AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 Og da særlig til dere som deler samme skjebne som meg, og som er dødelig allergisk mot enkelte matvarer.. Tar venner, bekjente, familiemedlemmer etc hensyn til din allergi når du er bedt i selskap hos dem? Jeg skal i to sosiale tilstelninger nå i vår og jeg tør rett og slett ikke spise noen kaker, i tilfelle det er noe jeg ikke tåler. Jeg kan dø av det. Allergien er nylig oppdaget, og jeg vet at mange familiemedlemmer ikke vet om allergien enda (kun de nærmeste). Føles teit å ringe rundt og fortelle om det og, særlig til kusinen til samboeren min liksom. Som vi skal i selskap til - kjenner henne ikke engang, har sett henne 1 gang. Hvordan løser dere det hvis ingen har sagt tydelig "den kaken/desserten er helt FRI for "sett inn det du er allergisk mot""? Jeg har en god unnskyldning, men ser jo litt merkelig ut at jeg ikke spiser noe som helst av desserter. Anonymkode: 8349b...7a9
Millimani Skrevet 20. april 2016 #2 Skrevet 20. april 2016 Det er da bare å fortelle dem det. Ikke noe verre enn at folk sier fra til vertskap om at de har cøliaki, diabetes eller melke-allergi, f.eks. 4
isbjørnungen Skrevet 20. april 2016 #3 Skrevet 20. april 2016 Du kan jo ikke forvente at de tar hensyn til noe de ikke vet om? Dersom du ikke føler for å si ifra på forhånd, er det jo bare å spørre når maten serveres. Både i min familie og min vennekrets tar vi hensyn til alt som er av cøliaki, allergi mot egg, nøtter og whatnot. Pleier å ha minst en kake som er "fri for alt". 11
peppermyntete Skrevet 20. april 2016 #4 Skrevet 20. april 2016 Har ingen selv, men holdt nettopp selskap der folk tok med mat og kaker. ALT var glutenfritt fordi en av gjestene har cøliaki. Så ja, min erfaring er at folk gjerne tar hensyn, men da må de jo vite om allergien.. 9
Sirah Skrevet 20. april 2016 #5 Skrevet 20. april 2016 Dersom de ikke vet om allergien din kan de jo heller ikke ta hensyn til den. Det er jo bare ikke mulig. Mamma er veldig allergisk mot flere ting og hun løser det så enkelt som at hun tar med sin egen kake. Da vet hun at det er noe hun kan spise. Hun er allergisk for såpass mye at det ikke er mulig for "vanlige" folk uten spesielle kunnskaper om matlaging/baking å klare å ta nok hensyn. 10
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #6 Skrevet 20. april 2016 10 minutter siden, isbjørnungen skrev: Du kan jo ikke forvente at de tar hensyn til noe de ikke vet om? Dersom du ikke føler for å si ifra på forhånd, er det jo bare å spørre når maten serveres. Både i min familie og min vennekrets tar vi hensyn til alt som er av cøliaki, allergi mot egg, nøtter og whatnot. Pleier å ha minst en kake som er "fri for alt". Nei, og hvor i innlegget skrev jeg at jeg forventer at noen tar hensyn til noe de ikke vet om, da? Anonymkode: 8349b...7a9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #7 Skrevet 20. april 2016 12 minutter siden, Millimani skrev: Det er da bare å fortelle dem det. Ikke noe verre enn at folk sier fra til vertskap om at de har cøliaki, diabetes eller melke-allergi, f.eks. Jeg har ikke et stort behov for å spise kake, men tar meg en bit dersom det er en som er fri for det jeg ikke kan spise. Men virker merkelig å fortelle det til noen jeg ikke kjenner, for at de skal bake en egen kake til meg? Virker litt sært Anonymkode: 8349b...7a9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #8 Skrevet 20. april 2016 9 minutter siden, peppermyntete skrev: Har ingen selv, men holdt nettopp selskap der folk tok med mat og kaker. ALT var glutenfritt fordi en av gjestene har cøliaki. Så ja, min erfaring er at folk gjerne tar hensyn, men da må de jo vite om allergien.. Det er bra Anonymkode: 8349b...7a9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #9 Skrevet 20. april 2016 6 minutter siden, Sirah skrev: Dersom de ikke vet om allergien din kan de jo heller ikke ta hensyn til den. Det er jo bare ikke mulig. Mamma er veldig allergisk mot flere ting og hun løser det så enkelt som at hun tar med sin egen kake. Da vet hun at det er noe hun kan spise. Hun er allergisk for såpass mye at det ikke er mulig for "vanlige" folk uten spesielle kunnskaper om matlaging/baking å klare å ta nok hensyn. Nei, jeg har aldri påstått noe annet heller jeg, så forstår ikke hvorfor du føler for å skrive det. Kan du fortelle hvorfor? Skjønner at moren din har et stort behov for å spise kake da, jeg er mer der at jeg ikke spiser hvis det ikke er noe jeg kan spise og jeg vil ikke at folk skal bake en egen kake til meg, nær familie kunne gjort det, men såpass langt ute i slekten... Kan vel heller avstå, og hvis noen lurer kan jeg si at jeg er allergisk. Anonymkode: 8349b...7a9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #10 Skrevet 20. april 2016 ei venninne av meg pleier å ta med noe som hun kan spise hvis vi skal ha middager sammen da hun ikke kan få i seg spor av gluten en gang før hun blir dårlig. så hun kan ikke bruke kjøkkenutstyr her å har eget utstyr som bare hun bruker hjemme. Anonymkode: 6f480...add 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #11 Skrevet 20. april 2016 Døslig allergier tar de fleste hensyn til. "små-allergier" er det litt værre med. Anonymkode: 10a4b...666
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #12 Skrevet 20. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: ei venninne av meg pleier å ta med noe som hun kan spise hvis vi skal ha middager sammen da hun ikke kan få i seg spor av gluten en gang før hun blir dårlig. så hun kan ikke bruke kjøkkenutstyr her å har eget utstyr som bare hun bruker hjemme. Anonymkode: 6f480...add Det høres slitsomt ut, men godt at hun tilpasser seg greit da Anonymkode: 8349b...7a9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #13 Skrevet 20. april 2016 Jeg føler ikke at min allergi taes seriøst siden den ikke er veldig alvorlig. Jeg har såkalt kryssallergi, altså jeg tåler knapt frukt i pollensesongen. Jeg dør ikke av det, men øynene, leppene, ganen og huden begynner å klø veldig av f.eks fersken og annen stenfrukt, noe som er ganske irriterende og ubehagelig. Så jeg unngår derfor det meste av frukt på våren/sommeren. Dette synes blant annet min mor er bare "tull" og tar ikke hensyn til det når hun inviterer til mat eller kaker. Men, at derimot min kjære lillesøster på snart 30 år har laktoseintolleranse det tar hun veldig hensyn til. Jeg har gitt opp og spiser nå kun det jeg tåler når hun serverer meg noe, det blir da oppfattet som om at jeg er "vanskelig" og kresen Anonymkode: 80dff...18f
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #14 Skrevet 20. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Døslig allergier tar de fleste hensyn til. "små-allergier" er det litt værre med. Anonymkode: 10a4b...666 Ja, det er sikkert noe i det. Ikke så farlig om gjestene klør i halsen eller får magesyke Anonymkode: 8349b...7a9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #15 Skrevet 20. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres slitsomt ut, men godt at hun tilpasser seg greit da Anonymkode: 8349b...7a9 hun har vært vandt til det fra hun var liten så for henne er det null stress Anonymkode: 6f480...add
Millimani Skrevet 20. april 2016 #16 Skrevet 20. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke et stort behov for å spise kake, men tar meg en bit dersom det er en som er fri for det jeg ikke kan spise. Men virker merkelig å fortelle det til noen jeg ikke kjenner, for at de skal bake en egen kake til meg? Virker litt sært Anonymkode: 8349b...7a9 Da kan du jo bare ta med deg en kake selv. Husk at i noen tilfeller er det "uhøflig" å ikke spise kake, men du kan ikke forvente at de lager en "allergi-fri" kake uten at du eller en annen spør om det først 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #17 Skrevet 20. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: hun har vært vandt til det fra hun var liten så for henne er det null stress Anonymkode: 6f480...add Nei, da blir det jo bare en del av livet ! Anonymkode: 8349b...7a9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #18 Skrevet 20. april 2016 4 minutter siden, Millimani skrev: Da kan du jo bare ta med deg en kake selv. Husk at i noen tilfeller er det "uhøflig" å ikke spise kake, men du kan ikke forvente at de lager en "allergi-fri" kake uten at du eller en annen spør om det først Så det er uhøflig av meg å ikke bruke masse tid på å bake en helt egen kake til meg og kjøre den 2 timer til et selskap der jeg skal sitte og spise den, selvom jeg ikke har behov for å spise kake? Det er det rareste jeg har hørt. Vet du - da får jeg bare være uhøflig. Jeg spiser det som er i selskapet, er det ikke trygge kaker så tar jeg meg heller en brus. Hvor skrev jeg at jeg forventer at de lager en allergifri kake uten at jeg ber om det? Anonymkode: 8349b...7a9
isbjørnungen Skrevet 20. april 2016 #19 Skrevet 20. april 2016 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, og hvor i innlegget skrev jeg at jeg forventer at noen tar hensyn til noe de ikke vet om, da? Anonymkode: 8349b...7a9 Prøvde strengt tatt ikke å være frekk, luddig at du tolker så mange svar som om de er frekt ment. Endret 20. april 2016 av isbjørnungen 12
Rosaboble15 Skrevet 20. april 2016 #20 Skrevet 20. april 2016 Kan du ikke bare spørre om du skal ta med en kake til selskapet, det er jo tross alt ganske vanlig. På den måten kan du bake noe du tåler, og så kan du introdusere allergien din med kaken. "Jeg har bakt en *allergen*-fri kake, jeg har nemlig fått påvist allergi mot dette. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå