Gå til innhold

Har sosialtjenesten lov å dra på uanmeldt hjemmebesøk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en avtale med sosialtjenesten klokken 10.00. Til vanlig pleier jeg å få sms 1 dag før avtalen. Jeg fikk ingen sms i går og var dermed usikker på om jeg faktisk hadde avtale. Jeg fikk plutselig en telefon (fra et hjemmetlfnr) et kvarter før avtalen der saksbehandler sa at de var i nærheten og tenkte jeg hadde glemt avtalen. Dermed tenkte de å komme innom meg. Jeg skriver ned alle avtaler i kalenderen min og var derfor allerede utenfor NAV, noe jeg fortalte. Har de lov til dette? 

Anonymkode: e5ec1...e1c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de har lov til å gå på uanmeldte besøk dersom de er bekymret for noe. Hva gjelder saken, hvorfor har du kontakt med dem?

Anonymkode: afa53...885

• Liker 8
Skrevet

Merkelig at de tok det for gitt at du hadde glemt avtalen før selve avtalen skulle finne sted...? Og når du da var utenfor kontoret, så er det jo rimelig sært at de da befinner seg et annet sted. Måtte du reise hjem igjen til deg da, for å ha møtet der?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi hadde møtet på NAV. Jeg tror de tviler på om jeg er enslig forsørger. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi hadde møtet på NAV. Jeg tror de tviler på om jeg er enslig forsørger. 

Men det er vel ikke kun fordi du mottar stønader som enslig forsørger at du har møter med de? Det må vel være noe mer som du ikke opplyser om her. 

Anonymkode: 43b7e...224

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt har de lov til det. 

Anonymkode: eacde...a0b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Oki, takk. Det visste jeg ikke. TS.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem som helst kan vel komme på uanmeldt besøk, med mindre man har en rettsordre på det motsatte. Spørsmålet er heller om du er pliktig til å slippe dem inn, og det kjenner jeg at jeg er nysgjerrig på selv, på generelt grunnlag. 

Anonymkode: 704ea...ca4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvem som helst kan vel komme på uanmeldt besøk, med mindre man har en rettsordre på det motsatte. Spørsmålet er heller om du er pliktig til å slippe dem inn, og det kjenner jeg at jeg er nysgjerrig på selv, på generelt grunnlag. 

Anonymkode: 704ea...ca4

Er det ikke kun politiet og namsmannen som kan komme inn uten din tillatelse? 

Anonymkode: 0fb46...994

Skrevet (endret)

Ja, de har lov å komme på uanmeldt besøk. Det er jo litt av greia, da, at det er uanmeldt, slik at brukeren av sos.tjenesten ikke rekker å rydde vekk bevis.

Det er jo rimelig mistenkeliggjørende å nekte og slippe inn sos.tjenesten da.... Hvorfor skulle man ikke slippe dem inn liksom, dersom man har rent mel i posen, slik man hevder? Ser ikke helt problemet hvis man har ren samvittighet.

Eneste grunnen til å nekte og slippe dem inn, må være at det ligger spor etter samboer i leiligheten. Som f.eks. ekstra tannbørste, barbermaskin, herreklær,osv..

Endret av Million
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de har lov til å gå på uanmeldte besøk dersom de er bekymret for noe. Hva gjelder saken, hvorfor har du kontakt med dem?

Anonymkode: afa53...885

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt har de lov til det. 

Jeg var ikke klar over at dette var en aktuell problemstilling engang. Har dere noen referanser, lover, retningslinjer eller annet som viser når denne typen tiltak er aktuell å bruke?

Anonymkode: 28d12...509

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg har rent mel i posen, jeg. Hadde heller aldri nektet dem å komme inn. Men jeg var ikke hjemme da de ringte meg. Jeg stod allerede utenfor NAV-kontoret da. Saksbehandler svarte da at: "du er tidlig ute". Jeg har tross alt to barn som står opp klokken 6, så det er gjerne ikke så merkelig. Jeg skal tross alt i barnehagen med dem. Døren min er alltid åpen. Kan det hende de faktisk har gått inn? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ikke klar over at dette var en aktuell problemstilling engang. Har dere noen referanser, lover, retningslinjer eller annet som viser når denne typen tiltak er aktuell å bruke?

Det går heller den andre veien. Det er ingen lover som hindrer folk i å banke på døra di, med mindre du har fått ordnet er besøksforbud.

Anonymkode: ba322...2dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg har rent mel i posen, jeg. Hadde heller aldri nektet dem å komme inn. Men jeg var ikke hjemme da de ringte meg. Jeg stod allerede utenfor NAV-kontoret da. Saksbehandler svarte da at: "du er tidlig ute". Jeg har tross alt to barn som står opp klokken 6, så det er gjerne ikke så merkelig. Jeg skal tross alt i barnehagen med dem. Døren min er alltid åpen. Kan det hende de faktisk har gått inn? 

Har du døra åpen når du ikke er hjemme?! I alle dager, bor du i Longyearbyen?

Anonymkode: 936fd...0b1

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du døra åpen når du ikke er hjemme?! I alle dager, bor du i Longyearbyen?

Anonymkode: 936fd...0b1

På siden av saken, men det har faktisk jeg og!  😂

Anonymkode: a2bdf...e09

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SKal ikke love at de har lov til å tvinge seg inn, men de har lov til å bare troppe opp på døren. Og på samme måte som BV har de lov til å alliere seg med politiet og da kan de iallfall lov å tvinge seg inn om det mistenkes at noe ikke er som det skal.

AnonymBruker
Skrevet

At det går an, er rystet.

Anonymkode: c7552...24f

Skrevet

Det er ikke grunn til å automatisk anta at noe er mistenkelig om man ikke slipper inn fremmede, noen ganger har jeg selv det så rotete at jeg heller hadde dødd av hjertestans enn å slippe inn ambulansefolka...

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en avtale med sosialtjenesten klokken 10.00. Til vanlig pleier jeg å få sms 1 dag før avtalen. Jeg fikk ingen sms i går og var dermed usikker på om jeg faktisk hadde avtale. Jeg fikk plutselig en telefon (fra et hjemmetlfnr) et kvarter før avtalen der saksbehandler sa at de var i nærheten og tenkte jeg hadde glemt avtalen. Dermed tenkte de å komme innom meg. Jeg skriver ned alle avtaler i kalenderen min og var derfor allerede utenfor NAV, noe jeg fortalte. Har de lov til dette? 

Ja de kan komme på natten også. Da er politi med. Det var en slik "rassia" i Rogaland . Neste dag fikk nav  LD fra 17 eneforsørgere at de ikke var alene lengre.

Anonymkode: 85530...ff2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...