Gå til innhold

Hvorfor er ikke mat i toalettet greit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går var det en tråd om å skylle makrell i tomat boksen i toalettet. Mat i toalettet ble da kritisert. TS i den tråden skulle skylle boksen i kjøkkenvasken. 

Rørene fra kjøkkenvasken og rørene fra toalettet går jo ut av huset sammen. Om maten sylles i vasken på kjøkkenet eller i do er jo ett fett. 

Det kan da virkelig ikke være noe galt i å kvitte seg med restavfallet etter mat i toalettet fremfor å måtte bære det hele veien ut av huset? Vi bærer nok søppel ut, om ikke vi skal bære ut middagsrester og annet i tillegg. 

Overbevis meg om hvorfor mat i do ikke er ok. 

Anonymkode: 91a62...64c

Videoannonse
Annonse
Gjest Christina146
Skrevet

Det kan tette igjen doen. 

AnonymBruker
Skrevet

Matrester, fett fra steking osv skal i søpla. Tar du det i vasken på kjøkkenet tetter det rørene og gir næring til skadedyr. Toaletter blir tett, samt at det gir næring til skadedyr. 

Anonymkode: bbf11...511

• Liker 13
Skrevet

Blir fin restaurant for rotter og andre smådyr fra kloakken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Christina146 skrev:

Det kan tette igjen doen. 

Kaster ikke mengder før jeg spyler ned. Heller ikke mat som kan sette seg fast. Eggeskallet knuses før det pakkes i toalettpapir og spyles ned. Nei, dette er tull å ikke kunne gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe mat som skal i do eller i vasken, alt skal i matavfallsdunken.

Anonymkode: 427fe...a3d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Fett som skylles ut i kloakken vil klumpe seg sammen og påvirke kloakknettverket negativt på flere måter.

Det kreves mer kjemikalier for å rense kloakken som bidrar til mer utslipp.

Avleiringene kan tette rør eller forkorte levetiden til nettet.

Fettet klumper seg sammen og dette er snacks for rotter som vokser seg store og feite på kaloririk kost

Det som flyter på overflaten i dette renseanlegget er fett.

MOKKA_JOBB_img2.jpg

Anonymkode: edaf9...148

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fett som skylles ut i kloakken vil klumpe seg sammen og påvirke kloakknettverket negativt på flere måter.

Det kreves mer kjemikalier for å rense kloakken som bidrar til mer utslipp.

Avleiringene kan tette rør eller forkorte levetiden til nettet.

Fettet klumper seg sammen og dette er snacks for rotter som vokser seg store og feite på kaloririk kost

Det som flyter på overflaten i dette renseanlegget er fett.

MOKKA_JOBB_img2.jpg

Eggeskall, fisk, gammelt brød, potet og ris rester inneholder ikke nevneverdig fett. Uproblematisk. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe mat som skal i do eller i vasken, alt skal i matavfallsdunken.

Anonymkode: 427fe...a3d

Her går det i bosset, er det lite fett så går det i do. Men ikke ofte da det som regel ikke er noe igjen. Vi har ikke matavfallsdunk her vi bor. :)

Anonymkode: affb9...1c9

Skrevet

Man tar da uansett ikke maten med seg på do?!
Jeg skjønner ikke hva man gjør med matvarene på badet i det hele tatt..

Er det ikke mer jobb med å dra med seg mat inn på toalettet, enn å kaste det i søppelbøtten under kjøkkenbenken?

En grunn til å ikke kaste mat i do (om man virkelig trenger en) er jo at det er fullt mulig for dyr (og reptiler) å komme seg opp gjennom doskålen. Aldri hørt om noen som har funnet en rotte i rørene på kjøkkenet.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, applestories skrev:

Man tar da uansett ikke maten med seg på do?!
Jeg skjønner ikke hva man gjør med matvarene på badet i det hele tatt..

Er det ikke mer jobb med å dra med seg mat inn på toalettet, enn å kaste det i søppelbøtten under kjøkkenbenken?

En grunn til å ikke kaste mat i do (om man virkelig trenger en) er jo at det er fullt mulig for dyr (og reptiler) å komme seg opp gjennom doskålen. Aldri hørt om noen som har funnet en rotte i rørene på kjøkkenet.

Ikke i nye hus. 

Reptiler er ikke lov å holde i Norge. De befinner seg neppe ulovlig i kloakksystemet. 

AnonymBruker
Skrevet

Har bad/do ved siden av kjøkkenet. Og har heller ikke bossbøtte under vasken. Boss blir fjernet etter hvert. Men nå er det lenge siden jeg kastet noe i do. Det siste var en panne som var saus og fylt opp med vann. Hadde mye som skulle skylles av i vasken og da tømte jeg den i do. :)

Anonymkode: affb9...1c9

AnonymBruker
Skrevet

Flere kommuner har jo nettopp hatt store kampanjer med at det er kun 3 ting som skal i toalettet, toalettpapir er 1 av de tingene

Mat i toalettet er ikke bare ekkelt, men det tiltrekker seg rotter og andre smådyr.

Det er en grunn for at flere kommuner har hatt disse kampanjene nå, det er jo grunnet dere som kaster annet enn toalettpapir i toalettet! Skjerp dere, opplys dere selv, vi lever i 2016!

http://www.ivar.no/aktuelt/bare-tre-ting-skal-i-do-article4958-593.html

http://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/article701186.ece

http://www.dinside.no/930079/det-er-bare-tre-ting-som-skal-i-toalettet

Anonymkode: aaf0d...14e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er barnelærdom! Matrester skal verken i toalettet eller i vasken! Det skal ikke ned i rørene i det hele tatt! Hovedsaklig fordi rottene holder til nede i rørsystemet, og når du kaster mat i toalettet eller vasken så mater du rottene, feter de opp, de produserer mer avkom, og forflytter seg oppover rørene. Og ja, de kan komme opp i doskålen din! Jeg siterer skadedyrteknikeren fra denne artikkelen:http://www.dagbladet.no/2015/09/29/nyheter/innenriks/skadedyr/rotte/41282338/

"Ikke kast matrester i do. Dette kan føre til at sultne rotter kommer svømmende opp fra kloakken. Vi har opplevd flere ganger at folk har hatt ubudne gjester i doskåla si, sier Ingar Hære til NRK."

Trodde faktisk folk var glupe nok til å forstå dette selv. Det er jo ganske opplagt...

Anonymkode: 4fefa...762

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I kommunen jeg bor i har vi papirposer til matavfall... Da er det litt vanskelig å kaste gryterett i søpla...

Dere som sier man ikke skal skylde ned i vasken, av samme grunner som at man ikke skal skylde ned i do, hva er greia med avfallskvern i vasken da?

Anonymkode: 17854...9fd

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I kommunen jeg bor i har vi papirposer til matavfall... Da er det litt vanskelig å kaste gryterett i søpla...

Dere som sier man ikke skal skylde ned i vasken, av samme grunner som at man ikke skal skylde ned i do, hva er greia med avfallskvern i vasken da?

Det er en fin måte å mate rottene på

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er en grunn til at man mange steder ikke kan bruke avfallskvern (er blandt annet ulovlig i min kommune)

• Liker 5
Skrevet

Jeg er helt enig i at matrester ikke skal i do (og hvorfor man vil skylle makrell-i-tomat-boksen nedi der er meg en gåte).

Men hva gjør dere hvis dere har suppe som dere vil bli kvitt? Må innrømme at det har gått i do her noen ganger, for det å putte suppe i en plastpose virker noget risikabelt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å mate rottene, eklinger! Matrester hører ikke hjemme verken i do eller i vasken.Her hos oss er avfallskvern forbudt å montere. Vi har kildesortering på matavfall, heldigvis, så ikke noe problem å bli kvitt.

Anonymkode: b3171...43e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...