AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 Hva gjør jeg når jeg får en sykemelding? Hva skal sendes hvor? Og tid må jeg senest sende? Er i en plass og sykemeldinga ble sent til annen adresse. Kan den sendes via mail? Kan ikke hente den selv og plukke den opp til der den ble sendt.. Kan heller ikke få den her, da jeg er redd noen skal ta posten og kødde med den? Anonymkode: 2c6d7...8f8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #2 Skrevet 20. april 2016 Du skal sende del C til arbeidsgiver øyeblikkelig. Del D skal du fylle ut og sende til NAV. Anonymkode: 899e7...9dc
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #3 Skrevet 21. april 2016 Sykemeldingen ble sendt via post. Jeg er blit sykemeldt for ca uke siden. Ha ikke fått den enda. Purret på dem, får den sikkert til helgen. Sender den videre til mandag igjen. Vil ette medføre noen forsinkelser? For må sendes til to da. Nav og jobben? Anonymkode: 2c6d7...8f8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #4 Skrevet 21. april 2016 Sist jeg fikk sykmelding (for en måneds tid siden), hadde de endret systemet, slik at legen automatisk sendte inn NAVs del. Om det samme har skjedd hos dere, vil du bare måtte sende inn til arbeidsgiver. Anonymkode: 2dde1...83b
Angelheart2 Skrevet 21. april 2016 #5 Skrevet 21. april 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sist jeg fikk sykmelding (for en måneds tid siden), hadde de endret systemet, slik at legen automatisk sendte inn NAVs del. Om det samme har skjedd hos dere, vil du bare måtte sende inn til arbeidsgiver. Anonymkode: 2dde1...83b Dette er nesten riktig. En sykmelding har alltid 4 deler. A - Sendes fra legen til NAV. Dette skjer i de fleste tilfeller nå elektronisk B - denne skal du levere til arbeidsgiveren din C - denne skal du beholde selv D - Denne skal du sende til de som skal betale ut sykepenger. Det vil si til arbeidsgiver dersom det er under 16 dager, til NAV etter denne perioden. Dersom det er NAV som skal betale ut sykepenger kommer det ingen utbetaling før de har mottatt del D.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #6 Skrevet 21. april 2016 3 minutter siden, Angelheart2 skrev: Dette er nesten riktig. En sykmelding har alltid 4 deler. A - Sendes fra legen til NAV. Dette skjer i de fleste tilfeller nå elektronisk B - denne skal du levere til arbeidsgiveren din C - denne skal du beholde selv D - Denne skal du sende til de som skal betale ut sykepenger. Det vil si til arbeidsgiver dersom det er under 16 dager, til NAV etter denne perioden. Dersom det er NAV som skal betale ut sykepenger kommer det ingen utbetaling før de har mottatt del D. Også nesten helt riktig. Du har byttet om del B og C. Det er del B du beholder selv. Anonymkode: 09cfe...808 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #8 Skrevet 21. april 2016 Men hvordan vet jeg om del D skal sendes til? Det her er min første sykemelding. Takker dere! Anonymkode: 2c6d7...8f8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #9 Skrevet 21. april 2016 du må snakke med arbeidsgiveren din om de skal ha sykmeldingen eller skal sendes direkte til nav. Det er en viss frist for og sende sykemelding før en blir trukket i lønn for ugyldig fravær. Anonymkode: bd383...a79
Harlekin Skrevet 21. april 2016 #10 Skrevet 21. april 2016 Hvor lenge er du sykemeldt da? Under 16 dager (inkl. helger) = arbeidsgiver. Hvis det er mer, skal NAV ha den. Men her jeg jobber leverer arbeidstaker både del C og D til oss, så sender vi del D til NAV når vi søker refusjon. Dette er mulig fordi vi utbetaler lønn/sykepenger under hele sykmeldingsperioden og krever refusjon fra NAV. Det blir annerledes dersom arbeidsgiver bare betaler inntil 16 dager. Det lureste er å ringe arbeidsgiver og spørre.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #11 Skrevet 21. april 2016 Hvem er oss? Sykemeldt I en mnd! Så skal jeg levere alt til arbeidsgiver? Anonymkode: 2c6d7...8f8
Harlekin Skrevet 21. april 2016 #12 Skrevet 21. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem er oss? Sykemeldt I en mnd! Så skal jeg levere alt til arbeidsgiver? Anonymkode: 2c6d7...8f8 Oss er arbeidsgiver. Ring arbeidsgiver og spør, som sagt, det er forskjellige prosedyrer i forskjellige firmaer. Spør om de skal ha del D også, eller om du skal sende den til NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå