Gå til innhold

Mista besinnelsen rundt hundeier

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Var nettopp ute og jogget og opplevde å få to sånne små kjøtere løpende å bjeffe etter meg så jeg måtte stoppe opp. De kom ut fra en hage. Da jeg så hundeieren som var en eldre fyr, så klarte jeg rett og slett ikke la være å glefse. Brukte ingen fyord men hevet stemmen og impliserte at han var en idiot som ikke klarte å holde hundene i bånd. Litt dårlig samvittighet naturlig nok, men samtidig var jeg i min fulle rett til å si fra. Han svarte jo ikke engang, bare sto der som en gomp 

Grunnen til at jeg ble provosert er at vi ser stadig flere hundeiere av typisk motehunder og vi ser stadig at de krever mer og mer plass, at de begynner å bli normen og at oss vanlige faktisk bare må begynne å forholde oss til dyrene deres å møte dem på deres premisser der det ikke er hundeierne som trenger å ta hensyn til oss. Skal vedde på at flertallet av kvinner hadde syntes jeg var en sur grinebiter i den situasjonen, men selvfølgelig er det urimelig. Jeg får joggeøkta mi ødelagt fordi hunder kommer og trakasserer meg, men i deres verden var det vel ikke jeg som var smart nok eller forsto hundene nok til å senke farten når jeg hørte de bjeffe. Jeg lurer på hva som er generell konsensus blant hundeeiere. Kan dere forstå hvorfor andre folk blir brydd av dyrene deres, eller mener dere at det er vår plass å ta hensyn til at dere også har dyr? 

Endret av sterk88
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt. Hadde på det meste tre hunder, har i dag en. 

Hadde en (liten rase) som gikk løs over alt, under 100% kontroll. Plukket henne alltid opp i passeringssituasjoner med andre mennesker, slik at hun ikke skulle være i veien, selv om hun ikke var interessert i å hilse. 

Trekker også alltid ut i siden/grøfta for joggere, syklister og andre som skal forbi den ene eller den andre veien. Det er ikke deres problem at jeg har hunder. 

Anonymkode: d143f...0e9

• Liker 4
Gjest FarDareisMai
Skrevet (endret)

Skjønner deg godt, selv om jeg elsker hunder og har to små hunder selv. Har dem alltid i bånd når jeg går på steder med folk/trafikk. Og under båndtvangperioden har jeg dem i bånd i skogen også, Unntaket er når jeg er såpass langt inn i skauen at det er lite folk der og jeg har oversikt over hvor hundene er.  Nå skal det sies at jeg har god kontroll på "rottene" mine, de kommer på innkalling, alltid.  Ulempen med små hunder er at mange tar dem ikke på alvor og behandler dem som søte babyer og lar dem få lov til alt. Slikt skaper gneldrebikkjer.  En chihuahua er like mye hund som en rottweiler og skal behandles deretter. 

Men uhell kan jo skje. Den ene hunden min er av rasen italiensk mynde, og hun er KJAPP! Hvis hun ser en katt eller har løpetid og ser en fristende hannhund, så er hun vekke før jeg har sagt kake, så jeg MÅ ha henne i bånd. Selv om hun er superlydig ellers. Så selv om jeg tar mine forholdsregler, så kan ting skje. 

Generelt kaller jeg inn hundene/drar inn båndet når det kommer en jogger eller syklist mot meg, men som sagt, noen ganger skjer ting fort, man går der i sin egen verden og bikkjene sniffer rundt, og plutselig er det noen der. Syns likevel det ikke er OK å kjefte på andre, er litt av den oppfatningen at stien er for alle, hunder, syklister, joggere, og at uhell kan skje. Men to kjøtere som løper bjeffende etter deg er ikke akkurat morsomt, selv om jeg, som er hundevant ville reagert på en annen måte i forhold til hundene. Noe annet ville det vært hvis det var noe som skjedde flere ganger og samme eier/hunder var involvert, da hadde jeg nok sagt ifra. Så jeg forstår at folk ikke alltid føler seg komfortable med hunder, og prøver å ta hensyn/be om unnskyldning hvis de skulle plage noen. Men å få kjeft er aldri hyggelig, så som hundeeier setter jeg pris på at folk også er imøtekommende og forstår at selv om man gjør sitt beste, så kan ting likevel oppstå. 

Et hjertesukk fra en hundeeier: alle ser når vi gjør feil, men ikke de gangene vi gjør ting riktig. 

Endret av FarDareisMai
Rettet skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg jeg. Det er blitt sånn at det er vi uten dyr som skal vike for hundeeier og vare godta akt. Noe annet er politisk ukorrekt.

Anonymkode: 37da7...2bd

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, FarDareisMai skrev:

Skjønner deg godt, selv om jeg elsker hunder og har to små hunder selv. Har dem alltid i bånd når jeg går på steder med folk/trafikk. Og under båndtvangperioden har jeg dem i bånd i skogen også, Unntaket er når jeg er såpass langt inn i skauen at det er lite folk der og jeg har oversikt over hvor hundene er.  Nå skal det sies at jeg har god kontroll på "rottene" mine, de kommer på innkalling, alltid.  Ulempen med små hunder er at mange tar dem ikke på alvor og behandler dem som søte babyer og lar dem få lov til alt. Slikt skaper gneldrebikkjer.  En chihuahua er like mye hund som en rottweiler og skal behandles deretter. 

Men uhell kan jo skje. Den ene hunden min er av rasen italiensk mynde, og hun er KJAPP! Hvis hun ser en katt eller har løpetid og ser en fristende hannhund, så er hun vekke før jeg har sagt kake, så jeg MÅ ha henne i bånd. Selv om hun er superlydig ellers. Så selv om jeg tar mine forholdsregler, så kan ting skje. 

Generelt kaller jeg inn hundene/drar inn båndet når det kommer en jogger eller syklist mot meg, men som sagt, noen ganger skjer ting fort, man går der i sin egen verden og bikkjene sniffer rundt, og plutselig er det noen der. Syns likevel det ikke er OK å kjefte på andre, er litt av den oppfatningen at stien er for alle, hunder, syklister, joggere, og at uhell kan skje. Men to kjøtere som løper bjeffende etter deg er ikke akkurat morsomt, selv om jeg, som er hundevant ville reagert på en annen måte i forhold til hundene. Noe annet ville det vært hvis det var noe som skjedde flere ganger og samme eier/hunder var involvert, da hadde jeg nok sagt ifra. Så jeg forstår at folk ikke alltid føler seg komfortable med hunder, og prøver å ta hensyn/be om unnskyldning hvis de skulle plage noen. Men å få kjeft er aldri hyggelig, så som hundeeier setter jeg pris på at folk også er imøtekommende og forstår at selv om man gjør sitt beste, så kan ting likevel oppstå. 

Et hjertesukk fra en hundeeier: alle ser når vi gjør feil, men ikke de gangene vi gjør ting riktig. 

Sa ikke at jeg kjeftet på han. Men jeg glefsa og spurte noen irritert om han ikke kunne ha hundene i bånd, og at jeg ikke skjønte at det gikk an, implisittt  være så idiot. 

Stemmer at jeg ikke legger merke til når hundeeiere gjør noe riktig, for jeg mener dere går rundt med hundene deres litt på nåde. Det er greit at de er der så lenge de ikke plager andre, men jeg kommer ikke akkurat til å applaudere deg for at du klarer å trekke hunden din unna i deg jeg går forbi eller løper forbi. Hvis det er en risiko bundet med å gå rundt med hunden så er jo det et problem du prakker på andre og det er jo ikke noe jeg eller vanlige folk skal måtte forholde oss til. jada, sitene er for alle, men det er faktisk båndtvang her i landet og det er noe annet at en hund bjeffer litt eller prøver å snuse på så lenge eieren har den i bånd, kontra det å få hunder løpende fritt etter seg når man alt springer på en traffikert vei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, FarDareisMai skrev:

Men håper du vet at det ikke er for menneskenes skyld det er båndtvang, det er for dyrenes skyld. Og selv om du mener du har 100% kontroll så kan du faktisk aldri vite. Det er vel helst langt inne i skogen du skal bruke bånd under båndtvangsperioden.  Men bra du bruker den raske hunden din alltid i bånd, uavhengig av båndtvang eller ikke :) Tommel opp!

Ellers irriterer jeg meg over all hundebærsjen over alt. Nå som snøen smeltet har det ligget hundebærsj over store deler av gangstien vi må bruke for at datteren min skal komme på skolen. Syns det er veldig dårlig gjort. Ser mange naboer lar tennåringsbarna sine gå tur med hundene, og jeg mistenker at det er de som lar vær å plukke opp dritten. Så kjære alle hundeeiere; er ikke barna deres voksen nok til å ta opp dritten etter hundene deres, så må dere faktisk gå tur med hundene selv. Det er dere som voksne som til syvende og sist bestemte at dere skulle ha hund, og dermed ligger ansvaret på dere også. 

Anonymkode: 74028...460

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes du virker litt hysterisk, når noen sekunder m bjeffing ødela en (formodentlig mange minutters) løpetur. Snakk om å være grinebiterne. 

Og den eldre fyren er neppe motebevisst, men har skaffet hunder for selskapets skyld i en størrelse som passer hans form og plass. Og uhell kan skje.

Hva med å legge godviljen til, live and let live? 

Anonymkode: e2ad3...673

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg jeg. Det er blitt sånn at det er vi uten dyr som skal vike for hundeeier og vare godta akt. Noe annet er politisk ukorrekt.

Jeg synes de fleste hundeeiere er flinke. Men jeg hater hundeiere som har null kontroll over hunden og unnskylder manglende oppdragelse med størrelse på hunden. Og de som insisterer på ha hunden løs på enhver gangvei med grus de finner som om det var høyfjell. Det er som med barn. Fordi om du liker hund, betyr det ikke at alle gjør det.

Anonymkode: 81e90...c4d

• Liker 2
Gjest FarDareisMai
Skrevet
1 minutt siden, sterk88 skrev:

Sa ikke at jeg kjeftet på han. Men jeg glefsa og spurte noen irritert om han ikke kunne ha hundene i bånd, og at jeg ikke skjønte at det gikk an, implisittt  være så idiot. 

Stemmer at jeg ikke legger merke til når hundeeiere gjør noe riktig, for jeg mener dere går rundt med hundene deres litt på nåde. Det er greit at de er der så lenge de ikke plager andre, men jeg kommer ikke akkurat til å applaudere deg for at du klarer å trekke hunden din unna i deg jeg går forbi eller løper forbi. Hvis det er en risiko bundet med å gå rundt med hunden så er jo det et problem du prakker på andre og det er jo ikke noe jeg eller vanlige folk skal måtte forholde oss til. jada, sitene er for alle, men det er faktisk båndtvang her i landet og det er noe annet at en hund bjeffer litt eller prøver å snuse på så lenge eieren har den i bånd, kontra det å få hunder løpende fritt etter seg når man alt springer på en traffikert vei.

Poenget mitt er at man må være litt smidig og gi folk litt slack. Ikke at man skal applaudere eller takke hver gang noen trekker inn hunden. Du spurte om hva konsensus for hundeeiere generelt er, og jeg tror mange hundeeiere tenker som jeg skisserte her. Jeg har blitt syklet ned av syklister som ikke så meg,  men de som faktisk ber om unnskyldning er det lettere å tilgi enn de som skjeller meg ut fordi jeg ikke gikk til siden. Å si at man har hunden på nåde blir litt for dumt, de er en del av samfunnet, akkurat som skrikete barn, røykere, folk som stinker parfyme, sløve syklister (eller andre irritasjonsmomenter generelt) Jeg vet at hundene mine kan irritere noen, derfor gir jeg slack når jeg kommer over noen som irriterer meg. Gi og ta, det er egentlig poenget her. 

Skrevet
24 minutter siden, FarDareisMai skrev:

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m. 
I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo. 

Sånn i tilfelle du ikke var klar over hvorfor båndtvang er en greie :) 

• Liker 2
Gjest FarDareisMai
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men håper du vet at det ikke er for menneskenes skyld det er båndtvang, det er for dyrenes skyld. Og selv om du mener du har 100% kontroll så kan du faktisk aldri vite. Det er vel helst langt inne i skogen du skal bruke bånd under båndtvangsperioden.  Men bra du bruker den raske hunden din alltid i bånd, uavhengig av båndtvang eller ikke :) Tommel opp!

Ellers irriterer jeg meg over all hundebærsjen over alt. Nå som snøen smeltet har det ligget hundebærsj over store deler av gangstien vi må bruke for at datteren min skal komme på skolen. Syns det er veldig dårlig gjort. Ser mange naboer lar tennåringsbarna sine gå tur med hundene, og jeg mistenker at det er de som lar vær å plukke opp dritten. Så kjære alle hundeeiere; er ikke barna deres voksen nok til å ta opp dritten etter hundene deres, så må dere faktisk gå tur med hundene selv. Det er dere som voksne som til syvende og sist bestemte at dere skulle ha hund, og dermed ligger ansvaret på dere også. 

Anonymkode: 74028...460

Jepp er klar over dette med at båndtvangen er for dyrene og hekkingen, ikke for mennesket. Nå er det slik at jeg er så heldig at jeg bor nær et stort skogsområde som er generelt fattig på dyreliv/fugleliv og fuglereir etc er mer vanskelig tilgjengelig, så det er noen strekninger der som man kan la hunden løpe fritt. Og du har rett i at man aldri har hundre prosent kontroll, det er det jeg ville ha fram for Ts, at ingen har kontroll på alt, selv ikke den beste hundeeier. 

Er også enig mtp bæsj. Har sett folk late som om de plukker opp bajsen, så går de videre mens det ligger en herlig dampende kabel midt i veien. Godt voksne folk til og med. Har gitt dem en en pose med et megetsigende blikk, det er alltid morsomt å se reaksjonen deres. 

Fanatikere fins begge sider, enkelte hundeeiere skulle aldri hatt hund, og enkelte andre skulle ha tatt seg en bolle, som den dama som forlangte at jeg skulle plukke opp TISSET etter bikkja, det var på en gressflekk. Åssen gjør man det, forresten? 

Gjest FarDareisMai
Skrevet
Et øyeblikk siden, Poserose skrev:

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m. 
I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo. 

Sånn i tilfelle du ikke var klar over hvorfor båndtvang er en greie :) 

Er fullstendig klar over det. Som jeg sa til ab, jeg lar de bare løpe fritt i områder hvor det er lov å la dem løpe fritt. Det er noen områder i skogen nær der jeg bor hvor det er tillatt å la dem løpe fritt. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vennligst forklar hva dette har med politisk korrekthet å gjøre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kjære vene, kjefte på en eldre mann på grunn av dette? Hvorfor kan ikke folk være litt rause? Livet blir så mye bedre for alle da :) 

Endret av ArtyFarty
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har (i prinsippet) ingenting i mot verken hunder eller hundeeiere. Problemet er de få som ikke klarer (eller har null interesse av) å oppdra sine egne hunder.

Hundebæsj ser jeg faktisk ikke som noe veldig stort problem heller, med mindre disse  kladdene faktisk ligger MIDT i veien - hvor folk faktisk skal gå....

Anonymkode: dff01...2d0

Skrevet

Som hundeeier mener jeg det er viktig at vi alle kan være litt runde i kantene og at vi alle samtidig gjør det vi kan for å ta hensyn. Nei, det er ikke riktig at en hund - uansett størrelse - løper bjeffende etter en jogger, og det er forståelig at man reagerer. Som hundeeier har man et ansvar for at ens hunder ikke plager omgivelsene.

Samtidig så gjør vi alle feil, og skal vi klare å fungere i et samfunn så mener jeg det er viktig at vi alle kan vise litt forståelse for dette. Ting skjer - en hund bjeffer etter en jogger, et barn hyler og bråker utenfor soveromsvinduet, naboen fester med høy musikk en torsdagskveld når jeg har vondt i hodet, en sjåfør fulgte ikke helt med og måtte bråbremse da jeg skulle over fortauet... ting som ikke skal skje. Og skjer det gang på gang med de samme personene så er det helt forståelig og bli sint. Men sånt vil man oppleve innimellom, og da mener jeg det er best for alle om man klarer å se på det en menneskelig svikt som skjer alle.

• Liker 5
Skrevet

Min tanke er at jeg prøver så godt jeg kan at bikkja ikke plager folk, og håper at folk ikke flipper de sjeldne gangene frøkna ikke oppfører seg så bra som hun burde. 

Så feks prøver jeg å passe på at hun ikke går bort til fremmede som ikke ønsker kontakt når hun er løs. Til gjengjeld vil jeg at folk skal respektere at hun faktisk er et levende vesen de skal ta litt hensyn til.

Jeg mener ikke at hunder skal ha samme status som folk, men at de faktisk har høyere status enn ting + sin egen vilje og drifter. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår deg godt. Hadde på det meste tre hunder, har i dag en. 

Hadde en (liten rase) som gikk løs over alt, under 100% kontroll. Plukket henne alltid opp i passeringssituasjoner med andre mennesker, slik at hun ikke skulle være i veien, selv om hun ikke var interessert i å hilse. 

Trekker også alltid ut i siden/grøfta for joggere, syklister og andre som skal forbi den ene eller den andre veien. Det er ikke deres problem at jeg har hunder. 

Anonymkode: d143f...0e9

Vel det er uansvarlig  BS å gå rundt med hund uten bånd! Typisk nok er det eiere med små hunder som gir f i hundene sines liv og gambler. Mang en gang har jeg måttet redde hunder på avveie. "Åhhh hunden min hører vanligvis  alltid på meg "  løgn kommer gjerne eiere med da.  

At denne gammern bare lot hundene løpe løst er drittoppførsel.   Det er for HUNDENES SIKKERHET, andre dyr og potensielt mennesker som er engstelige rundt hunder!!

Anonymkode: cdd0b...e3c

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Tabris skrev:

Som hundeeier mener jeg det er viktig at vi alle kan være litt runde i kantene og at vi alle samtidig gjør det vi kan for å ta hensyn. Nei, det er ikke riktig at en hund - uansett størrelse - løper bjeffende etter en jogger, og det er forståelig at man reagerer. Som hundeeier har man et ansvar for at ens hunder ikke plager omgivelsene.

Samtidig så gjør vi alle feil, og skal vi klare å fungere i et samfunn så mener jeg det er viktig at vi alle kan vise litt forståelse for dette. Ting skjer - en hund bjeffer etter en jogger, et barn hyler og bråker utenfor soveromsvinduet, naboen fester med høy musikk en torsdagskveld når jeg har vondt i hodet, en sjåfør fulgte ikke helt med og måtte bråbremse da jeg skulle over fortauet... ting som ikke skal skje. Og skjer det gang på gang med de samme personene så er det helt forståelig og bli sint. Men sånt vil man oppleve innimellom, og da mener jeg det er best for alle om man klarer å se på det en menneskelig svikt som skjer alle.

Hunden min har ALDRI gjort noe skremmende.

Han er militærtrent men aldri i verden om jeg ønsker å være tullingen i nabolaget som sprader rundt uten bånd!   HUNDEPARKER heter løsningen på det. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hunden min har ALDRI gjort noe skremmende.

Han er militærtrent men aldri i verden om jeg ønsker å være tullingen i nabolaget som sprader rundt uten bånd!   HUNDEPARKER heter løsningen på det. 

Jeg ser ikke helt relevansen til innlegget mitt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...