Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har i dag vært på tidlig ultralyd. Er bare 4+6 uker på vei, men fikk time hos gynekologen fordi jeg har spottet siden 5 april, dvs ca en uke etter befruktning. Var redd for MA og ville sjekke dette. Kom til det jeg synes var verdens verste gynekolog i dag. Han tok en ultralyd og påpekte et tydelig svart hulrom som han sa va en fostersekk. Gynekologen målte denne og var i ferd med å gjøre seg ferdig da vi begge oppdaget ett lite svart hulrom til litt, lengre i fra. "Der er det en sekk til" sa han bare. Jeg forsto virkelig ikke hva han mente, ville ikke innse hva dette kunne bety. Spurte tilslutt om jeg skulle ha tvillinger og sa at det var noe jeg virkelig ikke ønsket, og det svarte han at det ikke han ønsket for meg heller. Han sa at dette ofte var ensbetydende med kompliserte svangerskap, spesielt i tilfeller som mitt med en veldig kort livmorhals etter konisering. Da gjorde han seg bare ferdig og sa at jeg måtte ringe etter hjelp dersom jeg fikk noen store smerter. Regner med han mente i forbindelse med svangerskap utenfor livmoren. Jeg ble helt lamslått... Hadde fremdeles mange spørsmål! Prøvde å spørre om det kunne hende at den ene tvillingen var spontanabortert pågrunn av spottingen og litt kramper jeg hadde en natt, og siden den ene sekken var så mye mindre enn den andre. Etter mye om og men sa han til slutt at det kunne hende at dette faktisk var tilfellet, men at det var for tidlig å si. Jeg måtte komme inn om 12 dager, smøre meg med tålmodighet og ringe legevakten dersom jeg fikk store smerter. Føler jeg sitter igjen som et spørsmålstegn... Det siste jeg ønsker er tvillinger, og håper virkelig ikke at jeg tråkker noen på tærne nå. Jeg har fått beskjed om at jeg har stor sjanse for senabort og prematurt barn. Videre har jeg en sønn fra før av som krever mye oppfølgning, i tillegg til at mannen min jobber offshore. Både jeg og min mann har nesten ingen gjenlevende familie, kun en bestefar som bor i en annen del av landet og en bestemor som er pleietrengende. Ingen av oss har søsken. Det vil si at hjelp fra andre kan jeg bare glemme. Økonomien vår er heller ikke den sterkeste, og jeg har tidligere slitt med fødselsdepresjon. Det er en grunn til at vi har ventet så lenge (sønnen vår er 8 år nå), og det er nettopp pga dette. Hva skal jeg gjøre? Tanken på å gå rundt i nesten to uker og ikke vite er utholdelig. Føler meg som verdens verste menneske fordi at jeg håper jeg faktisk har mistet den ene tvillingen og faktisk håpe at det er dette som er tilfellet.Den ene sekken var jo mye mindre. Jeg har riktignok ikke blødd mye, men en del brun utflod og lyserosa blod, spesielt etter jeg har vært på do. Hadde som sagt også litt smerter den ene natten/dagen, men ikke slik jeg hadde sist når jeg mistet. Hva tror dere? Noen som har vært i lignende situasjon?

Anonymkode: 72c62...ea9

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020352-ultralyd-viste-tvillinger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dwight

Har ikke vært i lignende situasjon, men kan du ikke ta deg råd til å booke time privat å sjekke dette ut? Det høres jo ikke ut som du trives med han du har, og du er jo nødt til å forholde deg til han i flere måneder fremover. Kanskje det kan hjelpe deg å roe ned alt?

AnonymBruker

Har man sex uten å bruke prevensjon så vet alle at man kan lage barn, ikke bare ett barn men flere barn. 

Å kritisere en gynekolog på den måten du gjør får meg virkelig til å lure på hvem du har vært hos, hvordan du har klart åmoppfatte og forstå det han har prøvd å prate med deg om, og ikke minst hvordan denne legen har opplevd deg som pasiebt. De fleste overlever selv om de ikke får ett barn men også om de får to eller fire på en gang.

Anonymkode: 524e7...d36

• Liker 5
AnonymBruker

Det MÅ være lov å si at man ikke kunne tenkt seg tvillinger når situasjonen er som den er for TS? 

Hallo, tenk hvor frustrert TS er. Hun trenger ikke å møte skjerp-deg-holdninger, men råd. 

Anonymkode: 4c70f...470

• Liker 19

Annonse

AnonymBruker

Jeg skjønner deg veldig godt. Når det er tvillinger er det høyere risiko for komplikasjoner, og når du attpåtil har kort livmorhals så er det enda større fare for for tidlig fødsel og senabort. Da er det på en måte bedre å miste den ene på et veldig tidlig stadie. Jeg er gravid i uke 26 nå og min største skrekk var om det var to der inne. Jeg har tidligere mistet en baby i uke 37 pga morkakesvikt,  og med to ville det vært større sjanse for at det skjer igjen.  

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med ditt nærmeste sykehus.  Fastlegen må nok ordne med henvisning, men si at det haster. Du må uansett ha oppfølging på sykehuset hvis det er tvillinger og du har den sykehistorien du har med livmorhalsen. 

Ønsker deg masse lykke til! Håper det ordner seg for deg!

Anonymkode: f6579...1ee

• Liker 4
AnonymBruker

Jeg var på ultralyd i uke 6 og da viste det to fostersekker. Det var kun ett hjerte som slo i det ene. Hadde da hatt spotting i mange dager før det. Får aldri vite om det egentlig var en nr.2 eller ikke. Men gynekologen min sa at det ikke alltid var noe i den ene fostersekken. Det var også ganske vanlig at det er to også blir det en til slutt. Men for at man skal vite dette må man på tidelig UL noe de fleste ikke gjør og derfor heller ikke vet at det kanskje var to der inne. 

Jeg sier ikke dette som noe trøst til at du kun vil ha en. Syns du skal være evig takknemlig over å i det hele tatt være gravid!

Anonymkode: 0282f...9ce

• Liker 1

Kjære vene, her var det mange surpadder! Å ønske styggheter til mennesker som skriver ned tankene sine mens man er i villrede og er forvilet og forvirret er bare lavmål. 

Er da helt menneskelig å få litt panikk når man plutselig får slengt i trynet at det muligens er dobbelt så mange barn på vei som man hadde tenkt. Jeg hadde jaggu fått panikk selv, og jeg har både familie på begge sider, god økonomi og ingen historikk med fødselsdepresjon.

Skjønner godt du er fortvilet nå, TS, men prøv å puste med magen. Det kommer garantert til å ordne seg uansett om det er en eller to! Noen gode råd for å holde ut ventedagene har jeg egentlig ikke, men heldigvis kommer dagene til å snegle seg fram åkke som:-) Masse lykke til, og en god klem til deg!

• Liker 13
AnonymBruker

Finn en annen gynekolog som er mer meddelsom og flinkere på kommunikasjon. 

Jeg forstår at du ble stresset, men når dere har lite familie, ingen søsken og dermed ingen søskenbarn til barna deres, vil det være fint for barna å være tre. Om din sønn også har problemer, kan det bli veldig mye på yngstemann når dere blir gamle (selv om han/hun ikke nødvendigvis bor der dere bor) eller borte. 

Men du får se hva som skjer, det er jo så tidlig, og legenmå også vurdere risikoen. Men med liten familie mener jeg du også må tenke på fordelene med å få to.

Anonymkode: 7ec66...beb

• Liker 2
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun hadde to halv-kloner av deg i magen, er jeg enig. Det ville blitt for mye for alle. Men det har hun ikke.

Anonymkode: 67ed4...b73

Da skal hun ikke håpe på at den ene dør og den andre får leve heller da! Det er bare stygt gjort. Begge liva er like mye verdt. Det ene er ikke mer verdt enn det andre bare for hun vil ha et barn til?

Endret av Klopp

Annonse

AnonymBruker

Veldig ofte aborteres den ene tvillingen. Mange ganger når kvinner har mens i starten av svangerskap er det en abort istedet. Ro deg ned, og vent. Du kan ikke gjøre noe annet enn det. En annen gynekolog kan heller ikke svare på om den ene er på vei til å mistes eller ikke.

Anonymkode: 28c32...2d5

AnonymBruker

TS her.. Alle skal ha rett til hver sin mening. Dere som mener jeg ikke fortjener mer barn får lov til å tenke slik. Jeg kommer til å bestille privat gynekolog slik som rådet, og håper jeg får mer svar da. Når gynekologen jeg var hos og som kjenner situasjonen min ift risikosvangerskap og mine bekymringer rundt det forteller at han ikke ønsker at jeg skal få tvillinger selv, er det klart jeg blir mer redd enn noe annet. Håper at en ny gynekolog vil gi meg et mer positivt syn over det hele.

• Liker 9
Annonse
AnonymBruker

Jeg var på tidlig UL i uke 12 og var sjeleglad for å se to fostersekker og at den ene var tom...

Skjønner TS veldig godt, siden det er sjanse for risikosvangerskap osv.

Bestill en privat UL, men kanskje vente litt for å se bedre? Jeg vet ikke, snakk med noen du har bedre kjemi med. :) Lykke til!

Anonymkode: 2db6f...98f

• Liker 1

Klem til deg ts. Du bør ikke skamme deg, og virkelig ikke ta til deg ordene fra idiotene her som ikke forstår hvor vanskelig og risikabel situasjon du og barna er i. 

På mange måter er tankene dine fullstendig rasjonelle. Det er enklere og bedre for både deg og embryo om ett av de dør nå, enn om begge dør i uke 20, når de er små babyer i magen. Det er ikke stygt å tenke slik. Tvillingsvangerskap er risikabelt i utgangspunktet, faren for prematurfødsel er større, og det er jo ingen tvil om at den er enda større for deg. Og det er ikke godt å gå og være redd for å miste senere i svangerskapet! Prematur fødsel er ikke til å spøke med, det ER alvorlig, og mange ender ikke opp som solskinnshistorier. 

Men ts - pust med magen nå. Det er tidlig, og du vet ikke en gang om begge embryo vil utvikle seg videre. Det er for tidlig for at gynekolog kan fastslå noe som helst, du bør vente til uke 6 eller 7 med ny UL. Og gå gjennom alt dette i samråd med lege! Kanskje er det ikke så risikabelt som du frykter? Kanskje er det bare en? Kanskje ingen? Kanskje føler du etter hvert at jo, dette vil du ta sjansen på? Det er lang tid igjen, og du har også tid til å avbryte hvis du og lege ser at dette blir for risikabelt. Så pust med magen nå - du har god tid til å få oversikt over situasjonen, og du har mulighet til avbryte i verste fall. 

AnonymBruker
4 timer siden, Sisti skrev:

Klem til deg ts. Du bør ikke skamme deg, og virkelig ikke ta til deg ordene fra idiotene her som ikke forstår hvor vanskelig og risikabel situasjon du og barna er i. 

På mange måter er tankene dine fullstendig rasjonelle. Det er enklere og bedre for både deg og embryo om ett av de dør nå, enn om begge dør i uke 20, når de er små babyer i magen. Det er ikke stygt å tenke slik. Tvillingsvangerskap er risikabelt i utgangspunktet, faren for prematurfødsel er større, og det er jo ingen tvil om at den er enda større for deg. Og det er ikke godt å gå og være redd for å miste senere i svangerskapet! Prematur fødsel er ikke til å spøke med, det ER alvorlig, og mange ender ikke opp som solskinnshistorier. 

Men ts - pust med magen nå. Det er tidlig, og du vet ikke en gang om begge embryo vil utvikle seg videre. Det er for tidlig for at gynekolog kan fastslå noe som helst, du bør vente til uke 6 eller 7 med ny UL. Og gå gjennom alt dette i samråd med lege! Kanskje er det ikke så risikabelt som du frykter? Kanskje er det bare en? Kanskje ingen? Kanskje føler du etter hvert at jo, dette vil du ta sjansen på? Det er lang tid igjen, og du har også tid til å avbryte hvis du og lege ser at dette blir for risikabelt. Så pust med magen nå - du har god tid til å få oversikt over situasjonen, og du har mulighet til avbryte i verste fall. 

Tusen takk for gode ord <3 

Gjest Fjotteri

Jeg skjønner deg godt, du er realistisk og tar faktisk egen helse og fysisk/økonomisk kapasitet i betraktning. Det er utelukkende positivt. 

Når du kommer til en UL senere kan du faktisk velge, dersom du fortsatt føler det samme, å avbryte hele svangerskapet eller ta abort med det ene. 

Det er et valg dere som par tar sammen, og det er faktisk dere og ikke en gjeng på KG som skal håndtere situasjonen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...