maiskorn Skrevet 21. april 2016 #1 Skrevet 21. april 2016 Jeg og samboeren setter opp studentbudsjett til høsten/årene fremover Vi har bare bodd hjemme hos hans foreldre og mine foreldre tidligere, så vi aner ikke hvor mye vi skal regne med å bruke på forskjellige ting f.eks tv og nrk lisens? mat??? hvordan ser deres budsjett ut? hvor mye bruker dere?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #2 Skrevet 21. april 2016 Mat går etter forbruk, lisensen og tv må dere jo finne ut ved å regne på hvor mye det blir i måneden. Google lisens, del summen på 12. Ang tv må dere velge hvilket abonnement dere ønsker, ingen her kan svare på det. Anonymkode: 2f1bd...369
ajarRun Skrevet 21. april 2016 #3 Skrevet 21. april 2016 Drit i fjernsyn, koster alt for mye for å se på reklamer. Bruk Netflix, HBO Nordic eller noe. Blir gal av å se på fjernsyn, pauser hvert minutt. Mat koster sånn 4000 til 12000 i måneden. Bruker alt for mye. 2
maiskorn Skrevet 21. april 2016 Forfatter #4 Skrevet 21. april 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Drit i fjernsyn, koster alt for mye for å se på reklamer. Bruk Netflix, HBO Nordic eller noe. Blir gal av å se på fjernsyn, pauser hvert minutt. Mat koster sånn 4000 til 12000 i måneden. Bruker alt for mye. oi herre, vi satte sånn 3000 til mat i mnd... her må det endres på litt vi er enige i at å droppe tv blir det beste, vi ser aldri på tv og det vi ser på tv kan vi se på nett uansett
ajarRun Skrevet 21. april 2016 #5 Skrevet 21. april 2016 Et øyeblikk siden, maiskorn skrev: oi herre, vi satte sånn 3000 til mat i mnd... her må det endres på litt vi er enige i at å droppe tv blir det beste, vi ser aldri på tv og det vi ser på tv kan vi se på nett uansett Du kan sikkert overleve med 1000 i mat, aner ikke hva som er normalt. Det er vel sånn 3000 i lisens? Da får du jo 2 forskjellige strømmetjenester + at alt som er på NRK er tilgjengelig på nett.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #6 Skrevet 21. april 2016 1 minutt siden, maiskorn skrev: oi herre, vi satte sånn 3000 til mat i mnd... her må det endres på litt vi er enige i at å droppe tv blir det beste, vi ser aldri på tv og det vi ser på tv kan vi se på nett uansett 3000 er mer enn nok til mat for 2 studenter! Anonymkode: 93f25...066 4
applestories Skrevet 21. april 2016 #7 Skrevet 21. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mat går etter forbruk, lisensen og tv må dere jo finne ut ved å regne på hvor mye det blir i måneden. Google lisens, del summen på 12. Ang tv må dere velge hvilket abonnement dere ønsker, ingen her kan svare på det. Anonymkode: 2f1bd...369 Kopierer avslutningen av TS sitt innlegg til deg, i tilfelle du ikke leste den: 8 minutter siden, maiskorn skrev: hvordan ser deres budsjett ut? hvor mye bruker dere? Selv er jeg ikke student og jeg bor ikke alene. Jeg studerte for syv år siden, da hadde jeg husleie på 3000, strøm på mellom 400 og 700 avhengig av årstid, TV og internett var inkludert. Med 6000 utbetalt i måneden (på den tid) sier det seg selv at det ikke var rom for de store utskeielsene. Levde på studielån i tre år før jeg begynte å jobbe.
maiskorn Skrevet 21. april 2016 Forfatter #8 Skrevet 21. april 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Du kan sikkert overleve med 1000 i mat, aner ikke hva som er normalt. Det er vel sånn 3000 i lisens? Da får du jo 2 forskjellige strømmetjenester + at alt som er på NRK er tilgjengelig på nett. mamma var enig i at 3000 var for lite så du har nok rett, dessuten er vi veldig glad i mat
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #9 Skrevet 21. april 2016 Nå er jeg singel og bor alene da, men mitt budsjett ser slik ut. Jeg jobber 60% i tillegg til å studere 100%. Disponibelt en vanlig måned: ca. 16 000,- Husleie: 7500,- Strøm: 300,- (a-konto) TV og internett: 200,- (deler med huseier) Mat: 1600,- (spiser det jeg har lyst på) Trening: 200,- Underholdning: 300,- (spotify, netflix etc.) Telefon: 250,- Helse: 500,- (medisiner og linser) Forsikring: 750,- (innbo-, uføre- og reise-/skadeforsikring) Så er det jo ujevne kostnader som klær og slikt. Jeg bor så sentralt at jeg slipper å bruke penger på transport. Setter resten av inntekten inn på sparekonto hver måned. Anonymkode: 8492c...073 1
ajarRun Skrevet 21. april 2016 #10 Skrevet 21. april 2016 18 minutter siden, maiskorn skrev: mamma var enig i at 3000 var for lite så du har nok rett, dessuten er vi veldig glad i mat Ja, for å spise godt blåser jeg fort av 1600 på en tur til butikken. Hvis man vil kutte ut kjøtt, og er villige til å spise kjedelig kan det jo være mye billigere. Men sunn god mat koster fort mye.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #11 Skrevet 21. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg singel og bor alene da, men mitt budsjett ser slik ut. Jeg jobber 60% i tillegg til å studere 100%. Disponibelt en vanlig måned: ca. 16 000,- Husleie: 7500,- Strøm: 300,- (a-konto) TV og internett: 200,- (deler med huseier) Mat: 1600,- (spiser det jeg har lyst på) Trening: 200,- Underholdning: 300,- (spotify, netflix etc.) Telefon: 250,- Helse: 500,- (medisiner og linser) Forsikring: 750,- (innbo-, uføre- og reise-/skadeforsikring) Så er det jo ujevne kostnader som klær og slikt. Jeg bor så sentralt at jeg slipper å bruke penger på transport. Setter resten av inntekten inn på sparekonto hver måned. Anonymkode: 8492c...073 Så flink du er til å spare Er det til bolig, ferie eller annet? Anonymkode: 8b11f...06f
maiskorn Skrevet 21. april 2016 Forfatter #12 Skrevet 21. april 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Ja, for å spise godt blåser jeg fort av 1600 på en tur til butikken. Hvis man vil kutte ut kjøtt, og er villige til å spise kjedelig kan det jo være mye billigere. Men sunn god mat koster fort mye. Jeg er jo veggis, så jeg er klar over at det sparer mye. Lager lett mine egne burgere, biffer osv så jeg vet jeg sparer en del der. Jeg og samboeren er allikevel noen jævlig store godtejunkier, så det går fort mye penger på godteri osv
maiskorn Skrevet 21. april 2016 Forfatter #13 Skrevet 21. april 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg singel og bor alene da, men mitt budsjett ser slik ut. Jeg jobber 60% i tillegg til å studere 100%. Disponibelt en vanlig måned: ca. 16 000,- Husleie: 7500,- Strøm: 300,- (a-konto) TV og internett: 200,- (deler med huseier) Mat: 1600,- (spiser det jeg har lyst på) Trening: 200,- Underholdning: 300,- (spotify, netflix etc.) Telefon: 250,- Helse: 500,- (medisiner og linser) Forsikring: 750,- (innbo-, uføre- og reise-/skadeforsikring) Så er det jo ujevne kostnader som klær og slikt. Jeg bor så sentralt at jeg slipper å bruke penger på transport. Setter resten av inntekten inn på sparekonto hver måned. Anonymkode: 8492c...073 vi ser ut til å betale imellom 8000 og 12000 i husleie, så det er nok det største problemet har ikke engang tenkt på forsikring, herregud
ajarRun Skrevet 21. april 2016 #14 Skrevet 21. april 2016 1 minutt siden, maiskorn skrev: vi ser ut til å betale imellom 8000 og 12000 i husleie, så det er nok det største problemet har ikke engang tenkt på forsikring, herregud Det er galskap å betale 12 000 i husleie. Da sitter dere igjen med 0 kroner av stipendet (det er vel på sånn 7500?) etter faste utgifter. Innboforsikring koster bare et par hundre i måneden, reiseforsikring kan være fint å ha også. Men dere kan vel bare jobbe, da får dere jo råd.
Poserose Skrevet 21. april 2016 #15 Skrevet 21. april 2016 Her bruker samboeren og jeg ca 3400 kr på dagligvare i mnd. Dette er uten lunsj til han og eventuelle restaurantbesøk. Vi lager alt fra bunnen, inkludert brød, så sparer en del der. Ellers kjøper vi en del dyre ting og tenker ikke så mye på å spare når vi er i butikken. Vi drikker nesten bare vann også. Skaff dere studentmedlemskap i LO eller fellesforbundet, da følger det med innboforsikring. Koster 250 i året etter hva jeg husker. Tekna har også mange bra forsikringer hvis dere studerer teknologi.
maiskorn Skrevet 21. april 2016 Forfatter #16 Skrevet 21. april 2016 3 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Det er galskap å betale 12 000 i husleie. Da sitter dere igjen med 0 kroner av stipendet (det er vel på sånn 7500?) etter faste utgifter. Innboforsikring koster bare et par hundre i måneden, reiseforsikring kan være fint å ha også. Men dere kan vel bare jobbe, da får dere jo råd. Vi skal begge ha deltidsjobb ved siden av studiene, og vi håper selvsagt at vi slipper å betale så mye som 12000 i mnd, men dette er vår øvre grense Vi skal på visninger nå i helgen, håper så inderlig at vi får favorittleiligheten!!!!!!!!!!!! :D
maiskorn Skrevet 21. april 2016 Forfatter #17 Skrevet 21. april 2016 5 minutter siden, Poserose skrev: Her bruker samboeren og jeg ca 3400 kr på dagligvare i mnd. Dette er uten lunsj til han og eventuelle restaurantbesøk. Vi lager alt fra bunnen, inkludert brød, så sparer en del der. Ellers kjøper vi en del dyre ting og tenker ikke så mye på å spare når vi er i butikken. Vi drikker nesten bare vann også. Skaff dere studentmedlemskap i LO eller fellesforbundet, da følger det med innboforsikring. Koster 250 i året etter hva jeg husker. Tekna har også mange bra forsikringer hvis dere studerer teknologi. dette hørtes smart ut. vi har foreløpig satt av 3000 til mat, om husleia blir mindre har vi mulighet til å sette av mer. vi har også individuelle budsjett til lunsj, kantinemat og sånne ting, så der får vi bruke det vi selv gidder uten at den andre blir påvirket
ajarRun Skrevet 21. april 2016 #18 Skrevet 21. april 2016 10 minutter siden, maiskorn skrev: Vi skal begge ha deltidsjobb ved siden av studiene, og vi håper selvsagt at vi slipper å betale så mye som 12000 i mnd, men dette er vår øvre grense Vi skal på visninger nå i helgen, håper så inderlig at vi får favorittleiligheten!!!!!!!!!!!! :D Hvorfor ikke studentbolig? 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #19 Skrevet 21. april 2016 Er student og jobber 80% Utbetalt: 18.500 kr, men får som regel mer pga ekstra jobbing. Husleie,strøm og Internett: 8000kr (cirka,egentlig litt under) Tlf:200 kr Kollektivtransport:410kr Giver Leger uten grenser:150kr så la oss si ca 8800 på faste utgifter Har igjen 9700kr ca,av de sparer jeg ca 5000-7000kr så har til bruk 2000-3000kr,dette går helt fint for min del og tenker ikke at jeg sliter eller lignende. Kjøper det meste på salg/Internett, lager mat fra bunn osv. Noen uker bruker jeg kanskje 200 kr...trener i naturen eller hjemme. Når jeg møter venniner så kjøper jeg ikke det dyreste på Menyen. Såklart går det ekstra ut mtp ferie,selskap og gaver,men det er ikke noe innhugg akkurat😊 Noen vil nok mene jeg lever fattigslig og tro jeg snur på hver kr,men sånn er det ikke😊😊 Siden Januar har jeg satt av 23.000kr så om det skulle skorte på pengene så tar jeg bare og overfører. Har noen 100 000 på konto☺ Anonymkode: ad753...353 1
Poserose Skrevet 21. april 2016 #20 Skrevet 21. april 2016 22 minutter siden, maiskorn skrev: dette hørtes smart ut. vi har foreløpig satt av 3000 til mat, om husleia blir mindre har vi mulighet til å sette av mer. vi har også individuelle budsjett til lunsj, kantinemat og sånne ting, så der får vi bruke det vi selv gidder uten at den andre blir påvirket Kan også legge til at vi av latskap stort sett handler på coop mega, som er dyrt. Hadde jeg giddet å gå de 50 ekstra meterne til kiwi hver gang hadde vi sikkert spart en del. Vi har et felleskort som vi setter inn penger på hver måned og som vi bruker til matinnkjøp. Jeg betaler inn husleie, matpenger og nesten alle regningene mine dagen etter at jeg få stipend og elsker den ordningen fordi da er det jeg har igjen på kortet det jeg kan bruke på morsomheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå