AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 Kjenner jeg begynner å bli lei jeg. Hva sier/gjør man til sånt. Dette gjelder min samboers 10 åring... Anonymkode: 63c33...c9b
Poserose Skrevet 20. april 2016 #2 Skrevet 20. april 2016 Samboeren din bør vel sette seg ned med 10-åringen og forklare hvilke regler som gjelder, og at du faktisk bestemmer visse ting i deres felles hjem. Det bør kanskje også legges til at du ikke prøver å bli en ny forelder, men kan være glad i barnet forde. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #3 Skrevet 20. april 2016 'Ja? Vel jeg kan bestemme om jeg vil lage mat til deg, eller la deg bruke min wifi' Anonymkode: fa465...f2b 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #4 Skrevet 20. april 2016 Det med mat og klær tenkte jeg hun skal få styre selv heretter... Jeg har på ingen måte forsøkt å opptre som en forelder overfor henne.... Anonymkode: 63c33...c9b
Carrot Skrevet 20. april 2016 #5 Skrevet 20. april 2016 Hva med å spørre hva 10åringen mener du som voksen skal bestemme og ikke da og se hva du får som svar? Som steforelder er det en utfordring å skape et godt forhold til partnerens barn, men det er en gang slik at det er den voksnes ansvar - ikke bare partneren men også ditt - dette med et godt forhold. Dessuten er den reaksjonen den eneste et barn har i en slik setting, virkemiddelet er det de ser treffer. Kanskje man som voksen må sette seg ned og se på situasjonen fra utsiden; hva kan jeg gjøre bedre, hva kan jeg endre på - kan jeg være flinkere til noe?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #6 Skrevet 20. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg begynner å bli lei jeg. Hva sier/gjør man til sånt. Dette gjelder min samboers 10 åring... Anonymkode: 63c33...c9b Du sier at du er voksen, hun er 10 år, og så lenge hun er under ditt tak så har hun å oppføre seg som folk. Så forteller du faren hennes at han får støtte deg ovenfor henne, og få en slutt på det. Anonymkode: a9ef7...d90
sonush Skrevet 20. april 2016 #7 Skrevet 20. april 2016 Slik jeg ser det er det to ting. Du er IKKE moren hans, og du kan virkelig ikke bestemme over han. MEN siden du er en voksen i deres hus, og han MÅ høre på deg. Du sammen med faren bestemmer grensene som er viktige i deres hus, og det plikter han å følge.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #8 Skrevet 20. april 2016 Du må bare heve deg over det og ikke la det gå inn på deg. Hun markerer tydelig at du ikke er moren hennes og prøver vel (avhengig av situasjon) å unnslippe reglene dine ved å spille på det. Ved slike kommentarer kan man si at hun må følge dine regler når hun bor under ditt tak. Det er kjempeviktig at samboeren din spiller på samme lag som deg og støtter deg når det gjelder dette. Du er ikke forelderen hennes, men du er en foreldrefigur. Jeg er ikke en av de som mener at steforeldre ikke skal involvere seg i oppdragelse og bestemmelser vedrørende stebarn. Tvert imot. Det avhenger jo selvsagt når man kommer inn i bildet og hvor gammel barnet er da, men steforeldre skal absolutt ikke stå på siden. Anonymkode: d6ff9...e55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå