Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie på 4, som nå sitter i lei situasjon. Vi har 1450 kr igjen når alle regningene er betalt....

Mannen søker jobber for harde livet, men det er ikke lett! Samtidig som han prøver å få noe hjelp fra NAV, men det viser seg også lettere sagt enn gjort for øyeblikket:(

Budsjettet vårt ser slik ut:

Husleie inkl. strøm 5000

renter på huslån: 3200

barnehage 3650

2 reisekort 1400

Internett 350

mobil 200

forsikring 150

alarm 450 (denne er sagt opp, men 3 mnd oppsigelsestid)

Dette går jo bare ikke, så vi må finne absolutt alle måter å spare på.

Noen som har noen gode spareideer, som vi kansje ikke har tenkt på, eller som har noen tips til hvordan vi kan få disse 1450 kr til å holde for hele familien??

Anonymkode: 40343...bef

Søk om bostøtte. Bruker dere mobil mye? Jeg har pep-talk, og som regel betaler jeg mye mindre enn 200 kr for både mitt og min datters abonnoment (hun er ikke så gammel at hun bruker den så veldig mye enda). Behøver dere to reisekort? 

Anonymkode: 8183b...448

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er så syk så må du og fastlegen din søke AAP. Hvis du virkelig har ME kan du ikke drive å presse deg selv. 

Anonymkode: 097dc...07a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Til TS

Spør om å få en annen saksbehandler, dersom den du snakket med sist mener at dere ikke kan søke om økonomisk sosialhjelp pga at dere eier boligen. Det haster med å få levert søknaden, da det ofte er 6-8 ukers behandlingstid.

Anonymkode: f4a78...0eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS

"Hvem kan få?

For å kunne få økonomisk sosialhjelp må du

• oppholde deg lovlig i Norge. For å ha fulle rettigheter må du ha lovlig opphold og fast bopel
  • være ute av stand til å forsørge deg selv ved arbeid, egne midler eller ved andre økonomiske ytelser som du kan ha krav på

Du har ikke rett på økonomisk sosialhjelp når du oppholder deg i utlandet.

Alle har rett til å søke om økonomisk sosialhjelp og få en vurdering av saken sin. Du har krav på svar gjennom et skriftlig vedtak. NAV-kontoret kan ikke avslå en søknad muntlig."

Les mer her: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/%C3%B8konomisk-sosialhjelp

(Vis til dette når du snakker med saksbehandleren)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har sparepenger som uansett må brukes opp før dere får sosialhjelp.

Anonymkode: 807da...562

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette.

Kragebein, mod

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye som ikke stemmer her, f.eks har dere 14000 imnd innkludert barnetrygd så jobber du også minimalt. På tide å brette opp ermene, øke stillingen og ta ekstravakter andre steder!

Anonymkode: 3f9ba...8b5

Det er ikke sikkert, noen jobber er faktisk elendig betalt!

Anonymkode: e5892...b73

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert, noen jobber er faktisk elendig betalt!

Anonymkode: e5892...b73

Det har du rett i.

I tillegg nevnte TS helseplager (som kanskje hindrer henne i å jobbe mer enn hun allerede gjør).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har mulighet til å jobbe full tid og ekstravakter når han ikke har hatt fast jobb på flere år.Du kan ikke basere din arbsituasjon på at "han kan få jobb". Årene har jo gått.

Å klare seg på 1450 for 4 går ikke.Det er 350 kr mnd pr.p. Du har ikke ført opp noe sum til lege,medisin som han er bruker av.Klær til ungene?til dere selv?

Du går tilbake. Setter opp hva dere har, bruk sifo sine satser. Send inn søknad. F....tull at dere ikke får hjelp pga dere eier leilighet. Og hvordan kunne du gi deg på det, i den situasjonen. Får du avslag. Ank. Husk svaret du får avhenger av saksbehandler.Den personen bestemmer ikke svaret. Anker du, går det til fylkesmann .ofte så løser saken seg da, for i forsøket på å holde budsjett gir de feil avslag. Og de vil ikke ha refs av fylkesmannen

Anonymkode: 398c4...2d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan dere ikke ha barnene hjemme om han ikke er på jobb? Selvfølgelig går det ikke ann og klare seg på denne summen. Hver plass jeg har bodd så har jeg fått jobb på sykehjem, eller støttekontakt boliger med engang. Disse trenger jobb så sår, men det må selvfølgelg være folk som ikke er borte fra jobb hele tiden. Hva gjør han hjemme hele dagen? Barna kan ihvertfall være 50% i barnehagen vel?

Anonymkode: b2ea1...049

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Søke sosialstønad er vel og bra men then what? Ut fra det du skriver har han brukt opp dagpengene og har fortsatt ikke fått jobb.. Det er jo DET som er det egentlige problemet  her.. Hva har han gjort for å få jobb?  Når det har gått så lang tid minsker sjansen hans for å få jobb enda mer. Sannsynligvis må dere ta noen vanskelige valg. Sosial stønad  (om dere får det ) er ikke en varig løsning... Kanskje burde dere flytte til et sted mannen kan få jobb?  Kanskje det også bedrer dine sjanser for mer/bedre betalt jobb? Det dere har gjort til nå har åpenbart ikke fungert så nå må det tas grep om situasjonen. I dagens arbeidsmarked må man flytte dit jobbene er og gi absolutt alt for å få en sjanse. Bruk nettverket deres, sosiale medier , han bør være registrert i alle søkemotorer og hos flere vikarbyrå... Hva har han egentlig brukt dagpenge perioden sin til?????

Anonymkode: 61f1c...eea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må uansett øke ikktekten din, TS, da den er svært lav. 

For øvrig kan dere ikke nektes å søke sosialstønad, søknadspapirer skal kunne finnes på nett. 

Dere må også søke om bostøtte fra Husbamken. Administreres av kommunene. 

Anonymkode: 7c6ab...e55

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Takk for oppklarende innlegg!  Det er jo forferdelig at det er så mange dårlige saksbehandlere.

Jeg beklager at jeg ble frustrert over ting i innleggene, og misforsto enkelte ting.

Jeg synes det er flott når folk skriver innlegg og beklager frustrasjon/misforståelser. Tommel opp!

Anonymkode: 0a8eb...79b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...