Gå til innhold

Hva kan jeg bruke her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har arvet et gammelt, fint bestikksett med trehåndtak på alle delene. Det er matt og lyst fordi det er godt brukt og gammelt, men jeg kunne godt ha tenkt meg å få det slik som det var en gang. Mørkebrunt. Fargen kommer så fint tilbake igjen på bestikket når jeg vasker det opp. Noen som vet hva slags olje, eller middel som jeg kan kjøpe for å fikse det? 

Anonymkode: 07e25...ef7

AnonymBruker
Skrevet

Hva står det på stålet på bestikket? Kan det være skaugumbestikk med treskaft? 

Er det tre, så gjør du treet godt rent eventuelt pusser med stålull UTEN SÅPE, EN EGEN STÅLULL, før du metter treet med olje for den slags. Det enkelste er å finne en gammeldagsfargehandel, ta med deg bestikket dit og få spesialprodukter. Vær og obs på at dette bestikket ikke skal i oppvaskemaskinen og heller ikke ligge i vann. Hjemme brukte vi det til julebestikk og andre spesielle dager. 

Anonymkode: 83c75...20b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Den 20. april 2016 at 6.25, AnonymBruker skrev:

Jeg har arvet et gammelt, fint bestikksett med trehåndtak på alle delene. Det er matt og lyst fordi det er godt brukt og gammelt, men jeg kunne godt ha tenkt meg å få det slik som det var en gang. Mørkebrunt. Fargen kommer så fint tilbake igjen på bestikket når jeg vasker det opp. Noen som vet hva slags olje, eller middel som jeg kan kjøpe for å fikse det? 

Bruke beis av noe slag? Husk å ikke bruk oppvaskmaskin eller bløtlegge bestikket! 

Anonymkode: ccc7e...7c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Owatrol teakolje. 

Anonymkode: 98e5b...7ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk oljen du setter inn brødfjølen med. 

Anonymkode: 1c4f9...c7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruke beis av noe slag? Husk å ikke bruk oppvaskmaskin eller bløtlegge bestikket! 

Anonymkode: ccc7e...7c9

Beis skal ikke på kjøkkenting som brukes til mat. 

Teak olje dersom det er teak. Hadde vært fint med bilde. Eller om du kan finne tilsvarende å linke til bilde, ts? 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beis skal ikke på kjøkkenting som brukes til mat. 

Teak olje dersom det er teak. Hadde vært fint med bilde. Eller om du kan finne tilsvarende å linke til bilde, ts? 

Den teakoljen jeg har vært borti hadde jeg heller ikke villet ha i nærheten av bestikk. Rådet om å bruke "oljen du setter inn brødfjølen med" tror jeg er det beste rådet hittil, i alle fall er det giftfritt og uten risiko for å ødelegge noe.

Alt permanent som Owatrol, beis etc. hadde jeg holdt meg langt unna, siden det lett kan endre både farge og overflate på treverket uten at det er mulig å få det vekk igjen om resultatet skulle bli noe helt annet enn du er ute etter.

Anonymkode: 5aac3...4cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 4/20/2016 at 15.45, AnonymBruker skrev:

Hva står det på stålet på bestikket? Kan det være skaugumbestikk med treskaft? Anonymkode: 83c75...20b

Det er det faktisk. Takk for tips. Nå lærte jeg noe nytt. Ja jeg vet at det ikke skal i maskin og må behandles forsiktig.
kebony-serveringsbestikk.jpeg?fw=450&fh=

AnonymBruker
Skrevet

Sånne hadde vi i min barndom. Puss dem forsikrig/lett med stålull uten såpe, eller det fineste fine sandpapiret du får kjøpt og sett dem inn med olje beregnet på eller som ikke er gifitg i kontakt mrd mat. Du må gjerne olje i flere omganger til teet er mettet. 

Massevis av de der til salgs på finn. Ville vært veldig artig om du gav tilbakemelding på om du får dem fine. 

Mulig det står noe på nett om behandling? Geilofabrikken laget dette i sin tid. Historisk fabrikk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...