Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt lovet ny kontrakt (økt stillingsprosent og ansvar) i starten av mai, men sjefen varslet nå nedbemanning på fredag i forrige uke. Han sier at jeg får ny kontrakt når alt er rettet opp, men jeg har en stygg magefølelse på at dette ikke går min vei. 

Hva hadde dere gjort? Søkt jobber bak ryggen til sjefen, lagt ut cv på finn osv?

Det er et par andre ting som gjør at jeg begynner å bli nervøs, blant annet at en annen blir sendt på kurs i "mitt felt" bak min rygg. Overhørte noen andre si det på kontoret, og når jeg spurte om hvorfor jeg ikke skulle dra så fikk jeg aldri et skikkelig svar. 

Anonymkode: 8d49d...35c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass på deg selv, det er det ingen andre som gjør. Søk i vei og det er da ikke bak ryggen til sjefen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, visp skrev:

Pass på deg selv, det er det ingen andre som gjør. Søk i vei og det er da ikke bak ryggen til sjefen.

Men hva gjør jeg evnt om de ber om referanse fra han nå mens jeg forsatt har jobb?

Skrevet

Du kan si til han at du søker og oppgir han som ref. Mistenker at du er hunkjønn som meg? Det er typisk at vi tenker sånn; med følelser men dette er egentlig kjøp og salg. Han bør være proff nok til å skjønne at en som ikke har fast arbeid søker faste jobber. Eller bruk en annen referanse om du kan.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, visp skrev:

Du kan si til han at du søker og oppgir han som ref. Mistenker at du er hunkjønn som meg? Det er typisk at vi tenker sånn; med følelser men dette er egentlig kjøp og salg. Han bør være proff nok til å skjønne at en som ikke har fast arbeid søker faste jobber. Eller bruk en annen referanse om du kan.

Ja stemmer det! Jeg er nok alltid en som krisemaksimerer for mye, handler fort uten å puste innimellom og tror det verste.

Men tingene han sier og gjør lager ikke alltid helt fornuft, blant annet at han og min nærmeste leder ikke klarer å samkjøre hva som er mine arbeidsoppgaver osv. Så han ba meg ha litt tålmodighet for NL kommer til å måtte slutte til høsten, samtidig så sender sjefen han på kurs som vi er pliktig til å ha og dermed står uten den sertifiseringen etter NL har sluttet. 

Vi er ikke mange på arbeidsplassen, og dessverre er noen altfor gode venner og faktisk kjærester at jeg er redd ordet sprer seg raskt hvis jeg spør en annen om referanse. 

Jeg har nevnt det til han at jeg ønsker at han er ærlig og forstår at jeg gjerne ikke får ny kontrakt i mai. Men jeg er nødt til å ha 100% jobb, og ba han si ifra nå så jeg heller kan søke uten sure miner. Neida, ingen grunn til bekymring og jeg må bare ha tålmodighet. 

Jeg klarer bare ikke å legge dette bort. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja stemmer det! Jeg er nok alltid en som krisemaksimerer for mye, handler fort uten å puste innimellom og tror det verste.

Men tingene han sier og gjør lager ikke alltid helt fornuft, blant annet at han og min nærmeste leder ikke klarer å samkjøre hva som er mine arbeidsoppgaver osv. Så han ba meg ha litt tålmodighet for NL kommer til å måtte slutte til høsten, samtidig så sender sjefen han på kurs som vi er pliktig til å ha og dermed står uten den sertifiseringen etter NL har sluttet. 

Vi er ikke mange på arbeidsplassen, og dessverre er noen altfor gode venner og faktisk kjærester at jeg er redd ordet sprer seg raskt hvis jeg spør en annen om referanse. 

Jeg har nevnt det til han at jeg ønsker at han er ærlig og forstår at jeg gjerne ikke får ny kontrakt i mai. Men jeg er nødt til å ha 100% jobb, og ba han si ifra nå så jeg heller kan søke uten sure miner. Neida, ingen grunn til bekymring og jeg må bare ha tålmodighet. 

Jeg klarer bare ikke å legge dette bort. 

Ja, vi er jo så redd for å såre noen eller tråkke noen på tærne:)

Hev hodet ditt og si til han at du søker andre jobber. Bare si det sånn og ikke "om atte hvis atte" etc. Ofte får arbeidsgiver ut fingeren da.  Søkeprosessen vil uansett ta tid og man kan takke nei til en jobb men om det er nedbemanning på gang så er det greit å sikre seg på en eller annen måte. Tenk som en mann her! Du har kanskje ikke referanser fra tidligere arbeidsplasser?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, visp skrev:

Ja, vi er jo så redd for å såre noen eller tråkke noen på tærne:)

Hev hodet ditt og si til han at du søker andre jobber. Bare si det sånn og ikke "om atte hvis atte" etc. Ofte får arbeidsgiver ut fingeren da.  Søkeprosessen vil uansett ta tid og man kan takke nei til en jobb men om det er nedbemanning på gang så er det greit å sikre seg på en eller annen måte. Tenk som en mann her! Du har kanskje ikke referanser fra tidligere arbeidsplasser?

Ja, jeg må jo ordne meg selv, penger vokser ikke på trær. Jeg har tidligere arbeidsreferanser, men det er nesten 5 år siden jeg var der sist. Er ikke så gammel så vil tro at det ikke er relevant lenger da mye kan endre seg siden jeg var 20.

Det er en kollega jeg kan stole på på jobb, og det er også ei som tok ut mammaperm i februar. Har luftet tanken for den ene på jobb tidligere, og det var også misnøye for dens del på arbeidsplassen. Men er det godkjent referanse fra kollega og ikke arbeidsgiver? Kan det hjelpe når en var min tidligere leder og en annen som jeg har jobbet med i alle år jeg har vært der?

Vi er få på jobb som vet om nedbemanning så kan ikke nevne det for de to da de ikke vet noe. 

Skrevet

Ja, jeg må jo ordne meg selv, penger vokser ikke på trær. Jeg har tidligere arbeidsreferanser, men det er nesten 5 år siden jeg var der sist. Er ikke så gammel så vil tro at det ikke er relevant lenger da mye kan endre seg siden jeg var 20.

Det er en kollega jeg kan stole på på jobb, og det er også ei som tok ut mammaperm i februar. Har luftet tanken for den ene på jobb tidligere, og det var også misnøye for dens del på arbeidsplassen. Men er det godkjent referanse fra kollega og ikke arbeidsgiver? Kan det hjelpe når en var min tidligere leder og en annen som jeg har jobbet med i alle år jeg har vært der?

Vi er få på jobb som vet om nedbemanning så kan ikke nevne det for de to da de ikke vet noe. 

Det er helt ok å søke andre jobber når du er midlertidig. Hadde jeg skulle ansatt ville jeg foretrukket om man oppga en sjef som referanse og ikke en kollega. Det er en fin øvelse for deg å bli litt "tøffere". Oppgi sjefen din som referanse og om du blir innkalt til intervju så kan du bare si at du vil ha beskjed om de har tenkt å ringe han så du kan si det til han først. Det er veldig vanlig å gjøre. Alle som ansetter folk vet jo at søkere antageligvis ikke har utbasunert dette på nåværende arbeidsplass.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, visp skrev:

Det er helt ok å søke andre jobber når du er midlertidig. Hadde jeg skulle ansatt ville jeg foretrukket om man oppga en sjef som referanse og ikke en kollega. Det er en fin øvelse for deg å bli litt "tøffere". Oppgi sjefen din som referanse og om du blir innkalt til intervju så kan du bare si at du vil ha beskjed om de har tenkt å ringe han så du kan si det til han først. Det er veldig vanlig å gjøre. Alle som ansetter folk vet jo at søkere antageligvis ikke har utbasunert dette på nåværende arbeidsplass.

Takk for gode svar :)

Skrevet

Takk for gode svar :)

Bare hyggelig og lykke til. Og husk: vær litt mann oppi alt dette:)

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke be sjefen være referanse før du har vært på intervju. Du skriver bare at referanser oppgis på forespørsel. Enig med de andre her at sjefen din må forstå at du søker andre jobber når han ikke kan love deg noe. Kanskje skjer det noe med det også når han får kniven på strupen!

Kvinn deg opp! 😊

Anonymkode: 1e707...e13

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver bare i søknaden at referanser oppgis på forespørsel. Det er nemlig noen som kan finne på å ringe referansene dine før intervjuet om du fører de opp i søknaden. Om du blir innkalt til intervju syns jeg du skal være ærlig med sjefen din. 

Jeg er litt i samme situasjon, ting er veldig usikkert i firmaet jeg jobber i. Begynte så smått å søke på noen jobber og ble innkalt til intervju. Snakket da med sjefen min, om ble positivt overrasket og syns det er bra om h*n slipper å si opp noen og at jeg heller går frivillig. Win-win for oss begge :) 

Anonymkode: 3a612...0c1

AnonymBruker
Skrevet

Hvis sjefen din har lyst til å beholde deg, slik han sier. Så vil han nok få enda mer lyst til å beholde deg etter at han blir kontaktet av andre arbeidsgivere som ønsker å kapre deg. Og forhåpentlig vise det til deg også!

Anonymkode: 5b6bc...810

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar til dere siste! :)

Sjefen sier jo til meg at han vil beholde meg og at jeg får en ny kontrakt på heltid når alt har ordnet seg. Men så sier han så mye annet som gjør at jeg blir usikker på hele greia. Han sa han måtte sende NL på kurs for en sertifisering som jeg egentlig skulle tatt, men sender han slik at sertifiseringen blir satt på NL samtidig som han har sagt at NL blir nødt til å slutte til høsten - hvilket betyr at vi igjen må søke ny sertifisering (kurs kun en gang i året). NL og jeg deler mail, og når emnefeltet er beskrevet "du skal gå, ikke X(meg)", så blir hele greia rart. Sjefen vet ikke at vi deler, så når jeg spurte om det så kom han med denne unnskyldningen om sertifisering osv. 

Han er sjeldent på besøk i min avdeling og all kommunikasjon er skriftlig hvis ikke jeg tar intiativ til møter. Sjefen sier en ting, NL sier en annen. De er begge flinke til å slenge litt med leppa og tenker at det de sier om hverandre til meg, sier de også om meg til hverandre.

Jeg er veldig usikker på arbeidsmiljøet og vet vi er mange som er misfornøyde med hvordan ting blir tatt opp. 

Jeg har kontrakt på 20% nå, men har jobbet mellom 60-80% siden januar 2015, så jeg har jo krav på høyere stillingsprosent. Jeg vet bare ikke om jeg skal stole på den der "du må vente", spesielt ikke når vi har snakket om denne kontrakten siden september nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg synes er mest merkelig det er hvordan han skal permitere ansatte i fulltid, for å så ansette meg og en annen. Det er jo ikke lov. Man kan skylde på at de andre ikke kan det vi kan og at vi har høyere ansinitet, men når nyansatte i min avdeling uansett må lære alt så kan de vel ikke skylde på kunnskapen. Det er det som er så merkelig.

Skrevet

Mitt beste råd til deg er at du ikke skal stole på alt som sies med fremtidsreferanse ("Når alt er i orden", "Når griser får vinger og kan fly").

Referanser oppgis på forespørsel - ref. flere innlegg før mitt.

Sertifiseringskurset synes jeg viser en klar prioritering her. Jeg ville ikke stolt så mye på din overordnede.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Mitt beste råd til deg er at du ikke skal stole på alt som sies med fremtidsreferanse ("Når alt er i orden", "Når griser får vinger og kan fly").

Referanser oppgis på forespørsel - ref. flere innlegg før mitt.

Sertifiseringskurset synes jeg viser en klar prioritering her. Jeg ville ikke stolt så mye på din overordnede.

Ja, du har nok helt rett. Det er vel aldri noen garantier i livet, så jeg brette opp ermene og sette i gang med jobbsøking. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også midlertidig ansatt da jeg fikk telefon fra en biarbeidsgiver som gjerne ville at jeg skulle komme ut og snakke om fulltidsstilling en dag.

Jeg gikk til sjefen og fortalte det, men sa at jeg helst ville være hos dem, og da kom den faste ansettelsen i februar istedetfor kanskje i juni. 

En del her inne mente jeg skulle vente til etter jeg hadde vært på intervju hos de andre, men det greide jeg kke :D

Nå kjenner jo du dine overordnede bedre enn oss, men om du er åpen om at du er på utkikk, kan det være et spark bak til dem for å få ordnet opp?

Anonymkode: 53dd9...f15

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var også midlertidig ansatt da jeg fikk telefon fra en biarbeidsgiver som gjerne ville at jeg skulle komme ut og snakke om fulltidsstilling en dag.

Jeg gikk til sjefen og fortalte det, men sa at jeg helst ville være hos dem, og da kom den faste ansettelsen i februar istedetfor kanskje i juni. 

En del her inne mente jeg skulle vente til etter jeg hadde vært på intervju hos de andre, men det greide jeg kke :D

Nå kjenner jo du dine overordnede bedre enn oss, men om du er åpen om at du er på utkikk, kan det være et spark bak til dem for å få ordnet opp?

Anonymkode: 53dd9...f15

Jeg tror uansett hva jeg sier eller gjør så får jeg ikke kontrakt før etter nedbemannig er gjort. Så jeg kan enten sitte på rompa og vente ut mai måned, se hva dom skjer og krysse fingrene, eller følge mangefølelsen at jeg ikke får kontrakt. Det er en stund igjen, men sånn markedet er nå så vil jeg jo ikke risikere å stå uten jobb eller få alle vakter kuttet ned til 30% kontrakten jeg har nå. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror uansett hva jeg sier eller gjør så får jeg ikke kontrakt før etter nedbemannig er gjort. Så jeg kan enten sitte på rompa og vente ut mai måned, se hva dom skjer og krysse fingrene, eller følge mangefølelsen at jeg ikke får kontrakt. Det er en stund igjen, men sånn markedet er nå så vil jeg jo ikke risikere å stå uten jobb eller få alle vakter kuttet ned til 30% kontrakten jeg har nå. 

Jeg foreslår at du starter jobben med å lande en ny jobb.

Skulle det allikevel ordne seg og du får kontrakt, så tar du den utfordringen dersom den kommer. Magefølelse er svært ofte summen av signaler og hendelser, og er den 'klein' så ikke vent.

Intensjonene til din sjef kan være aldri så gode, men det er kanskje noen over ham som også vil ha et ord med i laget? Jeg ser mest på sertifiseringskurset og de signalene det gir når jeg gdeg de rådene jeg gjør.

En nedbemanningsprosess inneholder fort noen situasjoner hvor det må inngås kompromisser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...