Gå til innhold

Trafikalt grunnkurs med angst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter veldig med sosial angst. Er over 18, men under 23 så må jo ta det kurset. Problemet er at jeg er redd for at jeg er den eldste og den eneste som er uten en ''venn'' eller noen jeg kjenner der. Jeg har utsatt dette alt for lenge, men kjenner at det er så utrolig vanskelig. Tanken på å sitte der alene mens (satt på spissen) alle kjenner hverandre er helt grusom. Ser for meg ulike scenarioer hvor man må gjøre gruppeoppgaver sammen og de andre finner en imens jeg må være alene, eller at jeg blir ''stuck'' med noen ukjente. 

Har lest at man må ha førstehjelpskurs (?) lage skuespill og alt det der .. Jeg gråter bare av tanken :(

Anonymkode: 83ec0...42a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter veldig med sosial angst. Er over 18, men under 23 så må jo ta det kurset. Problemet er at jeg er redd for at jeg er den eldste og den eneste som er uten en ''venn'' eller noen jeg kjenner der. Jeg har utsatt dette alt for lenge, men kjenner at det er så utrolig vanskelig. Tanken på å sitte der alene mens (satt på spissen) alle kjenner hverandre er helt grusom. Ser for meg ulike scenarioer hvor man må gjøre gruppeoppgaver sammen og de andre finner en imens jeg må være alene, eller at jeg blir ''stuck'' med noen ukjente. 

Har lest at man må ha førstehjelpskurs (?) lage skuespill og alt det der .. Jeg gråter bare av tanken :(

Slutt å fantasere om hva og hvem du tror du vil møte. Meld deg på og gå, ellers taper du penger. Jeg var mye eldre enn deg og overlevde helt fint. 

Anonymkode: 0ba3b...d11

• Liker 3
Skrevet

Hvis ikke dette har endret seg kjempemye siden jeg tok det for en 6-7 år siden, så er det ikke stort med gruppeoppgaver der. Det stilles ikke kjempemye krav til deltakelse, og det er bare snakk om noen få timer. Tror det skal gå ganske greit, altså.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok det med en gjeng fjortiser og de var usikre og stille hele gjengen. Kjedelig men alle overlevde. Har lappen og glad for det

Anonymkode: faa7e...bf8

Skrevet

Ikke tenk slik du gjør, da blir det ikke noe førerkort. Men skjønner likevel angsten din da. Og det med alder på de som er der kan hende du er midt på treet. Kan jo være at eldste er i 40åra for den del ;) Og det er ikke sikkert det er så mange som kjenner noen andre som er med heller.

Det med å "spille" som du er inne på, med tanke på førstehjelp, er det litt rart det ikke er med noen utenforstående som er "skuespillere". Da jeg tok førerkortet var det ikke noen praktiske øvelser, det var bare en gjennomgang av det viktigste for å gjøre det en kunne for å hjelpe forulykkede. Selv hadde jeg 30timers førstehjelp kurs fra før. Tror det et 3timers kurs det kan være.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 22 da jeg tok det. Null problem.

Anonymkode: 1d7e7...cd8

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takler du ikke førstehjelpskurs der dere skal ta av og på hjelmer på hverandre, og andre gruppeoppgaver? Øda kan du heller ikke fylle helsekravene til førerkortet fordi du blant annet skal kunne takle å være først på et ulykkessted og gjøre de riktige tingene. Å ha førerkort er ingen menneskerett, men noe som innebærer både ansvar og plikter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takler du ikke førstehjelpskurs der dere skal ta av og på hjelmer på hverandre, og andre gruppeoppgaver? Øda kan du heller ikke fylle helsekravene til førerkortet fordi du blant annet skal kunne takle å være først på et ulykkessted og gjøre de riktige tingene. Å ha førerkort er ingen menneskerett, men noe som innebærer både ansvar og plikter. 

De ordene du har skrevet der, er FEIL!  Det er ikke noe som heter at du SKAL gjøre noe på et ulykkessted, men det du SKAL gjøre, er å varsle!! Det er langt fra alle so takler det å se noen som er forulykket, det innbærer blod og diverse som kan være direkte støtende på enkelte av oss. Husk det er svart mange som ikke takler bare det å bli tatt ei blodprøve av.

Hørte om et tilfelle der en lastebilsjåfør fikk en personbil i fronten, han ante hvordan det kunne ha gått med den/de som var i bilen, han ringte poiliti/ambulanse og varslet, sa klart i fra at han IKKE gikk ut for se hvordan det hadde gått, og det var helt greit.

Anonymkode: 190cf...f95

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ordene du har skrevet der, er FEIL!  Det er ikke noe som heter at du SKAL gjøre noe på et ulykkessted, men det du SKAL gjøre, er å varsle!! Det er langt fra alle so takler det å se noen som er forulykket, det innbærer blod og diverse som kan være direkte støtende på enkelte av oss. Husk det er svart mange som ikke takler bare det å bli tatt ei blodprøve av.

Hørte om et tilfelle der en lastebilsjåfør fikk en personbil i fronten, han ante hvordan det kunne ha gått med den/de som var i bilen, han ringte poiliti/ambulanse og varslet, sa klart i fra at han IKKE gikk ut for se hvordan det hadde gått, og det var helt greit.

Tullprat. Vegtrafikkloven:

Sitat

§ 12. Plikter ved trafikkuhell.

Enhver som med eller uten skyld er innblandet i trafikkuhell, skal straks stanse og hjelpe personer og dyr som er kommet til skade, og for øvrig delta i de tiltak som uhellet gir grunn til. Denne plikt har, om det er nødvendig, også andre som er i nærheten eller som kommer til stede.

Endret av Citpensacola
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nei, nei, alle kommer alene, alle er fremmede, alle er spente og litt små nervøse. Det er en helt rolig liten gruppeting, og det er ingen som blir alene, det lover jeg deg. :) 

Anonymkode: ea3e7...a11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å fantasere om hva og hvem du tror du vil møte. Meld deg på og gå, ellers taper du penger. Jeg var mye eldre enn deg og overlevde helt fint. 

Slutt å vær så hissig! Hun har sosial angst og gruer seg, da er det ikke bare å slutte å "fantasere", og det hjelper heller ikke at man "taper penger" hvis man ikke går. Går an å ha litt sympati for at TS finner det vanskelig... 

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det egentlig noen slags "gruppe-oppgaver" under trafikalt grunnkurs?
 Jeg trodde at det gikk mest i å høre på en eller annen figur som snakket, og stilte spørsmål?

Ett par ting (under førstehjelp-kurset) var at man skulle gjøre noe to og to, eller tre og tre.
 Men bortsett fra dette, så tror jeg at det ikke var noe særlig gruppe-arbeid?

Anonymkode: e5523...93a

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Citpensacola skrev:

Tullprat. Vegtrafikkloven:

Ta og sett deg inn i hvordan det vil se ut på et ulykkessted, det er ikke alle som takler det å delta når det er avrevne kroppsdeler osv som møter en når en nærmer seg. Det heter seg at det værste en kan gjøre, er å ikke gjøre noe, men ens egen psyke kommer til å stoppe enkelte.

Veitrafikkloven sier også at man skal ferdes hensynsfult og aktpågivende så ingen voldes skade, Gjør alle det? Nei!

AnonymBruker
Skrevet
Den 21.4.2016 at 20.11, AnonymBruker skrev:

Jeg har meldt meg på, men betyr ikke at det er lett for det om. Hadde det bare vært å slutte å fantasere om det, så hadde jeg jo gjort det :) 

Den 21.4.2016 at 21.02, tdm900 skrev:

Ikke tenk slik du gjør, da blir det ikke noe førerkort. Men skjønner likevel angsten din da. Og det med alder på de som er der kan hende du er midt på treet. Kan jo være at eldste er i 40åra for den del ;) Og det er ikke sikkert det er så mange som kjenner noen andre som er med heller.

Det med å "spille" som du er inne på, med tanke på førstehjelp, er det litt rart det ikke er med noen utenforstående som er "skuespillere". Da jeg tok førerkortet var det ikke noen praktiske øvelser, det var bare en gjennomgang av det viktigste for å gjøre det en kunne for å hjelpe forulykkede. Selv hadde jeg 30timers førstehjelp kurs fra før. Tror det et 3timers kurs det kan være.

Er vel det at jeg er redd for at jeg ender opp ''alene'' i mens andre som kjenner hverandre er på samme ''gruppe''. Skikkelig barneskole-tankegang, men jeg klarer ikke å la vær å tenke .. Har meldt meg på, så er på en måte no way back. Må jo bare kaste meg selv ut i det! :)

Den 21.4.2016 at 21.07, AnonymBruker skrev:

Hvor har jeg skrevet det? Uansett så synes jeg at det blir for dumt å skulle sammenligne sosial angst i et klasserom med ukjente elever og litt teit tankegang fra min side kontra en ordentlig ulykke. Jeg jobber med mennesker og jeg takler det helt fint. Jeg har ingen problem med å hjelpe ukjente mennesker om det hadde vært en ulykke. Det er bare det å møte folk i en slik setting som er skummel fordi jeg synes det er flaut å være ''ensom''. 

Den 21.4.2016 at 22.06, AnonymBruker skrev:

Nei, nei, nei, alle kommer alene, alle er fremmede, alle er spente og litt små nervøse. Det er en helt rolig liten gruppeting, og det er ingen som blir alene, det lover jeg deg. :) 

Det var faktisk ganske betryggende, tusen takk! :)

Den 21.4.2016 at 22.09, AnonymBruker skrev:

Slutt å vær så hissig! Hun har sosial angst og gruer seg, da er det ikke bare å slutte å "fantasere", og det hjelper heller ikke at man "taper penger" hvis man ikke går. Går an å ha litt sympati for at TS finner det vanskelig... 

Tusen takk :) Vi alle har jo våre problemer ..

Den 21.4.2016 at 22.26, AnonymBruker skrev:

Finnes det egentlig noen slags "gruppe-oppgaver" under trafikalt grunnkurs?
 Jeg trodde at det gikk mest i å høre på en eller annen figur som snakket, og stilte spørsmål?

Ett par ting (under førstehjelp-kurset) var at man skulle gjøre noe to og to, eller tre og tre.
 Men bortsett fra dette, så tror jeg at det ikke var noe særlig gruppe-arbeid?

Anonymkode: e5523...93a

Nei, er vel forskjellig fra trafikkskole til trafikkskole. Hvis man da feks er 3 og 3 er jeg redd for at de 2 kjenner hverandre og jeg bare blir et ''påheng''. Skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være så vanskelig for meg, men det er det. Må bare prøve å drite litt i hva hodet mitt forteller meg. Vet jo at omtrent INGEN tenker sånn :P

Skrevet

Jeg var på trafikalt grunnkurs i mars, og der var det folk som var fra 16 til 24 liksom. Førstehjelpen var vi i gruppe men vi måtte gjøre det alene hver og en + gruppearbeidet ble bare når vi skulle diskutere sammen om en problemstilling som læreren spurte, utover det var det kun alenearbeid :) 

Skrevet

Jeg var den eldste på kurset. Ingen brydde seg noe særlig om hverandre, så du skal ikke tenke så mye på det. Ingen tvinger deg til å snakke så lenge du følger med. Lykke til. <3

Skrevet

Vanskelig å komme med råd her. Alt jeg kan si er at jeg husker fra da jeg gikk trafikalt grunnlurs var det noen som var litt eldre også. Er nok noen gruppe oppgaver ja, men det er nok ikke mye. Du kan jo tenke deg at de som er der mest sansynelig er veldig greie. Du kan også prøve å snakke med de som driver kjøreskolen, og høre om du kan få slippe å få være med på skuespillet på førstehjelpkurset feks. Masse lykke til! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...