AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 Jeg har regnet ut at jeg bør ligge på 1500-1600 kalorier. Skal ned 10 kilo. Men hvis jeg spiser en grandis(som er 1000 kalorier) og en pinneis med sjokolade(som er 250) og det er alt jeg spiser ila en dag. Vil jeg virkelig gå ned i vekt med sånn drittmat? Det totale kaloriinntaket blir jo da beskjedne 1250. Anonymkode: d2a68...b2e
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #2 Skrevet 20. april 2016 Både og. Greia er at man skal holde seg til en viss dose i døgnet (eller uka, om du vil posjonere ut for å skeie ut fast men likevel beholde progresjonen). Men det går ikke BARE på kalorier. Det går på næringssammensetning også. Mye salt og sodium gjør at kroppen lettere binder vann i bindevevet og ferdigmat inneholder ofte mye salt. Få og store måltid kan trigge fettlagring, samt skape en veldig ubalanse i blodsukker som igjen kan påvirke forbrenningen på sikt - men det vil ha en stor effekt på energi og hvor bra du føler deg. Aller best er det å dele "døgnkvota" på 4 eller 5 måltider, og tenke smart: - Fokus på lite salt pga at dette binder væske lett - Fokus på å spise godt med proteiner da dette metter godt og lenge - Balanse. Få i deg litt fett, få i deg litt vitaminer, få i deg fiber og skap balanse. Det som da skjer er vektnedgang du kan leve med. Anonymkode: 19dea...5b7
Pringle Skrevet 20. april 2016 #3 Skrevet 20. april 2016 (endret) Jada, du går ned i vekt uansett hva du spiser, hvis du ikke spiser mer enn de kaloriene du skal spise for å gå ned i vekt. Problemet med "drittmat" er ikke kaloriene (en kalori er en kalori), men mangelen på næring; man blir sulten når man ikke får i seg næringen man skal ha, og er man sulten, spiser man om det er mat tilgjengelig, og det er stort sett mat tilgjengelig hele tiden for tiden. Endret 20. april 2016 av Pringle 7
prt90 Skrevet 20. april 2016 #4 Skrevet 20. april 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har regnet ut at jeg bør ligge på 1500-1600 kalorier. Skal ned 10 kilo. Men hvis jeg spiser en grandis(som er 1000 kalorier) og en pinneis med sjokolade(som er 250) og det er alt jeg spiser ila en dag. Vil jeg virkelig gå ned i vekt med sånn drittmat? Det totale kaloriinntaket blir jo da beskjedne 1250. Anonymkode: d2a68...b2e Ja, så lenge du bruker flere kalorier enn du spiser vil du gå ned i vekt. Tror likevel ikke en sånn diett vil være spesielt gunstig over tid. 4
Emalje Skrevet 20. april 2016 #5 Skrevet 20. april 2016 Kjæresten og jeg spiste på Mc'ern sikkert seks ganger i løpet av de to første ukene på slankekur.. Vi gikk fortsatt ned! Fordi vi holdt oss innenfor kalorimessig. Spiste ikke pommes frittes, og drakk sukkerfri brus. Problemet med å spise en grandis og en pinneis, er at du kanskje er vant med å spise en hel grandis og en pinneis etterpå, men om det er alt du skal spise i løpet av dagen burde du jo fordele det jevnt utover. Da kan det bli veldig lite mat om gangen, og da blir du sulten og sprekker kanskje.. Ikke bare er det mange "bortkasta" kalorier i is og pizza, men jeg vil tro du ikke blir så bra i magen av å bare spise dette.. Det er vel derfor folk spiser frukt og fullkorn i stedet for fast food i utgangspunktet! ..men du kan absolutt kjøre grandisdietten en gang i uka, for eksempel, om du har lyst! (:
Gjest Kaffekrus Skrevet 20. april 2016 #6 Skrevet 20. april 2016 Det sies at en kalori er en kalori og at du vil gå ned i vekt uansett, men det er en forenkling av virkeligheten. Du vil selvsagt gå ned i vekt om du spiser mindre enn du forbruker, men ulike næringsstoffer vil ha noe ulik innvirkning på forbrenningen - men for den gjennomsnittlige slanker vil nok dette ha lite å si. I tillegg vil (som en bruker over her nevner) salt og karbohydrater gjøre at kroppen holder på noe mer vann, som til en viss grad kan hindre nedgangen. Den store forskjellen går ut på at du mest sannsynlig ikke vil klare å holde deg til kalorigrensen din om du bare spiser "junkfood". Dette inneholder lite næring, og gir lite metthetsfølelse, slik at det blir lettere å småspise mellom måltider. Du vil dessuten høyst sannsynlig ha lite energi på et slikt kosthold, slik at du er mindre i aktivitet enn vanlig. Dette vil så klart ha innvirkning på forbrenningen. Så ja, i teorien er det selvsagt mulig. I praksis kan det fort bli mer innviklet enn som så
Wenda Skrevet 20. april 2016 #7 Skrevet 20. april 2016 (endret) Tror det er veldig stor forskjell fra kropp til kropp Nå står vekten min stille, og den rikker seg ikke uansett hva jeg spiser, selv om jeg ligger på et kaloriinderskudd. Endret 22. april 2016 av Bond
Jacuzzi Skrevet 21. april 2016 #8 Skrevet 21. april 2016 (endret) Den 20.4.2016 at 14.21, Wenda skrev: Tror det er veldig stor forskjell fra kropp til kropp Nå står vekten min stille, og den rikker seg ikke uansett hva jeg spiser, selv om jeg ligger på et kaloriinderskudd. Oi, så rart! Har du sjekket om du har en form for insulinresistens e.l. som kan være årsaken til at du reagerer så ulikt på forksjellig type mat? Høres frustrerende ut, og ikke holdbart å måtte leve på så få kalorier! Jeg hadde klikka... TS: ja, det er fullt mulig å gå ned i vekt på drittmat for folk flest. Sjekk ut programmet "Supersize vs Superskinny". Mange av de tynneste der spiser veldig lite, og når de først spiser, spiser de f.eks. én toast med ost. Eller de lever utelukkende på te med melk og sukker + nudler. Får helt vondt av å se på. Endret 22. april 2016 av Bond 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #9 Skrevet 21. april 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har regnet ut at jeg bør ligge på 1500-1600 kalorier. Skal ned 10 kilo. Men hvis jeg spiser en grandis(som er 1000 kalorier) og en pinneis med sjokolade(som er 250) og det er alt jeg spiser ila en dag. Vil jeg virkelig gå ned i vekt med sånn drittmat? Det totale kaloriinntaket blir jo da beskjedne 1250. Anonymkode: d2a68...b2e For å svare på overskriften. Nei, det er ikke det. Jeg gikk på ekstremt streng lavkarbo, og gikk ned fort og mye. Da talte jeg ikke kalorier i det hele tatt, bare karbohydrater. Spiste veldig variert og sunt, mye grønnsaker. Fungerte som bare fanken for meg, og jeg gikk ikke opp igjen etterpå. Holdt på i endel måneder. Anonymkode: 9ebc1...30c 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #10 Skrevet 21. april 2016 Den 20.4.2016 at 12.48, AnonymBruker skrev: Jeg har regnet ut at jeg bør ligge på 1500-1600 kalorier. Skal ned 10 kilo. Men hvis jeg spiser en grandis(som er 1000 kalorier) og en pinneis med sjokolade(som er 250) og det er alt jeg spiser ila en dag. Vil jeg virkelig gå ned i vekt med sånn drittmat? Det totale kaloriinntaket blir jo da beskjedne 1250. Anonymkode: d2a68...b2e Å telle kalorier har lite med vektnedgang å gjøre direkte. Det kan i beste fall brukes som et referanse verktøy. Det er langt ifra avgjørende ..selv om du sammenligner 2 måltider side ved side i antall kalorier så vil det ene kunne være et langt bedre alternativ enn det andre. Det er hastigheten karbohydratene blir brutt ned til glukose i blodet ditt som i stor grad avgjør igangsettelsen av fettsyresyntsen i kroppen din. Da en raskt omdannelse til glukose vil forårsake et høyt blodsukker som igjen styrer frigjøringen av insulin i kroppen din. Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Insulin Insulin (fra latin: insula, dvs. øy) er et polypeptid-hormon som produseres av cellegrupper kalt langerhanske øyer ibukspyttkjertelen og utskilles til blodet avhengig av matinntak og blodsukkernivå. Insulin står sentralt i kroppenssukker-/karbohydrat-/glukose-metabolisme, og underskudd på insulin fører til diabetes mellitus, tidligere kalt sukkersyke. For lite insulin ved diabetes gir høyt blodsukker – hyperglykemi – og for mye insulin ved diabetesbehandling kan gi lavt blodsukker – hypoglykemi, såkalt føling. Insulin fungerer også som et anabolt (vevsbyggende) hormon i fett- og protein-stoffskiftet. Mangel på insulin kan derfor medføre tap av muskel- og fettvev, og vekttap er et vanlig symptom på diabetes mellitus. Selv om 2 sjokolader ved siden av hverandre representerer det samme antall kalorier så er det STOR forskjell på hvilke som får blodsukkeret til å stige i merkbar grad og ikke. Så det første du bør lære deg er å skille på dette. Mangelen på forståelsen av dette er grunnen til at 99.5% av de som forsøker en vektnedgang ved å kun telle kalorier failer totalt. Det er ikke fordi de teller feil eller gjør så mye galt sånn kun iforhold til det - MEN det er pga feilene de gjør iforhold til det jeg prater om her. Anonymkode: ddfbb...f45 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #11 Skrevet 21. april 2016 Kaloriunderskudd gir vekttap, ja. Det er som Pringle sier andre årsaker til at man ofte legger om kostholdet om man skal ned i vekt. Dersom man spiser søppelmat får man lite næring for kaloriene, og spiser man 2000 kcal fra Macern, er det stor sjanse for at man går sulten til sengs. Dette i tillegg til dårligere hud, hår osv. Så har du det at mye ferdigmat har høyt saltinnhold, som kan gjøre deg oppblåst, og du vil ikke 'føle' vektnedgangen på samme måte. Anonymkode: 158ae...f08 2
Strawberrygirl Skrevet 21. april 2016 #12 Skrevet 21. april 2016 Jeg har gått ned 8kg uten å trene, men bare telle kalorier. Ja, jeg har nå gått en tur her og der. Jeg har også to små barn, samt en hest jeg rir 3-4 dager I uka. Så er jo ikke bare en sofagris. Men trener ikke aktivt og koser meg litt av og til også. Selvsagt kunne jeg sikkert gått ned mer om jeg hadde trent aktivt i tillegg, men prioriterer hest og barn for øyeblikket. Så lenge vekta går ned sakte, men sikkert er jeg fornøyd 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #13 Skrevet 21. april 2016 I teorien kan du gå ned i vekt med å bare spise sjokolade, så lenge det totale kaloriinnholdet er mindre enn hva du forbrenner. Men man kommer jo til å få mangel på viktige næringsstoffer og føle seg helt forferdelig. Og så er jo spørsmålet om man faktisk klarer å holde seg til kun det over lang tid. Personlig merker jeg også en liten forskjell i sammensetningen av maten. Er den godt sammensatt er jeg mett lengre og går ned lettere(mest sannsynlig fordi jeg ikke går rundt sulten) enn om jeg spiser junkfood men likevel innafor en kalorigrense som skal få meg ned i vekt. Og det har vel å gjøre med ting som f.eks. saltinnhold som binder væske. Men har også opplevd å holde meg innenfor en kalorigrense som er mindre enn hva jeg forbrenner over lang tid uten å få noen resultater. Anonymkode: 9d71f...3ec
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #14 Skrevet 21. april 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: I teorien kan du gå ned i vekt med å bare spise sjokolade, så lenge det totale kaloriinnholdet er mindre enn hva du forbrenner. Men man kommer jo til å få mangel på viktige næringsstoffer og føle seg helt forferdelig. Og så er jo spørsmålet om man faktisk klarer å holde seg til kun det over lang tid. Personlig merker jeg også en liten forskjell i sammensetningen av maten. Er den godt sammensatt er jeg mett lengre og går ned lettere(mest sannsynlig fordi jeg ikke går rundt sulten) enn om jeg spiser junkfood men likevel innafor en kalorigrense som skal få meg ned i vekt. Og det har vel å gjøre med ting som f.eks. saltinnhold som binder væske. Men har også opplevd å holde meg innenfor en kalorigrense som er mindre enn hva jeg forbrenner over lang tid uten å få noen resultater. Anonymkode: 9d71f...3ec Hvordan klarer du gang på gang og ignorere fakta som beviser det motsatte rett foran nesen ? Anonymkode: ddfbb...f45
Wenda Skrevet 21. april 2016 #15 Skrevet 21. april 2016 3 timer siden, Jacuzzi skrev: Oi, så rart! Har du sjekket om du har en form for insulinresistens e.l. som kan være årsaken til at du reagerer så ulikt på forksjellig type mat? Høres frustrerende ut, og ikke holdbart å måtte leve på så få kalorier! Jeg hadde klikka.... Ja legen min har sjekket meg for "alt". Det var legen min som anbefalte lavkarbo etter 1 år med kaloriunderskudd uten at noe skjedde. På det tidspunktet veide jeg 115 kilo og gikk ikke ned Nå veier jeg 95 kilo etter noen år på lavkarbo, men nå har vekten stått stille i ca 1,5 år 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #16 Skrevet 21. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I teorien kan du gå ned i vekt med å bare spise sjokolade, så lenge det totale kaloriinnholdet er mindre enn hva du forbrenner. Men man kommer jo til å få mangel på viktige næringsstoffer og føle seg helt forferdelig. Og så er jo spørsmålet om man faktisk klarer å holde seg til kun det over lang tid. Personlig merker jeg også en liten forskjell i sammensetningen av maten. Er den godt sammensatt er jeg mett lengre og går ned lettere(mest sannsynlig fordi jeg ikke går rundt sulten) enn om jeg spiser junkfood men likevel innafor en kalorigrense som skal få meg ned i vekt. Og det har vel å gjøre med ting som f.eks. saltinnhold som binder væske. Men har også opplevd å holde meg innenfor en kalorigrense som er mindre enn hva jeg forbrenner over lang tid uten å få noen resultater. Anonymkode: 9d71f...3ec Glem kalorier ..som jeg har skrevet tidligere i denne tråden så har vektnedgang lite med det å gjøre. Det er helt andre områder du må fokusere på ...hvorfor er det så vanskelig å begripe ? ta og fordyp deg i faget ..begynn å forstå selv hvorfor 2+2 = 4 og ikke bare tro at det blir lik 4 fordi alle andre også tror det. Du får ikke resultater fordi du gjør feil - mens du selv tror at bare du klarer å "bare" spise så og så mange kalorier så kommer resultatene automatisk ...det fungerer ikke sånn. Ta og lær deg hva som faktisk SKJER på detaljenivå når du inntar et måltid heller. Det er bedre du bruker tiden på det enn å prøve å slanke deg ..pine deg med kaloriunderskudd osv osv. Hvis man VET hva man driver med så kan du gå fra å være ganske overvektig til normalvektig iløpet av noen måneder. Hadde det ikke da vært bedre å faktisk LÆRT ordentlig hva du må gjøre og hvordan ting fungerer ....istedenfor å kaste vekk år på å tulle rundt og famle i blinde? Beklager om dette høres strengt ut men noen må si det. Anonymkode: ddfbb...f45
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #17 Skrevet 21. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glem kalorier ..som jeg har skrevet tidligere i denne tråden så har vektnedgang lite med det å gjøre. Det er helt andre områder du må fokusere på ...hvorfor er det så vanskelig å begripe ? ta og fordyp deg i faget ..begynn å forstå selv hvorfor 2+2 = 4 og ikke bare tro at det blir lik 4 fordi alle andre også tror det. Du får ikke resultater fordi du gjør feil - mens du selv tror at bare du klarer å "bare" spise så og så mange kalorier så kommer resultatene automatisk ...det fungerer ikke sånn. Ta og lær deg hva som faktisk SKJER på detaljenivå når du inntar et måltid heller. Det er bedre du bruker tiden på det enn å prøve å slanke deg ..pine deg med kaloriunderskudd osv osv. Hvis man VET hva man driver med så kan du gå fra å være ganske overvektig til normalvektig iløpet av noen måneder. Hadde det ikke da vært bedre å faktisk LÆRT ordentlig hva du må gjøre og hvordan ting fungerer ....istedenfor å kaste vekk år på å tulle rundt og famle i blinde? Beklager om dette høres strengt ut men noen må si det. Anonymkode: ddfbb...f45 Kan du være mer konkret ang. hva du mener? Du snakker om "hvordan ting fungerer" uten å presisere noe som helst. Hva er det vektnedgang handler om som er helt urelatert til kalorier? Anonymkode: 158ae...f08 5
Anna Maria Skrevet 21. april 2016 #18 Skrevet 21. april 2016 Den 20.4.2016 at 12.48, AnonymBruker skrev: Jeg har regnet ut at jeg bør ligge på 1500-1600 kalorier. Skal ned 10 kilo. Men hvis jeg spiser en grandis(som er 1000 kalorier) og en pinneis med sjokolade(som er 250) og det er alt jeg spiser ila en dag. Vil jeg virkelig gå ned i vekt med sånn drittmat? Det totale kaloriinntaket blir jo da beskjedne 1250. Anonymkode: d2a68...b2e For å holde oppe forbrenningen, må du ha flere måltider om dagen.
Gjest Runforit Skrevet 21. april 2016 #19 Skrevet 21. april 2016 10 minutter siden, Anna Maria skrev: For å holde oppe forbrenningen, må du ha flere måltider om dagen. Nei, det er bare tull. Forbrenningen er konstant. I tilfeller der en underspiser over en periode og kroppen over tid får for lite næring så brenner kroppen også på musklene. Kroppen brenner da ikke hovedsakelig på fett som man ønsker ved en vektnedgang. Frem til musklene har bygget seg opp igjen ved rett kosthold med nok mat så vil forbrenningen være noe lavere fordi muskler brenner fett. Noen synes det er best med flere små måltider, andre trives med størr og færre måltider. Det viktigste er å gi kroppen NOK kalorier, ikke for mye, ikke for lite.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #20 Skrevet 21. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Glem kalorier ..som jeg har skrevet tidligere i denne tråden så har vektnedgang lite med det å gjøre. Det er helt andre områder du må fokusere på ...hvorfor er det så vanskelig å begripe ? ta og fordyp deg i faget ..begynn å forstå selv hvorfor 2+2 = 4 og ikke bare tro at det blir lik 4 fordi alle andre også tror det. Du får ikke resultater fordi du gjør feil - mens du selv tror at bare du klarer å "bare" spise så og så mange kalorier så kommer resultatene automatisk ...det fungerer ikke sånn. Ta og lær deg hva som faktisk SKJER på detaljenivå når du inntar et måltid heller. Det er bedre du bruker tiden på det enn å prøve å slanke deg ..pine deg med kaloriunderskudd osv osv. Hvis man VET hva man driver med så kan du gå fra å være ganske overvektig til normalvektig iløpet av noen måneder. Hadde det ikke da vært bedre å faktisk LÆRT ordentlig hva du må gjøre og hvordan ting fungerer ....istedenfor å kaste vekk år på å tulle rundt og famle i blinde? Beklager om dette høres strengt ut men noen må si det. Anonymkode: ddfbb...f45 Alt du skriver er jo dårlig råd når du ikke kan presisere hva i all verden du snakker om. Du sier ikke hva TS kan gjøre med saken. Anonymkode: b138a...497 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå