Gå til innhold

Hva har jeg krav på i økonomisk stønad hvis jeg blir alene med 4 barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen (vi er samboere) har 4 felles barn. Nå har jeg endelig bestemt meg for å bryte ut av forholdet, selvom jeg er redd for at det kommer til å bli stygt :( Far er over snittet glad i alkohol og mesteparten av tiden melder han seg helt ut av alt som heter familieliv, så jeg har allerede levd som alenemor de siste årene. Jeg tror fordelingen blir ca annenhver helg og en dag i uka. Dette er pga fars arbeidstider og at jeg ikke stoler på at far er helt skikket til å ha ansvar for barna våres mer enn det. Han er inneforstått med det, men har selvfølgelig rett til å gjøre seg vanskelig på dette punktet..

Jeg jobber 100% og har 25,000kr før skatt (altså jeg sitter igjen med 19,200 etter skatt). Far eier boligen vi bor i, så det er vi som må flytte ut. Jeg ønsker selvfølgelig å flytte innenfor samme skolekrets, men det finnes så og si ikke boliger til leie innenfor dette :( Leie prisene er også veldig høye i byen vår (selvom jeg flytter til en annen skolekrets). Har jeg krav på bostøtte? Har jeg krav på overgangsstønad? Evnt noen som kan hjelpe meg med å regne ut hva den blir på? Er det noe mer jeg kan søke om for å lettere kunne forsørge 4 barn alene? Jeg er litt bekymret for at jeg ikke vil klare den økonomiske biten alene, men vi kan ikke fortsette å bo sammen fordi det er en lettvint løsning økonomisk..

Håper noen har noen gode råd til meg i en fortvilet situasjon..

Anonymkode: 8d072...53b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

- Bidrag ; minimum 1120 kr pr barn ved avtale igjennom NAV. regn evt ut på bidragsveileder på nav sine sider, men 1120 kr er minimum.

- Barnetrygd for 5 barn, altså ett ekstra.

Resten kommer helt an på.

Overgangsstønad har du nok ikke krav på da den er 16000 kr i mnd fult og siden du tjener over denne summen får du ikke det.

Det er de to tingene jeg har ved å ha full omsorg for 3 barn i alder 6-13 år, er i jobb. Kan søke tilskudd til barnepass men der er det inntektsgrense.

Samme med bostøtte. Tjener nok for mye.

Endret av pompdelux
Skrevet (endret)

.

Endret av Alantia
Skrevet (endret)

.

Endret av Alantia
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjente samme som deg og fikk 6000 kroner og et eller annet brutto i overgangsstønad hver måned for en tidsbegrenset periode. Ikke noe å tenke som en permanent løsning på ting. 

Stønad til barnetilsyn for AKS eller barnehage vil du få. Du er under grensen for inntektskravet. 

Bostøtte får du ikke på grunn av for høy inntekt uansett hva du har i boutgifter. 

Barnebidrag er variabelt. Det er avhengig av inntekt, alder osv. 

Og barnetrygden som over nevner.

Anonymkode: d0ddc...9da

Skrevet

Grunnbeløpet er på rundt 90.000 og du har jo en inntekt relativt mye høyere enn det.. men da ser du her hva du evt har krav på av overgangsstønad.

Screenshot_2016-04-20-18-52-31.png

Skrevet

Ang overgangsstønad så er det alderen på det yngste barnet som avgjør om du kan ha rett på stønad (I tillegg til inntekten du har). Retten til stønad stopper når yngste barn fyller 8 år tror jeg (kan ha blitt endringer siden sist jeg satte meg inn i det). 

Du kan bestille en time hos Nav så får du hjelp til å fylle ut de søknadene som er aktuelle for deg og du får svar på det du lurer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...