Gå til innhold

Fortelle eks og mor til barnet hans at jeg er gravid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg synes dette er veldig vanskelig. Samboeren og eksen har et elendig forhold. de klarer ikke snakke sammen, se hverandre eller samarbeide. De har en sønn på 7 år og delt fast bosted. 

Jeg er nå gravid. Vi fortalte sønnen hans at han skulle bli storebror denne uka. Jeg er over halvveis i svangerskapet. Da jeg spurte samboer om ikke han burde si det til eksen sin også, svarte han at det hadde ikke hun noe med og at sønnen sikkert kom til å fortelle det når han skulle til moren neste uke.

Jeg synes dette føles litt feil. Hun burde vel høre det av samboeren fremfor noen andre? Tror nemlig ikke hun kommer til å ta det så pent. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 10ff2...015

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At han har rett. Hun får tidsnok vite det uten at du sier noe.

Anonymkode: f14ed...664

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har ingenting med henne å gjøre.  Men kanskje du vil at hun skal vite det slik at du kan "vinne" på alle fronter? 

Anonymkode: fb73d...239

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

hun har ikke noe med det å gjøre så det hadde jeg virkelig ikke orket å snakke om :P

Anonymkode: c57ee...1a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke meldeplikt til henne over hva som skjer i deres liv.

Anonymkode: a6e4e...14b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at hun burde høre det fra dere, Det har da noe med henne å gjøre når sønnen hennes skal få en lillesøster/bror.

Anonymkode: 17766...e6d

• Liker 23
Gjest blåbærpike
Skrevet

Jeg har vært ekskjæresten, minus samarbeidsproblemene, og jeg satte uendelig stor pris på at ekskjæresten min og samboeren hans fortalte det både første og andre gang de ventet barn. Det er jo en stor ting som påvirker barna mye. 

Skrevet

Er enig med de over her. Eksen har ingenting med dette å gjøre og det er ingen grunn for å melde i fra om dette heller. Dette blir nok sønnen hennes å fortelle på et eller annet tidspunk og da vet hun det også :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 4/20/2016 at 21.46, AnonymBruker skrev:

Har ingenting med henne å gjøre.  Men kanskje du vil at hun skal vite det slik at du kan "vinne" på alle fronter? 

Anonymkode: fb73d...239

omg! Du har virkelig misforstått! "Vinner" jo mer på det hvis jeg møter opp på 17 mai med gravidmage foran henne og hele slekta hennes. Ønsker ikke dette, synes det er en kjip måte å finne det ut på. Nei vet du hva! Dette handler ikke om å vinne noe som helst! For en tankegang! 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Den 4/20/2016 at 22.02, blåbærpike skrev:

Jeg har vært ekskjæresten, minus samarbeidsproblemene, og jeg satte uendelig stor pris på at ekskjæresten min og samboeren hans fortalte det både første og andre gang de ventet barn. Det er jo en stor ting som påvirker barna mye. 

Ja det er det jeg også tenker. Det blir litt mer inkuderende og. Men det får være opp til samboeren hva han velger å gjøre. Hadde jeg vært hans eks, hadde jeg absolut satt pris på å få vite det:) Det handler jo like mye om at sønnen hennes blir storebror. 

• Liker 5
Skrevet

Da jeg ble gravid, fortalte vi det til stebarna mine (som da var såpass små at de ikke hadde kommunikasjon med mor på egenhånd) først. Før de skulle til mor igjen, fortalte min samboer det til henne. Jeg tror vel egentlig hun så det komme (jeg var barnløs), men jeg tror absolutt hun satte pris på at hun fikk vite det av ham før barna fortalte ham det. Da kunne hun møte dem på en mye bedre måte også.

Her har samarbeidet stort sett alltid vært greit, altså, så det var forholdsvis uproblematisk hele greia.

For å si det sånn, jeg ville heller ha fortalt det en gang for mye og gjort "feil" den veien enn å ikke si noe og la sønnen informere....

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja dette er virkelig veien å få et godt samarbeid på :ironi:ikke rart Mange barn sliter med å vokse opp i delte hjem når man ikke engang klarer å fortelle exen at barnet skal få et nytt søsken.

Anonymkode: f3e8d...0d4

• Liker 10
Skrevet

Nå er jeg "stemor" da men hans ex fortalte faktisk meg først at hun var gravid, også exen senere. Det satte jeg veldig stor pris på, for da kunne jeg svare når stebarnet tok opp dette.. når han kom med sine tanker om å bli storebror.

Jeg fatter ikke hvordan og hvorfor folk skal ha det så komplisert. Hva hadde DU satt pris på? At barnet fortalte, eller ex/stemor eller hva det måtte være.

Snu situasjonen og ta egne valg ut i fra hva du selv hadde foretrukket.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars unge på bare 7 år. Her bør en av foreldrene ta på seg bosted og den andre samvær, for dette er klassisk oppskrift på å ødelegge et ungt sinn. Ungen tar jo større ansvar for kommunikasjon enn det foreldrene gjør.

Dere voksne frykter åpenbart eksens reaksjon, hvorfor er det da riktig at barnet skal overlevere nyheten?

Anonymkode: 9dea4...661

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fortell exen det. og før du forteller barnet.

Hun fortjener å høre fra deg/dere.

Anonymkode: e12da...508

Skrevet

Stakkars 7-åring. Foreldre som ikke kommuniserer, og han må ta ansvar. Virker nesten som foreldrene er de barnslige her!

Jeg hadde fortalt det til exen. Kanskje samarbeidet blir bedre hvis dere tar det første steget?

• Liker 2
Skrevet

Samboeren din burde jo fortalt det. 

Det er jo deres barn som skal få søsken. Men om han nekter, så kan du gjerne nevne det.

Men noter deg hvor feig mannen din er; du risikerer å være offer for samme, feige strategi en dag.

• Liker 7
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg synes dette er veldig vanskelig. Samboeren og eksen har et elendig forhold. de klarer ikke snakke sammen, se hverandre eller samarbeide. De har en sønn på 7 år og delt fast bosted. 

Jeg er nå gravid. Vi fortalte sønnen hans at han skulle bli storebror denne uka. Jeg er over halvveis i svangerskapet. Da jeg spurte samboer om ikke han burde si det til eksen sin også, svarte han at det hadde ikke hun noe med og at sønnen sikkert kom til å fortelle det når han skulle til moren neste uke.

Jeg synes dette føles litt feil. Hun burde vel høre det av samboeren fremfor noen andre? Tror nemlig ikke hun kommer til å ta det så pent. Hva tenker dere? 

Hans tidligere samboer er har ikke noe krav på å vite dette. Hun får sikkert snart rede på det uansett. 

Skrevet
6 minutter siden, Peter007 skrev:

Hans tidligere samboer er har ikke noe krav på å vite dette. Hun får sikkert snart rede på det uansett. 

Selvfølgelig har hun krav på å vite det, så lenge sønnen hennes skal bli storebror. Hadde ikke de hatt barn sammen, så hadde hun selvfølgelig ikke trengt å vite noe som helst.

Skrevet
1 minutt siden, Tutte skrev:

Selvfølgelig har hun krav på å vite det, så lenge sønnen hennes skal bli storebror. Hadde ikke de hatt barn sammen, så hadde hun selvfølgelig ikke trengt å vite noe som helst.

Hjemmel? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...