Gå til innhold

Luksusfellekandidater - hvorfor finnes det ingen reelle alternativer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal det være nødvendig med et slikt program? Burde det ikke finnes mer verdige løsninger på dette tydeligvis omfattende problemet? 

Ja, det er lett å sitte på sin høye hest og si at det er deres egen feil, de burde visst bedre og så videre. Men når man først har begynt å skli på isen, hvorfor finnes det ikke alternativer til et tv-program? Hjelp til å ikke falle fullstendig sammen? Man kan søke gjeldsrådgivning gjennom kommunen, javel. Jeg har vært i situasjonen, og fikk klar beskjed om at dette kunne ikke de gjøre noe med. Jeg hadde jobb og burde klare meg selv. Kreditorene kunne ikke inngå avtaler med mindre jeg gikk med på å betale så mye hver måned at jeg ikke satt igjen med en krone. Til slutt så jeg bare en løsning, og det var å gi opp alt. Etter et mislykket forsøk fikk jeg endelig den hjelpen jeg trengte. Etter mange års helvete. 

Hadde jeg fått hjelp tidligere så kunne mye vært unngått. Det er tøft å ringe rundt til kreditorer. Man føler seg som en lort. Som et mindreverdig menneske. Man føler at alle andre klarer noe en selv bare ikke får til. Det er lite man blir så hardt dømt for som pengeproblemer. 

Samfunnet hadde vært tjent med at de det gjelder hadde fått hjelp. Jeg er overbevist om at det sitter mange mennesker rundt om som kunne fungert i samfunnet med bare litt hjelp. Ikke gjennom et tv-program, men gjennom det offentlige. Uten gapestokk, dømming og latterliggjøring. Uten at naboen, eventuelle fremtidige arbeidskolleger, venner og mannen i gata for alltid skal se på deg som den som ikke klarte det selvfølgelige. Det som alle bør kunne. 

Luksusfellen burde ikke ha livets rett som tv-program. Det burde vært et lavterskeltilbud. 

Anonymkode: faa6b...066

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke få noe veiledning gjennom NAV?

Anonymkode: 5d0f9...74a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanvittig mye jobb å gjøre det Luksusfellen gjør, og det ville være altfor dyrt om samfunnet skulle gjøre det for alle som har betalingsproblemer. I tillegg får de ekstra mye godvilje hos kreditorene siden det gir god reklame.

Anonymkode: 89c92...942

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at samfunnet hadde vært tjent med at de det gjelder får hjelp gjennom det offentlige. Kan du presisere hva du mener med hjelp? 

Anonymkode: 9a8ce...672

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Husk at de kan få en vaskemaskin eller et par sykler når de er ferdige da. Kanskje det er de som er lure her?

Anonymkode: 4a352...f9c

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanvittig mye jobb å gjøre det Luksusfellen gjør, og det ville være altfor dyrt om samfunnet skulle gjøre det for alle som har betalingsproblemer. I tillegg får de ekstra mye godvilje hos kreditorene siden det gir god reklame.

Anonymkode: 89c92...942

Dette.

Den eneste muligheten for å unngå Luksusfellen er rett og slett, ikke bruk penger du ikke har.

Skrevet

Jeg er enig med TS. Gjeldsrådgivningen som tilbys gjennom kommunen er i mange tilfeller en vits og jeg tror mange kunne ha fungert mye bedre i samfunnet hvis de hadde fått hjelp til å håndtere problemene. Hjelpen trenger i mange tilfeller ikke være annet enn å skaffe oversikt over gjeld og kreditorer samt se på inntekter vs. utgifter for deretter å inngå avtaler med kreditorene. Rett og slett det samme som Luksusfellen gjør i sine programmer.

For de som sitter på sin høye hest er det enkelt å si at dette er noe hvem som helst kan greie. I utgangspunktet er svaret ja. De fleste burde greie dette, men realiteten viser seg ofte å være en helt annen. Økonomiske problemer følger ofte i kjølvannet av andre problemer som sykdom, arbeidsledighet osv. og da har man ofte ikke psykisk overskudd til å ordne slike ting selv. Hos en del, særlig unge, later det også til at det mangler helt grunnleggende kunnskaper om økonomi.

Jeg kan ta et eksempel. En 20-åring har nettopp fått sin første jobb og siden bil står høyt på ønskelista tar han opp et lån, gjerne med unødvendig høy rente og på et større beløpe enn han strengt tatt har bruk for. Kunnskapen om bil er ikke helt der den bør være, så det viser seg snart at han har kjøpt katta i sekken. Så mister han jobben uten kanskje å en gang ha rukket å opparbeide seg rett til dagpenger. Bilen blir forsøkt solgt, men siden den viser seg å ha en langt lavere verdi enn antatt hjelper ikke det stort. Han har da verken bil eller penger, men lånet skal like fullt betales. Derfra er veien kort til å havne i et skikkelig uføre som igjen kan føre til psykiske problemer og rusmisbruk. Han burde selvfølgelig ha kontaktet kreditor med en gang og forklart situasjonen og prøvd å få til en avtale, men det er ikke en gang sikkert at han er klar over muligheten. Eller det kan være at han prøver, men møter liten velvilje hos kreditor og gir opp etter et det første spede forsøket. Etter en stund får han seg kanskje jobb igjen, men da har saken havnet hos namsmannen og lønnsutbetalingene viser seg å bli svært lave på grunn av utleggstrekk som blir iverksatt. Derfra er veien kort til å gi opp og havne i en ond spiral henvist til å leve på utbetalinger fra NAV osv.  

En mulig løsning er da at det hadde eksistert et tilbud om å få hjelp til å løse problemene før de har blitt for store. Det hadde kanskje ikke trengt å være så mye mer enn en person med kunnskap og erfaring som kunne ha forklart rettigheter og plikter og vært en moralsk støtte på veien til å få orden på økonomien igjen. Noen å ringe til når kravene dumper ned i postkassen og man ikke helt vet hva man skal gjøre. Det hadde nok i mange tilfeller ikke tatt så veldig mye tid, men spart samfunnet og enkeltmennesker for mye.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Leo skrev:

Jeg er enig med TS. Gjeldsrådgivningen som tilbys gjennom kommunen er i mange tilfeller en vits og jeg tror mange kunne ha fungert mye bedre i samfunnet hvis de hadde fått hjelp til å håndtere problemene. Hjelpen trenger i mange tilfeller ikke være annet enn å skaffe oversikt over gjeld og kreditorer samt se på inntekter vs. utgifter for deretter å inngå avtaler med kreditorene. Rett og slett det samme som Luksusfellen gjør i sine programmer.

For de som sitter på sin høye hest er det enkelt å si at dette er noe hvem som helst kan greie. I utgangspunktet er svaret ja. De fleste burde greie dette, men realiteten viser seg ofte å være en helt annen. Økonomiske problemer følger ofte i kjølvannet av andre problemer som sykdom, arbeidsledighet osv. og da har man ofte ikke psykisk overskudd til å ordne slike ting selv. Hos en del, særlig unge, later det også til at det mangler helt grunnleggende kunnskaper om økonomi.

Jeg kan ta et eksempel. En 20-åring har nettopp fått sin første jobb og siden bil står høyt på ønskelista tar han opp et lån, gjerne med unødvendig høy rente og på et større beløpe enn han strengt tatt har bruk for. Kunnskapen om bil er ikke helt der den bør være, så det viser seg snart at han har kjøpt katta i sekken. Så mister han jobben uten kanskje å en gang ha rukket å opparbeide seg rett til dagpenger. Bilen blir forsøkt solgt, men siden den viser seg å ha en langt lavere verdi enn antatt hjelper ikke det stort. Han har da verken bil eller penger, men lånet skal like fullt betales. Derfra er veien kort til å havne i et skikkelig uføre som igjen kan føre til psykiske problemer og rusmisbruk. Han burde selvfølgelig ha kontaktet kreditor med en gang og forklart situasjonen og prøvd å få til en avtale, men det er ikke en gang sikkert at han er klar over muligheten. Eller det kan være at han prøver, men møter liten velvilje hos kreditor og gir opp etter et det første spede forsøket. Etter en stund får han seg kanskje jobb igjen, men da har saken havnet hos namsmannen og lønnsutbetalingene viser seg å bli svært lave på grunn av utleggstrekk som blir iverksatt. Derfra er veien kort til å gi opp og havne i en ond spiral henvist til å leve på utbetalinger fra NAV osv.  

En mulig løsning er da at det hadde eksistert et tilbud om å få hjelp til å løse problemene før de har blitt for store. Det hadde kanskje ikke trengt å være så mye mer enn en person med kunnskap og erfaring som kunne ha forklart rettigheter og plikter og vært en moralsk støtte på veien til å få orden på økonomien igjen. Noen å ringe til når kravene dumper ned i postkassen og man ikke helt vet hva man skal gjøre. Det hadde nok i mange tilfeller ikke tatt så veldig mye tid, men spart samfunnet og enkeltmennesker for mye.

Helt enig. Det å kunne får noe drahjelp tidlig (rundt det praktiske rundt det, ikke med selve betalingen) kunne spart samfunnet for svært mye også rent økonomisk. Færre som havner i uføret på NAV med de kostnadene det medfører, mindre tapt arbeidsinntekt (og dermed skatteinngang) osv. 

Men nei. I Norge er jo mantraet at man skal ta ansvar for seg selv uten hjelp og at det er viktigere med programmer som Luksusfellen for å tilfredsstille egen skadefryd. Jeg syntes det i det hele tatt er ganske kvalmt og er bla. et resultat av flere hjernevaskede høyrevridde med sin imbesile og skadefro mentalitet.

Og bare for å understreke det før noen av de høyrevridde tullingene angriper dette innlegget: Ja, selvsagt skal utgangspunktet være at man greier seg selv økonomisk og de fleste gjør jo også det. Men det kan altså være mye å hente også rent samfunnsøkonomisk på å sette inn tiltak mot de som faller ut tidlig fremfor å ønske dem lykke til på veien til helvete. 

Anonymkode: 70b27...c14

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke få noe veiledning gjennom NAV?

Anonymkode: 5d0f9...74a

Jo, men som jeg skrev i innlegget er det slett ikke alle som får denne hjelpen. Jeg prøvde og ble blankt avvist. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at samfunnet hadde vært tjent med at de det gjelder får hjelp gjennom det offentlige. Kan du presisere hva du mener med hjelp? 

Anonymkode: 9a8ce...672

Selvfølgelig. Jeg mener hjelp til å kontakte kreditorer, lage avtaler og et realistisk budsjett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Privatøkonomi må inn i ungdomsskolen! Lære om lån og renter, gjeld og formue etc så kan vi forhåpentligvis redusere antall slike saker drastisk.

Anonymkode: 73442...c1e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det burde vært mer økonomiopplæring i skolen, men foreldre har også et ansvar for å lære barna sine at du må jobbe for pengene, prioritere utgifter og si nei når du ikke har råd. Alt for mange lærer ikke grunnleggende økonomi hjemmefra, de er vant til å få og få, og andre ordner opp om det skjærer seg. Det er jo bare å se på alle trådene her inne der folk trenger penger til noe, og første tanke er ikke å skaffe seg jobb eller spare, men høre hva de har krav på fra nav. For øvrig kan de fleste få økonomisk rådgivning i banken sin, det er også økonomer fra kunderådgivning i bank som er økonomiske hjelpere i luksusfellen. De fleste banker ønsker at kundene skal ha et sunt økonomisk liv, og hjelper hvis man ber om hjelp. Ellers syns jeg faktisk mange med økonomiske vanskeligheter både i det virkelige liv og luksusfellen er flink til å skylle på andre folk eller omstendigheter i livet. De mangler rett og slett evnene til å innse at selv om du er syk, arbeidsledig, skilt eller strøk på eksamen så gir deg deg ikke unnskyldning for å drite i økonomien og la tusenlappene flagre.

Jeg var selv i en situasjon som ung der jeg hadde feilprioritert pengene kraftig fordi jeg trodde jeg skulle få mer i lønn enn det som var tilfelle. Utastte en regning der det tilslutt kom "enten betaler du eller så blir det tvangstrekk i lønn"-brev i posten, og jeg fikk selvfølgelig fullstendig noia. Klump magen og konvolutt i skapet, og dagen etter fristen gikk ut klarte jeg å kvinne meg opp til å ring kreditor og be om nedbetaling over tre mnd. Min livs verste opplevelse, fryktelig ydmykende og nedverdigende. Tok opp kredittlån for å betale, og tok alt av ekstravakter for å komme ajour igjen etterpå. Det gikk heldigvis greit, og etter det har jeg aldri latt være å betale en eneste regning. Lærdom; ta ta i ting selv om det er ubehaglig, og tæring etter næring!

Jeg elsker luksusfellen, absolutt et favorittprogram, tips å hente fra proffene er det også. Syns ikke det er det minste umoralsk når folk så til de grader er skyld i egen situasjon. Felles for mange er jo et vanvittig forbruk av snacks og takeaway, hyppig bytte av biler, oppussing på kreditt, shopping av merkeklær og dyre ferier på kreditt. Produsentene sier jo selv at det er folk de ikke tar mer fordi de trenger skjerming mot offentligheten. For øvrig tror jeg mange som er kommet skeivt ut har en venn, kollega eller slektning som er gode med økonomi, og gjerne hadde hjulpet til hvis de ble spurt om å hjelpe i fortrolighet. Sammen med en god kundekonsulent fra banken kan man da komme veldig langt uten å måtte fremstille seg på tv eller bruke mye penger på privat gjeldsrådgivning. 

Anonymkode: d82b8...d3c

• Liker 10
Skrevet

Bortsett fra at personlig økonomi burde vært et eget fag på skolen, så har jeg vanskeligheter med å se hva annet samfunnet kan gjøre. 

Nå skal det sies at deltakere på Luksusfellen er jo mennesker som enten har såpass god inntekt eller eier eiendom som kan realiseres eller stilles som sikkerhet ved refinansiering, tror ikke jeg har sett ett eneste program hvor de ikke har klart å komme fram til en løsning. Finnes verre gjeldsoffer der ute enn de som deltar på Luksusfellen. 

• Liker 8
Skrevet

Herregud, du skjønner vel at folk melder seg på programmet helt frivillig?

Dessuten lærer mange av programmet og man får mange tips.

Min samboer hadde nok kvalifisert seg til Luksusfellen med gjeld opp til ørene han ikke gjorde noe med. Da jeg fikk vite om det, tvang jeg han til å se på tv-programmet, og han ble veldig inspirert.

Vi så sånn fem episoder på sengen hver eneste kveld på senga. Var det ikke for det programmet, tror jeg helt ærlig at han ikke hadde fått motet til å gjøre noe. Det viser hvordan man gjør det, og hvor lite som egentlig skal til for å få et normalt liv igjen.

Jeg har ingen økonomiske problemer, men har selv lært kjempemye som er kjekk kunnskap. Får garantert bruk for det en dag.

Er det noe nordmenn skulle blitt mer skolert i, så er det privatøkonomi.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes også HI har noe gode poeng.

Hverdagsøkonomi og konsekvensene av mislighold burde vært en større del av grunnskolepensum, med oppfølging på VGS.

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var selv i en situasjon som ung der jeg hadde feilprioritert pengene kraftig fordi jeg trodde jeg skulle få mer i lønn enn det som var tilfelle. Utastte en regning der det tilslutt kom "enten betaler du eller så blir det tvangstrekk i lønn"-brev i posten, og jeg fikk selvfølgelig fullstendig noia. Klump magen og konvolutt i skapet, og dagen etter fristen gikk ut klarte jeg å kvinne meg opp til å ring kreditor og be om nedbetaling over tre mnd. Min livs verste opplevelse, fryktelig ydmykende og nedverdigende. Tok opp kredittlån for å betale, og tok alt av ekstravakter for å komme ajour igjen etterpå. Det gikk heldigvis greit, og etter det har jeg aldri latt være å betale en eneste regning. Lærdom; ta ta i ting selv om det er ubehaglig, og tæring etter næring!

Men hva om du der, etter å ha tatt opp lån for å betale, plutselig hadde blitt syk eller arbeidsledig? Hadde det gått like bra da?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Steve Rogers skrev:

Dette.

Den eneste muligheten for å unngå Luksusfellen er rett og slett, ikke bruk penger du ikke har.

Må være enkelt å leve i en verden som er kun sort og hvit. 

• Liker 3
Skrevet

Men altså, personlig økonomi ER jo pensum både på ungdomsskolen og VGS! Jeg hadde både budsjett, regnskap, lån og renter og hvordan betale regninger i et fag som het økonomi og IT i første klasse på VGS. I matematikk har jeg selv undervist i lønn, lån og renter osv både for yrkesfag og allmennfag. At det ikke går inn er noe annet. Men det undervises i det! Men jeg er helt enig i at det godt kunne vært mer enn det var og er. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Leo skrev:

Men hva om du der, etter å ha tatt opp lån for å betale, plutselig hadde blitt syk eller arbeidsledig? Hadde det gått like bra da?

Ja, da måtte jeg strupt inn andre steder, det hadde gått fint. (avdragfrihet på lånet, kutte internett og avisabonnement, gå i stedet for å ta bussen, spise billigere, skru ned varmen osv) Hadde jo fått sykepenger hvis jeg ble syk, som er på samme nivå som lønnen, så da hadde jeg bare brukt lengre tid på å betal ned kreditten. Det hadde ikke vært aktuelt å bli arbeidsledig, i mitt yrke er det ingen som går frivillig arbeidsledig, men da kunne jeg også betalt over lengre tid eller fått lån i banken i steden for til lavere rente og lengre løpetid. Jeg lånte ikke i banken fordi jeg syns det var flaut og ville holde banken utenfor, noe jeg også gjorde, men hadde innvolvert de om det var nødvendig. Poenget er å ta tak i ting, ikke la det skure og gå og satse på at det går over av seg selv. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Steve Rogers skrev:

Det er selvfølgelig en mulighet, men vi lever i et samfunn som er basert på at de fleste av oss lever på en eller annen form for kreditt. Helt greit at du åpenbart ikke trengte å ta opp studielån for å få en utdannelse eller boliglån for å skaffe deg et sted å bo og, tydeligvis, betaler strøm og telefon på forskudd, men slik er altså ikke verden for de fleste.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...