AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 Hei! Jeg har et mål å gå ned fra 80-60kg innen september/oktober. Er det gjennomførtbart? Noen som har gått ned 20kg? Anonymkode: 5725b...8fd
fima Skrevet 20. april 2016 #2 Skrevet 20. april 2016 Det er absolutt gjennomførbart! På 20 uker kan det ryke 20 kg uten problemer, men man må ha god selvdisiplin! Anbefaler appen life sum, så kan du regne på hvor mye du kan spise og eventuelt hvor mye du burde trene sier ikke at man burde telle helt fanatisk, men det er lurt å bruke en sånn så man får litt oversikt over hvor mange kalorier det er i forskjellige matvarer 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #3 Skrevet 21. april 2016 Selvfølgelig kan du klare det. "Uten problemer" vil jeg tro er å overdrive, for det kommer til å bli tøft. Jeg har selv gått ned 12 kg på et år og for meg er det akkurat passe. Jeg kunne nok gått ned 30 kg om jeg hadde villet, men da er det ikke plass for utseielser og det å leve. I løpet av et år er jeg i utallige bursdager, med på grillfester, sosiale settinger med jobben, det er jul, påske, 17.mai og flere reiser til utlandet. Det å kunne kose seg da har vært viktig for meg og jeg tenker en livsstilsendring er bedre enn en sultekur som du nå må gjennom. Om du har planer om å gå ned en kilo i uken må du faktisk telle kcal helt fanatisk og jeg ser for meg at det er større sjanse for at du gir opp enn om du heller konsentrerer deg om å gjøre små endringer og kanskje ha et mål om å gå ned en halv kilo i uken. Ja, du bruker dobbelt så lang tid, men da kan du ha det greit utenom. Anonymkode: dfa90...311 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #4 Skrevet 21. april 2016 For det første må du si til deg selv at dette skal du klare. Du må gå "all in". Når du gir deg selv så kort tid er det viktig at det mentale er på plass. Som andre sier så vil dette kreve selvdisiplin og holde deg strengt til utregnet antall kcal per dag. Jeg gikk ned 15 på 10 uker i fjor ved å holde meg til 1600 kcal de første 5 ukene, og 1400 kcal de neste 5 ukene. Jeg spiste god mat, og følte meg sjelden sulten på kuren, men det var ingen rom for utskeielser. Jeg måtte være streng med kaloriene etter jeg nådde målet mitt også, og gikk opp et par kg i starten, men nå har jeg klart å holde vekten, 65 kg, i snart et år. Anonymkode: c2f04...edb 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #5 Skrevet 21. april 2016 Jeg ville anbefale å sette delmål også. Tenke først 5 kilo, for eksempel. Sette opp en spiseplan og tilpasse den etter hvert som du gjøre deg erfaringer med det nye kostholdet. Anonymkode: 48e1e...aca 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #6 Skrevet 21. april 2016 Hva med å få fastlegen din med på laget? Da har du en å snakke med som har litt peiling, som kan ta blodtrykk, prøver og som kan veie deg fast i ukene som kommer? Det er lettere å holde ut og gjøre det riktig hvis en vet at et menneske skal lese av vekta. Da hopper en enklere over sjokoladen fordi en har et viktig mål å nå om noen dager. Anonymkode: ec36c...e04 2
Emalje Skrevet 21. april 2016 #7 Skrevet 21. april 2016 Denne halvdelen av året er jo den perfekte delen til å gå ned i vekt også! Du kan løpe, sykle og svømme utendørs, og det er langt mer motiverende å ha treningsstudioet rett utenfor døra, spør du meg. Hvis du starter nå, har du jo god mulighet til å gå ned en del før september/oktober! Samtidig er det jo lett å miste fokus i løpet av 6 måneder, så delmål på 7- 6 - 5 - 4 kg er sikkert lurt! Det kommer jo an på hvor høy du er, hvor langt 80 og 60 kilo er fra din "idealvekt".. Om du har muligheten til det, ville jeg starta forsiktig med løping og brukt det til å gå ned i vekt. Det hjalp i hvert fall meg med motivasjon. Da kan du løpe lenger og lenger og fortere og fortere, også kan du liksom konsentrere deg om at du blir flinkere til å løpe i stedet for at vekta kanskje står stille noen ganger underveis.. Jeg brukte et nybegynner til maratonløper-program fra april til september en gang, og gikk ned rundt 10 kg, såvidt jeg husker.. Da jeg slutta å gå ned, gjorde det ikke noe fordi jeg klarte å løpe titalls kilometer om gangen, raskere og raskere. Og bli med på "Vi som skal ned i vekt før sommeren 2016"! Da har du lagkamerater fram til juni, også kommer det sikkert oppfølgere i sommer og i høst!
Pringle Skrevet 21. april 2016 #8 Skrevet 21. april 2016 Om 20 kilo på 20 uker er gjennomførbart - det kommer an på. Hvor mye har du å ta av - hvor høy du er. Hvis 60 kilo er på grensen til undervekt, vil det bli veldig vanskelig (men det er bra, for du skal ikke bli undervektig). En kilo kroppsfett tilsvarer 7000 kalorier. Et underskudd på 1000 kalorier pr dag tilsvarer 1 kilo ned i uka. Hvis kroppen din har rikelig fettvev, er det ikke vanskelig, medisinsk/fysiologisk, å gå ned så mye, bare i fett. Du ønsker ikke å miste mer muskelmasse enn nødvendig, så et for stort kaloriunderskudd er kontraproduktivt. Hvor nøyaktig og konsekvent du er med kaloriinntaket. Sjekk at alt du spiser har det kaloriinnholdet du tror det har. Juksing og utskeielser kan fort utslette lang tids innsats. Vei deg også jevnlig og vær klar over at vannvekt gir mye større utslag på vekta enn fettvekt, så du må være ekstremt tålmodig. Hvor mye fristelse du blir utsatt for og hvor enkelt det er for deg å motstå den. Det er alltid en anledning for å spise. En god struktur på matinntaket - faste måltider, ikke kutte ut noe du liker eller presse deg til å spise ting du ikke liker, kunne spise den samme maten som de du er sammen med, og sammen med andre, spise når du er sulten, og å ha et skille mellom hverdag og fest, uten at du tar helt av, kan hjelpe. Hvor mye aktivitet du har mulighet for å drive med. All fysisk anstrengelse bidrar til kaloriunderskudd. Men for mye kan gjøre deg sliten så du tilsammen blir mindre aktiv, eller mer sulten, så du spiser mer og vinninga går opp i spinninga. Balanse er viktig. Alle spør om det er gjennomførbart. Så skal man gidde? Hva hvis du "bare" klarer ti kilo? Vil ikke det være verdt innsatsen? Noen måneder med nedgang er ingenting mot hva som kreves for å holde vekta etterpå, det innebærer oppmerksomhet og en viss innsats hver eneste dag for resten av livet, og du får ikke lenger noen yess-følelse av å se stadig lavere tall på vekta. Du skal bare gjøre det samme, hele tiden. Det er her de fleste detter av. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #9 Skrevet 21. april 2016 Takk for goderåd alle sammen! Jeg er 166cm så ifølge bmi er jeg normalvektig 69/70kg "trivsel vekten min" er 64kg. planen min er å spise så rent så mulig i 5mnd. Med unntaket 17mai, og tillate 1-2 grillfester der jeg ikke kun spiser kyllingfilet og salat jeg skal "bo" i treningsklær i sommer da det er behagelig og jeg ikke passer andre klær bruke naturen, herlig å gå tur på lyse kvelder Når jeg blir litt lettere (rundt 70kg) skal jeg melde meg inn i treningssenter som er i gåavstand fra meg. Jeg liker gruppetimer de gjør at jeg tar i ekstra skal ligge på rundt 1300-1500 kcal avhengi av aktivitets nivå. (Når jeg når målet skal jeg ha lørdagskos, og ligge på rundt 2000kcal?) er 27år. Håper inderlig at jeg klarer dette, er lei av å ikke drives i egen kropp.. Anonymkode: 5725b...8fd
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #10 Skrevet 21. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville anbefale å sette delmål også. Tenke først 5 kilo, for eksempel. Sette opp en spiseplan og tilpasse den etter hvert som du gjøre deg erfaringer med det nye kostholdet. Anonymkode: 48e1e...aca Ja tenker 5 og 5 kg Anonymkode: 5725b...8fd
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #11 Skrevet 21. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med å få fastlegen din med på laget? Da har du en å snakke med som har litt peiling, som kan ta blodtrykk, prøver og som kan veie deg fast i ukene som kommer? Det er lettere å holde ut og gjøre det riktig hvis en vet at et menneske skal lese av vekta. Da hopper en enklere over sjokoladen fordi en har et viktig mål å nå om noen dager. Anonymkode: ec36c...e04 Sist jeg var inne så sa jeg at jeg kommer til å leve som om jeg har diabetes i ethalvt år det mente han var lurt Har kuttet kraftig ned på sukker, men fra nå til okt er kun sukker i form av frukt lov Anonymkode: 5725b...8fd
Strawberrygirl Skrevet 21. april 2016 #12 Skrevet 21. april 2016 Jeg har litt av samme greia som deg. Når jeg begynte å slanke meg aktivt veide jeg 85kg. Nå veier jeg 77. Vil ned til 65kg. Har satt som mål at jeg er veldig fornøyd om jeg når 70kg til sommeren. Jeg ligger på 1400kcal om dagen. Regner ikke smør og olje, så ligger sikkert på 1500-1600 egentlig. Jeg forsøker å ha en livsstil der jeg unner meg sjokolade og andre godsaker når jeg har lyst på. Men da går det utover andre måltider. Eksempel kan jeg velge å ta 35gram kvikklunsj melkesjokolade (135kcal) til et mellomåltid. Gjør jeg det får jeg dempet sukkersuget, men må gå bittelitt sulten til neste måltid. Men noen dager er det verdt det 😛 Nå når våren endelig er her, har jeg begynt å gå litt mer turer. Håper snøen snart smelter ordentlig i fjellet her også, for da blir det fjellturer. Regner med å gå ned raskere da (hvis jeg klarer å ligge på de kaloriene jeg har satt da).
skandale Skrevet 22. mai 2016 #13 Skrevet 22. mai 2016 Hvordan går det TS? Jeg har akkurat samme mål som deg, gleder meg til å høre fra deg. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #14 Skrevet 22. mai 2016 Den 20.4.2016 at 23.20, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har et mål å gå ned fra 80-60kg innen september/oktober. Er det gjennomførtbart? Noen som har gått ned 20kg? Anonymkode: 5725b...8fd Du ser litt for enkelt på det - er det ikke fettvev du vil ned ? det høres ikke ut som du egentlig tenker over det. All vektnedgang er ikke automatisk positivt nedgang ...get me ? Anonymkode: c2514...79a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #15 Skrevet 22. mai 2016 Den 21.4.2016 at 12.33, AnonymBruker skrev: Takk for goderåd alle sammen! Jeg er 166cm så ifølge bmi er jeg normalvektig 69/70kg "trivsel vekten min" er 64kg. planen min er å spise så rent så mulig i 5mnd. Med unntaket 17mai, og tillate 1-2 grillfester der jeg ikke kun spiser kyllingfilet og salat jeg skal "bo" i treningsklær i sommer da det er behagelig og jeg ikke passer andre klær bruke naturen, herlig å gå tur på lyse kvelder Når jeg blir litt lettere (rundt 70kg) skal jeg melde meg inn i treningssenter som er i gåavstand fra meg. Jeg liker gruppetimer de gjør at jeg tar i ekstra skal ligge på rundt 1300-1500 kcal avhengi av aktivitets nivå. (Når jeg når målet skal jeg ha lørdagskos, og ligge på rundt 2000kcal?) er 27år. Håper inderlig at jeg klarer dette, er lei av å ikke drives i egen kropp.. Anonymkode: 5725b...8fd Jeg vil anbefale deg å trene både styrke- og utholdenhetstrening (intervall) 2 (eller helst 3) dager pr uke med en gang Jeg gjorde dette og gikk ned 25% av kroppsvekten min på litt mer enn et halvår. Treningen økte forbrenningen, økt muskelmasse økte forbrenningen I tillegg hadde jeg kostholdsendringer. Lykke til! Du greier det Anonymkode: 29685...341 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå