besøk.

Så om jeg kunne velge hadde jeg valgt jobben.

For det er en arbeidsmiljølov det er snakk om her ikke en røykelov. Og det blir ikke mye til arbeidsmiljø når gjestene holder seg hjemme og vi mister jobben. :-(

Skrevet

Hele loven er latterlig, det bør være opp til restauranteierne selv å bestemme på sin egen restaurant/café o.l.

Det er skremmende at staten kan gå inn og styre slik den gjør.

Så lenge disse lovene finnes vil jeg fortsette med å røyke - ingen skal tvinge meg til noe

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ingen lov i verden som er irreversibel. Men her i Oslo går det forresten foreløpig veldig greit. Her har vi flere restauranter som har varmelamper utenfor, og her koser folk seg; spiser, drikker og røyker av hjertens lyst. Det blir så varmt inni her at man t o m kan kle av seg jakka. Hvordan det arter seg i 20 grader minus gjenstår å se, men det er tross alt ikke de dagene vi har flest av i året. Jeg er kjempeglad for at jeg først bor i Oslo når denne loven skulle innføres. Men nå gjelder jo selvfølgelig ikke dette de fleste stedene, og mange puber og kafeer sliter virkelig, mens disse stedene som har anledning til å utstyre seg med varmelamper bortover hele fortauet tjener penger som gress. Snakk om konkurransevridning!

I begynnelsen trodde jeg ikke det skulle bli no mer utepils på meg etter høstens inntreden, og tenkte at okey, dette sparer jeg bare mange penger på, men nå har jeg funnet ut at jeg kan ha det akkurat like hyggelig som før, med både pils og røyk SAMTIDIG, og det på et offentlig sted i Norge.

Dessuten er jeg medlem av Tostrup-kjeller'n og der ser det ut til at de nå skal få istand et røykerom. Det lar seg visst gjøre ettersom det er en privat klubb og sånn, og her kan jeg ta med meg inntil tjue gjester... Tjoho!

Skrevet

Men jeg synes ikke-røykerne er noen dårlige vinnere! Nå, hvis man går ut for å ta seg en blås, og ikke-røykerne går forbi kan man høre dem klage: Æsj, det lukter sånn røyk her ute!

Nå har de begynt å klage over den minste ting for de føler de har loven som en storebror til å skjule seg bak og tøffe seg foran!

Det er ikke samme kosen for meg å gå ut lenger, og jeg er ikke engang avhengig av røyk. Jeg satte bare veldig pris på en røyk når jeg tok meg en øl. Det er fint at andre kan kose seg mer når de er på pub pga den friske luften. Men ikke-røykere går nok generelt sjeldnere ut på (brun) pub enn røykere, og derfor sliter de i bransjen.

Skrevet

Helt enig med Arkana her!!!!!

Skrevet

Det mest forunderlige med denne loven er mange ikke-røykere fortsetter å hovere etter at de nå har fått det optimalt etter at alle utesteder er røykfrie... :roll:

Og det til tross for at dette kunne vært løst tilfredstillende for ALLE parter. For selvsagt finnes det byggningsmessige og vemtilasjonsteniske løsninger som kunne ivaretatt både røykere, ikke-røyker og ansatte. Det eneste problemet er at tekniske løsninger kun fjerner sigarettrøyk - ikke moralsk forargelse.

Så røykere: hold dere hjemme til noen kommer opp med en tilfredstillende løsning for ALLE.

Ambi :smoke:

Skrevet

Javel? Ikke før loven er vedtatt, så hyler dere faenmeg videre. Det blir bare ikke bra nok, gjør det vel?

Og hva mener du med "hvis røykerne hadde tatt litt mer hensyn"? Skulle vi gått ut og røykt hele tiden? Eller skulle vi kanskje heller bedt dere ikkerøykere som satt på røykeavdelinga om å komme dere bort dit der ikkerøykerne skal sitte? Det hadde vært litt digg i en tid der det var lov til å røyke inne, skjønner du. Så slapp vi å bli plukket på skulderen og bli bedt om å blåse røyken en annen vei.

Men jeg er egoistisk og tverr, så jeg har vel ingenting jeg skulle ha sagt uansett.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har selv sluttet røyke for et år siden.

Men da jeg røykte og sto på buss-stoppet å røykte sto utenfor buss-stoppet , så kom det en dame og stilte seg inni buss-stoppet og begynte å hoste (sånn falskt), og jeg røykte for satt hun hostet høyere og høyere.Jeg snur meg å ser stygt på henne, da hun spør om jeg ikke kan stumpe røyken fordi den plaget henne og da spurte jeg hvorfor røyken blåste da vekk fra henne og da ble hun veeeeeelig flau og snudde seg bort.

Men det jeg synes er helt på tryne nå er at hjemmehjelpene vil at de eldre skal slutte å røyke i sitt eget hjem ellers får de ikke hjelp.De kan gjerne be om at det ikke blir røykt når de er der.

Skrevet

Javel? Ikke før loven er vedtatt, så hyler dere faenmeg videre. Det blir bare ikke bra nok, gjør det vel?

:klappe:

..Nettopp! og dette syndromet har faktisk et navn: "The next logical step" - hvilket betyr at det som var akseptabelt i går plutselig blir vondt og vanskelig i morgen. Og grensene for hva som anses som akseptabelt flyttes hele tiden. Jfr massene som nå hyler opp om at de må passere røykere UTENFOR puben.

Dette viser etter min mening mye av den skjulte agendaen med både røykeloven og hos mange ihuga anti-røykere. Dette handler for mange primært om moralsk forargelse og ikke om rein røykfri luft, passiv røyking eller arbeidsmiljø.

Ambi :smoke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...