Gå til innhold

Lyst å sy meg kjole selv...


*Lillian*

Anbefalte innlegg

Er det noen som har sydd sin egen kjole noen gang og vet hvor lett/vanskelig dette er? Og som eventuelt kunne tenke seg å "guide" meg litt? Jeg har aldir sydd meg kjole selv før, men jeg har veldig, veldig lyst.. Jeg vil ha en rimelig enkel kjole (den skal være til jul og nyttår, og evt dagene imellom).

Jeg ser for meg en lang kjole som går helt ned til skoene, med bare stropper over skuldrene (men helst brede nok til at jeg kan ha BH under). Ser for meg en V-hals som er ganske bra utringet uten at det blir "slutty".

Jeg ønsker at den skal gå litt utover på "skjørtet", altså litt sånn ball-aktig men ikke så mye som en ballkjole. Men ikke henge helt tett inntil.

Er det noen kreative sjeler som vil hjelpe meg? Er det eventuelt noen som ville tatt på seg et sånt oppdrag så send meg PM :wink: Men det hadde vært stas og kunne si at jeg hadde sydd den selv da - men først må jeg liksom få hjelp til hvordan jeg skal gjøre det.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så tøff du er som vil prøve å sy din egen kjole,det er noe eget med at man har sydd kjolen selv og du kanskje får komplimenter for den,det vokser man på vil jeg si.

Jeg har sydd en del kjoler både til meg selv og andre....og det har vært vellykket .

Gå på en stoffbutikk å si hva du ønsker deg ,så hjelper de deg å finne et mønster som passer til din beskrivelse,når du skal beg. å sy så følg bruksanvisningen som følger med mønsteret,hvis du gjør og følger anvisningen fra begynnelse til slutt er det garantert å bli vellykket,gi ikke opp om du føler at dette får jeg ikke til.

Lykke til,send meg gjerne en mail om det er noe du lurer på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret, Torika! :P

Da kan jeg vel i samme slengen spørre om du vet om noen billig stoffbutikk i Osloområdet som har mønstre da? hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg noe ala denne bare i en annen farge og med en V-hal og bredere skulderbånd. Og kanskje ikke fullt så utvidet nederst, men noe i den duren iallfall. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en nydelig kjole! Det er ikke så vanskelig å sy, det er bare litt tidkrevende. Jeg sydde mye klær i tenårene, sydde noe på oppdrag også. Men det siste jeg sydde var brudekjolen min, etter det har jeg dessverre ikke hatt tid. Kanskje jeg skulle prøve meg igjen?

Men dette klarer du! På de fleste stoffbutikker er de hjelpsomme og dyktige. Lykke til med ny julekjole!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempeflott kjole Lillian

kjoler er egentlig noe av det enkleste å sy synes jeg, og har sydd endel, selv om det begynner å bli noen år siden sist....

men skriv ut dette bildet, ta det med deg å gå på en syforretning, de har godt utvalg på den som ligger på egertorvet, og de er hjelpsomme både med mønster og stoffmuligheter, så ordner du det lett derfra. :wink:

husker ikke hva den heter, og vet ikke om den er spesiell rimelig, men den er ikke avskrekkende dyr heller, helt normal. den heter vel SYbutikken tror jeg, og ligger til selve egertorvet, på "nedsiden".. om du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

flotte stoffer til den typen kjoler, ville jeg kanskje tittet på hos en av stoffbutikkene (innvandrerbutikkene) på grønland, der har de virkelig mye lekkert.

så du kan jo gå på sybutikken for å kjøpe mønster og hint, også kjøper du stoffet på grønland? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips!! :P

Gleder meg til å prøve, selv om det er tidkrevende som noen sier. Det tenkte jeg meg i grunnen også, så det er derfor jeg begynner nå. Jeg rekker vel til jul da? Selv om jeg gjør litt hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du rekker fint å sy den ferdig til jul om du begynner nå! Null problem.

Se etter et enkelt mønster - gjerne Burda Easy eller noe lignende. Det er mye å velge mellom så be gjerne betjeningen om hjelp. Vær også obs på at enkelte stoffer er vanskeligere å sy enn andre (glatte og tynne stoffer f.eks) så vær kritisk når du velger stoff - be om assistanse her og.

Dette blir nok bra. Det er skjempeartig å sy! (Suzy ønsker seg symaskin...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo jul snart, vet du... :nisse:

Oh I know.. Har nevnt den leeeenge og håpte jeg skulel få til bursdagen min, men så fikk jeg iskremmaskin istedet (som ikke akkurat gjorde meg trist... :oops: :ler: ) - jul er neste forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å sy kjoler/klær for hånd et alternativ, eller tar det ALTFOR lang tid til at jeg trenger å tenke på det? Tatt i betraktning at jeg ikke har sydd noe særlig før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer litt an på hvor fort du får teken på det det Possum.

men kjoler og skjørt er vel noe av det som er både raskest og enklest, det består mye av lange, enkle sømmer og lite som virkelig krever at du pirker.

dekor av kjole kan være pirk, men det er litt hva du gjør det til selv.

silke og silkestoffer er noe skit!!! (på maskin)

du kjenner på stoffet om det ligger godt mot hverandre eller om det sklir, ved å brette stoffet litt å gni det mot hverandre. Glir det veldig, så glir det også veldig når du syr!! Husk på at når du syr, så er det det underste stofflaget som vil bli forflyttet, det er der foten er, og det andre stoffet må da tråkles godt dersom det sklir lett mot det underste.

men alt slikt kan de som jobber på stoffbutikken, og de kan gi hint og tips om stofftyper.

Lillian: du skulle ha bra med tid om du begynner nå og vet du har litt tid fremover til å sy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utrolig koselig å sy klær til seg selv, og så er det en kjempefin måte å kombinere farger/stoff/fasong slik man selv ønsker.

Men det kjolen som det ble linket til over her, vil jeg nok kalle en jobb for viderkomne. Ikke for å ta motet fra deg, men på ettersittende kjoler er det mye som skal klaffe!

En vanlig feil når man går igang med å sy, er at man klipper i vei, begynner å sy uten å gjøre skikkelig grunnarbeid. Jeg har gått i den fella mange ganger, og blir like sint og fortvilet hver gang det ikke passer.

Noen tips for at dette skal funke:

1) Gå i en stofforretning og let frem et mønster som fyller disse kriteriene:

  • Du liker hovedfasongen på kjolen (blås i lengden på ermene, lengden på kjolen, fargen på modellen..... alt det kan du lett endre på)

Kjolen har en enkel fasong - dvs at når du sjekker mønsterdelene så er det ikke masse forskjellige biter (jo flere biter, jo større sjans for å gjøre en feil, og dermed bli fortvilet. I know).

Mønsteret bør være klassifisert som "easy" el.l., gjerne merket med at det egner seg for nybegynnere

2) Finn et stoff du liker, som ikke er så dyrt at du aldri tør å sette saksa i det. Kjøp litt ekstra, slik at du har tabbekvote. Velg et stoff som er litt fast, ikke for tynt og mykt. Tynne, myke stoffer sklir når du syr, sømmen vrir seg og det ser uprofft ut.

3)Kjøp en skikkelig Fiskars saks som bare skal brukes til stoff. En saks som har klippet papir er ødelagt. Den vil bare tygge stoffet.

4) kjøp kritt slik at du kan merke opp på stoffet alle mønsterelementene. For eksempel så har forside og bakside av en kjole merker i mønsteres slik at du er sikker på at du legger dem mot hverandre på riktig sted.

5) Legg stoffet utover på et stort bord eller nyvasket gulv. Stoffet skal ligge dobbelt, fordi alle mønsterdelen skal klippes i to utgaver som er speilvendt av hverandre. Sjekk om en mønsterdel (f.eks. forstykket) skal ligge mot brett - da slipper du nemlig søm midt foran. Legg ut alle mønsterdelene slik at de ligger riktig i forhold til trådretningen (den er merket av på mønsteret) Noen kjoler skal ligge skrått ifht trådretning, slik at du får mer fleksibilitet i snittet.

6) Merk med kritt alle merkene i mønsteret.

7) Klipp (dette er det verste - når det er overstått, er det bare å begynne). Husk å legge til sømmonn! Dvs et par cm ekstra der alle sømmene skal gå, slik at du kan sy sømmene riktig i forhold til din størrelse!

8 ) Kast over alle sårkanter (dvs sy siksak - bruk helt ny, skikkelig spiss nål! Butte nåler drar ut tråder i stoffet!!!!!)

9) For å være sikker på hvor sømmene skal gå, kna det være lurt å tråkle hele kjolen for hånd først. Kjedelig, ja, men det er mye kjedeligere å ha sydd en søm, som er feil, måtte ta opp og risikere at det synes etterpå. Silke er utsatt sånn.

10) for hver søm du syr, bør du presse på vrangen, da blir det mye penere fall i kjolen. Pass på varmen!

11) Legg opp kjolen for hånd eller med blindsøm, da synes ikke opplegget.

Det høres mye ut, men gjør du det ryddig og skikkelig, så kan du få en fantastisk opplevelse! Det er så gøy å sy!

PS: Stoff og Stil utenfor Drammen har mye fint, mønster og masse rimelig tilbehør

Lykke til!

Klem, Twigi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Tusen, tusen takk for så utrolig godt svar, Twigi!! :P Det var virkelig godt svar, så bra at jeg skal printe det ut når jeg skal begynne å sy! Hvis ikke du vil sy for meg da :ler:

Ja, det kan nok hende at sånn jeg ser for meg kan bli litt for vanskelig for meg som skal sy kjole for første gang.

MEN nå har jeg fått en ny ide. Lå og fantaserte om kjoler i hele natt.. hehe..

Jeg har et korsett som er utrolig kult/stilig. Hva med å kjøpe satengaktig stoff og sy på korsettet så det blir som en korsettkjole, hvor jeg kun syr skjørtet? Kan ikke det bli ganske kult? Er det lett og overkommelig for amatørmessige meg?

Håper Twigi vil fortsette å holde meg i tråden :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :oops:

Kjenner at jeg får skikkelig lyst til å sy igjen, det er årevis siden jeg hadde tid. Et syprosjekt her berører hele huset, hele døgnet og hele familien i litt for stort omfang til at jeg kan sette igang.

Jeg tror ideen din om å sy skjørt til korsettlivet er veldig fornuftig: det er nemlig passformen på overdel/ettersidende deler som er vanskelig å få til.

Hvis du gjør dette, behøver du bare å finne et helt enkelt skjørtemønster, så kan forsåvidt skjørtet være alene, uten å sys fast til korsettet (litt avhengig av hvordan det ser ut, da)

Skjørtet kan du sy i to lag - et fast "underskjørt" med et tynnere chiffonskjørt utenpå.

Fasongen bør være utskrådd, da slipper du ballongfølelse over hoftene. HVis det ligger glatt over hoftene, eventuelt med litt rynker, kan det flomme ut i bredde endover.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...