Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert kjempeteit å spørre om dette, men kan noen forklare meg hva dette er og hvordan det funker? Bet at det er for tømme tarmen før fødsel, men der stopper kunnskapen min. Er klyx og klyster det samme? Tar man det på sykehuset eller hjemme før man drar? Hvor lang tid virker det? Får alle det? 

Anonymkode: 93195...f0a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk aldri tatt det, så vet ikke hvordan det funker, men man får det ihvertfall på sykehuset. Og nei, alle får det ikke. I mitt tilfelle ble det aldri tid.

Anonymkode: cd018...e1a

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert kjempeteit å spørre om dette, men kan noen forklare meg hva dette er og hvordan det funker? Bet at det er for tømme tarmen før fødsel, men der stopper kunnskapen min. Er klyx og klyster det samme? Tar man det på sykehuset eller hjemme før man drar? Hvor lang tid virker det? Får alle det? 

Det der trenger du verken tenke på eller sette deg inn før det eventuelt blir aktuelt på føden eller i andre situasjoner. 

Anonymkode: 5b1bf...c7c

AnonymBruker
Skrevet

Fikk aldri tatt det jeg heller. Alle jeg kjenner som har født har bæsja under fødselen. Shit happens :P

Anonymkode: ed3c4...a9b

Skrevet

Klyx og klyster er det samme. Du får en liten slange oppi rumpa med væske i, det skal virke oppi der i 5-20 min (spørs hvor lenge du klarer holde på det). Så driter du ut alt (forhåpentligvis).

Skrevet

Jeg fikk sånn klyster på sykehuset. De sprøytet inn masse væske med en slange, og etter littt så må man veeeeldig på do. Eneste som føltes litt ubehagelig var jo at en dame skulle sprøyte noe inn i rumpen mens man lå på en benk (man føler seg litt "rar" i den situasjonen der), men utenom så var det bare som at man måtte veldig på do... og så slipper man å bæsje under fødselen, hehe.

Skrevet

Noen sykehus/jordmødre tilbyr det, men det er ikke standard, evt kan du be om det selv hvis du ønsker. Jeg ble tilbudt det bare ved andre fødsel, og takket nei (er veldig glad for det, siden det gikk så fort). 

AnonymBruker
Skrevet

TS her, tusen takk for svar! Kan det ha påvirkning på hvor raskt fødselen går? Påvirker det rier liksom? 

Skrevet

Det har ingen betydning for hvor lang tid fødselen tar.

Skrevet

Hadde rier hele tiden, så det passet aldri å ta det😕 kom nok litt i senga da ja! Helt normalt. Og det er ikke alltid man får tømt seg helt heller, så man bæsjer likevel. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått klyx på sykehuset begge gangene. Ble tilbudt det første gang og spurte selv andre gang. Vet ikke om det var noen slange, eller om det bare var en sprøyte -gikk ihverfall raskt og ukomplisert og mye bedre enn å måtte bæsje på senga og babyen...

Skal be om det igjen nå med tredje. Det er også en av grunnene til at jeg reiser inn tidlig på sykehuset da det nok ikke er greit å ha masse vonde rier imellom. Tror jeg var på do 2-3 ganger ila 30-40 min og så var det tømt. Anbefales!

Anonymkode: 043f4...ca2

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes forskjellige typer klyster. Det vanlige er miniklyx. Er en liten tube hvor man setter spissen inn i rumpehullet og tømmer inneholdet inn i endetarmen. Den inneholder kanskje 5-10 ml med en olje/såpeblanding. Etter ca 15 min så får man en avføringstrang og går på do.Det tømmer kun endetarmen.

Større klyx inneholder mer væske og kommer derfor lengre opp i tarmen og tømmer tarmen mer. Men dette er mer omfattende og tar lengre tid.

Anonymkode: 2996d...a99

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her, tusen takk for svar! Kan det ha påvirkning på hvor raskt fødselen går? Påvirker det rier liksom? 

Har ikke noen påvirkning som helst. Virkemiddelet i klyx brukes også som søtstoff i en del matvarer, så nei, skal ikke ha noen påvirkning på fødselen. Spiser du mye av en vare med virkemiddelet som finnes i klyx så får du vonde mage. :fnise: Jeg tok det hjemme kvelden før planlagt keisersnitt.

Endret av karlakarl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...