AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #1 Skrevet 21. april 2016 Nå har det seg slik at arg giver ikke sender inn dokumentasjon om inntekt til nav ( er sykemeldt ) de sier selv at det er de som betaler det ut ( jeg har mottatt noe ) men siden nav regner bak i tid har jeg rett på større utbetaling. Fikk beskjed fra nav at jeg kunne sende inn siste lønnslipper for beregning av inntekt. Slik kunne de beregne selv. Så går det noen dager, ringer nav og hører- da er det en saksbehandler som sier at han ikke har hørt om at de kan regne inntekt ut av lønnslipper??? Noen som vet hva som faktisk stemmer. Anonymkode: a5e44...432
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #2 Skrevet 21. april 2016 Fagforeningensorganisering, er alltid lurt. Da får man hjelp i slike situawjoner. Anonymkode: 5c0e9...2bc
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #3 Skrevet 21. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fagforeningensorganisering, er alltid lurt. Da får man hjelp i slike situawjoner. Anonymkode: 5c0e9...2bc Jeg er faktisk medlem i en slik fagforening, men når jeg får direkte beskjed fra NAV om det-at du kan sende inn lønnslipper selv- så hører jeg på det. Så får jeg en annen informasjon om det i dag? ... er det ikke slik at vi skal ha et sikkerhetsnett i form av nav her i norge? Anonymkode: a5e44...432
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #4 Skrevet 21. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er faktisk medlem i en slik fagforening, men når jeg får direkte beskjed fra NAV om det-at du kan sende inn lønnslipper selv- så hører jeg på det. Så får jeg en annen informasjon om det i dag? ... er det ikke slik at vi skal ha et sikkerhetsnett i form av nav her i norge? Anonymkode: a5e44...432 Da kontakter du fagforeningen og får dem til å ordne opp med arbeidsgiver. Så du får fart på sakene. Slike arbeidsgivere skulle hatt bank. Anonymkode: 5c0e9...2bc 1
Angelheart2 Skrevet 21. april 2016 #5 Skrevet 21. april 2016 Her tror jeg du har misforstått noe. Dersom det er arbeidsgiver som betaler ut sykepenger er det også arbeidsgiver som tjener på å sende inn inntektsopplysningsskjema, for ellers vil de ikke få refusjon fra NAV. Veldig mange arbeidsgivere betaler full lønn i sykemelding for så å søke refusjon fra NAV. Dette gjelder spesielt i kommunen,staten og i større bedrifter som Statoil, Telenor ol. men også mindre bedrifter gjør dette. Dersom NAV skal betale sykepenger (fordi arbeidsgiver ikke gjør det) og ikke vil levere inntekstopplysninger, kan du sende med de tre siste lønnslippene som dokumentasjon. Hva du mener med at NAV regner bak i tid og at du derfor har krav på mer skjønner jeg ingenting av.....
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #6 Skrevet 21. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kontakter du fagforeningen og får dem til å ordne opp med arbeidsgiver. Så du får fart på sakene. Slike arbeidsgivere skulle hatt bank. Anonymkode: 5c0e9...2bc Jeg går faktisk til psykolog pga arbeidsforholdene der, ble sett på som en konkurrent og har aldri blitt sagt så mye stygt til hele mitt liv. Sliter med det, selv om jeg VET at det ikke er min feil. ( Aldri hørt tilsvarende hos andre, tvert i mot- fått veldig gode tilbakemeldinger ) Vurderer også arbeidstilsynet,men får se- trenger ro og fred for og komme meg videre. Men, NAV sa jeg kunne sende inn siste lønnslipper ( når jeg i dag får annen informasjon så begynner jeg jo og stille ? ? Anonymkode: a5e44...432
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #7 Skrevet 21. april 2016 2 minutter siden, Angelheart2 skrev: Her tror jeg du har misforstått noe. Dersom det er arbeidsgiver som betaler ut sykepenger er det også arbeidsgiver som tjener på å sende inn inntektsopplysningsskjema, for ellers vil de ikke få refusjon fra NAV. Veldig mange arbeidsgivere betaler full lønn i sykemelding for så å søke refusjon fra NAV. Dette gjelder spesielt i kommunen,staten og i større bedrifter som Statoil, Telenor ol. men også mindre bedrifter gjør dette. Dersom NAV skal betale sykepenger (fordi arbeidsgiver ikke gjør det) og ikke vil levere inntekstopplysninger, kan du sende med de tre siste lønnslippene som dokumentasjon. Hva du mener med at NAV regner bak i tid og at du derfor har krav på mer skjønner jeg ingenting av..... Jeg fikk informasjon fra NAV: Sykepenger regnes ut fra samlet lønn fra måneder bak i tid. For 2 år siden fikk jeg beskjed om å starte skole for å beholde jobben, noe jeg gjorde- gikk ned i lønn og har tatt opp studielån- så går det 2 år, de må nedbemanne-jeg blir permittert, mister skoleplass og sitter igjen med studielån. Er dette lov? Anonymkode: a5e44...432
Angelheart2 Skrevet 21. april 2016 #8 Skrevet 21. april 2016 Nå blander du jo sammen saker som ikke har noe med hverandre å gjøre. Er det NAV eller arbeidsgiver som betaler sykepenger til deg? Du skrev at arb.giver betaler selv og da har det ingen betydning hvordan NAV beregner sykepenger. Dersom NAV skal betale og det ikke blir levert inntekstopplysningsskjema beregner NAV sykepengerett fra tidligere inntekt, ja. Når det gjelder punktet om nedbemanning og skole så kan jeg ikke se at det har noe som helst med sykepengene dine å gjøre...
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #9 Skrevet 21. april 2016 Et øyeblikk siden, Angelheart2 skrev: Nå blander du jo sammen saker som ikke har noe med hverandre å gjøre. Er det NAV eller arbeidsgiver som betaler sykepenger til deg? Du skrev at arb.giver betaler selv og da har det ingen betydning hvordan NAV beregner sykepenger. Dersom NAV skal betale og det ikke blir levert inntekstopplysningsskjema beregner NAV sykepengerett fra tidligere inntekt, ja. Når det gjelder punktet om nedbemanning og skole så kan jeg ikke se at det har noe som helst med sykepengene dine å gjøre... Nei, det har ingenting med sykepengene mine å gjøre. ( Vet da det, men hørte om det var lov- behandle meg som ett menneske de kan styre som de vil, tar opp studielån o,l og så får det store konsekvenser for meg ) Det er arbeidsgiver som betaler sykepenger, men ble permittert fra den måneden jeg ble syk, gikk mye ned i lønn- så ringer jeg nav og hører,de sier at sykepenger ikke skal regnes ut fra faktisk måned-men bak i tid, det vil si jeg tror jeg har fått for lite utbetalt. Da jeg har regninger som betales medfører det ekstra bekymringer. Anonymkode: a5e44...432
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #10 Skrevet 21. april 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk informasjon fra NAV: Sykepenger regnes ut fra samlet lønn fra måneder bak i tid. For 2 år siden fikk jeg beskjed om å starte skole for å beholde jobben, noe jeg gjorde- gikk ned i lønn og har tatt opp studielån- så går det 2 år, de må nedbemanne-jeg blir permittert, mister skoleplass og sitter igjen med studielån. Er dette lov? Anonymkode: a5e44...432 Nå blir dette litt mer enn trådens hovdtema og hovedinnlegg. I utgangspunktet spør du om noe enkelt etterhvert så blir jo dette en arbeidskonflikt og ikke noe som hører hjemme på nettet. Hva mer er det med denne saken? Anonymkode: 5c0e9...2bc 1
Angelheart2 Skrevet 21. april 2016 #11 Skrevet 21. april 2016 Du har rett i at du ikke skal ned i lønn. Dersom arb.giver betaler sykepenger skal de betale deg akkurat det samme som du hadde fått om du var i jobb. Om du skal bli satt ned i lønn krever dette en nedjustering av stillingen din som skulle trådd i kraft FØR du ble sykmeldt. Men dette har uansett ikke noe med NAV å gjøre, dette er heller fagforeningsmat, tenker jeg. Arb.giver har for øvrig ingenting å tjene på å betale for lite, for han får uansett refundert sykepengene av NAV.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #12 Skrevet 21. april 2016 7 minutter siden, Angelheart2 skrev: Du har rett i at du ikke skal ned i lønn. Dersom arb.giver betaler sykepenger skal de betale deg akkurat det samme som du hadde fått om du var i jobb. Om du skal bli satt ned i lønn krever dette en nedjustering av stillingen din som skulle trådd i kraft FØR du ble sykmeldt. Men dette har uansett ikke noe med NAV å gjøre, dette er heller fagforeningsmat, tenker jeg. Arb.giver har for øvrig ingenting å tjene på å betale for lite, for han får uansett refundert sykepengene av NAV. Tusen takk for svar, det er ikke alltid like lett og holde seg oppdatert. Arbeidskonflikt, og arbeidskonflikt. Fikk beskjed om at de ikke ville miste meg, og jeg tok opp skole pluss studeilån ( jobbet halvt ) så går det 2 år, det er nedbemanning, jo nærmere jeg kommer utdannelse sier de at jeg har full ansenitet osv - må avbryte utdannelse og har mye i studielån. Jeg synes det er uetisk, og skjønner ikke hvordan det kan være lov. Anonymkode: a5e44...432
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #13 Skrevet 21. april 2016 Takk for at dere svarte meg forresten, setter pris på det!Anonymkode: a5e44...432
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå