AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 Vi er en familie på 4, som nå sitter i lei situasjon. Vi har 1450 kr igjen når alle regningene er betalt.... Mannen søker jobber for harde livet, men det er ikke lett! Samtidig som han prøver å få noe hjelp fra NAV, men det viser seg også lettere sagt enn gjort for øyeblikket:( Budsjettet vårt ser slik ut: Husleie inkl. strøm 5000 renter på huslån: 3200 barnehage 3650 2 reisekort 1400 Internett 350 mobil 200 forsikring 150 alarm 450 (denne er sagt opp, men 3 mnd oppsigelsestid) Dette går jo bare ikke, så vi må finne absolutt alle måter å spare på. Noen som har noen gode spareideer, som vi kansje ikke har tenkt på, eller som har noen tips til hvordan vi kan få disse 1450 kr til å holde for hele familien?? Anonymkode: 40343...bef
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #2 Skrevet 20. april 2016 Hvor mange barn har dere i barnehagen? Om dere ikke har laveste sats kan dere søke om det. Trenger begge reisekort for hele måneden når kun en er i jobb? Kan dere søke om bostøtte? Kan dere søke om avdragsfrihet på lånet? Internett finnes vel litt rimeligere, Google det. Har ikke mannen krav på dagpenger? Kan han da evt. melde seg på jobbsøkerkurs på nav, da får han kurspenger på ca 6.000 - 8.000 pr mnd, husker ikke nøyaktig. Anonymkode: 709ae...e43 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #3 Skrevet 20. april 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er en familie på 4, som nå sitter i lei situasjon. Vi har 1450 kr igjen når alle regningene er betalt.... Mannen søker jobber for harde livet, men det er ikke lett! Samtidig som han prøver å få noe hjelp fra NAV, men det viser seg også lettere sagt enn gjort for øyeblikket:( Anonymkode: 40343...bef Får han ikke arbeidsledighetstrygd? Når var han sist i jobb? Har dere søkt om økonomisk sosialhjelp? Når ble økonomien slik som den er i dag (med 1450,- å leve av)? Anonymkode: f4a78...0eb 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #4 Skrevet 20. april 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samtidig som han prøver å få noe hjelp fra NAV, men det viser seg også lettere sagt enn gjort for øyeblikket:( Anonymkode: 40343...bef Kan du utdype dette? Hva slags hjelp er det snakk om? Får dere forresten penger tilbake på skatten? Anonymkode: f4a78...0eb 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #5 Skrevet 20. april 2016 Høres ikke bra ut. Anonymkode: 969b7...bf5 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #6 Skrevet 20. april 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du utdype dette? Hva slags hjelp er det snakk om? Får dere forresten penger tilbake på skatten? Anonymkode: f4a78...0eb Han får ingen ting for øyeblikket.... Han fikk dagpenger når han ble arbeidsledig i 2012. Etter dette har han hatt mange vikariater, men også noen perioder uten jobb, og dermed "spist opp" dagpengeperioden. Vi har forsøkt å få hjelp fra NAV, han fikk 3 mnd i praksiss m/individstønad, men fikk desverre ikke fortsette. Jobbkurs har han også vært på 3 ganger. Sosialhjelp vil de ikke gi oss, fordi vi eier leiligheten vi bor i. jeg får igjen litt på skatten, men mannen har fått baksmell, som jeg ikke aner hvordan vi skal få betalt, siden mine skattepenger ikke blir utbetalt før etter betalingsfristen. Vi har 2 barn i bhg, så skal sjekke om vi kan få noe mindre der, men har allerede søskenmoderasjon, og gratis kjernetid... Månedskort må vi nesten ha begge to, for å klare hverdagen med handling osv. Dessuten er mannen stadig på jobbintervjuer, legetimer og behandlinger. Dette er jo desverre også noe som gjør at han ikke kan ta alle mulige jobber. Har "bare" vært i denne situasjonen i 5 uker, men det ser desverre ut til å bli langvarig, og mine sparepenger er brukt opp i løpet av 2-3 uker... TS Anonymkode: 40343...bef
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #7 Skrevet 20. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han får ingen ting for øyeblikket.... Han fikk dagpenger når han ble arbeidsledig i 2012. Etter dette har han hatt mange vikariater, men også noen perioder uten jobb, og dermed "spist opp" dagpengeperioden. Vi har forsøkt å få hjelp fra NAV, han fikk 3 mnd i praksiss m/individstønad, men fikk desverre ikke fortsette. Jobbkurs har han også vært på 3 ganger. Sosialhjelp vil de ikke gi oss, fordi vi eier leiligheten vi bor i. jeg får igjen litt på skatten, men mannen har fått baksmell, som jeg ikke aner hvordan vi skal få betalt, siden mine skattepenger ikke blir utbetalt før etter betalingsfristen. Vi har 2 barn i bhg, så skal sjekke om vi kan få noe mindre der, men har allerede søskenmoderasjon, og gratis kjernetid... Månedskort må vi nesten ha begge to, for å klare hverdagen med handling osv. Dessuten er mannen stadig på jobbintervjuer, legetimer og behandlinger. Dette er jo desverre også noe som gjør at han ikke kan ta alle mulige jobber. Har "bare" vært i denne situasjonen i 5 uker, men det ser desverre ut til å bli langvarig, og mine sparepenger er brukt opp i løpet av 2-3 uker... TS Anonymkode: 40343...bef Er det en ny regel som har kommet i løpet av de siste 2-3 ukene, dette med at man ikke kan få sosialhjelp om man eier den boligen man bor i? Nylig leste jeg at det ikke er slik som du forteller. Anonymkode: f4a78...0eb 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #8 Skrevet 20. april 2016 Kan du jobbe mer? Ett par ekstra vakter i uka, eller helg hjelper jo veldig! Vet ikke hva du jobber med i dag? Men for eksempel sykehjem, butikk, bensinstasjon er jo steder som trenger kveld og helg.. og kanskje natt.. Anonymkode: b622f...6db 1
nurcos Skrevet 20. april 2016 #9 Skrevet 20. april 2016 Mannen din kan søke nødhjelp på NAV. Det er 900kr i uken, og du må søke hver uke hvis jeg har rett, men det er da noe. Kjip situasjon :/ 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #10 Skrevet 20. april 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sosialhjelp vil de ikke gi oss, fordi vi eier leiligheten vi bor i. TS Anonymkode: 40343...bef Hvor lenge siden er det at dere var i kontakt med Helse-og velferdskontoret angående økonomisk sosialhjelp? Leverte dere inn søknad? Prøv evt å søk på nytt. Det er korrekt at man må bruke av sparepenger/ andre midler før man kan få øk. sosialhjelp, men man må ikke selge hus/ leiilighet og flytte, for å få denne hjelpen. Anonymkode: f4a78...0eb 2
Poserose Skrevet 20. april 2016 #11 Skrevet 20. april 2016 Er det mulig å si opp barnehageplassen mens mannen er uten jobb? Eventuelt det som er utenfor kjernetid? (Jeg bare slenger ting ut der, har ikke barn så har ikke peiling) Er det mulig for han å sykle istedenfor å kjøre buss?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #12 Skrevet 20. april 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge siden er det at dere var i kontakt med Helse-og velferdskontoret angående økonomisk sosialhjelp? Leverte dere inn søknad? Prøv evt å søk på nytt. Det er korrekt at man må bruke av sparepenger/ andre midler før man kan få øk. sosialhjelp, men man må ikke selge hus/ leiilighet og flytte, for å få denne hjelpen. Anonymkode: f4a78...0eb Vi snakket med saksbehandleren for 2 uker siden, og det var dette hun fortalte oss, og ville ikke gi oss søknadspapirene. Jeg vet også at dette egentlg ikke stemmer, men mange saksbehandlere tror det fortsatt. Uansett har jeg hatt litt sparepenger, så vi får uansett ikke noe sossialhjelp før om noen uker når disse er brukt opp. TS Anonymkode: 40343...bef
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #13 Skrevet 20. april 2016 Har dere søkt bostøtte fra kommunen? Anonymkode: b622f...6db 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #14 Skrevet 20. april 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han får ingen ting for øyeblikket.... Han fikk dagpenger når han ble arbeidsledig i 2012. Etter dette har han hatt mange vikariater, men også noen perioder uten jobb, og dermed "spist opp" dagpengeperioden. Vi har forsøkt å få hjelp fra NAV, han fikk 3 mnd i praksiss m/individstønad, men fikk desverre ikke fortsette. Jobbkurs har han også vært på 3 ganger. Sosialhjelp vil de ikke gi oss, fordi vi eier leiligheten vi bor i. jeg får igjen litt på skatten, men mannen har fått baksmell, som jeg ikke aner hvordan vi skal få betalt, siden mine skattepenger ikke blir utbetalt før etter betalingsfristen. Vi har 2 barn i bhg, så skal sjekke om vi kan få noe mindre der, men har allerede søskenmoderasjon, og gratis kjernetid... Månedskort må vi nesten ha begge to, for å klare hverdagen med handling osv. Dessuten er mannen stadig på jobbintervjuer, legetimer og behandlinger. Dette er jo desverre også noe som gjør at han ikke kan ta alle mulige jobber. Har "bare" vært i denne situasjonen i 5 uker, men det ser desverre ut til å bli langvarig, og mine sparepenger er brukt opp i løpet av 2-3 uker... TS Anonymkode: 40343...bef 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi snakket med saksbehandleren for 2 uker siden, og det var dette hun fortalte oss, og ville ikke gi oss søknadspapirene. Jeg vet også at dette egentlg ikke stemmer, men mange saksbehandlere tror det fortsatt. Uansett har jeg hatt litt sparepenger, så vi får uansett ikke noe sossialhjelp før om noen uker når disse er brukt opp. TS Anonymkode: 40343...bef Du skrev jo nettopp at sparepengene dine ER brukt opp (se over) Dette du skriver her er så rart at det er ikke mulig å tro Anonymkode: f4a78...0eb 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #15 Skrevet 20. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi snakket med saksbehandleren for 2 uker siden, og det var dette hun fortalte oss, og 1) ville ikke gi oss søknadspapirene. Jeg vet også at dette egentlg ikke stemmer, 2) men mange saksbehandlere tror det fortsatt. Uansett har jeg hatt litt sparepenger, så vi får uansett ikke noe sossialhjelp før om noen uker når disse er brukt opp. TS Anonymkode: 40343...bef 1) Har aldri hørt på makan! 2) "Mange saksbehandlere tror det fortsatt"???!!! Det har da vel aldri vært slik! Hvordan kan de da tro det fortsatt? Anonymkode: f4a78...0eb 4
Amantheia Skrevet 20. april 2016 #16 Skrevet 20. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skrev jo nettopp at sparepengene dine ER brukt opp (se over) Dette du skriver her er så rart at det er ikke mulig å tro Anonymkode: f4a78...0eb Nei, ho sa at sparepengane vil vere brukt opp om 2-3 veker. Så ho får ikkje hjelp før dei er brukt opp. 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #17 Skrevet 20. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi snakket med saksbehandleren for 2 uker siden, og det var dette hun fortalte oss, og ville ikke gi oss søknadspapirene. Jeg vet også at dette egentlg ikke stemmer, men mange saksbehandlere tror det fortsatt. Uansett har jeg hatt litt sparepenger, så vi får uansett ikke noe sossialhjelp før om noen uker når disse er brukt opp. TS Anonymkode: 40343...bef Da er det ikke sant da, at dere har hatt kun 1450,- å leve av da? Hvor mye sparepenger hadde du og hvor mye av de har du spedd på med pr mnd? Anonymkode: f4a78...0eb 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #18 Skrevet 20. april 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skrev jo nettopp at sparepengene dine ER brukt opp (se over) Dette du skriver her er så rart at det er ikke mulig å tro Anonymkode: f4a78...0eb Ro deg ned Sherlock, og forhold deg til tråden og hva TS skriver i stedet for å lete etter konspirasjoner. Anonymkode: db1d7...73c 13
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #19 Skrevet 20. april 2016 Det er mye som ikke stemmer her, f.eks har dere 14000 imnd innkludert barnetrygd så jobber du også minimalt. På tide å brette opp ermene, øke stillingen og ta ekstravakter andre steder! Anonymkode: 3f9ba...8b5 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #20 Skrevet 20. april 2016 7 minutter siden, Chibi skrev: Det har jo vært tilfeller i avisene at folk må ha solgt bil og bolig for å få sosialhjelp. Noen har fått beskjed om å flytte til dyrere leiligheter før de får hjelp også..http://www.ostlendingen.no/nyheter/solor/solor/ma-flytte-til-dyrere-bolig-for-a-fa-sosialhjelp/s/2-2.2757-1.8268075 Noen saksbehandlere er egentlig helt på trynet... Mange som kommer utfor nav og får dårlige saksbehandlere sliter seg ihjel med å komme seg igjennom og kjempe den tunge kampen med dem. Ok. Takk for oppklarende innlegg! Det er jo forferdelig at det er så mange dårlige saksbehandlere. Jeg beklager at jeg ble frustrert over ting i innleggene, og misforsto enkelte ting. Anonymkode: f4a78...0eb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå