AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 Jeg spør fordi jeg trenger å vite det. Har vært religiøs hele livet mitt, men nå er jeg usikker. Vil ha seriøse svar... Anonymkode: a1bd4...ba3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #2 Skrevet 20. april 2016 Hva mener du med "sann"? Bibelen er skrevet av massevis av forskjellige mennesker. Noen skriver om det de selv har opplevd, andre skriver om ting andre har fortalt dem. Deretter er Bibelen redigert gjennom mange, mange, mange hundre år. Ting er blitt strøkt, andre ting er forandret på - lenge etter at det har blitt skrevet, og lenge etter at de som skrev det er døde. Så: Hva mener du med "sann"? Anonymkode: 82150...2ed 2
Virilja Skrevet 20. april 2016 #3 Skrevet 20. april 2016 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Endret 20. april 2016 av Virilja
Millimani Skrevet 20. april 2016 #4 Skrevet 20. april 2016 Hva får deg til å tro at Bibelen ikke er sann?? 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #5 Skrevet 20. april 2016 1 minutt siden, Virilja skrev: Men hvordan vet du dette? Du svarte jo forvidt på det jeg mente, men problemet mitt er at dette bare er en mening. Hvordan kan du vite at dette har skjedd? ts Ikke den som har svart allerede. Men, jeg lurer også på hva du mener med sann. For som personen over meg sier så har bibelen blitt skrevet av ulike mennesker, og hvordan kan vi være sikker på at de ikke bare har skrevet ting som de mener er riktig eller ut i fra rykter? Den er jo ikke skrevet av Gud eller Jesus, vi får bare høre historier om dem, gjenfortalt av andre. Som igjen skriver ting de mener å ha opplevd, eller som de igjen har hørt av andre. Lurer du på hvordan vi vet bibelen er skrevet av andre enn Jesus og Gud, eller? Det var etterfølgerene til Jesus som skrev det nye testamentet, og det gamle testamentet ble sannsynligvis formidlet muntlig lengre før skriftlig, men dette skjedde jo før Jesus sin tid. Så bibelen er sann på den måten at mennesker har skrevet ned historier som de tror er sanne, eller som de har lyst til å være sanne. Kanskje springer historiene ut i fra virkelige hendelser, men spesielt det gamle testamentet, som er basert på muntlige fortellinger overlevert fra person til person, vil innholdet i det skriftlige være mer eller mindre annerledes enn de faktiske hendelsene. Du vet hva som skjer med rykter, den endrer form og innhold ettersom hvem som forteller den, og hvor mange som forteller den ut i fra om det legges til noe mer for å gjøre historien mer interessent, mottakeren glemmer noe eller misforstår noe ect. Anonymkode: 0a7f4...8ad 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #6 Skrevet 20. april 2016 Fordi jorden er milliarder år gammel og menneskene har blitt til av evulosjon. Anonymkode: f9c13...9f1 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #7 Skrevet 20. april 2016 Enig med innlegg #5, en skal også ta med i beregningen at bibelen er blitt skrevet av ulike mennesker, og endret gjennom tidene. Noe er utelatt, og noe er lagt til, spesielt av kirken, for å gjøre bibelen mer "spiselig" for folk flest, for de ville jo at religionen skulle få større utbredelse. Så hele kapitler har forsvunnet under tidligere reviderte utgaver av bibelen, omskrivninger av tekst og lagt til tekst. Anonymkode: 7f1bd...418 1
Utenegenart Skrevet 20. april 2016 #8 Skrevet 20. april 2016 For å følge opp litt det mange andre har tatt opp her: Bibelen har vært revidert ofte og har mange menneskelige forfattere. Vi mennesker er feilbarlige. Om enn Bibelen inneholdt en basis av faktiske budskap fra Gud (gitt at han finnes) og han sønn vil det likevel være ganske mange andre som har fått komme med sine innskytelser. Ta bergprekenen for eksempel. Selv hvis vi forutsetter at Jesus har eksistert og var Guds sønn, og at bergprekenen fant sted, er den som der er skrevet i testamentene gjengivelser etter folks hukommelse. Jeg synes selv at teksten i Bergprekenen viser dette poenget på en ganske god måte, da det mangler en del sammenheng mellom temaene som taes opp i den, og at de ulike budskapene i den ikke er veldig konsistente. Så kan jo spørre seg om kristendom som den praktiseres i dag egentlig er kristendom lenger og: En historie som går igjen om Jesus er jo at han jaget kremmerne ut fra tempelplassen. I ortodoks kristendom drives det salg i kirka. Slik det står i Bibelen får man ganske klare instrukser, hedninger ber omstendelig osv, men slik skal dere be, så følger Fader Vår. Se hvordan den gjennomsnittlige gudstjenesten gjør akkurat det der... Kristne ber som hedningene i den delen av teksten. Eksemplene er ikke vanskelige å finne, men jeg avslutter her så innlegget mitt ikke skal bli for langt å lese. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå