Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, Poserose skrev:

Kan også legge til at vi av latskap stort sett handler på coop mega, som er dyrt. Hadde jeg giddet å gå de 50 ekstra meterne til kiwi hver gang hadde vi sikkert spart en del. Vi har et felleskort som vi setter inn penger på hver måned og som vi bruker til matinnkjøp. Jeg betaler inn husleie, matpenger og nesten alle regningene mine dagen etter at jeg få stipend og elsker den ordningen fordi da er det jeg har igjen på kortet det jeg kan bruke på morsomheter. 

Ja, vi har også tenkt til å ha en felleskonto som vi bruker til felles utgifter...

29 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvorfor ikke studentbolig?

jeg antar at det er mest pga latskap egentlig, jeg aner ikke hvordan det fungerer og samboeren min er ekstremt tafatt så han følger bare etter mine handlinger

jeg skal ta opp siste året på vgs før jeg begynner på studiene, kan jeg da bo i studentbolig sammen med kjæresten?

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er student og jobber 80%

Utbetalt: 18.500 kr, men får som regel mer pga ekstra jobbing. 

Husleie,strøm og Internett: 8000kr (cirka,egentlig litt under)

Tlf:200 kr

Kollektivtransport:410kr

Giver Leger uten grenser:150kr

så la oss si ca 8800 på faste utgifter

Har igjen 9700kr ca,av de sparer jeg ca 5000-7000kr så har til bruk 2000-3000kr,dette går helt fint for min del og tenker ikke at jeg sliter eller lignende. 

Kjøper det meste på salg/Internett, lager mat fra bunn osv. Noen uker bruker jeg kanskje 200 kr...trener i naturen eller hjemme. Når jeg møter venniner så kjøper jeg ikke det dyreste på Menyen. Såklart går det ekstra ut mtp ferie,selskap og gaver,men det er ikke noe innhugg akkurat😊 

Noen vil nok mene jeg lever fattigslig og tro jeg snur på hver kr,men sånn er det ikke😊😊 Siden Januar har jeg satt av 23.000kr så om det skulle skorte på pengene så tar jeg bare og overfører. Har noen 100 000 på konto☺

Anonymkode: ad753...353

så flink du er til å spare! hva slags jobb har du? håper at jeg kan jobbe mest mulig ved siden av studiene

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, maiskorn skrev:

Ja, vi har også tenkt til å ha en felleskonto som vi bruker til felles utgifter...

jeg antar at det er mest pga latskap egentlig, jeg aner ikke hvordan det fungerer og samboeren min er ekstremt tafatt så han følger bare etter mine handlinger

jeg skal ta opp siste året på vgs før jeg begynner på studiene, kan jeg da bo i studentbolig sammen med kjæresten?

Det kommer an på byen, men i Oslo får du lov til å ha samboer som ikke studerer. Har dere vært sammen lenge? Jeg ville skrevet samboerkontrakt dersom jeg var ung og vi skulle dele økonomi. Der må det stå krystallklart hvilken kostnader som kan trekkes fra felleskontoen. 

Jeg personlig ville aldri delt på å leie en leilighet med noen. Enten ville jeg leid den selv, og latt min partner betale sin del til meg, eller motsatt. Da må jeg selvsagt ha nok penger til å betale leiligheten ut oppsigelsestiden (tre måneder, men du trenger en ekstra siden det ofte går fra månedsskiftet), eller helst til å kunne betale den alene i en periode. 

Hvis typen din er dårlig med økonomi risikerer du jo at det ikke er nok penger til regningene på felleskontoen, hvis den inkluderer mer enn regninger blir det fort en veldig dårlig ide. Når man er ung har man ikke tilgang til kreditt og man har ikke like mye oppsparte midler. Du må også kategorisk nekte å dekke hans utgifter, det baller på seg og de pengene får du aldri tilbake.

Høres litt skummelt ut å flytte inn med en ekstremt tafatt samboer, du vet du kan ende opp med å måtte fikse alt?

Hvilken by? Hvis du sier byen kan jeg sjekke samskipsnadens vilkår, noen er mye strengere enn andre.

Skrevet
3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Det kommer an på byen, men i Oslo får du lov til å ha samboer som ikke studerer. Har dere vært sammen lenge? Jeg ville skrevet samboerkontrakt dersom jeg var ung og vi skulle dele økonomi. Der må det stå krystallklart hvilken kostnader som kan trekkes fra felleskontoen. 

Jeg personlig ville aldri delt på å leie en leilighet med noen. Enten ville jeg leid den selv, og latt min partner betale sin del til meg, eller motsatt. Da må jeg selvsagt ha nok penger til å betale leiligheten ut oppsigelsestiden (tre måneder, men du trenger en ekstra siden det ofte går fra månedsskiftet), eller helst til å kunne betale den alene i en periode. 

Hvis typen din er dårlig med økonomi risikerer du jo at det ikke er nok penger til regningene på felleskontoen, hvis den inkluderer mer enn regninger blir det fort en veldig dårlig ide. Når man er ung har man ikke tilgang til kreditt og man har ikke like mye oppsparte midler. Du må også kategorisk nekte å dekke hans utgifter, det baller på seg og de pengene får du aldri tilbake.

Høres litt skummelt ut å flytte inn med en ekstremt tafatt samboer, du vet du kan ende opp med å måtte fikse alt?

Hvilken by? Hvis du sier byen kan jeg sjekke samskipsnadens vilkår, noen er mye strengere enn andre.

Han er heldigvis veldig realistisk og flink med økonomi. Han er tafatt i den forstand at han lar meg fikse alt. Alt i fra rydding, finne leilighet, lage mat, tenke på hva vi skal spise, når vi skal reise) osv. MEN han har spart seg opp mye penger og er mer smart økonomisk enn det jeg er. 

Vi skal bo i Trondheim.

Skrevet
Et øyeblikk siden, maiskorn skrev:

Han er heldigvis veldig realistisk og flink med økonomi. Han er tafatt i den forstand at han lar meg fikse alt. Alt i fra rydding, finne leilighet, lage mat, tenke på hva vi skal spise, når vi skal reise) osv. MEN han har spart seg opp mye penger og er mer smart økonomisk enn det jeg er. 

Vi skal bo i Trondheim.

Du høres jo ut som en drømmedame da. 

Da kan dere søke etter studentbolig fra SiT, bare en trenger å studere, men det er ingen garanti. Og man må søke tidlig, kjempetidlig. Søk med en gang. 

Siden Trondheim har spennende uteliv ville jeg foreslått å bruke så lite som mulig på bolig. Man vil jo være så lite som mulig hjemme i leiligheten, og så mye som mulig ute på Work Work eller De Syv Søstre eller på den merkelige burgersjappa der de snakker engelsk. 

Skrevet
3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Du høres jo ut som en drømmedame da. 

Da kan dere søke etter studentbolig fra SiT, bare en trenger å studere, men det er ingen garanti. Og man må søke tidlig, kjempetidlig. Søk med en gang. 

Siden Trondheim har spennende uteliv ville jeg foreslått å bruke så lite som mulig på bolig. Man vil jo være så lite som mulig hjemme i leiligheten, og så mye som mulig ute på Work Work eller De Syv Søstre eller på den merkelige burgersjappa der de snakker engelsk. 

Dette skal vi sjekke ut, takk for tipset!! :) 

Skrevet
1 time siden, maiskorn skrev:

I Oslo er det bare en som har leieavtalen, så der hadde det gått an. I andre byer må begge være student. Så dere må sjekke det ut for deres by. Det er faktisk noe av det lateste jeg har vært borti at personer er :P Dere kan jo spare mange tusen i måneden! 

Skrevet
9 minutter siden, Poserose skrev:

I Oslo er det bare en som har leieavtalen, så der hadde det gått an. I andre byer må begge være student. Så dere må sjekke det ut for deres by. Det er faktisk noe av det lateste jeg har vært borti at personer er :P Dere kan jo spare mange tusen i måneden! 

Vi så litt på det nå, men det så ut som veldig små hybler og det er vi ikke ute etter. Mulig vi så på feil sted? 

Skrevet

Her er budsjettet samboeren min satte opp for vår felleskonto tidligere i år:

Husleie: 8200,-

Mat: 4500,-

Så jeg setter inn 6100,- hver måned. Han setter inn 6600,- mener at de siste 500 kronene tilsvarer forskjellen på mengden mat vi spiser.

For mine resterende penger har jeg følgende budsjett:

Treat yoself: 500 (kafé, kino, netflix, klær, det jeg vil)

Trening: 164,-

Transport: 414,-

Telefoni: 199,-

Skrevet
34 minutter siden, maiskorn skrev:

Vi så litt på det nå, men det så ut som veldig små hybler og det er vi ikke ute etter. Mulig vi så på feil sted? 

De er som regel små ja, de fleste studenter er jo ute etter billigst mulig :) Men kjekt å vite hva som finnes om situasjonen skulle endre seg. 

Skrevet
1 minutt siden, Poserose skrev:

De er som regel små ja, de fleste studenter er jo ute etter billigst mulig :) Men kjekt å vite hva som finnes om situasjonen skulle endre seg. 

Ja, absolutt! Jeg tror at for dette året skal vi klare oss med en litt større leilighet, så får vi sett hvordan vi trives. Det kan også hende at vi slår oss sammen med et vennepar og leier noe sammen med dem, da blir det plutselig dobbelt så billig. :) 

Det kan også skje at vi slår opp, da er det kanskje med aktuelt med studentbolig :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ett par som også studerer. Slik ser vårt forbruk ut på faste utgifter i måneden: 

Mat: 4000 

Leie(alt inkl): 10.000 

Kollektiv transport: 890

Forsikring: 360 

Mobil: 400 

Utenom dette kommer snus, øl, klær, sko, sminke osv. Vi har tidligere hatt ca 40% stillinger begge to ved siden av studiene, men begge har redusert stillingen sin betydelig det siste halvåret pga bachelor-skriving. 

Da vi flyttet ut brukte vi ca 500 kr i måneden på mat. Etter hvert fant vi ut at vi har råd til å kose oss og ikke bare kjøpe det billigste. Vi havnet på 4000 totalt da det er romslig og vi spiser masse sunt og samtidig kan kose oss med både brus og snop i helgene. 

Lykke til med studiene! :)

Anonymkode: 00f26...683

Skrevet

Jeg er student med samboer :) 

Jeg får inn ca 10 000 kr i mnd (lånekassa + deltidsjobb) 

Utgifter: 

Min del av husleia: 4750 kr 

Busskort: 730 kr

Mobil: 200 kr

Mat: 1300 kr 

Strøm: 100 kr 

Penger til å bruke på hva jeg vil (øl, kafébesøk, klær, tull..): 2000 kr

Resten prøver jeg å spare :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...