Gå til innhold

Er det vanlig å ta på seg å lage middag når man er på besøk hos andre?

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Jeg leser i tråden om svigers som driter i at svigerdatter er intolerant for laktose en som svarer at kanskje svigermoren skulle ønske at hun hjalp til og lagde middagen en av dagene. Det fikk meg til å stusse litt, er dette forventet? 

Under opphold hos venner eller familie i 2-3 dager så hjelper jeg selvsagt gjerne til, men jeg hadde synes det var rart å påta meg å lage middagen. I visse settinger hadde det til og med blitt oppfattet som frekt om jeg kom med et slikt forslag ("hva, liker du ikke maten jeg lager?"). Hvis jeg får besøk så hadde jeg aldri forventet at besøket skulle påta seg å lage middag en av dagene de var på besøk. Hvis det er snakk om å feire jul sammen så blir det noe annet, og alle hjelper til. Hadde jeg fått svigers på besøk hadde jeg vartet opp, og heller ikke forventet særlig hjelp. Jeg hadde tilbydd hjelp hos svigers hver gang, men det hadde aldri falt meg inn at jeg skulle planlegge og lage middag der, med mindre jeg hadde noe spesielt å vise, ikke fordi jeg ikke vil hjelpe til, men fordi ... det er ikke mitt kjøkken? 

Hva sier dere, er det bare jeg som har gått glipp av sosial kutyme her? Er det vanlig å lage middag hos andre? (Det er forskjell med jul og påske, lengre ferier, og hvis man er på ei hytte sammen.) 

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når jeg er hos min mor på helgebesøk lager jeg gjerne middagen, for det første fordi jeg synes hun fortjener det, for det andre fordi jeg er takknemlig fordi jeg kan komme på besøk. Jeg kjøper også inn mat. 

Samme når jeg er hos mine søsken. 

Da jeg hadde svigerforeldre bodde vi så nærme hverandre at det ikke ble noen problemstilling. Men for meg er det naturlig at man tilbyr seg å lage middag (som takk for annen kost og losji) når man er på besøk over flere dager. Og jeg blir veldig glad når andre gjør det samme hos meg. 

For meg vil jeg si grensen går på om det er familie eller venner. Men nå er jeg aldri på helgebesøk hos venner da, max en overnatting av gangen. 

Anonymkode: 5529e...977

• Liker 2

Jeg har både laget middag når jeg har vært på besøk, og fått servert middag hjemme hos meg selv uten at det har kostet meg en kalori og syntes at dette er rart. Insisterer mine gjester på å lage mat av en eller annen grunn så gjerne for meg. Samme om jeg er andre plasser. Noen retter er kanskje jeg bedre på og lage og omvendt. 

• Liker 1

Jeg både lager middag og hjelper til å lage middag når jeg er på besøk, spesielt om jeg er på besøk over flere dager. Har aldri opplevd at folk blir snurt over at andre lager mat en dag eller to, men heller glad for det. Og vil noen gjester av meg lage mat hos meg så er det helt supert det :) 

AnonymBruker

Jeg ville ha vært litt kritisk til hva som har blitt skrevet i den tråden. Det er vel ikke uvanlig at KG-mobben trer inn i slike tråder og beskylder TS for å sette seg inn i en offerrolle og søke oppmerksomhet. Når det er snakk om allergier eller intoleranser blir det hvertfall fyr på bålet. 

Jeg tilbyr meg alltid å hjelpe med middagslagingen når jeg er på besøk, men jeg tar ikke over kjøkkenet med mindre de har gitt rom for det (med mindre det er snakk om der jeg er oppvokst hos moren min). Det er heller ikke så vanlig generelt blant nordmenn. 

Anonymkode: ba40b...275

• Liker 1

Det er litt forskjell på svigermor/mamma/pappa og venner synes jeg.. Og det er forskjell på settingen.

Hvis et vennepar inviterer oss til middag en kveld så tar jeg ikke over å lager middagen (men de er kjent med mine allergier) Er jeg f.eks ei helg med bestevenninna mi som bor litt langt unna så kan vi gjerne lage middag sammen. 

Når vi er på besøk hos svigermor så blir vi gjerne i flere dager pga lang avstand. Det hender ofte at jeg lager middag en eller to av de dagene. Svigermor synes det er godt å slippe å lage middag av og til. Hun har vært hjemmeværende husmor i hele sitt liv, så jeg tror hun synes det er godt å bli litt oppvartet og slippe å lage middag. 

Likedan lager jeg ofte middag når jeg er hos pappa, men der er settingen litt annen. Han er alene med småbrødrene mine og ikke så innmari flink på kjøkkenet. Så han elsker at jeg disker opp med hjemmelaget pizza, kjøttkaker i brunsaus, fiskegrateng osv..

Nå har ikke jeg lest den tråden som er opphavet til denne tråden, men det beste ville vel vært om vedkommende snakket med sin svigermor for å finne ut av hvor forventningene ligger. 

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Dette varierer fra person til person og relasjon til relasjon og lengde på besøket og mange andre ting. Du VET om svigermor ønsker andre inn på kjøkkenet sitt eller ikke. Hvis det er slik at du ikke får smøre din egen brødskive uten tillatelse (og knapt det), så trenger du ikke foreslå at du skal lage en middag eller 2 under oppholdet heller. Jeg tenker at det kommer an på hvor "hjemme" du er på kjøkkenet og om verten liker å diske opp for andre, eller om hun ville synes det var greit å slippe en middag eller to. Det ER mye arbeid å lage middag hver dag for to familier i mange dager. Om du ikke lager noen middager, så tilby ihvertfall hjelp til å rydde opp. Hvis vertinnen har "sånn passe" økonomi, så er det sikkert kjekt at dere kjøper inn en middag eller to også.

Anonymkode: 82af5...1d6

Gjest Marillia

Om jeg er på helgebesøk hos familie og venner tilbyr jeg meg å hjelpe til med middag og oppvask. Er det snakk om lengre besøk lager jeg gjerne middag alene et par ganger også. 

Er det på middagsbesøk hos  venner spør jeg alltid om jeg skal hjelpe til med å bære inn etter maten feks. 

Kommer an på hvem man er hos og hvilken relasjon man har tenker jeg. Når jeg er på besøk hos kusinen min lager jeg gjerne middag en dag, for de syns jeg lager så mye god mat. Så det har nesten blitt en uskreven regel.

Men er vi hos svigers eller mine foreldre ville det vært unaturlig. De har alltid planlagt og handlet inn til all maten før vi kommer. 

Jeg lager middag hos andre med glede jeg, og ganske ofte. Nå er jeg mer enn middels opptatt av matlaging og glad i å ta kontroll på kjøkkenet, da.

AnonymBruker

Svigermor kan iallefall finne på å invitere oss på pizza, for så å kaste oss inn på kjøkkenet for at jeg og samboer skal lage den.. Synes det er direkte frekk, men konfliktsky som jeg er så sier jeg bare "Jada! Ingen problemer! :D". 

Hos andre tilbyr jeg meg å hjelpe, og dersom de da f.eks ber meg om å gjøre noe så gjør jeg det med glede. 

Anonymkode: 29511...69f

Varierer tror jeg. Jeg lager ofte mat hjemme hos familie og venner, hjelper med rengjøring også. Om venn eller familie insisterer på å lage mat hjemme hos meg så synes jeg at det er snilt av dem.

AnonymBruker

For meg er det helt normalt å lage middag innimellom når jeg er hos mine foreldre/svigers. Jeg synes til og med det er det som er høfligst. Ikke sette seg til rette i sofaen og forvente å bli oppvartet. 

Om man har allergi, og må ha spesialmat, anser jeg det som en selvfølge at man ordner det selv, så man ikke er en byrde for verten. Min søster har også laktoseintoleranse, og hun ordner maten selv. Det er utrolig frekt å forvente at verten lager to middager når man er der flere dager i strekk. Da får man vitterlig lage maten sjøl. 

Anonymkode: 89b6f...da8

Annonse

Kommer helt an på. Jeg liker best å kokkelere på eget kjøkken og har som regel en plan i hodet hvordan jeg skal gjøre det. Da blir det litt kinkig om noen stiller seg opp og sier "vi kan godt lage maten sammen". Det betyr at jeg må instruere og forklare en del. Kall meg gjerne nazi, haha, men jeg er over middels interessert i dressinger og sauser der jeg ikke bruker oppskrift.

Men det forutsetter at man kjenner gjestenes eventuelle allergier osv og tar hensyn til det. Setter for øvrig stor pris på at gjestene rydder bordet etterpå og ikke oppfører seg som om jeg var et pensjonat.

Men, hvis gjester sier at "i dag skal du bare slappe av og vi skal handle og lage mat", så sier jeg tusen takk. Eller enda bedre; "I dag inviterer vi deg ut på mat". :)

Vet ikke helt om dette var svar på spml, men noen tanker rundt dette med gjester og mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...