AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 Prøvde bostøtte kalkulator nå og fikk ingen støtte med 2016 satser. Er det noen mulighet for at jeg får etter 01.07.16 da de legger selvangivelsen 2015 til grunn. Er ungufør Anonymkode: d4245...8e3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #2 Skrevet 21. april 2016 Jeg vet ikke. Men jeg mottar aap og har ung ufør tillegg og jeg får ikke bostøtte. Men kanskje det har noe med hvor dyrt du bor eller hvilken kommuen du bor i. Ta og søk så får du svar, enten ja eller nei. Anonymkode: 8b82f...f7e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #3 Skrevet 21. april 2016 Med mindre det blir forandringer er det snart ingen som får bostøtte lenger. Før omleggingen av trygdesystemet fikk mange minstetrygdede bostøtte, både de med ung uføre og de uten. Men siden de går ut i fra brutto inntekt kommer disse gruppene over taket for å få bostøtte. Og som de fleste har fått med seg, så øket de trygdene og begynte og skatte trygden som lønn, noe som betydde at de fleste fikk omtrent det samme eller mindre utbetalt enn før omleggingen. Så med mindre staten gjør noen grep blir veldig mange berørt av dette som nå har bostøtte, men som blir stående uten 1.7 2016. Anonymkode: 094fd...cb6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #4 Skrevet 21. april 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre det blir forandringer er det snart ingen som får bostøtte lenger. Før omleggingen av trygdesystemet fikk mange minstetrygdede bostøtte, både de med ung uføre og de uten. Men siden de går ut i fra brutto inntekt kommer disse gruppene over taket for å få bostøtte. Og som de fleste har fått med seg, så øket de trygdene og begynte og skatte trygden som lønn, noe som betydde at de fleste fikk omtrent det samme eller mindre utbetalt enn før omleggingen. Så med mindre staten gjør noen grep blir veldig mange berørt av dette som nå har bostøtte, men som blir stående uten 1.7 2016. Anonymkode: 094fd...cb6 Dette er helt på bærtur svar. Bostøtte beregnes i dag ut i fra ligningen og trygdesøtnadeder for alle uføre for 2014, altså inntekt/utbetalt trygd i skatteåret 2014. Trygdeendringen gjelder for 1.1.2015. Således har ikke trygdens omlegging noen som helst innvirkningg på om folk i dag får eller ikke får bostøtte på grunn av omleggingen av uføretrygden. Hvorfor er nettopp dette så fryktelig vanskelig å forstå for folk på dette forumet? Til ts, får du ikke bostøtte med inntekten du hadde i 2014 og er ufør, så får du neppe noe bostøtte etter 1.7.2016 fordi da legges nemlig den nye, endrede uføretrygdens utbetalinger til grunn for bostøtteberegningene. (altså et mye høyere inntektsbeløp enn i dag.) Anonymkode: 8cde2...4f9
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #5 Skrevet 21. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er helt på bærtur svar. Bostøtte beregnes i dag ut i fra ligningen og trygdesøtnadeder for alle uføre for 2014, altså inntekt/utbetalt trygd i skatteåret 2014. Trygdeendringen gjelder for 1.1.2015. Således har ikke trygdens omlegging noen som helst innvirkningg på om folk i dag får eller ikke får bostøtte på grunn av omleggingen av uføretrygden. Hvorfor er nettopp dette så fryktelig vanskelig å forstå for folk på dette forumet? Til ts, får du ikke bostøtte med inntekten du hadde i 2014 og er ufør, så får du neppe noe bostøtte etter 1.7.2016 fordi da legges nemlig den nye, endrede uføretrygdens utbetalinger til grunn for bostøtteberegningene. (altså et mye høyere inntektsbeløp enn i dag.) Anonymkode: 8cde2...4f9 Ok, dette må du nesten forklare meg. Hva skjer når det ikke lenger skal beregnes for 2014 men 2015? Jeg vet at den i dag beregnes ut i fra 2014. Men det gjør den jo ikke for alltid. Jeg trodde at det skulle beregnes ut i fra skatteåret 2015 fra 1.07, 2016. I 2015 økte brutto inntekten for samtlige trygdede, og bostøtte regnes så vidt jeg vet ut fra brutto og ikke netto. Så jeg blir takknemlig om du forklarer meg hvorfor du mener svaret mitt er helt på bærtur, jeg blir veldig lykkelig hvis det viser seg at bostøtten blir uforandret. ? Anonymkode: 094fd...cb6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå