pernille.c Skrevet 21. april 2016 #1 Skrevet 21. april 2016 Hei! Jeg har lest en den om alle disse jentene som selger brukte truser og vurderte å starte noe slik. Men så vil jeg jo gjøre det mest mulig lovlig og betale skatt og moms om nødvendig, men dette vet jeg lite om. Jeg har lest litt på nettet, blitt noe klokere men er fortsatt ikke helt i mål. Jeg vet jo ikke hvor mye dette vil lønne seg, og hvordan jeg helt regner inntekt. Så jeg stiller noen spørsmål på det jeg vet jeg lurer på, så kan jo de som vet mer om å betale skatt og sånn selv fylle inn det de tror er viktig at jeg vet. 1. Jeg betaler skatt etter det jeg tjener, så utgiftene for trusene jeg kjøper inn trekker jeg fra. Er dette riktig? 2. Jeg kan velge å starte enkeltmannsforetak, dette må jeg ha om jeg tjener over 50.000kr fordi jeg da må betale moms. Om jeg ikke tjener inn 50.000kr og ikke starter enkeltmannsforetak, hvordan betaler jeg skatt? Eller hvordan betaler jeg skatt og moms ved å starte et enkeltmannsforetak? Og hva trenger jeg å gi for opplysninger i henhold til dette? 3. Om jeg bestemmer meg for å slutte etter salg av bare et par truser, er det noen minstegrense for betaling av skatt og hvordan registrerer jeg det? 4. Jeg tror jeg skal registrere dette på selvangivelsen, men er ikke sikker. Har lest tidligere om forskuddsskatt, men hva skjer om jeg betaler forskuddsskatt for 60.000kr og bare tjener 30.000kr, får jeg igjen på skatten da? Skal dette registreres på selvangivelsen?? 5. Om jeg tjener penger på å kjøpe brukte truser, og velger å selge andre klær på finn.no. Må dette nå skattes av fordi jeg tjener penger på å selge klær fra før? Tror det var det jeg hadde nå, men om det er noe mer så spør jeg. Håper det er noen der ute som er litt mer erfaren på dette området enn meg, og siden jeg er helt fersk så gjerne send med linker til sider og ikke bare skriv: Registrer deg på enkeltmannsforetak, men send ved en link til hvor. Jeg er helt grønn og vil få dette inn i hodet så godt det lar seg gjøre
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #2 Skrevet 21. april 2016 Ja det blir jo morsomt når du skal beskrive bedriftens tjenester og sende inn til Brønnøysundregistrene; Salg av brukte truser. Anonymkode: 0c867...94f 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #3 Skrevet 21. april 2016 1. Ja 2. Du kan jo spørre skatteetaten. Si f.eks. at du skal kjøpe planker og snekre møbler ellerno om du ikke vil si hva det egentlig gjelder. 3. Om du bare selger 2-3 stk så hadde jeg latt være å tenke på dette for å være helt ærlig. Ellers er det mulig å legge inn uventede inntekter på selvangivelsen, da må du betale skatt i etterkant (baksmell). 4. Litt usikker på om du kan betale forskuddskatt på det her. Om du betaler for mye forskuddsskatt får du tilbake penger, akkurat som andre arbeidstakere får når de sier at de har "fått igjen på skatten". 5. Nei, husk spørsmål 1, du tjener jo sjeldent på å selge noe brukt (det var dyrere da du kjøpte det) Eksempel beregning av pris, moms og skatt: Innkjøp 100kr Fortjeneste 900kr moms er 24% av innkjøp+fortjeneste, = 0,24*1000= 240kr totalpris varen = 1240kr av fortjeneste 900kr vil du f.eks. betale 30 % skatt; 270 kr Staten skal da ha 240kr i moms + 270kr i skatt for hver solgte. Anonymkode: 976c5...730
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #5 Skrevet 21. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: MVA er 25%. Anonymkode: b5023...c34 Riktig det Anonymkode: e081d...8ca
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #6 Skrevet 21. april 2016 Er det virkelig så stort marked for dette? Ville tippet at det går under hobby. Anonymkode: 72a31...904
pernille.c Skrevet 21. april 2016 Forfatter #7 Skrevet 21. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig så stort marked for dette? Ville tippet at det går under hobby. Anonymkode: 72a31...904 Jeg har lest om flere som har tjent en del på det, vil ikke ta noen sjanser på baksmell siden jeg ikke kan noe om moms og sånt. Det medregnes vel som hobby om man tjener under 50.000kr, men må man ikke betale skatt av hobby der en tjener over 5000kr da?
pernille.c Skrevet 21. april 2016 Forfatter #8 Skrevet 21. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Ja 2. Du kan jo spørre skatteetaten. Si f.eks. at du skal kjøpe planker og snekre møbler ellerno om du ikke vil si hva det egentlig gjelder. 3. Om du bare selger 2-3 stk så hadde jeg latt være å tenke på dette for å være helt ærlig. Ellers er det mulig å legge inn uventede inntekter på selvangivelsen, da må du betale skatt i etterkant (baksmell). 4. Litt usikker på om du kan betale forskuddskatt på det her. Om du betaler for mye forskuddsskatt får du tilbake penger, akkurat som andre arbeidstakere får når de sier at de har "fått igjen på skatten". 5. Nei, husk spørsmål 1, du tjener jo sjeldent på å selge noe brukt (det var dyrere da du kjøpte det) Eksempel beregning av pris, moms og skatt: Innkjøp 100kr Fortjeneste 900kr moms er 24% av innkjøp+fortjeneste, = 0,24*1000= 240kr totalpris varen = 1240kr av fortjeneste 900kr vil du f.eks. betale 30 % skatt; 270 kr Staten skal da ha 240kr i moms + 270kr i skatt for hver solgte. Anonymkode: 976c5...730 Du ser ut til å ha greie på dette! Om dette heller regnes som hobby, så er det vel opp til 50.000kr jeg kan tjene tror jeg. Må jeg betale skatt av hobby, og eventuelt hvor mye kan jeg tjene før jeg eventuelt må betale skatt? Syns det er best å sette seg inn i det om det kommer til det=)
Salka Skrevet 21. april 2016 #9 Skrevet 21. april 2016 Mums! ja, trusemannen vil sikkert mumse på de skitne trusene dine. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå